![]() 05.10.2003 23:04:59 (muokattu 05.10.2003 23:05:28) | |
---|---|
Yleinen määritelmä on uniikit biisit. Beatlesin biisit ovat uniikkeja, ja siksi niitä ei olisi pystynyt tekemään ja toteuttamaan muut kuin nuo neljä liverpoolilaista. (Joe Cockerin tulkinta with a little help from my friendistä on mielestäni parempi kuin originaali, mikä on poikkeus joka vahvistaa säännön. Aika vaikea on tehdä edes uniikkia cover-versiota Beatlesin biisistä. Se on mahdollista, mutta aika harvinaista). Voi miksi aina joku, tässä tapauksessa vieläpä Beatles-fani, menee möläyttämään jotain tällaista siitä hirveästä Cockerista? | |
![]() 05.10.2003 23:10:28 | |
Vaikka en mikään Cocker fani olekaan, niin tuo em. Beatles-tulkinta on kyllä persoonallinen ja loistava. Kaipaisin parempia perusteluja, miksi Cocker on hirveä? Ei se ainakaan tuossa em. coverissa häiritse. Ei kai se Cocker laulajana sen hirveämpi ole kuin Ringo? "Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon. | |
![]() 05.10.2003 23:43:48 (muokattu 06.10.2003 00:26:58) | |
Mr. Mustard: Yleinen määritelmä on uniikit biisit. Beatlesin biisit ovat uniikkeja, ja siksi niitä ei olisi pystynyt tekemään ja toteuttamaan muut kuin nuo neljä liverpoolilaista. (Joe Cockerin tulkinta with a little help from my friendistä on mielestäni parempi kuin originaali, mikä on poikkeus joka vahvistaa säännön. Aika vaikea on tehdä edes uniikkia cover-versiota Beatlesin biisistä. Se on mahdollista, mutta aika harvinaista). En ole tähän keskusteluun tähän mennessä osallistunut, mutta... mun mielestä tuo väittämä on ainakin osaksi enemmänkin Beatlesiin hurahtaneiden keskuudessaan hartaasti vaalima myytti kuin mikään "yleinen määritelmä". :-) Beatlesin kappaleet olivat erinomaisia sävellyksiä ja ilman muuta yksi yhtyeen suosion avaimista mutta myös vallan mainiota cover-materiaalia. En mä millään pysty löytämään Beatlesin sävellyksistä tai tulkinnoista omista kappaleistaan mitään sellaista, joka erityisesti eliminoisi mahdollisuuden tehdä niistä uniikkia coveria. Siis näin ylipäätään. Toki siellä on materiaalia, jonka coverointi saattaa olla hyvinkin turhauttavaa puuhaa. Esimerkkeinä onnistuneista covereista vaikka Hoagy Lands - Yesterday Santo & Johnny - And I Love Her Mary Wells - He Loves You (ts. "She Loves You") Ramsey Lewis Trio - A Hard Days Night Mun mielestä nuo kaikki toimivat loistavasti ja ovat sovituksiltaan ja tulkinnoiltaan kovasti originaaleista poikkeavia. Ja takoihan Lennon-McCartney - biiseillä hittejä moni muukin kuin Beatles. Beatles-kappaleita on levyttänyt lukematon määrä artisteja vuosien varrella ja mun mielestä se kertoo pelkästään siitä että ne paitsi laadukkaita kappaleita niin (Beatlesin) tulkintoina sellaisia, että niistä on helppo tehdä (varsin erilaisiakin) versiota. Tää nyt saattaa närkästyttää moniakin mutta en mä pysty kuuntelukokemuksieni perusteella mieltämään, että se Beatlesin originaali olisi ainoa kiinnostava tulkinta kappaleesta tai että Beatlesin originaalit olisivat "uniikkiudessaan" jotenkin erityisessä asemassa muihin säveltäjiin nähden. (no offense) EDIT: Jälkeenpäin tarkasteluna näyttää, että menin vähän ohi aiheen... Korostetaan siis vielä uudestaan, että olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Beatlesin suosio perustuu vahvasti erinomaisiin kappaleisiin. :-) - It's been a long time coming - | |
![]() 06.10.2003 09:31:34 | |
En mä millään pysty löytämään Beatlesin sävellyksistä tai tulkinnoista omista kappaleistaan mitään sellaista, joka erityisesti eliminoisi mahdollisuuden tehdä niistä uniikkia coveria. Uniikin tulkinnan pystyy varmasti tekemään, mutta puolihöperön Beatle-fanin lienee mahdotonta niistä nauttia, koska se B:n oma tulkinta on niin tiukasti kiinni takaraivossa, että se häiritsee uuden tulkinnan kuuntelua. Vrt. esim. siihen, että jotain afroamerikkalaisen musiikin kyllästämää heppua saattaa häiritä hirveästi Beatlesien tekemät tulkinnat vaikkapa Motown-iskelmistä. Vaikkakin Beatlesien tekemät coverit monesti ovatkin aivan yksi yhteen alkuperäisten kanssa tehtyjä, ei siis mitään radikaaleja uudelleensovituksia. Eihän se tietenkään version hyvyyttä huononna, ettei Beatle-diggari sitä suvaitse. Kato Beatles nyt vaan on tällaista, jee... saattaa närkästyttää moniakin mutta en mä pysty kuuntelukokemuksieni perusteella mieltämään, että se Beatlesin originaali olisi ainoa kiinnostava tulkinta kappaleesta tai että Beatlesin originaalit olisivat "uniikkiudessaan" jotenkin erityisessä asemassa muihin säveltäjiin nähden. Eiköhän hihhulit hermostu vasta sitten, kun BM selittää, että kuuntelemme Beatlesia vain siksi, että sitä väitetään maailman suosituimmaksi yhtyeeksi. Hihhuleilla tarkoitan sitten lähinnä esim. Marlowea ja Mr. Mustardia, minähän en tietenkään sellainen ole... En suutu vastaväitteistä, en hermostu provosoinnista, en kirjoita vastinetta verenpainelukemien hipoessa taivaita jne. Tuo viimeinen oli sitten vitsi, älkäätten M & M hermostuko... Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. | |
![]() 06.10.2003 16:14:45 (muokattu 06.10.2003 16:15:14) | |
Pieni (helppo) tietokilpailu kevennykseksi: Mikä oli ensimmäinen USA:n Billboardin POP TOP-100 Singles - listalle noussun Lennon/McCartney - kappale ja kuka oli esittäjä? Tämä siis tapahtui hyvissä ajoin ennen kuin Beatles sai ko. listalla ensimmäisen noteerauksensa. - It's been a long time coming - | |
![]() 06.10.2003 19:59:58 | |
Beatlesin kappaleet olivat erinomaisia sävellyksiä ja ilman muuta yksi yhtyeen suosion avaimista mutta myös vallan mainiota cover-materiaalia. En mä millään pysty löytämään Beatlesin sävellyksistä tai tulkinnoista omista kappaleistaan mitään sellaista, joka erityisesti eliminoisi mahdollisuuden tehdä niistä uniikkia coveria. Siis näin ylipäätään. Toki siellä on materiaalia, jonka coverointi saattaa olla hyvinkin turhauttavaa puuhaa. Esimerkkeinä onnistuneista covereista vaikka Hoagy Lands - Yesterday Santo & Johnny - And I Love Her Mary Wells - He Loves You (ts. "She Loves You") Ramsey Lewis Trio - A Hard Days Night Mun mielestä nuo kaikki toimivat loistavasti ja ovat sovituksiltaan ja tulkinnoiltaan kovasti originaaleista poikkeavia. Ehkä käytin tuota uniikki sanaa hieman huolimattomasti, sillä tuo edellä oleva lainaus ei mitenkään ole ristiriidassa mielipiteeni kanssa. Kyllähän Beatlesiä on coveroitu uniikisti, omaperäisesti ja onnistuneesti paljonkin. Onhan pelkästään jostakin Yesterdaysta tehty kirjaimellisesti tuhansia covereita. Silti monessa mainiossakin tapauksessa pidän kuitenkin originaalia itselleni rakkaampana ja siten vieläkin parempana. Tämä ei tarkoita sitä että nämä loistavat cover-versiot olisivat jotenkin turhaan tehtyjä. Totuus on vain se, että varsin usein (eli lähes aina) Beatles-originaali "aiheuttaa liikahduksen sydämessä", ja loistavakin cover korkeintaan positiivisen mielen ilman em. "liikahdusta". Ehkä ensirakkaus on kestävämpää laatua? Mene ja tiedä. Tuossa Cocker-coverissa (joita on muitakin), ihastuksen aiheutti se, että en itse ole täysin myyty Ringon tulkinnasta, vaikka se ei missään tapauksessa huono olekaan. Eli mielestäni Cockerin tulkinta "liikauttaa sydäntä", mutta Ringon hyväntuulinen hölkkä saa "vain" hyvälle tuulelle. Esimerkiksi Cockerin luenta She came in through the bathroom Window -biisistä ei vakuuta minua, eli tuo Cocker-palvonta koskee vain tuota With A little...biisiä. Kyllä näitten asioiden vivahteiden eritteleminen tekstinkin muodossa on joskus hankalaa;) Noista mainitsemistasi mainioista cover-versioista en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun yksikään ei ole tuttu. Mutta en minä periaatteesta rupea vastustamaan etteikö ne voisi olla loistavia. Mutta en varmasti ole liian provosoiva, jos uskallan kuulematta ennustaa, etteivät kuitenkaan lyö originaaleja, vai...;) ? "Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon. | |
![]() 06.10.2003 20:04:58 | |
Pieni (helppo) tietokilpailu kevennykseksi: Mikä oli ensimmäinen USA:n Billboardin POP TOP-100 Singles - listalle noussun Lennon/McCartney - kappale ja kuka oli esittäjä? Tämä siis tapahtui hyvissä ajoin ennen kuin Beatles sai ko. listalla ensimmäisen noteerauksensa. Näissä en ole hyvä, olkoon miten helppo tahansa... Olisiko semmonen bisi kun A world without love? En muista esittäjää. Tai Billy J. Kramer ? Bad to me? Kyllähän noita Lennon-McCartney biisejä annettiin saman tallin muille artisteille montakin. "Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon. | |
![]() 06.10.2003 20:10:34 | |
Vähän kyllä satutti tuo Ringon mollaminen laulajana, se on kai vähän niin, että joidenkin pakkomielle on mollata ihmisiä vain sen takia että heista on tullut kuuluisia.. ei sillä kyllä minustakin on mukava olla jonkin hieman vähemmän maailmanmainetta nauttineen bändin fani.. | |
![]() 06.10.2003 20:14:21 | |
Vähän kyllä satutti tuo Ringon mollaminen laulajana, se on kai vähän niin, että joidenkin pakkomielle on mollata ihmisiä vain sen takia että heista on tullut kuuluisia.. ei sillä kyllä minustakin on mukava olla jonkin hieman vähemmän maailmanmainetta nauttineen bändin fani.. Kuka on mennyt Ringoa mollaamaan? Jos tää oli provo niin tule takaisin kun olet keksinyt jotain räväkämpää;) "Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon. | |
![]() 06.10.2003 20:14:21 | |
Mä en hiffaa miksi Cockeria ylipäätään pitäisi dissata, hyvä laulaja se minusta tai lauluääni ainakin miellyttää. Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! | |
![]() 06.10.2003 21:29:51 | |
Noh noh. Meni stereotypiasi hongille. Jos kuuntelenkin metallia, se ei minusta fania tee. ja puolustuksekseni sanottakoon että sitäkin kuuntelen nostalgian takia. 80%? Tuskin. ok. 90% sitten, understatementit sikseen. | |
![]() 06.10.2003 22:21:45 | |
Mr. Mustard: Näissä en ole hyvä, olkoon miten helppo tahansa... Olisiko semmonen bisi kun A world without love? En muista esittäjää. Tai Billy J. Kramer ? Bad to me? Kyllähän noita Lennon-McCartney biisejä annettiin saman tallin muille artisteille montakin. Vinkkiä sen verran, että ei ollut brittiartisti ja kappaleen levytti myös the Beatles itse. - It's been a long time coming - | |
![]() 07.10.2003 11:24:20 | |
Mielipide: jatkakaa mielummin tuolla tietokilpailulinjalla. Tuo keskustelu/mielipidetekninen jarkoni on tylsää. No kertoohan se jotain beatlesin suuruudesta ja vaikuttavuudesta, kun sitä pystyy käyttämään noinkin mehevänä keskustelun lähteenä. Tässäpä kysymys: Mistä beatlesin biisistä on Stairway to Heavenin legendaarinen alkuriffi "plagioitu" (osittain), tai sanotaan Jimmy Pagen saaneen idean? | |
![]() 07.10.2003 16:14:07 | |
Tässäpä kysymys: Mistä beatlesin biisistä on Stairway to Heavenin legendaarinen alkuriffi "plagioitu" (osittain), tai sanotaan Jimmy Pagen saaneen idean? Veikkaisin että because. en ole rouva bell | |
![]() 07.10.2003 16:16:06 | |
Veikkaisin että because. Josta helposti päästäisiin jatkokysymykseen joka on todellakin liian helppo. Keksikää siis sekä kysymys että vastaus itse... Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. | |
![]() 07.10.2003 22:05:58 (muokattu 07.10.2003 22:06:13) | |
Blue Moonin kysymys on hyvä. Billy J. Kramer & The Dakotas ja "Bad to Me" tuli minullakin ensimmäisenä mieleen, mutta täytyypä vielä pohtia tuota. Josta helposti päästäisiin jatkokysymykseen joka on todellakin liian helppo. Keksikää siis sekä kysymys että vastaus itse... Sanotaanko mieluummin että sopivasti helppo. K: Mihin klassiseen teokseen "Becausen" sanotaan perustuvan? V: "Kuutamosonaattiin". The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) | |
![]() 07.10.2003 22:17:44 | |
K: Mihin klassiseen teokseen "Becausen" sanotaan perustuvan? V: "Kuutamosonaattiin". Marlowe veti kysymättömästä kysymyksestä täydet pisteet, mikä ei liene yllätys kenellekään. Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. | |
![]() 08.10.2003 08:16:42 | |
Veikkaisin että because. eiii.. | |
![]() 08.10.2003 20:34:02 | |
Tässäpä kysymys: Mistä beatlesin biisistä on Stairway to Heavenin legendaarinen alkuriffi "plagioitu" (osittain), tai sanotaan Jimmy Pagen saaneen idean? No Michellen alku menee hiukka samalla lailla....ja Mother Nature's Sonin kanssa.... Mut käypä tuolla kuuntelemassa Spiritin 'Taurus' biisiä (4:ksi alin file).... http://led-zeppelin.org/multimedia/roots.html | |
![]() 08.10.2003 21:10:59 | |
Ei. Tuollaiset kommentit ovat ainoastaan tahallista ärsyttämistä. Onko se niin mahdottoman vaikea ymmärtää, että Beatlesiakin voi kuunnella pelkästään musiikin takia? Ja koska pitää musiikista, niin on mukavaa ottaa selvää musiikin tekijöistäkin. Kyllä minä selvitän taustat esim. suosikkikirjailijoiltani tai vastaavilta. Ei ollut tarkoitettu tahalliseksi ärsyttämiseksi. Tarkoitin ko. reunahuomautuksella ympäristön vaikutusta sekä hyvässä että pahassa musiikkimakuun. Kolmatta kertaa: on yksi asia mitä sanotaan, kokonaan toinen miksi ja miten se sanotaan. Siihen vielä syy-seuraussuhteet... Joo, olen pahoillani, mutta minua vituttaa nuo tuollaiset kommentit "MINÄ en kuuntele mitään suosion takia" (vai miten se nyt meni) niin paljon, että en pysty vastaamaan vakavasti. Jea. Sinulta tulee kuitenkin paljon ihan asiallista kritiikkiä. Miksi se pitää sitten pilata tuollaisilla typeryyksillä? Yhä ja edelleen; ei ollut tarkoituksena herättää tunnkuohua. Kumarrus ja pahoitteluni. EDIT: Sai se perhana päreeni palamaan. Oi miksi en pysty samanlaiseen tyyneyteen kuin esim. Marlowe ja Mr. Mustard? Henkilökohtaisuuksista tupataan hermostumaan... No, ei tässä avautumisessa nyt ole oikein mitään järkeä. Minkä ihmeen takia minun todellakin pitää jollekin MarQsille perustella Beatlesien kuuntelua, kuten Mr. Mustardkin tuolla jo ihmetteli…:^) Koska olet kenties kohtelias, asioista perillä oleva ja jossain määrin reilu kaveri ja koet asiaksesi ojentaa houligaania joka kaipaa ymmärrystä itselleen kohtuuttoman käsittämättömään asiaan? Josta kiitos. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)