Aihe: Pop-addiktin nurkkaus: indie pop
1 2
leijonamieli
19.12.2004 20:32:32
Indie pop jakaa mielipiteitä. Jotkut eivät voi elää sen kanssa, jotkut eivät ilman sitä. Joillekkin se on musiikkia, jota tehdään pienelle levy-yhtiölle oman linjan säilyvyyden takia. Joillekkin se on toinen nimi bändille, joka ei ole tehnyt läpimutoa, koska biisit eivät rokkaa.
Mielestäni indie-pop on enemmän genre, kuin taloudellinen suuntaus. Indie pop on yhtä kuin belle & sebastian, flaming lips, laakso, viola ja sister flo. Paha ilmaisu, mutta sillä pointtia saadaan selvennettyä.
Jokaisen indie diggarin tulee tietää pari omaa lempparia ja koska eroa nykymusiikissa ei enää ole "hyvän" ja "huonon" musiikin välillä yhtä paljon, kuin esim. 60-luvun alussa. Näinollen se oma lemppari ei indiemusiikissa siis ole usein väärä vastaus.
Jännä seikka nykymaailmassa on, että jok'ikisellä keskiluokan tallaajallakin on mahdollisuus tehdä itse ominavuin ***** viiden tähden albuin kotioloissaan, jos visio on selvä. Näinollen Motownin tapaiset äänityspajat ovat menneisyyttä ja nyt homman hoitaa pc ja sinne downloadatut plugarit ja softwaret. Tämä on kuitenkin todella hyvä asia, koskanäin musiikin kirjo kasvaa ja mitään täydellisen dominoivaa linjaa musiikkiin ei enää tule.
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
paranoid android
19.12.2004 21:37:34
Mielestäni Flaming lips ei ole indietä, nehän ovat Warnerilla.
Nahkaliivit paukkuu.
Huevos
19.12.2004 21:38:17

mä oon sit varmaan indie, koska mä en oo millään lafkalla?
leijonamieli
19.12.2004 22:00:09
Mitäh!? Lukeeko kukaan teistä mitä mä kirjotan, vai katotteko te vaan joka toisen sanan ja sen perusteella muodostatte mielipiteenne.
Kertaus on siis opintojen äiti. Ote omasta edellisestä kirjoituksesta:
Mun mielestä indie on enemmän genre, kuin taloudellinen suuntaus. Tai: Joka toinen sana: indie enemmän kuin tai on genre taloudellinen.
Huevos
19.12.2004 22:06:38

mun kommentti oli vastaus tohon mitä paranoid kirjotti...ja siis sarkasmia.
leijonamieli
19.12.2004 22:11:13
Juu, mutta ei se paranoidinkaan kommenti nyt niin aha oo. Sellasen kuvan se genre antaa monille itsestään.
FlatOutFucked
19.12.2004 23:52:48 (muokattu 19.12.2004 23:56:51)
Eikun ei mitään. en sanonut mitään uutta.

EDIT: eikun sanoinpas:

Siis: Indie ei ole genre.

Eiväthän indie -elokuvatkaan ole samaa genreä.

Indie on vain ja ainoastaan yleisnimitys isoista lafkoista riippumattomille bändeille.
"You´re not just a duck, You´re human...YOU´RE HUMAN! Go forth! Go forth and thrash..." -Thurston Moore
Antiharras
20.12.2004 02:02:30
Öff Töpik:

VIOLA on yhtä kuin pienempi kuin kolme.
Only pop music can break your heart!
-...there are brighter sides to life And I should know, because I've seen them But not very often...-
PomppoK
20.12.2004 03:35:02

Voi luoj...

Eikun, jotkut tuntuvat käyttävän tuota indietä myös ikäänkuin 'lyhenteenä' industrialista, mikä tietenkin on harhaanjohtavaa, yleensä. Tai sitten ei...

...indie popin 'genreytyminen' lienee ihan ymmärrettävää, näillä kotimaisillakin independent -artisteilla kun on näemmä hyvinkin paljolti yhtenevät apinoinnin kohteet, samalla tapaa se mainstream sinne syntyy.

Ei tässä muuta. Jatkakaa.
Eh Heh Him.
paranoid android
20.12.2004 11:24:52
Siis: Indie ei ole genre.

Eiväthän indie -elokuvatkaan ole samaa genreä.

Indie on vain ja ainoastaan yleisnimitys isoista lafkoista riippumattomille bändeille.

Nimenomaan.
Nahkaliivit paukkuu.
paranoid android
20.12.2004 11:26:22
mä oon sit varmaan indie, koska mä en oo millään lafkalla?

Jos kuulut bändiin joka ei ole isolla levy yhtiöllä, periaatteessa kuulut indiebändiin. Se on sinänsä vähän vaikea termi koska esim. pienellä yhtiöllä olevia hevibändejä ei kutsuta indiebändeiksi.
Nahkaliivit paukkuu.
leijonamieli
20.12.2004 15:20:52
Mä väitän, että the smiths ja pixies on indie musiikkia, vaikka kuuluikin suurelle levy-yhtiölle. Kuten mä avaukseenkin laitoin, nykyään levy-yhtiön kautta pystyy vain markkinoimaan musiikkiaan. Sen hyvän levyn voi tehdä kotonakin. Näinollen kaikki ihmisen voisivat olla teidän indietä.
Mulle se on enemmän laakso, latebirds, smiths ja belle & sebastiania, kuin sitä että viimeiseen asti yritetään harrata vastaan kuuluisuutta.
Feggy
20.12.2004 15:41:56

Indie- ja alternative-sanat voisi jo unohtaa. Ne syntyivät punkin jälkimainingeissa kun bändit ja heidän kaverinsa laittoivat pystyyn omia levy-yhtiöitään ja niitä ryhdyttiin kutsumaan riippumattomiksi sen vuoksi, että ne antoivat artisteilleen suuremman vapauden kuin ns. isot levy-yhtiöt. Siitä on nyt 25 vuotta.

Minulle on sinänsä ihan sama onko bändi isolla vai pienellä levy-yhtiöllä niin kauan kuin he ovat tilanteensa tyytyväisiä. Useimmiten se menee niin, että pieni yhtiö kiinnittää jonkin bändin siksi, että pitää sen musiikista ja kun bändin musiikki saa tarpeeksi ystäviä, se havaitaan kaupallisesti kiinnostavaksi. Kun pienellä yhtiöllä ei ole resursseja markkinoida bändiä tarpeeksi tehokkaasti, sekä yhtiö että bändi katsovat viisaaksi myydä itsesä isommalle levy-yhtiölle, jolla sitä potentiaalia on.

Voitaisko puhua mieluummin vaikka kitarapopista, kitarockista, konepopista, metallista, listapopista, hard rockista, soulista, bluesista etc.
Less is more.
leijonamieli
20.12.2004 20:55:31
Mun mielestä indie on ihan hyvä sana kuvaamaan sitä musiikkityyliä. Mieluummin romukoppaan voisi heittää nu- etuliitteen.
konehes
20.12.2004 21:12:10
Mun mielestä indie on ihan hyvä sana kuvaamaan sitä musiikkityyliä. Mieluummin romukoppaan voisi heittää nu- etuliitteen.

Höh. Siitähän ymmärretään heti, minkälaisesta musiikista on kyse. Samoin grungesta. Alternative onkin jo epäselvempi tulkittava. Pahimpia ovat tiukimmat genrepoliisit, joilla on suunnilleen joka bändin musiikille oma luokituksensa.
Huevos
20.12.2004 22:07:14

kerropa mulle sitten mitä musiikkia tarkotetaan grungella? mä en ole vieläkään tajunnu mikä mukamas yhdistää nirvanaa, pearl jamia ja alice in chainsia.
leijonamieli
20.12.2004 22:25:11
Ja itse haluaisin tietää, mitä ihmeen järkeä on lisätä Nu-etuliite mihinkään. Se ei auta ketään löytämään itsellensä SITÄ musiikkia mitä haluaa, vaan saa siitä musiikista negatiivisen, luotaantyöntävän kuvan.
Tietenkin tämä on aivan henkilökohtainen näkemys, mutta uskon, että muutkin jakavat tämän näkemyksen. Mun mielestä indie ei anna samanlaisia viboja, vaan voi usein lisätä levyn mielenkiintoisuus arvoa.
Antsa
21.12.2004 00:50:18
kerropa mulle sitten mitä musiikkia tarkotetaan grungella? mä en ole vieläkään tajunnu mikä mukamas yhdistää nirvanaa, pearl jamia ja alice in chainsia.

Eihän noita bändejä mitään yhdistäkkään. Sen takia on naurettavaa, että ne lasketaan samaan genreen.
Grungella tarkoitetaan 90-luvun alun Seattlen ympäriltä tulevia bändejä.
Absurdia.
Kiittäkäämme mediaa tästä.
T. Issi www.rockin-horse.net
Huevos
21.12.2004 10:07:52

aivan.

nirvana on punk rokkia.

aic on glam metallia.

pearl jam on 70-l. rokkia.
sepeli
21.12.2004 12:02:37

Näinhän se vähän on. Ja kuten tuolla aiemminkin todettiin, joku voi indien mieltää myös genreksi lähinnä siksi että indie-yhtyeistä niin moni kuulostaa samantyyliseltä.

Mutta mieluiten suosittelen pitämään kahta "genreä": hyvä ja huono.

P.S. "Genre" - sana ärsyttää.
Söin vain loskaa, lumeen ei ollut varaa. | IMIK #22
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)