Aihe: Ave, Popeda, morituri te salutant!
1 2 3 4 563 64 65 66 6776 77 78 79 80
mikaman
21.07.2024 23:25:02 (muokattu 22.07.2024 09:12:35)
HotWheels: Miksiköhän Laculla pikkusetti nykyään Popeda-keikoilla?
Jotenkin se vielä alkukesästä mukana ollut tuplasetti oli osa Popedaa ja kuuluisi olla vieläkin! :)

Mun mielestä hyvä näin. Lacu on tainnut jättää liika-fillaamistakin pois. Takavuosina "Alabama" oli täynnä fillejä. Pienempi setti, soitto pysyy yksinkertaisempana. Myös tanakampana. Rumpalin tehtävä ei ole kilpailla solistin paikasta.
texan
22.07.2024 17:35:18
mikaman: Mun mielestä hyvä näin. Lacu on tainnut jättää liika-fillaamistakin pois. Takavuosina "Alabama" oli täynnä fillejä. Pienempi setti, soitto pysyy yksinkertaisempana. Myös tanakampana. Rumpalin tehtävä ei ole kilpailla solistin paikasta.

Ammattimies pärjää hyvin pienemmällä setillä ja helpompi myös roudata. Eikä Popedan musiikissa muutenkaan tuplabasareita tarvita.
Prophet
22.07.2024 23:23:28 (muokattu 22.07.2024 23:32:08)
mikaman: Mun mielestä hyvä näin. Lacu on tainnut jättää liika-fillaamistakin pois. Takavuosina "Alabama" oli täynnä fillejä. Pienempi setti, soitto pysyy yksinkertaisempana. Myös tanakampana. Rumpalin tehtävä ei ole kilpailla solistin paikasta.

En pitänyt yhtään vaiheesta, kun Punaista ja makeaa biisi sisälsi suorastaan häiritsevästi fillejä. Milloin Olli saa esittää sen biisin?

https://www.youtube.com/watch?v=iBm8buJUrzs
p130
27.07.2024 17:30:24

Nähty uudistuneena.

Hermanni vetää hyvin, häviää Patelle vain karismassa, mutta osuu useammin nuottiin. Hyvä valinta vokalistiksi.

Nuoremman Hautamäen touhu tuntui viime kesään verrattuna vähemmän läpisoitolta. Muutama vuosi lisää, ja kuulostaa kunnon rokkibändille rytmiryhmänkin osalta.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
mikaman
29.07.2024 15:41:53 (muokattu 29.07.2024 21:58:47)
Kirjoitin seuraavat jutut jo toiseen ketjuun, niin voisi sopia tännekkin.

Luin "Tohtori Mustajärvi" -kirjan. Tässä vähän Popeda tekstien taustoja:

-"Pohjantähden alla". Pate saapui outoon keikkapaikkakuntaan. Suoraan junasta, puista laituria pitkin outoon motelliin. Vieruspöytään tuli istumaan joukko pappoja, jotka kertoi kovaan ääneen sotajuttuja, kuin suoraan rintamalta. Pate jäi kuuntelemaan sivusta. "Minä tai hän. Ei saanut antautua", "Oli pakko ampua jne.". Siitä tuli biisi. On todella onnistunut kuvaus.

"Masuunimestarin musta maanantai". Kertoo lottovoittajasta, joka heitti voittokupongin vahingossa pesään palamaan. Tuli työpaikalle elvistelemään.. Heitti haalarit pesään ja lappu taskussa.

"Maailman kaikkeuden suvijenkka". Pate palasi aamulla kotiin keikalta, ja nukkui iltapäivään asti. Heräsi, katsoi pihalle. Piha täynnä pikkukersoja värikkäissä sadevaatteissa. Leikki, pomppi, ja pyöri hyrrässä jne.. Näky oli outo, kuin "Teletappi-maailmasta". Siitä tuli biisi.

"Tähtisadetta". Tampereella oli baarijonossa hevilaulaja, jota ei meinattu päästää sisään. Oli sitten tokaissut, "etkö tiedä, kuka mä oon?". Sivullisia oli tainnut huvittaa, kun kyseessä ei edes ollut mikään tunnettu tyyppi.

Lukuisia muita. Kannattaaa lukea. Ihan pakollinen, jos on kuunnellut Popedaa.
mikaman
30.07.2024 00:30:39 (muokattu 30.07.2024 00:38:20)
p130: Muutama vuosi lisää, ja kuulostaa kunnon rokkibändille rytmiryhmänkin osalta.

Mikä tuossa rytmiryhmässä on sellaista, että vaatii vielä muutaman vuoden sisäänajoa? Ainakin kirjassa Pate sanoi, että Alexilla on ollut suuri ja voimistuttava vaikutus bändiin. Samoin kuten isälläänkin liittyessään aikoinaan. Sanoi myös, Allulla olevan loistava tulevaisuus edessään.
moikki
30.07.2024 08:27:10
Mikähän lie Melartinille tullut silloin kun lähti? Tuntuisi, että olisi voinut soittaa ne loput keikat siltä vuodelta jos kaikki olisi mennyt sovussa?
p130
30.07.2024 09:34:20

mikaman: Mikä tuossa rytmiryhmässä on sellaista, että vaatii vielä muutaman vuoden sisäänajoa? Ainakin kirjassa Pate sanoi, että Alexilla on ollut suuri ja voimistuttava vaikutus bändiin. Samoin kuten isälläänkin liittyessään aikoinaan. Sanoi myös, Allulla olevan loistava tulevaisuus edessään.

Basso ei vedä junaa, kuten aina ennen tässä bändissä. Minä en kuuntele fanina. Valtakunnan parasta rokkibändiä en ole enää löytänyt. Maku- ja mielipidejuttu.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
mikaman
30.07.2024 09:45:19 (muokattu 31.07.2024 22:45:38)
moikki: Mikähän lie Melartinille tullut silloin kun lähti? Tuntuisi, että olisi voinut soittaa ne loput keikat siltä vuodelta jos kaikki olisi mennyt sovussa?

Tiedotteessa sanottiin, jotain tyylliin "välillä täytyy pitää huolta läheisistään, ja tuuraava basisti tulee tilalle". Jokainen osaa varmaan päätellä, mistä on kysymys. Joutunee auttamaan jotain läheistään, ja rokkihommat saa jäädä.

(muokkasin kohtuu paljon)
mikaman
30.07.2024 09:48:19 (muokattu 30.07.2024 16:42:31)
p130: Basso ei vedä junaa, kuten aina ennen tässä bändissä. Minä en kuuntele fanina. Valtakunnan parasta rokkibändiä en ole enää löytänyt. Maku- ja mielipidejuttu.

No joo saahan sitä sanoa, mitä tahtoo :-) Onhan näitä, "ei vedä junaa" -juttuja muillakin. Remu erotti Järvisen Hurriganesista, koska "ei soittanut yleisölle". Tuskin kukaan yleisöstä sitä huomasi, mutta mielipidevapaus on kaikilla. Väki tullut maan äärilaitoja myöden katsomaan Järvistä, joten taisi olla vähän väärä diagnoosi.
Cosmic Ted
30.07.2024 11:24:17
moikki: Mikähän lie Melartinille tullut silloin kun lähti? Tuntuisi, että olisi voinut soittaa ne loput keikat siltä vuodelta jos kaikki olisi mennyt sovussa?

Jos on sanottu, että joutuu lähtemään ja kitaristin jälkeläinen ottaa paikan, niin ei ihme, että lähti äkkiä. Eihän se tietenkään välttämättä mennyt näin.
mikaman
30.07.2024 16:44:43 (muokattu 30.07.2024 22:34:39)
Cosmic Ted: Jos on sanottu, että joutuu lähtemään ja kitaristin jälkeläinen ottaa paikan, niin ei ihme, että lähti äkkiä. Eihän se tietenkään välttämättä mennyt näin.

Popedalla alkoi keväällä treenit, niin Melartin oli sanonut: "Mä en tuu mihinkään, ennen kun on rokote".. Olisko vähän virus- / sairastumiskammoa myös. Pate sanoi tuon ohimennen jossain radiohaastattelussa.
jassi
30.07.2024 17:26:50 (muokattu 30.07.2024 17:27:57)
Hyvä rumpali tuo Lacu, mutta tossa ylläolevassakin "lompakossa Väinö Linna" clipissä kyl paiskii mun makuun turhia pelti-iskuja säkeessäkin melkoisesti tulemaan. Monilla kelporumpaleilla on tätä vaivaa. Onneks en oo niitä filliaikojen vetoja nähny. Hermo menis =D
mikaman
30.07.2024 17:53:43
jassi: Hyvä rumpali tuo Lacu, mutta tossa ylläolevassakin "lompakossa Väinö Linna" clipissä kyl paiskii mun makuun turhia pelti-iskuja säkeessäkin melkoisesti tulemaan. Monilla kelporumpaleilla on tätä vaivaa. Onneks en oo niitä filliaikojen vetoja nähny. Hermo menis =D

"Tahdotko mut tosiaan" sisältää kyllä liikaa fillejä nykyään. Biisi on täynnä fillejä, väliin voi tulla pieni komppi.

https://www.youtube.com/watch?v=COp_lTGA4Nc
Tässä Arska vetää rummut hyvin ("Tahdotko..."). Ilman jatkuvaa fillaamista. Kohdassa 0:51 tulee mahtava virvelifilli ennen kertsiä. Se kuulostaa entistä paremmalta, kun niillä ei ole täytetty koko biisiä.
mikaman
02.08.2024 00:50:56 (muokattu 02.08.2024 01:52:49)
https://www.youtube.com/watch?v=cTHbkRjW67s&t=485s

Eikö noi ole aivan turhia rumpufillejä, joita tulee kohdasta 5:02 eteenpäin? En tiedä, onko "filli" oikea sana. Kompin-katko olisi parempi.

5:17 "jauhot pöllähtää", tulee yksi rumpufilli, joka on rumputurhuus.

"Kuuma kesä" soolon aikana soitettu marssirumpu vie varmaan ykkössijan, jolla katkaistaan komppi parhaiten.
sirdickyj
02.08.2024 08:28:46
mikaman: https://www.youtube.com/watch?v=cTHbkRjW67s&t=485s

Eikö noi ole aivan turhia rumpufillejä, joita tulee kohdasta 5:02 eteenpäin? En tiedä, onko "filli" oikea sana. Kompin-katko olisi parempi.

5:17 "jauhot pöllähtää", tulee yksi rumpufilli, joka on rumputurhuus.

"Kuuma kesä" soolon aikana soitettu marssirumpu vie varmaan ykkössijan, jolla katkaistaan komppi parhaiten.

Mitä sä nyt ajat takaa? Eihän tossa mitään fillejä tule vaan jotain synkooppeja kupuun tms. Komppi kulkee koko ajan taustalla.
Dirtyh
02.08.2024 10:52:53

mikaman: https://www.youtube.com/watch?v=cTHbkRjW67s&t=485s

Eikö noi ole aivan turhia rumpufillejä

Ei. Tuota kutsutaan rumpujen soittamiseksi. Jos tykkää konerummuista niin varmaan sitten Popeda on väärä bändi diggailla. Rock'n'rollissa biisien kuuluukin olla keikalla joka ikinen kerta erillaisia, niin jokaisensoittaja kuin laulajankin osalta. Jos ei ole niin bändin on syytä lopettaa.
mikaman
02.08.2024 12:27:21 (muokattu 02.08.2024 23:27:17)
Dirtyh: Ei. Tuota kutsutaan rumpujen soittamiseksi. Jos tykkää konerummuista niin varmaan sitten Popeda on väärä bändi diggailla. Rock'n'rollissa biisien kuuluukin olla keikalla joka ikinen kerta erillaisia, niin jokaisensoittaja kuin laulajankin osalta. Jos ei ole niin bändin on syytä lopettaa.

En tarkoittanut, että kyseessä olisi suuri ongelma. Jos tuo ei ole fillaamista, niin jotain ylimääräistä kikkailua se kumminkin on. Ei ole (suuri) ongelma.

Makuasioita sitten. Mun mielestä rock-klassikot kuulostaa oikein hyvältä, vaikkei mitään lisäkikkoja olisikaan joka kerralla, erilailla mukana. "Smoke on the water", "Paranoid" jne. Toimii aivan hyvin sellaisenaan.

Onhan"Alabaman" rummutus pysynyt tosi siistinä pitkän aikaa. Siitä on karsittu aika paljon helistelyjä pois. Takavuosina sen "Batman -kitarariffin" päälle soitettiin rummuilla pelti-unesonea, pelti-matkimista. Se on jäänyt pois kauan sitten.
mikaman
08.08.2024 23:55:33 (muokattu 09.08.2024 00:12:57)
p130: Basso ei vedä junaa, kuten aina ennen tässä bändissä

Mulla on hatara veikkaus, että Milla Heinonen olisi ollut yksi ehdokas Popedan basistiksi. Costi sanoi jossain lehtijutussa miettineensä; "voisikohan Popedassa olla naisbasisti". Mun mielestä voisi viitata Millaan. Hänhän on kai Paten bändissä (?) ja Rock n roll boysissa. Olikohan sitten vitsi vai totta? Tiedä sitten.

Mikko Kangasjärveä oli kysytty Popedan koskettimiin 1999. Kemppi valittiin. Mikko Kangasjärvi sanoi kirjassa, että Popeda olisi saanut hänestä hyvän soittajan, mutta hän ei olisi kokenut sitä yhtä omakseen kuin Yötä.
Prophet
16.08.2024 11:31:58
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)