PomppoK 24.11.2005 21:20:26 | |
---|
Tuo kun yksinkertaisesti ei voi olla vahinko. Suosikiksi tunnustamansa bändin kaksi biisiä samalta levyltä. Jebus! Joo, ei isikään enää vuosikymmenten kokemuksen turvin vahingossa väärin sohase, mutta toisaalta, laittaako tarkoituksellakaan, jos siitä tulee varmasti sanomista. Duh. "Once black, you never come back." |
author 25.11.2005 00:11:52 | |
---|
Joo, ei isikään enää vuosikymmenten kokemuksen turvin vahingossa väärin sohase, mutta toisaalta, laittaako tarkoituksellakaan, jos siitä tulee varmasti sanomista. Duh. Ootko Sipe? |
jussimus 25.11.2005 01:11:01 | |
---|
Ootko Sipe? Mä oon ruvennu epäilemään ihan samaa... |
PomppoK 25.11.2005 01:40:06 (muokattu 25.11.2005 01:43:27) | |
---|
En oo edes isi :( Oikeasti, käsi ylös nyt, kuka uskoo, että pyöreästi 15 vuotta alalla toiminut vielä kuvittelisi 'ettei kukaan saa selville jos tuosta varastan tuon ja tuon biisin, ja vielä suosikkiartistiltani, joka sattuu olemaan aika pirun suosittu sekin'. Selkeitä yhtäläisyyksiä näissä biiseissä toki on ja paljon, eikä niitä käy kiistäminen, mutta yhtälailla niitä erojakin löytyy. Mutta ennen kaikkea, koko konsepti (ja "konteksti") on kuitenkin _niin eri_, ettei plagiaatti-syytöksissä "munat irti ja Weezerille!"-hengessä ole niin mitään järkeä. Tämän Santapukkikin on todennäköisesti tiedostanut. (Vielä vähemmän kuin tässä, oli järkeä ja perusteita tuossa surullisessa Madonna-tapauksessa, joka päättyi jonkin katkeran belgialaisen hyväksi, mutta se siitä. Shit happens.) Eri asia, jos Anna Eriksson olisi kansallisesti tai jopa kansainvälisesti ponnisteleva älykkövoimapop-artisti, jolla on munat ja nörttilasit, ja jonka taustajoukoissa Sipekin vaikuttais. IMHO "Once black, you never come back." |
lxi 25.11.2005 02:21:17 | |
---|
En oo edes isi :( Ootko Anna Eriksson? The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
M.i.k.key 25.11.2005 02:45:39 (muokattu 25.11.2005 12:21:00) | |
---|
EDIT: hoho, eipä mitään. Mä lopetan nää hommat! |
JCM 25.11.2005 07:15:15 | |
---|
Tuota, ootkos kuullut tuota Sipen rumpujensoittoa tai katsonut ikinä sen kuvaa!? Eli noilla rumputaidoilla mä en pidä edes tuota 15 vuotta juuri minään. Tässä olen kyllä samaa mieltä. Sipe on siinä mielessä tehnyt vaikutuksen, että muistan hänet yhden kompin miehenä. Siinä se. Sipe on selvästi myös Suomen tyhmimmän näköinen mies-kisan kärkikahinoissa ja aika hyvät saumat myös Suomen tyhmin mies kisaan tällä kopiointihommalla... Sori... I´ll get my coat... Jeah, tuohon näköasiaan en ota kantaa mutta tää kopiointihomma on kyllä niin selkeä tapaus että oksat pois ja kuori kans. PomppoK (ent. the Carnal, muistaakseni.. oliko?) näyttää hanakasti puolustavan biisien varastamista, en ymmärrä. |
PomppoK 25.11.2005 10:00:22 (muokattu 25.11.2005 10:02:01) | |
---|
"Once black, you never come back." |
Exhausted 25.11.2005 11:32:10 | |
---|
Kuuntelin Turhaa ja This is such a Pity. Ei voi olla sattumaa että biisien säkeistöissä ja kertosäkeissä on samat sointukierrot lähes samalla fiiliksellä soitettuna. Kysessä on vähintäänkin alitajuinen kopiointi. |
GoingNowhere 25.11.2005 12:52:54 | |
---|
Jakoon vaan! Voisin lähettää sähköpostilla jos joku haluaa sen!? Se on tosiaan vaan sellasen minuutin pituinen kertsin loppuun asti mutta selvästi kuulee että sama biisi on kyseessä. Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world! |
Tupuna 25.11.2005 13:09:50 (muokattu 25.11.2005 13:11:01) | |
---|
Olen joskus tehnyt musiikkitieteen opinnoissani vertailevaa, musiikillisten parametrien analyysia. Teinpäs nyt sitten huvikseen melodiadiktaatit, reaalisointuanalyysin sekä asteille perustuvan sointuanalyysin Anna Erikssonin biisin sekä Weezerin biisin (Ei se mennyt niin + Haunt you every day) kertseistä. Harmi, kun mulla ei ole nyt nuotinnosohjelmaa käytössä eikä skanneria, jolla voisin näyttää teille nuottikuvasta asioita. Mutta yritetään selittää sitten sanallisesti. *** Anna Eriksson: Ei se mennyt niin Reaalisoinnut: |Am| Dm7 G7 |Cmaj7 Fmaj7|E7|Am|Dm7 G7|C F|E7|Am9|| Sointuasteet: |I |IV7 V7/III | III VI |V| I | IV7 V7/III | III VI | V7 | I9 || *** Weezer: Haunt you every day Reaalisoinnut: G#m | C#m7 F#7 | Hmaj7 Emaj7 | A#dim D#7 | G#m | C#m7 F#7 |Hmaj7 Emaj7| A#dim D#7 | G#m|| Sointuasteet: |I |IV7 V7/III | III VI |II-7 V| I | IV7 V7/III | III VI | II-7 V7 | I9 || *** Biisien soinnutuksessa ja harmoniassa on erittäin vahvat yhtäläisyydet, kuten sointuasteita tutkimalla huomaa. Mielestäni moinen lainaus ei vaan voi olla sattumaa! Koska soinnutus ja harmonia määrävät hyvin pitkälle melodiaakin, on melodia myös jokseenkin samankaltainen. Silti melodioissa on hieman eroja (esim. joissain kohdissa Erikssonin melodia nousee, kun Weezerillä laskee). Kuitenkin tuota samankaltaisuuden tunnetta luo vahvasti tuo sointuharmoniapohja. Muita yhtäläisyyksiä löytyy mm. kertosäkeen kestossa (9 tahtia molemmissa, mikäli tahdin kestoksi laittaa 4/4) ja musiikillisten fraasien pituuksissa. Koetan selvittää asiaa enemmän, kunhan jaksan. Sori virheistä, jos joku tarkkasilmäinen tässä sellaisia huomaa. ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! |
GoingNowhere 25.11.2005 13:14:17 | |
---|
Olen joskus tehnyt musiikkitieteen opinnoissani vertailevaa, musiikillisten parametrien analyysia. Teinpäs nyt sitten huvikseen melodiadiktaatit, reaalisointuanalyysin sekä asteille perustuvan sointuanalyysin Anna Erikssonin biisin sekä Weezerin biisin (Ei se mennyt niin + Haunt you every day) kertseistä. Harmi, kun mulla ei ole nyt nuotinnosohjelmaa käytössä eikä skanneria, jolla voisin näyttää teille nuottikuvasta asioita. Mutta yritetään selittää sitten sanallisesti. *** Anna Eriksson: Ei se mennyt niin Reaalisoinnut: |Am| Dm7 G7 |Cmaj7 Fmaj7|E7|Am|Dm7 G7|C F|E7|Am9|| Sointuasteet: |I |IV7 V7/III | III VI |V| I | IV7 V7/III | III VI | V7 | I9 || *** Weezer: Haunt you every day Reaalisoinnut: G#m | C#m7 F#7 | Hmaj7 Emaj7 | A#dim D#7 | G#m | C#m7 F#7 |Hmaj7 Emaj7| A#dim D#7 | G#m|| Sointuasteet: |I |IV7 V7/III | III VI |II-7 V| I | IV7 V7/III | III VI | II-7 V7 | I9 || *** Biisien soinnutuksessa ja harmoniassa on erittäin vahvat yhtäläisyydet, kuten sointuasteita tutkimalla huomaa. Mielestäni moinen lainaus ei vaan voi olla sattumaa! Koska soinnutus ja harmonia määrävät hyvin pitkälle melodiaakin, on melodia myös jokseenkin samankaltainen. Silti melodioissa on hieman eroja (esim. joissain kohdissa Erikssonin melodia nousee, kun Weezerillä laskee). Kuitenkin tuota samankaltaisuuden tunnetta luo vahvasti tuo sointuharmoniapohja. Muita yhtäläisyyksiä löytyy mm. kertosäkeen kestossa (9 tahtia molemmissa, mikäli tahdin kestoksi laittaa 4/4) ja musiikillisten fraasien pituuksissa. Koetan selvittää asiaa enemmän, kunhan jaksan. Sori virheistä, jos joku tarkkasilmäinen tässä sellaisia huomaa. Mies puhuu asiaa!! Mutta tuossa Turhaa biisissä jopa sävellaji on sama kuin weezerillä. Ja tempokin. Vois kokeilla jos sais tehtyä tuosta Ei se mennyt niin biisistä ja Haunt you every daysta myös päällekkäismiksauksen:D Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world! |
Tupuna 25.11.2005 13:17:30 | |
---|
Mies puhuu asiaa!! Mutta tuossa Turhaa biisissä jopa sävellaji on sama kuin weezerillä. Ja tempokin. Vois kokeilla jos sais tehtyä tuosta Ei se mennyt niin biisistä ja Haunt you every daysta myös päällekkäismiksauksen:D Sori kun off-topiccaan, mutta oli pakko tarttua tähän: mie oon nainen :) ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! |
Kaake 25.11.2005 13:23:40 | |
---|
Kyllähän noissa selvät yhtäläisyydet kuulee minunlaisena täysipuukorvakin. Muttamutta mielenkiintoista tässä on että Anna Eriksson tosissaan on Weezeriä. Luulin että olisivat hieman erityyppisistä matskua, mutta kaikkien Weezer-fanien (kuten minä) kannattaa hyökätä kauppaa ostaa tuo uusi levy. Onkohan ne vanhatkin samanlaista? Mikä oli Annan Pinkerton? No väärinhän se meni. |
GoingNowhere 25.11.2005 13:24:45 | |
---|
Sori kun off-topiccaan, mutta oli pakko tarttua tähän: mie oon nainen :) Pyydän syvästi anteeksi! Voisi joskus katsoa toisen käyttäjäprofiilin ennen kuin menen sanomaan mittään;) Sori.. Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world! |
GoingNowhere 25.11.2005 13:26:51 | |
---|
Kyllähän noissa selvät yhtäläisyydet kuulee minunlaisena täysipuukorvakin. Muttamutta mielenkiintoista tässä on että Anna Eriksson tosissaan on Weezeriä. Luulin että olisivat hieman erityyppisistä matskua, mutta kaikkien Weezer-fanien (kuten minä) kannattaa hyökätä kauppaa ostaa tuo uusi levy. Onkohan ne vanhatkin samanlaista? Mikä oli Annan Pinkerton? En ole kyllä ostamassa tuota annan levyä mistään hinnasta!;D Niin voihan se olla että anna on ennenkin pöllinyt weezeriltä. Mutta tuskinpa tätä koko hommaa olisi tapahtunut jos sipe ei olisi ollut toisena biisintekijänä.. Ei kai anna ole mikään weezer-fani. Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world! |
jussimus 25.11.2005 13:50:35 | |
---|
Muttamutta mielenkiintoista tässä on että Anna Eriksson tosissaan on Weezeriä. Ei se mikään ihme ole. Anna seukkaa Sipen kanssa, ja Sipe on Weezer-diggari. Kun Anna seukkaa Sipen kanssa ja Sipe on rok, niin Annakin haluaa olla enemmän rok. Eli Anna ei halua enää pitää yllä iskelmälaulaja-imagoa. Tästä syystä uudelle levylle on haluttu rokimpaa matskua, ja mikäs sen näppärämpää kuin pölliä piisejä harmittomalta nörttirok-yhtyeeltä, jolla on hyviä melodisia piisejä. Sitten vaan tehdään Weezerin piiseistä vesitettyjä versioita jättämällä murinakitarat pois ja kas, Annan uusi kevyt-rokkilevy on valmis. kaikkien Weezer-fanien (kuten minä) kannattaa hyökätä kauppaa ostaa tuo uusi levy. Hoho! |
Tupuna 25.11.2005 13:54:57 | |
---|
Minusta olisi mielenkiintoisempaa keskittyä biisien yhtäläisyyksiin, kuin Annan ja Sipen suhteen laatuun. Ja nii-in, biisit kuulostavat samalta, mutta kaipaisin myös muita huomioita samankaltaisuuksista perusteluiksi! Tuskinpa sitä oikeuskäsittelyssäkään luotetaan pelkkään mutu-tuntumaan. ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! |
jussimus 25.11.2005 14:16:05 | |
---|
Minusta olisi mielenkiintoisempaa keskittyä biisien yhtäläisyyksiin, kuin Annan ja Sipen suhteen laatuun. Joo joo, mutta kun kaveri tuossa ylempänä ihmetteli että mistä Annan levyn Weezermäisyys juontaa juurensa, niin heitin oman spekulaationi kehiin. Ja onhan tässä jo moneen kertaan puitu nämä yhtäläisyydet läpi. Mitä niistä nyt enempää jauhamaan, plagiaatti mikä plagiaatti. |
Exhausted 25.11.2005 15:10:35 | |
---|
Turhaa ja This is Such a Pity menevät molemmat näillä soinnuilla Säkeistö: Dm C F Am Prechorus: Dm Am Bb A Kertosäe: Gm C F Bb Turhaa:ssa on lisätty pieniä turnaroundeja prechoruksen ja kertosäkeen loppuihin, ja C-osassa moduloidaan ihan eri suuntaan. Muuten kyllä fiilis on pitkälti sama. |