Aihe: Pauli Hanhiniemen Perunateatteri: Kaikki rakkaudesta
1
dixi19
30.09.2004 19:52:48

Kauppojen hyllyille on ilmestynyt Perunateatterin kuudes albumi, Kaikki rakkaudesta. Haastatteluissa Hanhiniemi on kertonut levyn olevan paras, mitä on ollut tekemässä (niinhän ne kaikki yleensä sanovat uuden levyn ilmestyessä).

Koko Perunateatterin elinkaaren ajan olen elätellyt toiveita, että bändi kuulostaisi enemmän Kolmas Nainen-yhtyeeltä. Eli kunnon suomirockilta. Vähän hölmö toive, kun on kuitenkin kyse niin erilaisesta bändistä. Edellisen levyn, Appelle-moi Bobin aloitusraita Joki herätteli toiveita juuri rockimmasta ilmaisusta.

Mutta nyt kun tätä teemalevyä kuuntelen, joudun sen suhteen pettymään. Pari kappaletta menee melkein jo iskelmäksi. Mutta mukana on oikein hienoa fiilistelyä (Suudellaan, On kun ois syksy), jota edellisiltä levyiltä ei löytynyt.

Hanhiniemen tekstit ovat jälleen oikein mainioita, mutta musiikkipuoli on tosiaan vähän hissuttelua.

Täytyy kai nyt vihdoin tässä vaiheessa hyväksyä se tosiseikka, että Perunateatteri ei ole uusi Kolmas Nainen, eikä yritäkään olla. Kun sen onnistuu karistamaan mielestään, levy alkaa avautua ihan eri tavalla. Vielä tässä vaiheessa on vähän vaikea sanoa, onko Kaikki rakkaudesta kepeydessään askel oikeaan vai väärään suuntaan. Ehkä useamman kuuntelukerran myötä levy iskee kunnolla. Tässä vaiheessa se on vielä pieni pettymys.
http://www.anomus.cjb.net
Tellervo
01.10.2004 10:19:02 (muokattu 01.10.2004 10:26:04)
Jaha, onnistuit saamaan levyn ennen julkaisupäivää :)

P.S. Minusta on ihan hyvä että Perunateatteri kulkee omaa polkuaan. Olisi kai vähän surullistakin, jos Hanhiniemi toistaisi lopun elämäänsä Kolmas Nainen -kaavaa.
Voi helekkyvä helevetin hellurei! (Jani The Rock)
MoFo
01.10.2004 13:39:46
Hanhiniemi on yksi kolmesta esikuvastani suomirokin sanoittajina.

Perunateatteria kuunnellessa kaipaan kyllä Kolmannen Naisen sanoituksia, jotka olivat mielestäni "syvällisempiä merkitykseltään". Nykyään kaverit laulavat vain parisuhteista, eikä enää esim. maaseudun tulevaisuudesta :)
With a red guitar, on fire.
Laurila
01.10.2004 13:47:22
Hanhiniemi on yksi kolmesta esikuvastani suomirokin sanoittajina.

Perunateatteria kuunnellessa kaipaan kyllä Kolmannen Naisen sanoituksia, jotka olivat mielestäni "syvällisempiä merkitykseltään". Nykyään kaverit laulavat vain parisuhteista, eikä enää esim. maaseudun tulevaisuudesta :)

Hanhiniemi on mainio sanoittaja ilman muuta, mutta itseäni toisinaan nyppii hänen tapansa kikkailla alkusoinnuilla ja oudoilla sanavalinnoilla. Toki ne tuovat teksteihin särmää ja eloa, mutta ajoittain ne vievät liikaa huomiota osakseen.

Perunateatterissa ei mielestäni jostain syystä ole potkua yhtään. Biiseissä soitinten ääni on häivytetty melkein kuulumattomiin Hanhiniemen (hyvän) lauluääneen alta, ja koko bändi kuulostaa mummoutuneelta. Mielestäni Hanhiniemi tekee nykyisin parhaat tekstinsäkin muille kuin itselleen.
MoFo
01.10.2004 14:21:22
Biiseissä soitinten ääni on häivytetty melkein kuulumattomiin Hanhiniemen (hyvän) lauluääneen alta, ja koko bändi kuulostaa mummoutuneelta. Mielestäni Hanhiniemi tekee nykyisin parhaat tekstinsäkin muille kuin itselleen.

Osuit naulan kantaan. Kolmas Nainen ja Luunelonen kolahtavat huomattavasti Perunateatteria enemmän.

Mitä mahtaa kuulua muuten Luunelosen uudelle levylle? Tietääkö kukaan? Eikös sen pitänyt olla tulossa jo tälle vuodelle?
With a red guitar, on fire.
dixi19
01.10.2004 15:04:44

Jaha, onnistuit saamaan levyn ennen julkaisupäivää :)

Jep, mutta ihan laillisin keinoin. Levy oli myynnissä eilen torstaina jo ainakin Joensuun Anttilassa ja kuulemma monessa muussakin kaupassa ympäri Suomen. Oli vielä laitettu viikon levyksi.
Tellervo
03.10.2004 21:18:04
Perunateatterissa ei mielestäni jostain syystä ole potkua yhtään. Biiseissä soitinten ääni on häivytetty melkein kuulumattomiin Hanhiniemen (hyvän) lauluääneen alta, ja koko bändi kuulostaa mummoutuneelta. Mielestäni Hanhiniemi tekee nykyisin parhaat tekstinsäkin muille kuin itselleen.

Oletko kuullut uusimman levyn? Itse en ainakaan allekirjoittaisi tätä.
Tellervo
03.10.2004 21:33:34
Pari kappaletta menee melkein jo iskelmäksi. Mutta mukana on oikein hienoa fiilistelyä (Suudellaan, On kun ois syksy), jota edellisiltä levyiltä ei löytynyt.

Hanhiniemen tekstit ovat jälleen oikein mainioita, mutta musiikkipuoli on tosiaan vähän hissuttelua.

Mutta millaista hissuttelua ja millaista iskelmää! Me likey. Esim. "Yöjuna" ja "Jätkä taksissa" ovat klassikkoja syntyessään, minusta. Mutta minähän olenkin tällainen sentimentaalikko... Sitä paitsi iskelmä-sanan käyttö voi tässä yhteydessä johtaa harhaan. Älkää nyt vaan kuvitelko jotain Arja Korisevaa tai Yön iskelmärokkia! Tässä on kyse enemmänkin iskelmästä á la Badding ja muu vanha kama.

"Suudellaan" on tosiaan jotain ihan uutta Perunateatterilta. Kerrankin on perinteinen biisin rakenne rikottu reippaasti ja lähdetty revittelemään. Me likey a lot! Ehkä edellisen levyn "Heitteille" oli vähän vastaava, tosin tyylilajiltaan ihan erilainen. "Mä en tiennyt ikävästä mitään" -biisin svengaavasta rokista taas tulee mieleen taannoinen "Perso elämälle" (milläs levyllä se nyt olikaan, Kaupunkitarinoita?).

En tiedä, minä en Perunateatterin yhteydessä kaipaa Kolmatta Naista laisinkaan. Eihän kyse ole samasta bändistä. Tämä nukkavieru kapakkapiano-/jazzbluesiskelmä-/juurirock-tyyli iskee minuun vallan mainiosti. Onpa yhdessä biisissä mukana jopa yksi suosikkisoittimistani, melodica! :)

Ja luojan kiitos se ääliömäinen Koulu on tyhmää -renkutus on jätetty levyltä pois. Huh.
Tellervo
04.10.2004 15:31:19
Mitenkäs se kitaristi Tommi Laine sanoi uusimmassa Nyt-liitteessä? Jotain tyyliin "jos rock on tylsää, se saa minun puolestani kuollakin." Allekirjoitan tuon täysin. Ei rock - eikä varsinkaan suomirock - ole mikään itseisarvo sinänsä, jossa täytyy kynsin hampain pitäytyä. Jos omasta mielestä on hauskempaa (alkaa) soittaa jotain muuta kuin perinteistä rokkia, vapaasti vaan!
Mako
04.10.2004 18:07:12

Tellu puhuu asiaa, niin asiaa.. :D

Uusin Perunateatterin levyni on valitettavasti vain edelleen kaupan hyllyllä, mutta jahka sen noudan niin kerron mitä pidin. Sekä Kaupunkitarinoita että Pikkutaivas ovat kyllä mahdottoman hyviä (lähes puhkikuunneltuja täällä..) ja tyyliltään juurikin minuun iskeviä, samoin kuin Bob. Mikäli uusin lätty kulkee enemmän badding-iskelmän suuntaan en pane siinäkään hanttiin. Hanhiniemen tilinpäätös Kolmannen Naisen osalta taisi olla "Kirka"-biisin rivi jossa vanha yhtyeensä mainitaan nimeltä, minä taas en ole nimimerkki Tellun tavoin aiemminkaan tullut ajatelleeksi Kolmatta naista Perunateatterin yhteydessä, niin eri vesillä liikutaan.. Semmosilla kypsemmän aikuissuomirockin aalloilla nimittäin, joilta muuta minua miellyttävää tarjontaa ei pahemmin löydykään.
"Kuka minä on? Missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston."
Rattata
04.10.2004 18:17:30
Se uus sinkku (ei koulu on tylsää) kuulostaa todella hyvältä
"Take seven pastilli? and call me in the morning" IMIK #23 IHKK #18
dixi19
04.10.2004 21:39:36

Se uus sinkku (ei koulu on tylsää) kuulostaa todella hyvältä

Jep. Kyseinen On kun ois syksy on kyllä mielestäni yksi Perunateatterin parhaimmista biiseistä ikinä.
Tellervo
05.10.2004 14:56:24 (muokattu 05.10.2004 14:57:06)
Jep. Kyseinen On kun ois syksy on kyllä mielestäni yksi Perunateatterin parhaimmista biiseistä ikinä.

Itse asiassa alan olla samaa mieltä. Se saattaa kiilata jopa tiettyjen 3N-klassikoiden rinnalle.

Vielä rock- vs. hissuttelu-asiasta. Hanhiniemi kommentoi jossain, että tällä levyllä he ovat yrittäneet välttää äijäilyä. "Tuntuu, että on jotain muutakin sanottavaa", tms. Ja minullahan ei ainakaan ole mitään sitä vastaan, joskaan en kauheana äijäilynä ole aiempaakaan tuotantoa pitänyt (paitsi joidenkin harvojen biisien osalta).
Lost in translation
Tellervo
06.10.2004 12:05:34
Jatkan yksinpuhelua :) Bändi on saanut vihdoin arvoisensa nettisivut:

http://www.universalmusic.fi/paulihanhiniemi
Lost in translation
-jake-
10.10.2004 21:54:38
Tellun yksinpuheluun jatkoa: Bändi on myös saanut keskustelufoorumin osoitteeseen:

http://perunateatteri.greatboard.com

En tiiä onko sitten arvoisensa vai ei. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)