Aihe: Porcupine Tree
1 2 3 4 572 73 74 75 76106 107 108 109 110
Askorbiinihappo
18.07.2008 11:51:04

Totta tuokin. Yllättävän huonosti on 5.1 -buumi lähtenyt leviämään musapuolella, jännä että tekijöitä löytyy niin vähän .....vai sitten kuuntelijoita?

Mitäs tuo 5.1-homma oikeesti käytännössä tarkottaa? Eiks se ole silleen että kitarat kuuluu eri puolilta ja äänenlaatu on jotenkin parempi. Valaiskaa.
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
Ali
18.07.2008 11:55:32

Mitäs tuo 5.1-homma oikeesti käytännössä tarkottaa? Eiks se ole silleen että kitarat kuuluu eri puolilta ja äänenlaatu on jotenkin parempi. Valaiskaa.

No tästä voisi selittää vaikka kuinka paljon, mutta suurinpiirtein näin, paitsi äänenlaatu ei välttämättä ole parempi. Kuvittele esimerkiksi, että esim. laulu kuuluu keskikaiuttimesta, kitarat omista kanavistaan oikealta ja vasemmalta, basso ja rummut siinä jossain keskellä, sitten lauluharmoniat tulee takakaiuttimista, rumpufillit kiertää koko huoneen ympäri kaikkien kaiuttimien kautta, avaruussäksätystä vähän sinnetänne jne. Kannattaa kokeilla.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Askorbiinihappo
18.07.2008 12:13:35

No tästä voisi selittää vaikka kuinka paljon, mutta suurinpiirtein näin, paitsi äänenlaatu ei välttämättä ole parempi. Kuvittele esimerkiksi, että esim. laulu kuuluu keskikaiuttimesta, kitarat omista kanavistaan oikealta ja vasemmalta, basso ja rummut siinä jossain keskellä, sitten lauluharmoniat tulee takakaiuttimista, rumpufillit kiertää koko huoneen ympäri kaikkien kaiuttimien kautta, avaruussäksätystä vähän sinnetänne jne. Kannattaa kokeilla.

Joo, olen mä kuunnellut jonkun verran kuulokkeilla, on se aika siisti juttu. Mutta kyllä olen huomannut jonkun verran sitä myös tavallisissa mikseissä. Mutta kiitti, kyllä mä ehkä tiesinkin mitä se tarkottaa, mutta kiitti varmistuksesta.

Esim. Shesmovedonin C-osan "Shesmovedon" on kyllä hienon kuuloinen luureilla, kun tuntuu kuin Wilson hönkisi ihan korvan vieressä.
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
Van Hannes
18.07.2008 12:27:49
Joo, olen mä kuunnellut jonkun verran kuulokkeilla, on se aika siisti juttu. Mutta kyllä olen huomannut jonkun verran sitä myös tavallisissa mikseissä. Mutta kiitti, kyllä mä ehkä tiesinkin mitä se tarkottaa, mutta kiitti varmistuksesta.

Esim. Shesmovedonin C-osan "Shesmovedon" on kyllä hienon kuuloinen luureilla, kun tuntuu kuin Wilson hönkisi ihan korvan vieressä.

5.1 = 5 kaiuitinta + subbari, luureilla ei saada samaa aikaseks.
"There Can Be Only One Hannes"
Ali
18.07.2008 12:30:56

Joo, siis ei se nyt mikään sama asia ole kuin luureilla kuuntelu. Shesmovedon on hemmetin hienon kuuloinen surroundina, varsinkin kertosäkeen lauluharmoniat ja sitten tuo "c-osa": ne shesmovedon-puheet kuuluu vuorotellen eri kaiuttimista.
Levylista
Shitmanek
19.07.2008 06:02:49
Olin lähellä ostaa Moonloopin, mutta jätinpä tällä kertaa väliin. Ihan pikkusen ehkäpä kaduttaa, en ole tuota koko improvisaatiota koskaan kuullut joten en sen musiikillisesta laadusta tiedä, mutta tuskin levyn arvo ainakaan alenee joten ihan sijoitus/keräilymielessä olisi ollut ihan mukava ostos.
M.A.C.H.O. # 12 "Oh well, I'm a chartered accountant, and consequently too boring to be of interest" "Come on, Bennett. Let's party."
pardy
19.07.2008 22:05:44

Olin lähellä ostaa Moonloopin, mutta jätinpä tällä kertaa väliin. Ihan pikkusen ehkäpä kaduttaa, en ole tuota koko improvisaatiota koskaan kuullut joten en sen musiikillisesta laadusta tiedä, mutta tuskin levyn arvo ainakaan alenee joten ihan sijoitus/keräilymielessä olisi ollut ihan mukava ostos.

Eipä se levynä kaksinen ole mutta sijoitus tosiaan jos haluaa silleen ajatella. Tai sit kiva vaan omistaa jos sattuu keräilijäluonne olemaan.
Manuel Pyrhullo
20.07.2008 06:10:03
Mitä rahaa voi saada alkuperäisestä Stupid dreamista ja Lightbulb sunista? Vai voiko saada mitään?
Askorbiinihappo
20.07.2008 14:35:50

Mitä rahaa voi saada alkuperäisestä Stupid dreamista ja Lightbulb sunista? Vai voiko saada mitään?

Kai ne jonkun pari kolmekymppiä ovat usein arvoltaan olleet. Ei kuitenkaan läheskään samaa luokkaa kuin joku Yellow Hedgerow Dreamscape, Recordings tai Footprints. Tosin taitaa tuo Stupid Dream olla hieman arvokkaampi kuin Lightbulb Sun.
Ali
20.07.2008 15:39:57

Nyttemmin, kun uusintajulkaisut ovat tulleet, niin arvo on tietty vähän hävinnyt. Muistelisin, että jossain tyyliin 60-70 euroa pyöri joskus, mutta nyt varmaan puolet siitä. Ja Stupid Dreamilla on tosiaan ehkä hieman enemmän keräilyarvoa kuin Lightbulb Sunilla.
Levylista
Ali
20.07.2008 15:41:18

Footprints.

Ööö, Footprintsiä on olemassa kait joku 30 kappaletta, joten ehkä vähän huono vertailukohta.
Levylista
Askorbiinihappo
20.07.2008 16:49:33

Ööö, Footprintsiä on olemassa kait joku 30 kappaletta, joten ehkä vähän huono vertailukohta.

Höhö, kuhan heitin. Tarkoitus oli siis osoittaa, että LS ja SD eivät ole mitenkään arvokkaimmasta päästä.
Kulkunen
20.07.2008 17:01:47 (muokattu 20.07.2008 18:04:12)

Ja sulla on se CD+DVD-audiona sekä vinyylinä?

:)

E: Ostetaan kirjoitustaito.
Kasvatan myös porsaita.
Stupido
24.07.2008 01:51:14
Katsoin äsken tuon Arriving somewhere... dvdn ja oli muuten hiton hieno keikka. Alkupuolella häiritsi vähän jonkinlainen hätiköinti ainakin vokaaleissa sekä liian valoisa lava. Muuten todella kova setti. Trainsissa oli muutama läppä juttu ja sen jälkeen vielä Harrison yritti heittää Edwinin yleisöön. Ihmetyttää vain miksi Harrison näyttää niin kuolemaa tekevältä koko ajan soittaessaan?
Volume up to eleven
haunted
24.07.2008 08:23:31
Ihmetyttää vain miksi Harrison näyttää niin kuolemaa tekevältä koko ajan soittaessaan?

Koska hänen nuoruudessaan ainut pakopaikka tästä maailmasta ja oman isän käsittelystä, oli juurikin rumpujen soitto.
Tää on mun koti! Tää on mun koti!
dixi19
25.07.2008 16:55:18 (muokattu 25.07.2008 16:55:42)

Viiden soolosinkun jälkeen Wilsonilta tulee ilmeisesti lähiaikoina ihan täyspitkä soololevy Insurgentes: http://www.swhq.co.uk/
anomus.com
Askorbiinihappo
27.07.2008 16:54:02

Musta tossa DVD:n Trainsin kielenkatkeamiskohdassa on tosi hienoa, kuinka rennosti ja hyvällä huumorilla bändi siihen suhtautuu.

"Where was I standing? Was it here?"
Borlag
27.07.2008 17:42:36 (muokattu 27.07.2008 17:42:55)

Musta tossa DVD:n Trainsin kielenkatkeamiskohdassa on tosi hienoa, kuinka rennosti ja hyvällä huumorilla bändi siihen suhtautuu.

"Where was I standing? Was it here?"

Bootlegien perusteella voisi jopa epäillä että kielten katkeaminen Trainsin aikana olisi ennalta suunniteltu. Parisataa livevetoa tuosta kuullut/nähnyt ja noin siis käynyt noin 9:llä keikalla 10:stä juuri Trainsin aikana. Useimmiten vielä samassa kohdassa biisiä.
Regalis Apertura
27.07.2008 19:53:36
^ Ja tietysti sama kieli katkeaa joka kerta;)...
Borlag
27.07.2008 20:04:40

Heh, ihan noin tarkkaan en ole katsonut. Useimmat bootlegit kuitenkin sen verta huonolaatuisia kuvanlaadultaan. Se Rockpalast '05 TV keikka sisältää kyllä saman kielenpoikkeamisen kuin Arriving Somewhere:kin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)