Aihe: Paras kitara soolo?
1 2 3 4 5 6 7 8 915 16 17 18 19
Nazareth
19.06.2006 19:56:32 (muokattu 19.06.2006 19:57:47)
Frank Zappa - Yo' Mama
The Scorpions - Blackout
Irwin Goodman - Elämä on duuria ja mollia

En osaa perustella noita mutta tuossa on trilogia mikä on mun mieleen jääny ja lujaa.
Portin lenkki o parasta ja sinine lenkki kallista paskaa. IMIK #27 AKKK#6
carnation
19.06.2006 20:01:49
Devin Townsend - Stagnant
Devin Townsend - Deep Peace
Devin Townsend - Sunday Afternoon

(nämä koskettavat sieluani!)
"I gave you a chance to be a cop and you blew it!"

Osta levy
Jani The Rock
19.06.2006 20:16:09

Misfits - We are 138
The road never ends for me, kid.
RjW
19.06.2006 20:51:03
Misfits - We are 138

Näin on. Tämä ei ole edes mikään mielipideasia, vaan fakta.
Temetheus
20.06.2006 02:57:40 (muokattu 20.06.2006 02:58:23)
Viisi mainittavaa kitarasooloa:

1) Dire Straits - Sultans of Swing
2) Ozzy Osbourne - Mr. Crowley
3) Pink Floyd - Comfortably Numb
4) Magnum - Kingdom of Madness
5) Lynyrd Skynyrd - Free Bird
"Kauneuden yläpuolella ei ole uskontoa eikä tiedettä (paitsi musiikkia)."
Lesko
20.06.2006 07:16:19
Kyllä Stairway to heaven on melkein ykkönen!
Mutta toisaalta Whole lotta loven soolo on myös vertaansa vailla, se iskee kyllä niin, että seinät kaatuu!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
axl_rose
20.06.2006 09:43:57
Sultans of Swing on alusta loppuun pelkkää herkkua.
EADG
20.06.2006 12:33:53

Devin Townsend - Deep Peace

Tohon voisi jopa yhtyä. Uskomattoman tarkkaan mietitty, ei yhtäkään turhaa nuottia.
L4t3
20.06.2006 13:09:02
Vaikea nimetä yhtä ja ainutta parasta kitarasooloa. Mielestäni kovia/tyylikkäitä sooloja ovat tehneet/soittaneet esim. Ritchie Blackmore, Albert Järvinen, John Fogerty, Jimmy Page, Slash, Mark Knopfler, K.K Downing, Glenn Tipton ja Dimebag Darrell .
"Elämä on vain M-netin korvike." (Vanha viidakon sanonta) - Hohhoijaa
Varaani
20.06.2006 14:38:45
Kolme tulee mieleen:

Dire Straits - Sultans of swing
Pink Floyd - Comfortably numb
Bob Marley & The Wailers - Concrete jungle

kahta ensimmäistä ei tarvitse varmaankaan edes perustella. Tuossa Cocrete junglessa taas on niin biisiin sopiva soolo että oksat pois. Sen fiiliksen haistaa, maistaa ja kuulee.
lasol
20.06.2006 19:03:09
Onhan noita mutta 2kovaa
Lynyrd Skynyrd -Freebird
Michael Jackson -beat it

ja otetaan nyt suomestakin paratiisi
ei siis, on siis
Jaba
20.06.2006 19:29:33
Komppia tulee! :P Vaikea sanoa vain yhtä, mutta tuo nimi kertoo kaiken oleellisen.

Se vaan on niin tajuttoman tyylitajuinen, kun yhdistelee niitä klassisia juoksutuksia blueslickeihin, ja Rainbow:n aikana taas itämaista :) En oo bongannu siltä vielä yhtään huonoa improsooloa (mukaanlukien kaikki 20 min. biisit/väliosat) mitä olen kattonut kaikkia videoita.
biibob
20.06.2006 20:02:13
Se vaan on niin tajuttoman tyylitajuinen, kun yhdistelee niitä klassisia juoksutuksia blueslickeihin, ja Rainbow:n aikana taas itämaista :) En oo bongannu siltä vielä yhtään huonoa improsooloa (mukaanlukien kaikki 20 min. biisit/väliosat) mitä olen kattonut kaikkia videoita.

Siihen tyylitajuun on varmaan syynä se, että Blackmoren soitto perustuu melodioihin eikä niinkään siihen etää hän pyrkisi esim. saamaan arvostusta miljoona nuottia minuutissa soitolla. Eli herra on itse sanonut aina, että hän kuuntelee kappaleissa eniten melodiaa ja jos melodia toimii niin kappalekin toimii. Uskon, että tämä vaikuttaa kaikella tavoin myös Blackmoren omaan sävellys ja sooloilutaitoon.

Totta on myös, että herran improvisointikyky on jotain käsittämätöntä. Ei ole olemassa kahta samanlaista Blackmoren sooloa, ja livenä kuultavat soolot eivät koskaan ole samanlaisia, kuin levyillä. Blackmorehan on itse sanonut joskus, että hän ei yksinkertaisesti muista, kuinka levytys-versioiden soolot on soitettu. En tiedä onko tämä hyvä tai huono asia, mutta itse näkisin sen plussana, koska tällöin ei tule jämähdettyä niihin vanhoihin peruskaavoihin. Moni kitaristi sortuu siihen, että livenä he yksinkertaisesti soittavat identtisesti nuotti nuotilta cd-versioissa kuultavat soolot. Jokainen voi vetää omat mielipiteensä tällaisista sooloiluista.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Lesko
20.06.2006 20:09:15
Totta on myös, että herran improvisointikyky on jotain käsittämätöntä. Ei ole olemassa kahta samanlaista Blackmoren sooloa, ja livenä kuultavat soolot eivät koskaan ole samanlaisia, kuin levyillä. Blackmorehan on itse sanonut joskus, että hän ei yksinkertaisesti muista, kuinka levytys-versioiden soolot on soitettu. En tiedä onko tämä hyvä tai huono asia, mutta itse näkisin sen plussana, koska tällöin ei tule jämähdettyä niihin vanhoihin peruskaavoihin. Moni kitaristi sortuu siihen, että livenä he yksinkertaisesti soittavat identtisesti nuotti nuotilta cd-versioissa kuultavat soolot. Jokainen voi vetää omat mielipiteensä tällaisista sooloiluista.

Blacmore on loistava improvisoija, melkein yhtä hyvä kuin Jimmy Page.
Todella kova kepittäjä.
Itse näen sen hyvänä että soolot eivät livenä ole samanlaisia kuin levyllä, voihan se pohja tietenkin sama olla, mutta ärsyttää niin, kun nykyään tuntuu että ei edes ole sooloja, ja jos sellainen löytyy niin se on niin täysin yksi yhteen livenä ja levyllä!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Heartwood
20.06.2006 20:17:59 (muokattu 20.06.2006 20:18:21)
Moni kitaristi sortuu siihen, että livenä he yksinkertaisesti soittavat identtisesti nuotti nuotilta cd-versioissa kuultavat soolot. Jokainen voi vetää omat mielipiteensä tällaisista sooloiluista.

Jos nyt puhutaan ihan sävelletyistä sooloista, niin mitäs vikaa moisessa toiminnassa on?

Ja Blackmore on toki myös kova.
"As the moon moves the sea / we could move these mountains" - Catharsis - Arsonist's Prayer Romantikkoitkijät #42
biibob
20.06.2006 20:56:21
Jos nyt puhutaan ihan sävelletyistä sooloista, niin mitäs vikaa moisessa toiminnassa on?

Ja Blackmore on toki myös kova.

Kyllä, taisin vähän puhua epäselvästi tuossa. Eli tarkoitin tuossa suorassa kopioinnissa sitä, että jos se tapahtuu improvisoinnissa. Sävelletyt soolot ovat toki asia erikseen ja esim. klassisessa musiikissahan yleensä soolot ovat sävellettyjä ja ne soitetaan nuotti nuotilleen ja hyvältä ne kuulostavatkin. Eli tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani puhuin yksinomaan improvisaatiosta.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Memu
20.06.2006 21:15:49
Andyn soolot mm. "First timer" ja "Dont ever leave me" biiseissä ovat huippuja. Baddingin "Paratiisi" sisältää kuitenkin parhaan kitarasoolon minun mieleeni.
makaroonia ja suolaa- THV-klubi #31
Sälski
20.06.2006 21:25:39

Siihen tyylitajuun on varmaan syynä se, että Blackmoren soitto perustuu melodioihin eikä niinkään siihen etää hän pyrkisi esim. saamaan arvostusta miljoona nuottia minuutissa soitolla. Eli herra on itse sanonut aina, että hän kuuntelee kappaleissa eniten melodiaa ja jos melodia toimii niin kappalekin toimii. Uskon, että tämä vaikuttaa kaikella tavoin myös Blackmoren omaan sävellys ja sooloilutaitoon.

KYLLÄ KYLLÄ! Tämä on täysin totta olen itse täysin samaa mieltä. Mahtava kitaristi tuo Blackmore! harmi vaan että ei enään rokkaa samalla tavalla...
Heartwood
20.06.2006 21:25:55
Kyllä, taisin vähän puhua epäselvästi tuossa. Eli tarkoitin tuossa suorassa kopioinnissa sitä, että jos se tapahtuu improvisoinnissa. Sävelletyt soolot ovat toki asia erikseen ja esim. klassisessa musiikissahan yleensä soolot ovat sävellettyjä ja ne soitetaan nuotti nuotilleen ja hyvältä ne kuulostavatkin. Eli tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani puhuin yksinomaan improvisaatiosta.

Okei, sitten olemme melko lailla samoilla linjoilla. Pikkuisen tosiaan hämäännyin vain sanavalinnasta.
"As the moon moves the sea / we could move these mountains" - Catharsis - Arsonist's Prayer Romantikkoitkijät #42
Loijaa
20.06.2006 21:31:33

Totta on myös, että herran improvisointikyky on jotain käsittämätöntä. Ei ole olemassa kahta samanlaista Blackmoren sooloa, ja livenä kuultavat soolot eivät koskaan ole samanlaisia, kuin levyillä. Blackmorehan on itse sanonut joskus, että hän ei yksinkertaisesti muista, kuinka levytys-versioiden soolot on soitettu. En tiedä onko tämä hyvä tai huono asia, mutta itse näkisin sen plussana, koska tällöin ei tule jämähdettyä niihin vanhoihin peruskaavoihin. Moni kitaristi sortuu siihen, että livenä he yksinkertaisesti soittavat identtisesti nuotti nuotilta cd-versioissa kuultavat soolot.

Täähän on tietosanakirjaainesta! Ilmaisit asian juuri oikein!
That's The Way That It Is
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)