Avaanpa oman ketjun tällekin bändille, koska en haulla löytänyt kuin muutaman maininnan.
Itse tutustuin bändiin ja sen musiikkiin aluksi Yle Teemalla näytetyn DIG!-rockumentin kautta (kuten varmaan moni muukin bändin tietävä). Dokkari seuraa Dandy Warholsin ja BJM:n hieman toisistaan poikkeavia taipaleita ja keskittyy suurelta osin BJM:n johtomiehen Anton Newcomben suht' ristiriitaiseen persoonaan.
Hlökohtaisesti en juuri syttynyt DW:n musalle (ainakaan leffassa kuultavalle), mutta päinvastoin kävi BJM:n suhteen. Yllätys olikin suuri, kun netistä tietoa bändistä hakiessa törmäsin sivustoon, jolta löytyi Ogg Vorbis-muodossa miltei orkesterin koko tuotanto! No, luonnollisesti latasin koneelle ja sitä myötä MP3-soittimeen kaikki bändin albumit, jotka tuolta bongasin.
Nyt vajaa puoli vuotta myöhemmin voin sanoa, ettei BJM ole juuri soittimesta poistunut. Päinvastoin, cdon.comista piti vielä tilata mini-lp "We Are The Radio", joka osoittautui myös mainioksi hankinnaksi.
Bändillä on suht' tunnistettava soundi, mutta jokainen albumi on silti erilainen kokonaisuus. Kolme kovaa levyä, jotka kolahtivat välittömästi ovat kaikki vuodelta 1996: Their Satanic Majesties' 2nd Request, Take It From The Man! ja Thank God For Mental Illness. Hieman linjasta poikkeava debyytti Methodrone (-95) toimii omalla sarallaan ja sisältää useita helmiä sekin. 90-luvun loppupuolen Give It Back! ja Strung Out In Heaven ovat täyttä klassikkomateriaalia. Itselleni hitaasti, mutta varmasti ovat viime aikoina uponneet 2000-luvun albumit Bravery, Repetion And Noise ja And This Is Our Music.
Joka tapauksessa, en ala nyt analysoimaan musiikkia sen syvemmin. Totean vaan, että tuollaisesta määrästä musaa löytää väkisinkin täytebiisin sieltä, toisen täältä. Kokonaisuudessaan Newcomben biisintekijätaidot ja taiteellinen näkemys ovat mielestäni täysin esim. Dylanin ja Bowien tasoa. Aika näyttää, miten musiikki kestää ajan hammasta.
Ihmetellyt olen kyllä, ettei bändiä tunneta hirveästi Suomessa. Minulle BJM palautti uskon rock'n'rolliin.
Kirjoituksesta näyttää tulevan tavattoman pitkä (ainakin omalla mittapuulla mitattuna), joten lopetan (tältä kerralta).
Musiikin löytää täältä:
http://www.brianjonestownmassacre.com/bandinfo.html Täältä muuta infoa (lyriikoita, tabeja yms.):
http://www.bjmarchives.com/ KEEP MUSIC EVIL!