![]() 05.01.2009 21:02:37 | |
---|---|
... ilman säveltäjän suostumusta. Onko näin? Mielenkiintoista, onko jotain faktaa esittää ketkä eivät ole antaneet suostumustaan? Jos sitä ei ole youtubessa, ei sitä ole olemassa. | |
![]() 05.01.2009 21:42:02 | |
On tämä Loirin homma säälittävää rahastusta. Vaikka katselisi minkälaisilla laseilla ja kuuntelisi minkälaisilla korvilla jotku vedättää Veskua. Kaiken huipuksi hienoja suomalaisia popbiisejä raiskataan vasemmalla kädellä ilman säveltäjän suostumusta. Ei noihin mitään säveltäjän suostumusta tarvita. Faktata haltuun. * Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti
* Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija
* Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa
* Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot
* Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava | |
![]() 06.01.2009 00:47:34 (muokattu 06.01.2009 00:48:41) | |
On ollut ilo seurata kyseisen konsertin herättämää ristiriitaista keskustelua. Aiheesta on kyetty jutskaamaan sekä asiallisesti, että vähemmän asiallisesti. Plussa Deep Shadowille asiallisesta viestistä. Itsehän olen näitä kahta ensimmäistä trilogian osaa kuunnellut, Kasaria en juurikaan. Cash asetti omilla American Recordingseillaan tämän tyylisen coveroinnin todella korkealle, mutta mielestäni tämä Suomen versio on myös todella onnistunut. Ivalolla ja Inarilla on hetkensä ja pidän Loirin tulkintaa erinomaisena, toki eihän hänkään persoonallisella äänellään joka biisiä saa kaikkia miellyttävään asuun. Mutta pakko myöntää, en jaksanut katsoa konserttia loppuun, johtuiko sitten useista mainoskatkoista vai siitä, ettei sillä hetkellä vain pystynyt Veskua noin suurena annoksena kuuntelemaan. Kieltämättä hieman itseäni huvitti myös tuo persoonallinen tulkintansa (uniikkia tavaraa) ja mm. tämä "Renttujen" lausuntaosio, vaikka toki eksperimentaalista sinänsä sekin on. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että Loiri on todella kova jätkä, eikä pelkästään näyttelijäuransa tai kauniiden joululaulutulkintojensa vuoksi. Kyllä nämäkin lappilaisen leirinuotion hengessä tehdyt coveroinnit ovat asemaansa vankistaneet ja miestä kunnioitan kyllä. "Kenelläkään ei olisi tavaroitani lainassa, jos minulla ei olisi ystäviä." | |
![]() 06.01.2009 03:25:43 | |
Yritin kovasti ymmärtää Loirin tulkintaa,mutta ei se auennut; Miksi hänen piti koko ajan lukea lappujaan ja hakea tukea? Jos se ei muistanu sanoja niin miten se vois edes teoriassa eläytyä biisiin.Vai mitä se haki sillä vilkuilulla.Sitten ne ilmeet ja painotukset.Sama kakkahätä ilme koko ajan riippumatta mitä biisiä ja mitä tekstiä tulkitsi, ts. biisien sanat ja Loirin eläytyminen on kovin ristiriitaista. Ymmärtääkö joku oikeasti hänen tulkintaa vai haluavatko ihmiset vain ymmärtää koska ajatellaan että tuo vieressä eläytyen veskua katsova naapurikin näyttää ymmärtävän. snow is cold,rain is wet | |
![]() 06.01.2009 08:53:14 (muokattu 06.01.2009 08:56:42) | |
Ainakaan sanoittaja herra Pauli Hanhiniemi ei tiennyt mitään Loirin "Tästä asti aikaa" levytyksestä. Turku radion suorassa lähetyksessä toimittaja soitti levyn ilmestyessä biisin ja kysyi mitä pitää versiosta. Lähes minutin tauon jälkeen Pauli takerteli ja sanoi sen noinkin voivan laulaa, mutta kyseinen artisti ei varmaan ole kuunnellut kertaankaan meidän versiota. Toimittaja ihmeteli etteikö Pauli olisi ollut tietoinen Loirin levystä. Ainakin hyvin Hanhiniemi "näytteli" tietämätöntä. ps. ilman suostumusta tehtiin myös lasse mårtenson levy... Kysymys ei ole luvista vaan biisien tekijöiden kunnioitamisesta. Jopa Sleepparit osaavat tuon taidon... kamariorkesteri tulee taas | |
![]() 06.01.2009 10:19:36 | |
mites j. karjalainen sitten on estänyt musansa käytön mainoksissa? miksi lapsille opetetaan korvien rääkkäystä ja ostetaan lahjaksi pääkkösten heviä? | |
![]() 06.01.2009 10:23:24 | |
Ainakaan sanoittaja herra Pauli Hanhiniemi ei tiennyt mitään Loirin "Tästä asti aikaa" levytyksestä. Turku radion suorassa lähetyksessä toimittaja soitti levyn ilmestyessä biisin ja kysyi mitä pitää versiosta. Lähes minutin tauon jälkeen Pauli takerteli ja sanoi sen noinkin voivan laulaa, mutta kyseinen artisti ei varmaan ole kuunnellut kertaankaan meidän versiota. Toimittaja ihmeteli etteikö Pauli olisi ollut tietoinen Loirin levystä. Ainakin hyvin Hanhiniemi "näytteli" tietämätöntä. ps. ilman suostumusta tehtiin myös lasse mårtenson levy... Kysymys ei ole luvista vaan biisien tekijöiden kunnioitamisesta. Jopa Sleepparit osaavat tuon taidon... biisin levyttämiseen uudelleen ei tarvita lupaa, sovittamiseen tarvitaan. tuokin mun tietämyksen mukaan vain, jos sovitusta aletaan merkkailla omiin nimiin. edelleen; artistin lupaa ei tarvita, vaan kustannusoikeuksien omistajan. usein k.o. taho toki on itse artisti. * Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti
* Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija
* Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa
* Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot
* Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava | |
![]() 07.01.2009 21:03:23 (muokattu 07.01.2009 21:05:27) | |
Tässä näitä lueskellessa mietin vain, että kun esimerkiksi aika moni täällä on sanonut ettei Loiri osaa laulaa pätkääkään...??? Niin että. Jos ajatellaan suomalaista rokkia, niin eihän siellä kovinkaan monta hyvää laulajaa ole, tosin sielläkin on hyviä tulkitsijoita. Mutta mikä on hyvä laulaja. Jos Loiri ei ole laulaja, niin onko esim. Toni Wirtanen, Pelle Miljoona, Martti Syrjä, Heikki Salo, Ismo Alanko, Tuomari Nurmio sitten HYVIÄ laulajia ??? Minusta he ovat näin ajateltuna oman musiikinsa erinomaisia tulkitsijoita. Hevipuolelta löytyyy sitten oikeasti hyviä laulajia, joista muutamat pesee monet suomen ns. klassisen puolen laulajista minun mielestä aika kivuttomasti. Minä itse tykkäsin konsertista. No minä olen tosin Vesa Matti Loirin rooleista ja lauluista tykännyt siitä asti kun ensimmäisen kerran näin Pojat elokuvan. rok rok !!! | |
![]() 07.01.2009 21:18:53 (muokattu 07.01.2009 21:20:05) | |
Tässä näitä lueskellessa mietin vain, että kun esimerkiksi aika moni täällä on sanonut ettei Loiri osaa laulaa pätkääkään...??? Enemmänhän tässä oikeasti on ollut kyse siitä ,että Loirin tulkinta noista biiseistä ei kaikkia miellytä.Mikä onkin ymmrrettävää sillä sen verran vapauksia hän niiden suhteen ottaakin ja konsertissa enemmänkin.Aika hyvin sanottu minusta ,että Loiri näyttelee nuo biisit läpi. Itse arvelen ,että Loiri olisi voinut noudattaa kappaleiden alkuperäismelodioita ja poistaa "puheosuudet" jos olisi halunnut.Kyse on mielestäni enemmänkin siitä ,että tuo oli se näkemys -se konaisnäkemys- mikä hänellä + taustajoukoilla oli noista biiseistä.Jotkut sitten pitää ja toiset ei. Mutta mikä on hyvä laulaja. Jos Loiri ei ole laulaja, niin onko esim. Toni Wirtanen, Pelle Miljoona, Martti Syrjä, Heikki Salo, Ismo Alanko, Tuomari Nurmio sitten HYVIÄ laulajia ??? Minusta he ovat näin ajateltuna oman musiikinsa erinomaisia tulkitsijoita. Hyvä huomio.Kyse on siis kokonaisuudesta.Siitä miten se ääni istuu siihen musiikkiin,siihen kokonaisuuteen. Kuulostaisiko se Moottoritie on kuuma hyvältä jos vaikka Jorma Hynninen vetäisi sen laulun siihen Pellen sijaan? Oikeasti? Hevipuolelta löytyyy sitten oikeasti hyviä laulajia, joista muutamat pesee monet suomen ns. klassisen puolen laulajista minun mielestä aika kivuttomasti. En pidä näitä kahta lajia millään vertailukelpoisina. Minä itse tykkäsin konsertista. No minä olen tosin Vesa Matti Loirin rooleista ja lauluista tykännyt siitä asti kun ensimmäisen kerran näin Pojat elokuvan. Minäkin pidin.Tosin vaati tietynlaisen mielentilan ja keskittymisen eikä varmaan toimis mulle kokoajan kuunneltuna. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2009 08:20:59 | |
En pidä näitä kahta lajia millään vertailukelpoisina.. No heittona vaan vertasin mielessäni näitä klassisen puolen sankaritenoreita ja hevi puolen sankaritenoreita. Ja täytyy myöntää etten tunne/tiedä klassisen puolen laulajia kovin paljon. rok rok !!! | |
![]() 22.01.2009 20:18:05 | |
Komeat kannet, mutta tajuta eltaantunut lypsykone ja....oksentaa. Täyttä tyhjää, ja harmillisesti paljon on myös virrannut vettä Eino Leino ykkösen jälkeen, ajan jolloinka musiikki siirteli vuoria. Huutaa hurraa hurraa !, se on Loiri, mutta ottaa askel taakse, järki käteen, ja tajuta markkinoiden nälkäiset marionetit... ...no......ainakin helpotti........... Taiteilija | |
![]() 22.01.2009 22:35:05 (muokattu 23.01.2009 07:14:35) | |
Itselläni on vain niin kova kunnioitus esim. Kolmannen naisen tuotantoon, että en menisi vaikka lupa olisikin biisejä runkaamaan. Se vain tuntuu ihmeelliseltä jos säveltäjä on elossa eikä asiasta edes informoida. Kaikille tiedoksi: Loirin kolmen levyn boxi ilmestyy varmasti ensi jouluna bonus biiseillä ja DVD:llä. Haiseeeee. kamariorkesteri tulee taas | |
![]() 23.01.2009 08:42:06 | |
Aiheeseen liittyen: Ostin Johnny Cashin American III: Solitary man -levyn Anttilasta mukavaan 3.99e hintaan. Erittäin toimivaa kamaa.Kaikki biisit eivät lainakamaa vaan mukana Cashin orginaaleja. Täytyy todeta ,että Cash antaa enemmän armoa alkuperäismelodioille kuin Loiri joten enemmän tämä miellyttää siinä suhteessa. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 23.01.2009 19:27:42 | |
No heittona vaan vertasin mielessäni näitä klassisen puolen sankaritenoreita ja hevi puolen sankaritenoreita. Ja täytyy myöntää etten tunne/tiedä klassisen puolen laulajia kovin paljon. Saanko kysyä mistä sait päähäsi ottaa vertailuun laulajia joita et tiedä kovin paljon? Loirin tv-keikka oli melko väsyttävää minusta. Oikeastaan luulen että suuri syy on ne radiorallatukset, joihin en näe mitään syytä ottaa tuollaista näkökulmaa. Se Alatalon nyyhkytysbiisi tosin sopii Loirille pirun hyvin ja yleensäkin sellainen renttujuoppomeininki. Loirin puhemaisuudet ja "tulkinnalliset vapaudet" on kyllä usein ensikuulemalla päässeet yllättämään ja saaneet kiinnostumaan biisistä Niinkin pieni asia kuin Lapin Kesän "ja nuori mies on hautaan valmis JJJO!" sai ensimmäiselllä kuuntelulla sellaisen "mitä helvettiä tossa tapahtu "-fiiliksen ja ne on jollain tavalla kiehtovia ja mielenkiintoisia. | |
![]() 23.01.2009 19:45:58 | |
Aiheeseen liittyen: Ostin Johnny Cashin American III: Solitary man -levyn Anttilasta mukavaan 3.99e hintaan. Erittäin toimivaa kamaa.Kaikki biisit eivät lainakamaa vaan mukana Cashin orginaaleja. Täytyy todeta ,että Cash antaa enemmän armoa alkuperäismelodioille kuin Loiri joten enemmän tämä miellyttää siinä suhteessa. Varsin mainio lätty tuo American III. Lainabiisit todella hiottuja ja alkuperäisille uskollisia mutta silti Cashin kuuloisia. A little bit of the "AIL PI PÄK" | |
![]() 26.01.2009 11:36:51 | |
Saanko kysyä mistä sait päähäsi ottaa vertailuun laulajia joita et tiedä kovin paljon. No joo, mielessäni ajattelin näitä enempi "esillä" olevia klasari laulajia, niin niistä ainakin tämä joka mielestään osaa genren kuin genren, niin minun mittarilla häviää monelle hevipuolen laulajalle (Ahola, Hietala jne) ainakin laulu äänensä puolesta. Ja sen pituinen se. rok rok !!! | |
![]() 27.01.2009 11:58:18 (muokattu 27.01.2009 12:28:41) | |
Varsin mainio lätty tuo American III. Lainabiisit todella hiottuja ja alkuperäisille uskollisia mutta silti Cashin kuuloisia. Cashin ja Loirin ero on siinä, että Cashia jaksaa kuunnella, heh. Mielestäni Loirin tilanne on se, että se on ollut aliarvostettu - siinä mielessä että leimattiin yhdessä vaiheesasa naisten suosimaksi viihdeartistiksi - silloin kun se oli parhaimmillaan ja nyt kun sen tulkinnoista tulee läpi, tätä ei ehkä täällä saa sanoa suoraan niin en sano, muut asiat kuin biisi, niin nyt sitten se tuntuu saavan näillä Cashin idean pastisseilla nk. äijäarvostusta. Mutta Cash tosiaan tulkitsee biisiä, eikä soliptisesti pode itseään. Itse olen ihan amatöörikuluttajapuolella tässä, mutta ymmärrän myös sinänsä vaikean ja toimimattomankin vertailun suomalaisten hevitenorien ja oopperatenorien välillä. Kun kansallisoopperassakin on erinäisistä syistä pakolla, mutta mielelläänkin tullut istuttua aika säännöllisesti, niin olisi mukava kuulla niiltä jotka tietävät, että ketkäköhän suomalaiset tenorit tällä hetkellä loistavat niin tulkinnan kuin äänenkin osalta? Ihan vakavasti, otan kyllä kuunteluun ja kyllä minäkin tiedän että niitä on ja varmaan erityisesti tulossa, mutta silti näkisin että hevipuolella tämä ääniala on kyllä huomattavasti karismaattisemmissa, ja silti teknisesti taitavissa käsissä ollut. Suomirock kun ei kuitenkaan arvosta vokaalista ilmaisua samassa määrin kuin kirjallisia lyriikoita niin tuntuu että niillä taidoilla ei aina riittävästi arvostuksen irtopisteitä irtoa. Joo ei muuta, paitsi että ihan paras Loiri löytyy tietty Chydeniuksen 1960-l levyiltä. Kyllä se laulaa osaa. | |
![]() 27.01.2009 14:06:40 (muokattu 27.01.2009 14:07:26) | |
Cashin ja Loirin ero on siinä, että Cashia jaksaa kuunnella, heh. Mielestäni Loirin tilanne on se, että se on ollut aliarvostettu - siinä mielessä että leimattiin yhdessä vaiheesasa naisten suosimaksi viihdeartistiksi - silloin kun se oli parhaimmillaan ja nyt kun sen tulkinnoista tulee läpi, tätä ei ehkä täällä saa sanoa suoraan niin en sano, muut asiat kuin biisi, niin nyt sitten se tuntuu saavan näillä Cashin idean pastisseilla nk. äijäarvostusta. Mutta Cash tosiaan tulkitsee biisiä, eikä soliptisesti pode itseään. Olen pohtinut tuota eroa ja ajatellut ,että ero tulee siitä ,että Loiri on lähtökohtaisesti näyttelijä ja Cash taasen laulaja/lauluntekijä.Tästä taas seuraa se ,että Loirilla on mukana sellaisia "näyttelijä maneereita".Näin mä sen näen. Itse olen ihan amatöörikuluttajapuolella tässä, mutta ymmärrän myös sinänsä vaikean ja toimimattomankin vertailun suomalaisten hevitenorien ja oopperatenorien välillä. Tässä asiassa kallistun viime sunnuntaina Arto Nybergin ohjelmassa vierailleen sopraanon (Lilli Paasikivi?) mielipiteeseen jonka mukaan kyse on kokonaan eri instrumenteista.Vertailu ei ole kovin hedelmällistä koska pyritään eri päämääriin.Toki vertailla minun puolestani saa mutta hölmöltä se tuntuu. Vähän kun vertailisi henkilöauton ja traktorin paremmuutta. Suomirock kun ei kuitenkaan arvosta vokaalista ilmaisua samassa määrin kuin kirjallisia lyriikoita niin tuntuu että niillä taidoilla ei aina riittävästi arvostuksen irtopisteitä irtoa. Jos puhutaan suomenkielisestä rockista niin lyriikkahan tuntuu usein olevan määrävässä asemassa sitä arvotettaessa.Minulle taas biisi ja melodia ovat aivan ensisijaisia pointteja.Laulu on eräs instrumentti muiden joukossa.Minulle hyvä laulaja ei pelasta huonoa biisiä eikä hiukan huonompi hyvää biisiä tuhoa (nyt en puhu mistään ääripään ilmiöistä). "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 27.01.2009 15:59:34 (muokattu 27.01.2009 16:10:35) | |
zxcv keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen! | |
![]() 27.01.2009 16:25:01 (muokattu 27.01.2009 16:30:05) | |
Olen pohtinut tuota eroa ja ajatellut ,että ero tulee siitä ,että Loiri on lähtökohtaisesti näyttelijä ja Cash taasen laulaja/lauluntekijä. Toki tuollakin voi olla vaikutusta, mutta mielestäni Loiri on kuitenkin ollut ihan kelvollinen laulaja, joka on tulkinnut paitsi näyttelijän "lihaksillaan" myös laittanut äänensä laulajan tapaan taipumaan tulkintaan, ilmaissut äänellään. Nyky Loiri on kuitenkin väsynyt. Tässä asiassa kallistun viime sunnuntaina Arto Nybergin ohjelmassa vierailleen sopraanon (Lilli Paasikivi?) mielipiteeseen jonka mukaan kyse on kokonaan eri instrumenteista. Jälleen, itsellä ei ole mitään varsinaista kapasiteettia sanoa tähän yhtään mitään, mutta ulkopuolisena tuntuu kuitenkin että osittain tämän jaottelun takana on klasariporukan halu edustaa korkeampaa taidemuotoa, joka ei alennu vertailuun "muiden" kanssa. Käsittääkseni kevyemmälläkin puolella lauletaan niin miljoonalla eri tekniikalla, että tuolla periaatteella sielläkään ei sitten ole mahdollista mitään "sisäistä" vertailua suorittaa. Minusta hevitenorit, kuten mainitut Hietala ja Ahola tai sitten Kotipelto, Kakko, Antony Parviainen jne ovat lähempänä klasaritenoreita kuin vaikka periaatteessa ja laajastiottaen samaan genreen luettavaa Hynystä ja Alexi Laihoa, puhumattakaan puhtaasti epäpuhtaan vokalisoinnin edustajista. (Olen kyllä tietoinen klassisen lauluinstrumentin pitkällisestä rakennustyöstä ja sen luomasta ym. eroista) Minulle taas biisi ja melodia ovat aivan ensisijaisia pointteja.Laulu on eräs instrumentti muiden joukossa.Minulle hyvä laulaja ei pelasta huonoa biisiä eikä hiukan huonompi hyvää biisiä tuhoa (nyt en puhu mistään ääripään ilmiöistä). Tavikselle biisin näkeminen huonon ilmaisun takaa ei ole yhtään niin yksikertaista kuin muusikolle.Lisäksi tuossa ajatelussa vähätellään itse esittämistä omana taidemuotonaan, ja tämä taitaakin olla eräs suuria näkemyksellisiä eroja klassisen ja kevyemmän musiikin vokalisoinnin välillä...? Klassisella puolellahan ei ole sitä "autenttiisuuden", singer-songwriter - vaadetta kuin kevyellä puolella, vaan taide rakentuu laulajan ilmaisusta, ei itse musiikin tuottamisesta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)