Aihe: Mitä on punk?
1 2 3 4 551 52 53 54 5582 83 84 85 86
Andy Six
12.08.2011 19:03:04
velipesonen:

Onko Räkä Malmi Suomen ainoa todellinen punkkari?

Hän ja Andy olivat mielestäni ainoat Sex Pistols-asenteella operoivat punkit 70-luvun suomessa....Siis viinaa,vittuilua ja raakaa rockia haistakaakaikkivittu-asenteella....
Atomic Cafe
12.08.2011 22:47:20 (muokattu 13.08.2011 07:07:16)
Tässä maassa ne suurimmat nimet olivat ihan alusta saakka niitä sellaisia hippejä jotka soittivat punkkia.

Pete Malmi oli monia asioita mutta vaikka Pete oli lievästi ilmaistuna ikuinen kapinallinen niin en minä sen punkkeudesta ole täysin vakuuttunut.
Kailis
12.08.2011 23:11:59 (muokattu 12.08.2011 23:16:16)

Mulla se meni Hurriganes -> Punk -> Mod -> Uusi aalto. Kaikki tapahtui välillä 1973-80.
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Atomic Cafe
13.08.2011 01:13:47 (muokattu 13.08.2011 01:15:46)
Kailis: Mulla se meni Hurriganes -> Punk -> Mod -> Uusi aalto. Kaikki tapahtui välillä 1973-80.

Minä jätin ne skootterit ihan kokonaan väliin mutta muuten mentiin saman kaavan mukaan, sen aaltoilun jälkeen jengi alkoikin sitten hajaantumaan todella moneen suuntaan.
Kailis
13.08.2011 13:36:11 (muokattu 13.08.2011 13:49:43)

Atomic Cafe: Minä jätin ne skootterit ihan kokonaan väliin mutta muuten mentiin saman kaavan mukaan, sen aaltoilun jälkeen jengi alkoikin sitten hajaantumaan todella moneen suuntaan.

Meillä oli Kuudennen Tunnin esiaste Glory Boys jossa veivattiin Beatlesia, Whota, Kinksiä, Jamia, Yardbirdsiä ym. Ei voinut välttää. Ei mulla skootteria ollut kun ei ikä riittänyt. Sen sijaan laulaja basisti Millillä, joka oli muutaman vuoden vanhempi, oli Vespa.
Jossain mielessä vois sanoa että muhun on vaikuttanut eniten uusi aalto, sellaiset bändit kuin Magazine, Wire, XTC, Echo & The Bunnyman jne. Tän tyylinen musa on syyllinen ns. indie ilmiön synnylle, ja suuresti arvostamani Mansun (R.I.P) levyttikin Magazinen Shot by Both Sides biisin.
Eli koko indie-ilmiö on velkaa punkille.
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
texjazz
15.08.2011 07:59:42

Kailis: Mulla se meni Hurriganes -> Punk -> Mod -> Uusi aalto. Kaikki tapahtui välillä 1973-80.

Mulla melkein kanssa noin: Beatles/Hurriganes -> Punk -> Uusi aalto (aika laaja skene jo, kuten the Jam, Specials, Bunnymen, Joy Division jne.). Ja tämä välilä 1975-1983.
Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634
velipesonen
15.08.2011 08:53:59

Suomessa ei kauheasti modeja liene koskaan ollut. Siis sillai oikeita modeja. Meillä oli popparit ja rasvikset ynnä myöhemmässä vaiheessa hämyt.

Mutta hei, eikös Helsingin lättähatut olleet tyylipuhdas modijengi jo kymmenen vuotta ennen Lontoon modeja? Nehän diggasivat tyylittelevää jazzmusiikkia ja päristelivät jonkinlaisilla mopoilla.

Lontoon modit olivat jazzfaneja kunnes Beatlesin Please Please Me käänsi historian suunnan ja modit alkoivat fanittaa rokkia.
"Only rock'n'roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
texjazz
15.08.2011 11:43:03

velipesonen: Lontoon modit olivat jazzfaneja.

Absolute beginners -elokuvahan tästä kertoo. Ja siinä on ihan oolraits soundtrack: http://www.amazon.com/Absolute-Beginners-Gil-Evans/dp/B000007TUR Minulla on tuo vinyylinä, tuossa cd-versiossa näkyy olevan muutama bonusbiisi.

Modit taisivat jäädä pieneksi alaviitteeksi Suomessa punkin ja uuden aallon aikaan. The Jam taisi olla näkyvin bandi.
Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634
velipesonen
15.08.2011 12:04:45

glx405: Modit taisivat jäädä pieneksi alaviitteeksi Suomessa punkin ja uuden aallon aikaan. The Jam taisi olla näkyvin bandi.

Jamia voisi pitää uusmodistisena yhtyeenä joka kuppasi paria punkbändiä (ja jota punkbändit kuppasivat). Suomessakin muutama punkista innostunut rupesi jollain tapaa modiksi. Mutta oliko 60-luvulla tai peräti 50-luvulla Suomessa yhtä ainutta devoted-modia? Jos oli niin astukoon esille ja kertokoon elämäntarinansa.

Paul Weller on muuten ollut kautta vuosien vanhoille punkeille yksi suosituimmista herjanheiton kohteista. "Is Paul Weller a wanker? How about Phil Collins? Captain Sensible?" kysyi Sensible yleisöltä yhdellä dvd:llä.
"Only rock'n'roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
Kailis
15.08.2011 14:50:02

glx405: Mulla melkein kanssa noin: Beatles/Hurriganes -> Punk -> Uusi aalto (aika laaja skene jo, kuten the Jam, Specials, Bunnymen, Joy Division jne.). Ja tämä välilä 1975-1983.

Beatles on mulle niin itsestäänselvyys kolmen isosiskon kautta etten edes osaa sijoittaa sitä mihinkään ajankohtaan. Tosin jossain vaiheessa alettiin bändin kanssa sitä veivaamaan ja levyt avautuivat uudella tavalla.
Atomic Cafe
15.08.2011 15:54:58 (muokattu 15.08.2011 19:16:35)
velipesonen: Suomessa ei kauheasti modeja liene koskaan ollut. Siis sillai oikeita modeja. Meillä oli popparit ja rasvikset ynnä myöhemmässä vaiheessa hämyt.

Jam oli suosittu yhtye myös suomessa mutta niitä ihan oikeita modeja taisi löytyä vain perunatorilta, siellä pyöri joku vespajengi jonkin aikaa, skootterit kun rantautuivat tähän maahan ihan kunnolla vasta huomattavasti myöhemmin.
Andy Six
15.08.2011 22:36:11
Eikös täällä ollut Lola Ego-niminen mod-bändi 70-80 lukujen taitteessa...? En koskaan kyllä onnistunut kuulemaan yhtään biisiä....
velipesonen
16.08.2011 07:55:02

Jyväskylässä oli modbändi Queer 80-luvun alussa. En onnistunut kuulemaan.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
novo
18.08.2011 20:14:23
http://www.youtube.com/watch?v=uXX9La4YDEY

Meiän mielestä punk on myös jotain tällaista. Raptori, YUP ja Pax Americana lyövät kättä köyhän miehen malliin.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Atomic Cafe
19.08.2011 00:22:26 (muokattu 19.08.2011 00:39:21)
Sperm Donor
05.09.2011 13:00:24
Punk nuori
19.11.2011 09:17:07
Huvittavaa lukee mitä jengi kirjottaa, että "Punk on kuollut".
Kyllä Punk on yhtä olemassa kuin mikä tahansa muukin musiikki tyyli.
Se ei ehkä ole muodissa enään niin vahvasti kuin 70-80-luvulla.
Musiikkina se on edelleen olemassa, aivan kuten rokki, iskelmä, pop tai heavy.
Jokainen voi mielestäni itse päättää onko punk hänen miellestään kuollut.

Punk odottaa ainostaan tilaisuutta nousta muiden musikityylien rinalle ja se ei ainakaan onnistu jos joukossamme on niitä jotka kokevat paremmaksi unohtaa koko vapauden aatteen.

Ratsian sanoin: "Sit ne unohti meidät, luuli että me luovutettais. Mut enään ne ei voi teeskennellä, Että meitä ei oo!!!"
=)
Älä mene siitä mistä aita on matalin, äläkä siitä mistä se on korkein. Mene siitä mistä portti on auki.
velipesonen
19.11.2011 10:29:05

Punk nuori: Jokainen voi mielestäni itse päättää onko punk hänen miellestään kuollut.

Mun mielestä punk on kuollut. Kerron vielä miksi: punk oli yritys pelastaa rock ja tämä yritys epäonnistui surkeasti. Punk ei pystynyt pelastamaan rockia eikä itseään. Toiselta puolen punk on ikiaikainen antagonismi, vastaanpanemisen uskonto jolla on paljon pitempi historia. Eipä mene silläkään nykymaailmassa kovin hyvin kun painajainen nimeltä myönteinen ajattelu tunkee päälle joka tuutista!
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon
groovieee
19.11.2011 16:08:05
velipesonen: Mun mielestä punk on kuollut. Kerron vielä miksi: punk oli yritys pelastaa rock ja tämä yritys epäonnistui surkeasti. Punk ei pystynyt pelastamaan rockia eikä itseään. Toiselta puolen punk on ikiaikainen antagonismi, vastaanpanemisen uskonto jolla on paljon pitempi historia. Eipä mene silläkään nykymaailmassa kovin hyvin kun painajainen nimeltä myönteinen ajattelu tunkee päälle joka tuutista!

Taitaa olla musiikissa niinkuin noin yleensäkin, että vallankumouksen lapset syövät alkuperäisen aatteensa. Kun aate kaupallistuu ja perse leviää tulee vain niin raukea olo. Ihan niinkuin "Virheille" kävi - maailma ei sitten muutttunutkaan - ainakaan parempaan, mutta kun itsellä on hyvä olo, niin se sitten riittäköön! Ja kaikilla on hyvä mieli!

Ja silti näin vanhanakin haluaisi uskoa Bolanin laulamaan: "No you can't fool the children of the revolution - NO WAY!".
velipesonen
19.11.2011 16:30:18

groovieee: Ja silti näin vanhanakin haluaisi uskoa Bolanin laulamaan: "No you can't fool the children of the revolution - NO WAY!".

Itte asiassa Bolan olisi punk jos eläisi.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" - John Lennon
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)