Aihe: Rainbow
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Loijaa
10.07.2007 17:35:03

Turner laulaa studiolevyllä hienosti, mutta ne pari liveä mitä olen kuullut niin melko surkuhupaisalta paikoin kuulostaa. Etenkin Turnerin yrittäessä laulaa korkealta ja kovaa.

Onhan sillä Turnerilla aika neitimäinen ääni verrattuna Dioon ja Bonnetiin..muutaman hyvän rokkibiisin veti Rainbown riveissä (esim. Can't Happen Here), mutta ääni sopii paremmin balladeihin.
Heavy Metal Thunder
sirdickyj
10.07.2007 22:21:20
Jos Stairwayta ajattelee jonkinlaisena jättiläishymninä, eräänlaisena yhden bändin huippu- ja/tai käännekohtana, tunnussävelmänä (tai sitten vaikka tekotaiteellisena hömpötyksenä, ihan miten vaan, ei ole tarkoitus alkaa vääntämään kättä biisin asemasta Zeppelinin tuotannossa) eikä vertaile kappaleiden rakenteita tosiinsa, niin silloin Rainbown Stairway on ilman muuta Stargazer. Rainbow eyes on vain yksi balladi muiden joukossa, se ei kehity ja kasva, se vain on.

Kas, Kenkkuselle plussa, jos tuo tekotaiteellisuus on sun mielipide, koska sitähän Stairway on, älkää tulko vertaamaan sitä mihinkään klassikoihin.

Vaikka onhan se ihan jees tekele, ei siinä, mutta kornin kuuloinen se on kun sen nykyään kuulee. Esim. juurikin Rainbow Eyes ei sitä ole, mutta ei munkaan mielestä sen kummempi ralli tuo kuin moni muukaan hevislovari. Dio nyt titenkin tekee kaikesta erikoista.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
Mika Antero
11.07.2007 07:10:11 (muokattu 11.07.2007 07:15:55)
Kas, Kenkkuselle plussa, jos tuo tekotaiteellisuus on sun mielipide, koska sitähän Stairway on, älkää tulko vertaamaan sitä mihinkään klassikoihin.

En minä sitä mieltä ole. Tai no, voihan sitä semmoisenakin pitää, mikäs siinä. Se on kuitenkin vakuuttavan kuuloinen tekele, vaikka melkoista hippitonttudiibadaabaa onkin. Korni tai ei, mitä sitten. Rockmusiikki yleensäkin on aika kornia puuhaa. Kornia tietysti sekin, että aikamiehet jauhavat siitä netissä vuodesta toiseen...

Helkkarin hyvä biisi, joka sen takia kärsii liiasta soitosta ja hehkuttamisesta. Jos nyt hakemalla hakee jotain negatiivista sanottavaa, niin en ymmärrä ollenkaan miksi sen kitarasooloa aina niin mahdottomasti ylistetään. Ei tuo nyt mitenkään tavallisuudesta poikkeavan loistava ole. Hyvin se kokonaisuuteen sopii, että siinä mielessä tietysti mainio.

EDIT: By the way, niitä plussiako siis jaetaankin sopivien mielipiteiden eikä hyvien kirjoitusten takia... Minä kun olen painellut niitä laadukkaille viesteille vaikka olisinkin aivan toista mieltä.
"Vaikka ei toimisikaan periaatteiden mukaisesti, niitä voi silti olla." Melkore
losalvaros
05.08.2007 19:46:45
Turner laulaa studiolevyllä hienosti, mutta ne pari liveä mitä olen kuullut niin melko surkuhupaisalta paikoin kuulostaa. Etenkin Turnerin yrittäessä laulaa korkealta ja kovaa.

Hyvinhän se vetää Live Between The Eyesillä, mutta Dion ja Bonnetin aikaiset biisit olisi kannattanut jättää setistä ainakin silloin pois.
"Minä käytin alkoholia ja alkoholi käytti minua"
biibob
05.08.2007 22:58:01
Hyvinhän se vetää Live Between The Eyesillä, mutta Dion ja Bonnetin aikaiset biisit olisi kannattanut jättää setistä ainakin silloin pois.

Kannattaa aina muistaa näistä "so called" live-levyistä, että melko useassa tapauksessa niitä on jälkeenpäin korjailtu ja jopa soitettu soittimia uusiksi. Sama lauluissa. Live between eyes on esimerkiksi hyvä esimerkki tästä :) mutta on se kuitenkin hyvä levy kuunnella ja kyllähän Blackmorella on paikoitellen todella kiinnostavia juttuja siellä. Blackmore on henkilökohtaisesti työstänyt noita livelevyjä studiossa jälkeenpäin melko paljonkin.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
losalvaros
05.08.2007 23:06:07
Kannattaa aina muistaa näistä "so called" live-levyistä, että melko useassa tapauksessa niitä on jälkeenpäin korjailtu ja jopa soitettu soittimia uusiksi. Sama lauluissa. Live between eyes on esimerkiksi hyvä esimerkki tästä :) mutta on se kuitenkin hyvä levy kuunnella ja kyllähän Blackmorella on paikoitellen todella kiinnostavia juttuja siellä. Blackmore on henkilökohtaisesti työstänyt noita livelevyjä studiossa jälkeenpäin melko paljonkin.

Tämä nyt menee vähän väittelyksi, mutta koskeeko tuo myös live-DVD/video-osastoa? Minä kun näin tuon videon, siitä minä nämä johtopäätökseni tein.

On Stage on kai sekunnin pätkistä koottu ja pilkottu osiin, mm. rumpusoolo ja suuri osa erilaisista jamitteluista on jätetty pois.
Borlag
05.08.2007 23:07:08

On Stagella on koottu niitä biisejä eri keikoilta juu, ja pätkitty aika paljonkin pois.
biibob
05.08.2007 23:20:47
Tämä nyt menee vähän väittelyksi, mutta koskeeko tuo myös live-DVD/video-osastoa? Minä kun näin tuon videon, siitä minä nämä johtopäätökseni tein.

On Stage on kai sekunnin pätkistä koottu ja pilkottu osiin, mm. rumpusoolo ja suuri osa erilaisista jamitteluista on jätetty pois.

Todellakin koskee livedvd/videoa. Kun kuuntelet levyversiota ja katsot videon, niin voit huomata esimerkiksi difficult to curessa erilaisuuksia kun soolo alkaa, tai esim. introssa. Ja erilaisuuksia on löydettävissä paljonkin kun tarkkaan kuuntelee. Oikeastaan blackmore taisi soittaa koko biisin uusiksi studiossa. Kuitenkaan nämä levyt/dvd ei ole turhia, koska Blackmorehan ne on kuitenkin soittanut, ja voimme vain ihmetellä, kuinka hän on pystynyt tekemään tuollaista jälkeä. Meinaan, että peruskuuntelija ei välttämättä huomaa edes eroa.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
losalvaros
05.08.2007 23:32:07
Todellakin koskee livedvd/videoa. Kun kuuntelet levyversiota ja katsot videon, niin voit huomata esimerkiksi difficult to curessa erilaisuuksia kun soolo alkaa, tai esim. introssa. Ja erilaisuuksia on löydettävissä paljonkin kun tarkkaan kuuntelee. Oikeastaan blackmore taisi soittaa koko biisin uusiksi studiossa. Kuitenkaan nämä levyt/dvd ei ole turhia, koska Blackmorehan ne on kuitenkin soittanut, ja voimme vain ihmetellä, kuinka hän on pystynyt tekemään tuollaista jälkeä. Meinaan, että peruskuuntelija ei välttämättä huomaa edes eroa.

Plussa sinulle tuosta. Sehän on ollut osittain tiedossa, tuo kasailu siis.

Eli todellista kuvaa Rainbow'n keikoista ei saa mitenkään? Livelevyt ja DVD:t on tehty suurelta osin uusiksi studiossa eikä bändiä voi enää oikein nähdä livenä.

Studioversioilla ja mielikuvituksella taidamme elellä tästä eteenpäin.

Käyttäjäpalaute-off-topic : Onneksi täällä on sentään vielä käyttäjiä, jotka eivät ala survomaan kärkkäitä mielipiteitään joka väliin saati vittuile, jos joku sattuu olemaan väärässä. Asiallisten bändien diggailijat tuppaavat käyttäytymään asiallisesti.
Borlag
05.08.2007 23:46:43

Saa sen todellisen kuvan. Nuo 2006 julkaistut keikat, eli Dusseldorf, Köln & Munich ovat pääosin muokkaamattomia, kuten myös se Köln video. Noiden lisäksi löytyy tietenkin satoja bootleg taltiointeja, joista osat laadullisesti surkeita mutta toiset taas erittäin hyviä. Esimerkkinä juuri nuo virallisesti julkaistut keikat, ne samat äänipöydästä tulleet nauhat ovat bootleg piireissä pyörineet vuosikausia.
biibob
05.08.2007 23:51:50 (muokattu 05.08.2007 23:53:02)
Plussa sinulle tuosta. Sehän on ollut osittain tiedossa, tuo kasailu siis.

Eli todellista kuvaa Rainbow'n keikoista ei saa mitenkään? Livelevyt ja DVD:t on tehty suurelta osin uusiksi studiossa eikä bändiä voi enää oikein nähdä livenä.

Studioversioilla ja mielikuvituksella taidamme elellä tästä eteenpäin.

Käyttäjäpalaute-off-topic : Onneksi täällä on sentään vielä käyttäjiä, jotka eivät ala survomaan kärkkäitä mielipiteitään joka väliin saati vittuile, jos joku sattuu olemaan väärässä. Asiallisten bändien diggailijat tuppaavat käyttäytymään asiallisesti.

Kyllä todellista kuvaa ja ääntä on mahdollista saada. Bootlegit ovat takuulla aitoa tavaraa ja näinkin suurelta bändiltä, kuin Rainbow on tehty vuosien mittaan satoja/tuhansia nauhoitteita keikoilta. Rainbown live in germany sarja, jota nykyään myydään erilliskeikkoina virallisina levyinä, ovat hyviä esimerkkejä rainbowsta 70 luvulla.

Ja jos olet kiinnostunut Blackmoren soundista tai mahdollisesti selvittämään, mistä soundi on mahdollisesti syntynyt, niin livelevyt ovat oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto. Studiolevyjä tehtäessä on voitu käyttää mitä laitteistoa tahansa, ja siitä ei tule saamaan selvyyttä kokonaisuudessaan millään. Ja kyllä noita Rainbown julkaistuja livejä kannattaa kuitenkin kuunnella, koska loistavaa tavaraahan ne ovat. Ja ei kaikki suinkaan ole uudestaan studioissa soitettua. Ja vaikka olisivatkin, niin lositavaa soittoa niihin silti sisältyy valtava määrä. Ja oikeastaan Rainbow ei ole missään nimessä ainut bändi, joka olisi korjaillut äänityksiä uudelleen studioissa ennen julkaisua. Tämä on hyvin hyvin yleinen käytäntö ja monien bändien viralliset livelevyt eivät välttämättä olekkaan kaikkein autenttisinta materiaalia.

Edit. Borlaq olikin nopeampi ja sanoi oikeastaan täysin samat sanat :)
losalvaros
05.08.2007 23:55:38
Kiitosta vaan. Bodom-threadissa jos olisi erehtynyt Laihon kamoja kysymään niin nenille olisi tullut heti.

Ja onhan sitä tullut Graham Bonnet, Don Airey ja Roger Glover elävänä nähtyä, joten joku kuva sitä on tullut myös nykykunnosta.

Harmi, että lomailun takia tulee missailtua kaikki Bonnetin ja Turnerin Suomen-kiertue.

Prkl...
Borlag
05.08.2007 23:59:57

No, Bonnet oli täällä viimeksi vuosi sitten ja nyt tulee uudestaan. Ilmeisesti menekkiä on täälläpäin kun kerta ihan kiertueeksi saakka tekee keikkaa täällä, eli aika hyvällä todennäköisyydellä on tulossa myöhemminkin vielä keikalle.

Niin, ja onhan noistakin tietysti niitä taltiointeja :)
biibob
06.08.2007 00:00:04
Kiitosta vaan. Bodom-threadissa jos olisi erehtynyt Laihon kamoja kysymään niin nenille olisi tullut heti.

Ja onhan sitä tullut Graham Bonnet, Don Airey ja Roger Glover elävänä nähtyä, joten joku kuva sitä on tullut myös nykykunnosta.

Harmi, että lomailun takia tulee missailtua kaikki Bonnetin ja Turnerin Suomen-kiertue.

Prkl...

Voin kertoa, että kyllä se Blackmorekin on vielä aivan täydessä vireessä :9 Paranee vaan vuosien mittaan. Tuossa juurikin viime lauantaina olin Saksassa Ziesarissa katsastamassa jälleen Blackmorea ja Blackmore's nightia, ja loistava meininki oli sateesta huolimatta. Ja sattui kohdalleni myös hyvää tuuria, kun satuin menemään paikalle jo päiväaikaan ja kävin tutustumassa linnaan, niin pääsin katsomaan Candicen ja Blackmoren parin tunnin soundcheckin/jammailua. Blackmore soitteli todella paljon stratolla tuossa ja kyllä soundasi uskomattomalta, kun itämaiset moodit/keskiajan sävelet kaikuvat linnan jokaisessa huoneessa ja varsinkin ulkoilmassa. Hieno päivä kertakaikkiaan.
mlehtinen
06.08.2007 08:01:04
pääsin katsomaan Candicen ja Blackmoren parin tunnin soundcheckin/jammailua. Blackmore soitteli todella paljon stratolla tuossa ja kyllä soundasi uskomattomalta, kun itämaiset moodit/keskiajan sävelet kaikuvat linnan jokaisessa huoneessa ja varsinkin ulkoilmassa. Hieno päivä kertakaikkiaan.

VOW, ei voi kuin kadehtia teikäläistä. Seuraavaa BN:n Suomen keikkaa odotellessa... (tai Rainbown mutta se taitaa jäädä unelmaksi)
Nimimerkki Biibob Blackmoresta: ":) Paskimmillaankin paras ja ainut oikea kitaristi purplen riveihin. :)"
Lasitten
23.01.2008 22:33:41

Rainbow on kyllä semmonen bändi, että on monta hyvää levyä peräjälkeen tehnyt. Mielestäni eka, rising, on stage ja LLRnR kaikki ovat täyden viiden tähden levyjä (noh, eka ja on stage ehkä neljän ja puolen ;) ). Itelle ei toi uudempi nyt erityisesti iske vaika Difficult to Curen omistan ja onhan se ihan kelpo lätty ja onhan siinä kaks rainbow suosikkia: I Surrender ja Spotlight kid. - Aika varmat valinnat.

Itelle kuitenkin se ykkös rainbow levy on kyllä rising. Siinä on vaan sitä tunnelmaa, eikä yhtään huonompaa hetkeä löydy. Turhan lyhyt se kuitenkin on :/

Ekalta levyltä löytyy kyllä myös semmosta tykkisettiä, ettei mitään rajaa: Temple of the King, Still I'm Sad, If you don't like rock 'n' roll esimerkiksi.

On Stage on ehdoton suosikki livelevyistä puhuttaessa ja oli suuri pettymys kun kuulin, että se olisi monesta keikasta rakenneltu...mie kun niin ihailin sen täydellisyyttä. Älkää nyt joku sanoko, että se Catch the rainbow soolon taustalla soiva synakin on lisätty myöhemmin? Se on parasta siinä ja kyllähän se vähän epäilyttävän kovalla soi muihin biiseihin verrattuna :/

Noita Rainbow live in Germany levyjä kattelin ja mietin, että onkohan kellään noita ja mitä kokemuksia niistä? Onko ne bootlegeistä tehty?

Täältähän näitä löytys:
http://www.play.com/Music/CD/4-/347 … -Messezentrum-28-09-76/Product.html
http://www.play.com/Music/CD/4-/105 … ive-Cologne-Sporthalle/Product.html
http://www.play.com/Music/CD/4-/329 … f-Philipshalle-27-9-76/Product.html

Ite kattelin tota mustakantista (cologne) ja meinasin, että sen vois tilata ku setti vaikuttaa parhaalta ja tyylikkäin kansikin :D Mitä mieltä täällä noista julkasuista ollaan?

Eikä mulla nyt erityisesti vaikeuksia Dion laulusta selvän saamisessa?
lol apua.
mlehtinen
24.01.2008 07:38:17

Ite kattelin tota mustakantista (cologne) ja meinasin, että sen vois tilata ku setti vaikuttaa parhaalta ja tyylikkäin kansikin :D Mitä mieltä täällä noista julkasuista ollaan?

Voin suositella. Hyvälaatuinen pläjäys ja koska tuohon aikaan biisilistaa ei turhaan muuteltu en ole katsonut tarpeelliseksi noita kahta muuta hommatakaan (on kuitenkin sen verran bootleggejakin tuoltakaudelta). Tosin eihän ne keikat koskaan ihan identtisiä olleet...

Noista studiolevyistä sen verran että tuo ensimmäinen on meikäläisen listalla aika lailla tasoissa Risingin kanssa. Loistavia biisejä monta ja kuitenkin hiukan vaihtelevampaa musaa kuin Risingilla. Long live R&R taasen... Hieno levy mutta olen jotenkin kyllästynyt nimibiisiin ja sen takia se on viime aikoina jäänyt vähemmälle vaikka ehdottomasti huippulevy onkin. Pitänee ottaa tänään työmatkalle mukaan ja voihan sen ekan kappaleen aina skipata.
Nimimerkki Biibob Blackmoresta: ":) Paskimmillaankin paras ja ainut oikea kitaristi purplen riveihin. :)"
Tigerstedt
24.01.2008 08:18:40

Täältähän näitä löytys:
http://www.play.com/Music/CD/4-/347 … -Messezentrum-28-09-76/Product.html
http://www.play.com/Music/CD/4-/105 … ive-Cologne-Sporthalle/Product.html
http://www.play.com/Music/CD/4-/329 … f-Philipshalle-27-9-76/Product.html

Eikä mulla nyt erityisesti vaikeuksia Dion laulusta selvän saamisessa?
'

Oma suosikkini noista kolmesta on ehdottomasti Düsseldorf, vaikka encore on jäänytkin soittamatta. Omasta mielestäni tältä levyltä löytyy ehkä jopa parhaat Rainbow-live vedot, varsinkin Catch The Rainbow ja Greensleeves ovat ihan uskomattomia tältä keikalta. Kaikki nuo ovat kyllä hankkimisen arvoisia.
Summer nights are colder now, they've taken down the fair, and all the lights have died somehow, or were they ever there?
MTM
24.01.2008 10:57:02
Onhan sillä Turnerilla aika neitimäinen ääni verrattuna Dioon ja Bonnetiin..muutaman hyvän rokkibiisin veti Rainbown riveissä (esim. Can't Happen Here), mutta ääni sopii paremmin balladeihin.

Nythän on niin, että Turnerin ääni on roheutunut ja tummunut aika paljon noihin 80-luvun levytyksiin verraten. Ei se ole mikään vinkuva pojankloppi enää.

Esim. viime syksynä "Back to the Rainbow"- sessiossa Tampereen Klubilla veteli mies melkoisen messevästi. Pyylevöitynyt on kaveri myös, josko tästä tulisi kaikupohjaa...
StJerky
24.01.2008 12:00:57 (muokattu 24.01.2008 12:01:20)
Munkaan mielestäni se ei yllä muiden numeroiden tasolle, mutta väkisinkin vääntää hymyn kasvoille viimeistään kertosäkeessä.
"Do you close your eyes when you're making love, yeah"

Heh. Muistin juuri, että äänitin joskus 80-luvulla tyttöystävälle Risingia ja tuon kappaleen kertosäkeen kohdalla käänsin piruuttani äänitysnappulan radio-asentoon ja sieltä sattui tulemaan ihan sopivassa sävellajissa Popedaa: "Mennään ylöspäin perkele, mennään alaspäin jabadabaduu". Sitten heti takaisin Rainbowiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)