Aihe: Steppenwolf
1
Jani The Rock
30.06.2004 14:27:21 (muokattu 30.06.2004 14:29:31)

Löytyykö Steppenwolf-diggareita ja -tietäjiä? Meinaan mä olen tutustunut lähinnä tohon alkupään tuotantoon, mutta mites nämä pikkusen uudemmat tuotokset? Onko niistä enää mihinkään, ja mitkä olisivat hankinnan arvoisia juttuja? Muukin Steppenwolf-tarina olisi tietysti tervetullutta.

Entäs muita hyviä samantyyppisiä, ehkä vähän tuntemattomampiakin bändejä?
Don`t mess with the countryboys
Mako
30.06.2004 14:50:06 (muokattu 30.06.2004 14:51:39)

Kaksi levyä hyllyssä. En tiedä mitä päätä edustaa, mutta tässä tilaamaasi "tarinaa" kumminkin.

Molemmat levyt on kestokuunteluhyllyssä, divariostoksia, ja helvetin hyviä.

"Hour of the wolf" -75, moniulotteista valkoisenmiehen rockia, ripaus bluesia, jopa kasarijuttuja ennakoivaa pläjäystä (Mr. penny pincher), 70's-rock-tyyliin esitettynä ja taidokkaasti vieläpä. Kivoja tuotannollisia jippojakin. Kestää kuuntelua paaaljon, ja löydän vieläkin uusia juttuja. Vaikutteita poimin sekä rummuille, että kitaralle tältä levyltä. Helvetisti hienoja elementtejä, ja kokonaisuus toimii.

"Skullduggery" -76, perussettiä, mutta löytyy ripaus funkimpaa instrumentaalirockia (Lip service), ja muuta maustetta. Kuten Hour:kin, suositeltavaa autoilumusiikkia. "Life is a gamble" esimerkiksi on täydellinen rockbiisi.

EDIT: en siis ole tutustunut bändin historiaan, mutta kuulemani mukaan heikkoja esityksiäkin mahtuu mukaan, tämäkin kai riippuu kuuntelijasta.
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
willie
30.06.2004 19:58:57
Tuli sitä Steppenwolfia nuorena (ja vielä nyt vanhempanakin) kuunneltua ahkerasti. Sellasta riuskaa kitara/hammond rockia. Laulaja John Kay oli syntynyt muistaakseni DDRssä.

Paras albumi mun mielestä on eka eli "Steppenwolf" (1968).
Siinä on mm. se Born to Be Wild ja Sookie Sookie.

Myös "At Your Bithday Party" (1969) ja "Monster" (1969) kannattaa kuunnella.

Ja jos jostain löydät "Early Steppenwolf" niin myy mulle !

willie
Basisti, melkein 50v.
Regalis Apertura
29.07.2019 13:04:13 (muokattu 29.07.2019 13:04:33)
Muuten, onkos tämä John Kay & Steppenwolf nyt sitten lopullisesti kuopattu kun huomasin kotisivulta:

"As many of you may have heard by now, Steppenwolf played its last show on October 14, 2018."

Ja onko se "toinen" Steppenwolf (jonka Goldy McJohn, Nick St. Nicholas ja Kent Henry
perusti 1977) vielä olemassa vai ei? Wikipedia kertoo ainakin tämän:

"Steppenwolf soitti jäähyväiskonsertin vuonna 2007, mutta on tehnyt sen jälkeen muutamia keikkoja vuosina 2009-2010."
jukkajylli
30.07.2019 20:25:10
Yksi puhkisoitetuimpia covereita loputtoman monissa bileissä lienee Born to be wild. Itsekin sitä olen varmaan sata kertaa soittanut häissä, synttäreillä ja pihabileissä. Siitä huolimatta jotenkin vieläkin jaksan kuunnella alkuperäistä aina kun se jossain soi. Tärkein syy lienee, että se on niin ilmavasti soitettu ja siinä on urku melkein "pääosassa", toisin kuin coveroinneissa yleensä, jotka tuppaavat usein kuulostamaan heavymetallilta (heavy metal thunder..) ja usein biisi soitetaan aivan liian kiivaassa bilebänditempossa.
Stidi alla.
Alfons Åberg
04.08.2019 11:06:04
jukkajylli: Yksi puhkisoitetuimpia covereita loputtoman monissa bileissä lienee Born to be wild. Itsekin sitä olen varmaan sata kertaa soittanut häissä, synttäreillä ja pihabileissä. Siitä huolimatta jotenkin vieläkin jaksan kuunnella alkuperäistä aina kun se jossain soi. Tärkein syy lienee, että se on niin ilmavasti soitettu ja siinä on urku melkein "pääosassa", toisin kuin coveroinneissa yleensä, jotka tuppaavat usein kuulostamaan heavymetallilta (heavy metal thunder..) ja usein biisi soitetaan aivan liian kiivaassa bilebänditempossa.

Kirkan versiossa ärsyttää se överiksi vedetty laulufraseeraus. Alkuperäisessä kun se on jokseenkin puhelaulun rajamailla.
"Kysyt nyt dataa kaverilta, joka luulee että jenkeissä kaikki asuu omakotitalossa koska Yksin kotonassakin se poika asu." -elon arska
Kefiiri
04.08.2019 11:21:28 (muokattu 04.08.2019 11:27:24)
Kaikki yrittävät tehdä kappaleesta "rajun", mutta samalla katoaa jokin ulottuvuus mikä alkuperäisessä on. Slade kyllä hoiti homman aina komeasti:

https://www.youtube.com/watch?v=hsacg4-lcpQ
En ole musiikin asiantuntija.
jukkajylli
05.08.2019 10:15:35
Presidentti: Kirkan versiossa ärsyttää se överiksi vedetty laulufraseeraus. Alkuperäisessä kun se on jokseenkin puhelaulun rajamailla.

Kaikella kunnioituksella; se versio on kyllä sietämätön.
Stidi alla.
Kefiiri
05.08.2019 11:17:25
Kuuntelin Kirkan levyversion. Ei se laulu minua harmittaisi, mutta bändin sovituksesta on tunaroitu kaikki nyanssit pois ja laitettu tilalle tuskastuttavia torvikuvioita.

https://www.youtube.com/watch?v=8fxytBLPUoU
En ole musiikin asiantuntija.
Hannubal
08.08.2019 17:47:23
Kefiiri: Kuuntelin Kirkan levyversion. Ei se laulu minua harmittaisi, mutta bändin sovituksesta on tunaroitu kaikki nyanssit pois ja laitettu tilalle tuskastuttavia torvikuvioita.

https://www.youtube.com/watch?v=8fxytBLPUoU

On kyllä melko iskelmällinen sovitus tämä, just sellainen Bumtsi-Bum- tai Syksyn Sävel -studio-orkesterin "bileversio" jostain vanhasta rokkiklassikosta.
Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme.
jukkajylli
08.08.2019 18:23:06 (muokattu 08.08.2019 18:28:10)
Hannubal: On kyllä melko iskelmällinen sovitus tämä, just sellainen Bumtsi-Bum- tai Syksyn Sävel -studio-orkesterin "bileversio" jostain vanhasta rokkiklassikosta.

Mun mielestä se mitä sanotaan metalliksi on keskimäärin lähempänä iskelmää, kuin perinteistä rokkia. Aika usein kun vanhasta rokkistygestä yritetään tehdä "rajumpi", lopputulos kuulostaa minusta iskelmältä. Se roll tuppaa häviämään jonnekin siitä rokista. Esim. kun Metallica coveroi Motorheadia tai Thin Lizzya lopputulos kuulostaa kahden markan iskelmältä. Tai Hevi-Kirka Steppenwolfia.

Ja jälleen kerran, ennen ku joku pillastuu: nää on mielipiteitä, eikä totuuksia.
Stidi alla.
Regalis Apertura
08.08.2019 22:46:05 (muokattu 08.08.2019 22:47:55)
Joo täytynee kompata vaikka muistikuvat tuosta Kirkan rock-levystä ovatkin jo haalistuneet (milloinkohan kuulin ko. levyn viimeksi?)... Vähän samantapainen vaikutelma mullekin jäi kun huomasin että Kirka yritti jotensakin epätoivoisesti näyttää että "kyllä täältä pesee kun pääsen laulamaan rokkiakin" eli överiksi vedettiin. Ja bändisovitus oli mitä oli, just sellainen Ruotsin-lautan bilebändi vetämässä Steppenwolfia. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla John Kayn mielipide tuosta coverista (mahtaako olla ikinä kuullutkaan Kirkasta tähän päivään asti?)...

PS. BÖC:n versio on mielestäni paras minkä olen biisistä tähän mennessä kuullut.
Alfons Åberg
14.08.2019 16:44:22
jukkajylli: Mun mielestä se mitä sanotaan metalliksi on keskimäärin lähempänä iskelmää, kuin perinteistä rokkia. Aika usein kun vanhasta rokkistygestä yritetään tehdä "rajumpi", lopputulos kuulostaa minusta iskelmältä. Se roll tuppaa häviämään jonnekin siitä rokista. Esim. kun Metallica coveroi Motorheadia tai Thin Lizzya lopputulos kuulostaa kahden markan iskelmältä. Tai Hevi-Kirka Steppenwolfia.

Ja jälleen kerran, ennen ku joku pillastuu: nää on mielipiteitä, eikä totuuksia.

Onhan tuossa ihan perääkin. Jos nyt miettii vaikka Apulannan uusinta "lokinpoika nokki kusimaratooon"-biisiä, niin tuon voisi yhtä hyvin esittää vaikka Tarja Lunnas. Joskus tuokin bändi teki ihan rehellistä punkinräimettä, mikä ihme ajoi hevi-iskelmän pariin.
"Kysyt nyt dataa kaverilta, joka luulee että jenkeissä kaikki asuu omakotitalossa koska Yksin kotonassakin se poika asu." -elon arska
derringer
14.08.2019 21:35:25
.

PS. BÖC:n versio on mielestäni paras minkä olen biisistä tähän mennessä kuullut.

Juurikin näin. Samoin kuin Geordien versio house of the rising sunista..
Rock&Roll ,Blues but not so much Jazz...
stapani
14.08.2019 22:08:33
Munkin mielestä BÖc versio on onnistunut. Samoin tuo ylläoleva Geordie,
Brian Johnson ja Vic Malcolm hyvässä iskussa....
Tapani
Regalis Apertura
14.08.2019 22:51:14 (muokattu 14.08.2019 22:51:57)
Öö muistanko oikein eli eikös tuo House Of Rising Sun ollutkaan Animalsin biisi eikä Steppenwolfin? Vai onko Steppenwolfillakin samanniminen biisi...
vapari
14.08.2019 23:05:00
The House of the rising sun on alunperin jenkkiläinen kansanlaulu josta The Animals teki tunnetuimman version.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)