Aihe: Liekki yhtye
1 2 3 4 5 6 7 8 914 15 16 17 18
Rämppy
01.03.2005 12:42:46
Onpas mennyt mahtipontiseksi Liekin meininki uudella levyllä. Ei silti, loistava levy. -Jotain aiemmasta (etenkin Magion aikaisesta) viehätyksestä on menetetty, mutta tilalle on tullut uusia hyveitä, kuten voimaa. No, bändi muuttuu ja uudistuu. Se suotakoon ja eteenpäin on mentävä. Eivät ole jämähtäneet. Kummasti tulee mieleen Fairyportin aikainen Wigwam.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Tupuna
02.03.2005 11:55:15 (muokattu 02.03.2005 12:01:46)
Kummasti tulee mieleen Fairyportin aikainen Wigwam.

Joo. Liekin uusin levy on aivan mieletön esteettinen elämys ollut minulle. Ja mietin nimenomaan miksi. Heti tuli sama juttu mieleen kuin sinulle... tuo Fairyportin aikainen Wigwam! Uskomatonta :) Olen itse vanhan suomiprogen ja varsinkin Wigwamin suuri fani, ja ei ihme että tämä Liekin uusin uppoaa niin vahvasti.

Joka tapauksessa... "Rajan piirsin taa" on ehdottomasti parasta suomalaista musiikkia mitä on julkaistu pitkään aikaan. Levyn biisimateriaali on aivan uskomattoman hyvää. Kuulen tosiaan vaikutteita vanhasta suomiprogesta ja Wigwamista lähtien aina 70-luvun suomi-iskelmään, suomalaiseen kansanmusiikkiin, Anssi Tikanmäen maisemakuvasävellyksiin (samanlainen maalaileva melodiansävellystekniikka). "Tytöt/kadut/paluu"-biisissä on jopa kasarisoundinen hevikitarasoolo, joka saa bisiin tunnelman keskeltä aivan erilaiseksi, kuten biisin nimikin haluaa näyttää. Mahtavaa, tätä levyä on selkeästi pitkälle mietitty jo tehdessä.

Mitkä ovat teidän suosikkibiisejänne levyltä? Minulle nousi parin kuuntelun jälkeen yli muiden "Tytöt/kadut/paluu", "Päijänne", "Valeria" ja "Rajan piirsin taa". Silti täytebiisejä ei levyllä ole. Sanokaa minun sanoneen, tästä levystä tulee klassikko.

EDIT: Oli vielä pakko palata. Levy on jumalainen, en ole ostanut näin hienoa suomalaista levyä aikoihin. Liekki on ollut mielestäni yksi niistä harvoista bändeistä/artisteista, jotka paranevat levy levyltä. Ja kuten Hesarin Nyt-liitteessä sanottiin, "Liekki on ihmeellisen hyvä bändi, Rajan piirsin taa on ihmeellisen hyvä levy". Niin, aivan totta. Yritin koko ajan tätä kirjoitusta kirjoittaessani käsitteellistää kokemaani suurta esteettistä elämystä, ja ehkäpä siinä jotenkin onnistuin, mutta tässä on vieläkin jotain niin maagista ja ihanaa, etten pysty perimmäistä kokemusta avaamaan.

Nauttikaamme uudesta Liekin levystä täysin rinnoin, sellaiseksi se on tarkoitettukin. :)
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
anttipi
02.03.2005 12:26:26

"Valeria" on kekseliäs ja loistava.
Kaska ajaa mopolla.
Folcce
02.03.2005 16:24:02 (muokattu 02.03.2005 16:38:35)
Mitkä ovat teidän suosikkibiisejänne levyltä? Minulle nousi parin kuuntelun jälkeen yli muiden "Tytöt/kadut/paluu", "Päijänne", "Valeria" ja "Rajan piirsin taa". Silti täytebiisejä ei levyllä ole.

Juuri nuo yllämainitut. Ja tietenkin "Sinun luona kerran".

Erittäin mielenkiintoinen levy ja ennen kaikkea kokonaisuus. Parin kuuntelukerran jälkeen ajattelin ettei yllä Korpin tasolle ja miksi 15 biisiä, mutta miten väärässä olinkaan. Kyllä on hienoa että meillä on Liekki.

Täytyy pian ostaa tuo Tavastian lippu ennenkuin loppuvat perkeleet.
"When a man is chasing a woman through an alley with a butcher's knife and a hard-on, I figure he isn't out collecting for the Red Cross!" HC
late_levis
02.03.2005 21:59:05
Näin parin päivän kuuntelun jälkeen mainitsen semmoisia biisejä kun:

Rajan piirsin taa
Tytöt/kadut/paluu
Rintama
Tuomitun tie

Ps.minkälainen poppoo tuo Magyar Posse on, jonka kanssa Liekki vetää ainakin nosturissa.
legendaarista
Pedroz
02.03.2005 22:04:48

Ps.minkälainen poppoo tuo Magyar Posse on, jonka kanssa Liekki vetää ainakin nosturissa.

Oijoi, Liekki ja Magyar Posse. Ei paljon parempaa kaksikkoa voisi suomalaisista bändeistä koota. Toivottavasti Kuopiossakin. Magyar Posse vetää sellaista jylhää, kaunista, leijailevaa ja voimakasta instrumentaalimusaa.
*Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa* -Tommi Liimatta
dazed
04.03.2005 11:08:39
Hä häää. 2 lippua Liekin keikalle Turkuun..lauantaina rokkaa.
I`m not a great player, but I can make it howl.
Rattata
04.03.2005 11:58:37
Mua ärsyttää yks asia Liekissä. Laulusta ei saa selvää, eikä levyllä ole sanoituksia.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta pakki ei kestä minkä pärstä vaatis.
2541
04.03.2005 12:02:06

Mitkä ovat teidän suosikkibiisejänne levyltä?

Tytöt/kadut/paluu, ainakin tällä hetkellä.
Numbie
04.03.2005 12:20:06

Tytöt/kadut/paluu, ainakin tällä hetkellä.

Jep, ihan uskomaton se kitarasoolo, luulin että Camelin jälkeen ei kukaan pystyis enää säveltämään yhtä kauniita melodioita, erehdyin.
anttipi
04.03.2005 21:51:52 (muokattu 04.03.2005 21:57:34)

Mua ärsyttää yks asia Liekissä. Laulusta ei saa selvää, eikä levyllä ole sanoituksia.

Mun mielestä toi taas on yksi ehdottomasti Liekin parhaista puolista. Ärsyttää nimittäin niin maan vietävästi suomalainen rockperinne, jossa musiikki tuntuu olevan aivan liian usein alisteinen lyriikoille. Tyyliin "Kirjoitinpa hienon inhorealistisen kertomuksen syysmasennuksesta/mikanfaijanbeeämveestä/suomalaisen miehen komplekseista, mutta täytyy kuitenkin lyödä tähän vielä kulunut sointukulku päälle, että saa tän levylle".

Jannen laulu on vain soitin toisten joukossa ja sanoitukset ovat enemmänkin hetkellisiä mielikuvia kuin tarinallisia kokonaisuuksia. Tietyllä tavalla tulee mieleen 80-luvun alun R.E.M. ja Michael Stipen asenne sanoittamiseen ja laulamiseen (joka tosin oli vielä epäselvempää muminaa). Toivottavasti Janne pitää päänsä eikä ala kunnioittaa suomalaisen rocklyriikan "sääntöjä" jatkossakaan.
"Log from Blammo!"
Pedroz
04.03.2005 22:13:01

Toinen kuuntelukerta tällä hetkellä loppupuolella, ja olen enemmän kuin vakuuttunut. Liekillä on nyt vahva kiinnitys vuoden kovimpaan kotimaiseen julkaisuun. Saa esim. Nollapiste pinnistellä kunnolla, jos aikoo paremmaksi pistää.

Jopa sinkulla säikäyttäneet Veljet ja Vanha Puu toimivat kokonaisuuden osina paljon paljon paremmin kuin erilleen nostettuna. Yhtään keskinkertaista biisiä ei levyltä ole vielä erottunut.
*Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa* -Tommi Liimatta
Karva-Aarne
05.03.2005 12:12:36 (muokattu 05.03.2005 12:43:26)
Joo. Liekin uusin levy on aivan mieletön esteettinen elämys ollut minulle. Ja mietin nimenomaan miksi. Heti tuli sama juttu mieleen kuin sinulle... tuo Fairyportin aikainen Wigwam! Uskomatonta :) Olen itse vanhan suomiprogen ja varsinkin Wigwamin suuri fani, ja ei ihme että tämä Liekin uusin uppoaa niin vahvasti.

Juupajuu. Levy on todella hyvä, tykkään. Mun mielestä Liekin parhaat jutut on siinä, kun ne lainaa 70-luvun progesta siekailematta parhaita elementtejä (saundit, rytmit...). Esimerkiksi Rintaman riffi tuo mieleen melko elävästi eräänkin Tasavalla Presidentin biisin. Enkä nyt väitä että Liekki kopioi toisten musiikkia, vaan että ennen kaikkea tunnelmat ovat tuttuja. Progejutut tuovat lisämakua hyvään poppikseen.

Ja ennen kaikkea näillä kavereilla on tyylitajua. Siinä on varmaan se suurin viehätys.

ps. tällä hetkellä parhaiten iskee Valeria. Vaikka se onkin aivan liian lyhyt.
"Watch out where the huskies go, and don’t you eat that yellow snow" -Zappa-pappa
Exhausted
05.03.2005 17:16:32

Helvetin hyvältä kuulostaa. menee kyllä ostoon. Rintama ja Valeria on tällä hetkellä suosikkeja mitä olen kaverilla kuullut
dazed
06.03.2005 13:18:24
Olipa eilen ensikokemus Liekistä livenä. Turun Klubilla porukka esiintyi ja täytyy sanoa, että TOIMI.

Biisejä kuultiin kaikilta kolmelta levyltä, kaskittyen kuitenkin tähän uuteen enimmäkseen.
Paperilyhty
06.03.2005 13:53:22 (muokattu 06.03.2005 13:54:03)
Okei, nyt haluan osallistua tähän keskusteluun. Minusta Liekki on aivan tylsä yhtye. En tiedä, mitä kaikki muut kuulevat siinä, mutta ainakaan minä en kuule mitään erityisen kiinnostavaa. Jotain ininää ja sitten jotain soittelua ja pimputtelua.

Ainut, mistä olen samaa mieltä, on se, että Liekki soittaa hyvin yhteen ja se kuulostaa sujuvan hyvin ja helposti. Kyllä sen huomaa, että sillä bändillä ehkä on jokin erityinen tunnelma. Se tunnelma ei vain onnistu vangitsemaan minua ;)

Ja sitten ne "Liekki goes heavy"-jutut. En kuule mitään hevimäistä missään kohtaa. Ehkä se näyttää heviltä, jos katsoo sieltä Liekki-maailmasta, mutta laajemmassa mittakaavassa ei.

Tästä ei sitten kannata kenenkään suuttua, halusin vain kertoa eriävän mielipiteen.

No mutta se siitä. Kaikella ystävällisyydellä.
Am I cursed, or am I blessed, I can't tell, oh yes - Jeff Buckley: Witches' Rave-
dazed
06.03.2005 16:20:45
Ja sitten ne "Liekki goes heavy"-jutut.

Mitän nää jutut on?
BaariMikko
06.03.2005 16:54:53

No, onhan siellä vähän semmosta Iron Maiden- ynnä Uriah Heep -meininkiä. Mutta silleen liekkifiltterin läpi vedettynä.
"Onneks tää on vaan harrastus ni ei rupee vituttamaan"
-Mikael
jazzy
06.03.2005 19:06:29
Enpäs tiedä tuleeko uutta levyä hankittua. Uusista kuulemistani biiseistä ei oikein mikään hivele korvaa.
Tänään top40:kin soitettu "Päijänne" kappale alkoi vasta lopussa kuulostamaan edes joltain. Ei pudonnut.
"This story's gonna grab people. It's about this guy, he's crazy about this girl, but he likes to wear dresses. Should he tell her? Should he not tell her? He's torn, Georgie. This is drama." -Ed Wood
Tsugu Way
06.03.2005 21:44:41
Olihan mahtava tuo Veljet biisi levyraadissa. Täysi kymppi sille, vaikkei edes levyn paras biisi ollutkaan. Ne muut on varmaan sitten yli kymppejä.. Kaksi viikkoa on nyt tullut kuunneltua bändiä putkeen. Ja paranee koko ajan. Eilen ostin sen ensimmäisen Magion. Ei aivan vielä yhtä vahva kun nämä kaksi myöhempää. No, Tähtien-biisi kyllä alkaa nousemaan klassikoksi.

Liekki ois nyt tulevana torstaina paikallisessa rokkiklubissa. Sinne täytyy ehdottomasti päästä. Tarttee vain hommata ensin perjantai vapaaksi tai ainakin iltavuoroksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)