BigPapa 08.10.2011 15:09:32 (muokattu 08.10.2011 15:10:31) | |
---|
Kärpäsruoska: Ja minä kun luulin että keskustelussa pelataan perusteluilla eikä statuksella. No, seison korjattuna enkä enää kuuna päivänä kyseenalaista ketään itseäni ansioituneempaa. Perusteluitakin niitä on niin monenlaisia, on yhenlaisia ja sitten niitä toisenlaisia, ja aika monesti niitä toisenlaisia tulee juuri sieltä anonyymikilventakaa. En sano etteikö poikkeuksiakin olisi. Jotenkin vaan peli on reilumpaa jotekin, kun tietää kenen kanssa keskustelee ja kuka tietynlaisia juttuja laukoo. Statuksella ei sinänsä merkitystä sanoisin, mun mielestä. |
Jokapaikanapina 08.10.2011 16:01:17 | |
---|
Sanoisin, että kukaan merkittävä klasarisäveltäjä ei pystyisi tekemään yhtä hyvää poppia kuin The Beatles, eikä kukaan The Beatlesin jäsenistä yhtä hyvää klasaria (hyvänä esimerkkinä Macca). Itse nautin enemmän Beatlesista, vaikka pidän myös paljon joistakin klassisen musiikin tyylisuuntauksista. |
JIRPPI 08.10.2011 16:51:38 | |
---|
Jokapaikanapina: Sanoisin, että kukaan merkittävä klasarisäveltäjä ei pystyisi tekemään yhtä hyvää poppia kuin The Beatles, eikä kukaan The Beatlesin jäsenistä yhtä hyvää klasaria (hyvänä esimerkkinä Macca). Itse nautin enemmän Beatlesista, vaikka pidän myös paljon joistakin klassisen musiikin tyylisuuntauksista. Hienosti sanottu. Olen täysin samaa mieltä. |
JET 08.10.2011 16:55:45 | |
---|
Jokapaikanapina: Sanoisin, että kukaan merkittävä klasarisäveltäjä ei pystyisi tekemään yhtä hyvää poppia kuin The Beatles, eikä kukaan The Beatlesin jäsenistä yhtä hyvää klasaria (hyvänä esimerkkinä Macca). Itse nautin enemmän Beatlesista, vaikka pidän myös paljon joistakin klassisen musiikin tyylisuuntauksista. Mitä on pop? Säerakenteen ja laulumuodon vaatimukset täyttää monet aariat ym. Ooppera-aaria on joskus lähellä poplaulua - paitsi että mukana on orkesteri. |
BigPapa 08.10.2011 17:08:22 (muokattu 08.10.2011 17:09:06) | |
---|
JET: Mitä on pop? Säerakenteen ja laulumuodon vaatimukset täyttää monet aariat ym. Ooppera-aaria on joskus lähellä poplaulua - paitsi että mukana on orkesteri. Kannattaiskohan ottaa ihan ensimmäiseksi selvää siitä tosiaankin, että mitä se pop on. |
MadMatt 08.10.2011 17:10:44 | |
---|
JET: Mitä on pop? Säerakenteen ja laulumuodon vaatimukset täyttää monet aariat ym. Ooppera-aaria on joskus lähellä poplaulua - paitsi että mukana on orkesteri. Pop on rytmimusiikkia. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään klasari-osaston kanssa. |
Kärpäsruoska 08.10.2011 17:11:24 (muokattu 08.10.2011 17:11:43) | |
---|
Jokapaikanapina: Sanoisin, että kukaan merkittävä klasarisäveltäjä ei pystyisi tekemään yhtä hyvää poppia kuin The Beatles Onkohan tästä muuten mitään konkreettisia esimerkkejä olemassa? Päinvastaisestahan tietty on, kuten vaikka tuo mainitsemasi Macca. Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28
Romantikkoitkijät #34
S.M.A.K. |
BigPapa 08.10.2011 17:22:00 (muokattu 08.10.2011 17:22:51) | |
---|
Kärpäsruoska: Onkohan tästä muuten mitään konkreettisia esimerkkejä olemassa? Päinvastaisestahan tietty on, kuten vaikka tuo mainitsemasi Macca. Jaa enpä tiedä moisesta, mutta jos joku haluaa, niin voisi ehkä kertoa muutaman merkittävän klasarisäveltäjän, joka on tehnyt poppia. |
MadMatt 08.10.2011 17:26:00 | |
---|
BigPapa: Jaa enpä tiedä moisesta, mutta jos joku haluaa, niin voisi ehkä kertoa muutaman merkittävän klasarisäveltäjän, joka on tehnyt poppia. Ainakin Bach teki mutta tietämättään :) http://www.youtube.com/watch?v=N2RNe2jwHE0 |
BigPapa 08.10.2011 17:27:18 (muokattu 08.10.2011 17:35:43) | |
---|
|
sub zero 08.10.2011 17:41:28 | |
---|
BigPapa: Jaa enpä tiedä moisesta, mutta jos joku haluaa, niin voisi ehkä kertoa muutaman merkittävän klasarisäveltäjän, joka on tehnyt poppia. Lied-musiikin melodiat tulee sävelkieleltään paikoin aika lähelle tuommoista vanhempaa pop-musiikkia (Olavi Virta ja kumppanit) vai pitäisikö sanoa harrasta iskelmää. Ainakin ne hartaat liedit. Iloiset liedit on ehkä jo vähän jotain muuta. Mutta en ole ihan varma, toimisiko mikään tuntemani liedi nyt ihan suoraan 1940-luvun iskelmänä. Jotain eroa niissä tuntuu kuitenkin olevan. |
BigPapa 08.10.2011 17:51:37 | |
---|
|
Kärpäsruoska 08.10.2011 18:17:55 (muokattu 08.10.2011 18:18:25) | |
---|
sub zero: Lied-musiikin melodiat tulee sävelkieleltään paikoin aika lähelle tuommoista vanhempaa pop-musiikkia (Olavi Virta ja kumppanit) vai pitäisikö sanoa harrasta iskelmää. Ainakin ne hartaat liedit. Iloiset liedit on ehkä jo vähän jotain muuta. Mutta en ole ihan varma, toimisiko mikään tuntemani liedi nyt ihan suoraan 1940-luvun iskelmänä. Jotain eroa niissä tuntuu kuitenkin olevan. Itseäni kiinnostaisi, onko joku moderni säveltäjä yrittänyt säveltää populaarimusiikkia ja mahdollisesti vielä onnistunutkin siinä. Tässä City-lehden (joo joo, tiedetään) haastattelussa vuodelta 2003 Einojuhani Rautavaara sanoo seuraavaa: Kun Finlandia-talon kunniaksi julistettiin korkea- ja populaarisävellyskilpailu, minä voitin molemmat http://www.city.fi/artikkeli/Einojuhani+Rautavaara/927/ ...niin ilmeisesti voitti, mutta kertooko se enemmän palkintolautakunnasta, itse biisistä vai kenties muista osallistujista? Biisiähän ei taida olla missään kuultavissa, mikä on sääli, olisi nimittäin mielenkiintoista nähdä, pystyykö Rautavaara tai joku vastaava taidemusiikin puolella ansioitunut heebo tekemään mitään pop-musiikin huippuihin verrattavaa näiden omilla ehdoilla. Vähän epäilen, mutta kyse on tietty pelkästä spekulaatiosta. Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28
Romantikkoitkijät #34
S.M.A.K. |
Kailis 09.10.2011 03:39:02 | |
---|
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta. |
Xan de Wan 09.10.2011 15:44:24 | |
---|
JET: Jos klassinen aihe on Beatles-palstalla tabu (vaikka nimenomaan mielestäni ylettömän hehkutuksen, joka johtuu pitkälle kilpailun puutteesta popmaailmassa, sijaan Beatlesia pitäisi verrata oikeisiin jättiläisiin kuten Beethoveniin ja Wagneriin, niin että saisi perspektiiviä).... Bach, Beethoven, Beatles - siinä kolme (länsimaisen) musiikin jättiläistä :) No juu....Tiedä sitten populaarimusiikin ja klassisen musiikin vertailusta (?) Onko se kuinka mielekästä (?) Jos vertaillaan eri aikakausien artisteja, yhtyeitä, musiikintekijöitä, säveltäjiä niin siinä pitäisi ottaa huomioon ainakin kunkin merkitys, vaikutus esimerkiksi musiikillisesti, kulttuurisesti, yhteiskunnallisesti. Mitä tulee Beatlesin merkitykseen, vaikutukseen, arvoon tulee niin paras arvioija, tuomari siinä pitkässä juoksussa on AIKA. Miten Beatlesin merkitys, vaikutus, arvo nähdään, tulkitaan vaikkapa 50 tai 100 tai 200 tai 500 vuoden päästä ? Minun mielestäni aika on jo nyt osoittanut Beatlesin suuren, huomattavan merkityksen, vaikutuksen. Kiinnostus, innostus yhtyettä kohtaan ei ole vähentynyt, vaikka yhtyeen hajoamisesta on jo yli 40 vuotta. Yhtyeestä on julkaistu tuhansia kirjoja ja julkaistaan edelleen; yhtyeestä on tehty ja tehdään väitöskirjoja: yhtyeestä ja sen jäsenistä tehdään dokumentteja; yhtyeen levyjä myydään edelleen vuosittain suuret määrät; Beatles-cover-bändejä riittää maailmalla; myös erilaisia cover-levytyksiä tehdään enemmän tai vähemmän eri puolilla maailmaa; erilaisia Beatles-tapahtumia järjestetään eri puolilla maailmaa; yhtyeelle ja sen jäsenille on pystytetty jopa patsaita ja muista vastaavia kunnian- ja huomion osoituksia; jne. jne. |
JET 09.10.2011 15:45:32 | |
---|
MadMatt: Pop on rytmimusiikkia. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään klasari-osaston kanssa. :D! Jos puhutaan muuten tän päivän popista, kuten Lauri Tähkä, niin miksi kukaan klasari koettaisi säveltää sellaista - tai siis säveltäisi (ei se mitään ponnistuksia vaadi)? Big Papa ja MadMatt voisivat miettiä kevyen musiikin juuria hieman tarkemmin ja koittaa löytää yhtymäkohtia taidemusiikkiin. |
JET 09.10.2011 15:46:46 | |
---|
Xan de Wan: Bach, Beethoven, Beatles - siinä kolme (länsimaisen) musiikin jättiläistä :) No juu....Tiedä sitten populaarimusiikin ja klassisen musiikin vertailusta (?) Onko se kuinka mielekästä (?). Taidemusiikki on laadullisesti sen verran eri tasolla, että yleisesti ottaen vertailussa ei tosiaan ole järjen häivää. Muistit muuten väärin: se B-kolmikko, josta usein puhutaan on Bach, Beethoven ja Brahms. ;) |
BigPapa 09.10.2011 15:54:06 (muokattu 09.10.2011 16:07:34) | |
---|
JET: Big Papa ja MadMatt voisivat miettiä kevyen musiikin juuria hieman tarkemmin ja koittaa löytää yhtymäkohtia taidemusiikkiin. Suosittelen lämpimästi sellaiselle henkilölle, joka tietää popista yhtä vähän kuin lahna lentämisestä, perehtymistä aiheesen pop ja populaarimusiikki kaikkine entisine ja nykyisine genreineen. Ja niinkuin sanottu anonyymiys ei ole hyve ja uskottavuutta lisäävä tekijä, tässäkään keskustelussa. |
JET 09.10.2011 16:31:15 (muokattu 09.10.2011 16:33:02) | |
---|
BigPapa: Suosittelen lämpimästi sellaiselle henkilölle, joka tietää popista yhtä vähän kuin lahna lentämisestä, perehtymistä aiheesen pop ja populaarimusiikki kaikkine entisine ja nykyisine genreineen. Ja niinkuin sanottu anonyymiys ei ole hyve ja uskottavuutta lisäävä tekijä, tässäkään keskustelussa. Populaarimusiikki on minulle varsin tuttua, usko pois. Tiedän myös mistä puhun Beatlesin kohdalla. Koita keksiä jotain muuta, kun koitat peitellä omia Euroopan mantereen musiikkivirtausten historiantuntemukseen liittyviä puutteitasi. Ja kuulisin mielelläni näkemyksiäsi Help!istä. |
BigPapa 09.10.2011 16:41:47 (muokattu 09.10.2011 16:51:03) | |
---|
JET: Populaarimusiikki on minulle varsin tuttua, usko pois. Tiedän myös mistä puhun Beatlesin kohdalla. Koita keksiä jotain muuta, kun koitat peitellä omien Euroopan mantereen musiikkivirtausten historiantuntemukseen liittyviä puutteitasi. Ei jaksa tälläistä huuhaata, mulla on parempaakin tekemistä kuin keskustella anonyymien luulottelijoiden kanssa, jotka näyttävät tietävän itsestäni enemmän kuin itse tiedän. Sinä vaihessa kun anonyymiys loppuu, se jonka takaa käydään arvioimaan ihmisten oletettuja puutteita ja muuta vastaavaa, niin palaan asiaan. Siihen asti, The Beatlesin kaikki levyt ovat hyviä riippumatta siitä verrataanko niitä mihinkään, vai ollaanko vertaamatta. Miten mahtoi muuten Jazzin tulo vuosisadan alussa vaikuttaa populaarimusiikin syntyyn. Sitähän sanotaan tapahtumaksi joka "muutti kaiken". Vaan mitäpä tuosta, kun se lahna ei tosiaan opi lentämään. |