Aihe: Rumban vuosikatsaus
1 2 3
Jubi
17.12.2004 09:46:14
Rumba-lehti valitsi vuoden kotimaiseksi albumiksi Magyar Possen Kings of Timen. Ulkomainen plätty oli Interpolin Antics. Vuoden kotimainen kappale oli Egotripin Matkustaja ja ulkomainen Franz Ferdinandin Take me Out.

Henkilökohtaisesti olen kyllä lehden kanssa lähestulkoon samoilla linjoilla Egotrippiä lukuunottamatta. Antics ja Kings of.. ovat kyllä ehdottomasti vuoden parhaita ostoksia.
Innostus, nuoruuden hermostollinen häiriötila, joka paranee pienillä annoksilla katumusta kokemuksen karttumisen seurauksena.
nikomati
17.12.2004 10:34:28

Henkilökohtaisesti olen kyllä lehden kanssa lähestulkoon samoilla linjoilla Egotrippiä lukuunottamatta.

Minä en ole samoilla linjoilla.
"Rokki soi, viini virtaa ja naiset vaihtuu..."
el Bastardo
17.12.2004 11:27:11
Take me out oli kyllä yksi loppuvan vuoden positiivisia ylläreitä. Sitä voisin jopa vuoden ulkomaiseksi biisiksi äänestää.
Risto Mustalisä
17.12.2004 11:55:00 (muokattu 17.12.2004 12:51:29)
Varsin "rumbamaisia" valintoja.Hyvässä ja pahassa.Rumballe ominainen elitismiin pyrky suosimalla "sillee niinku tanssikamaa" paístaa läpi ainakin tämmöiselle kalkkeutuneelle rokkijäärälle.Egotripin parhaimmistoa on kyllä nuo Matkustaja ja Älä koskaan ikinä -biisit.Muuten bändin biisit ovat aika mitäänsanomatonta suomirokkia.IMO.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Jubi
17.12.2004 13:13:54
No mutta eihän noi nyt ole mun mielestä mitään tanssikamaa?!?

Magyar possesta huokuu vähän Sigur rósin aallolla ratsastaminen, mutta jätkät osaa hommansa hyvin ja musiikissaan on todella hyvä tunnelma. Interpolin levy taas on mielenkiintoinen sekoitus tätä tämän päivän rokkisoundia (Hives, Strokes jne..), josta en kyllä niinkään ite tykkää, ja melkoisen maalailevaa tunnelmointia. Törkeen hyvä levy!

Franz F on ihan kivaa bilemusaa, eipä muuta.
Innostus, nuoruuden hermostollinen häiriötila, joka paranee pienillä annoksilla katumusta kokemuksen karttumisen seurauksena.
anttipi
17.12.2004 13:33:17

Rumballe ominainen elitismiin pyrky suosimalla "sillee niinku tanssikamaa"

Tanssikamaa? Se on kyllä totta, että Rumbassa on turhankin elitistinen meininki.
Kaska ajaa mopolla.
sirdickyj
17.12.2004 13:43:24
Rumban vuosikatsaus on hyvä opas sellaisten asioiden pariin, joista on syytä pysytellä mahdollisimman kaukana. Yleensä niiden hehkuttamat asiat on trendipelleilyä ja elitismiä pahimmillaan. Nehän saattaa kehua CMX:ääkin! Niiden suosikit on just sellaisia huonoryhtisiä opiskelijalaiheliineja, jotka unohtuu seuraavaan vuosikatsaukseen mennessä.

David Lee Rothin sanoin; "Kriitikot tykkäävät Elvis Costellosta enemmän kuin Van Halenista siksi, että ovat enemmän Elvis Costellon kuin minun näköisiäni".
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Risto Mustalisä
17.12.2004 14:10:01
Rumban vuosikatsaus on hyvä opas sellaisten asioiden pariin, joista on syytä pysytellä mahdollisimman kaukana. Yleensä niiden hehkuttamat asiat on trendipelleilyä ja elitismiä pahimmillaan.

No tuo minun "tanssimusa" oli huono sanavalinta - unohdetaan se.Mutta sanotaanko niin ,että minulle on tullut sellainen kuva ,että Rumbassa on aina ollut mm.hevi/hard-rockiin sellainen ylimielinen asenne ja rockiin oikeastaan yleensäkin.Sitten jotain rap-juttua saatetaan/saatettiin kehua melko kritiikittömästi.Tai sitten jotain indie-rock-surina orkesteria.

Semmoinen besserwisser-meininki asioilla joista ei aina tunnu olevan asiantuntemusta.Soundi on minusta parempi lehti.
Born to be wild! - paitsi kotona..
bedlam
17.12.2004 14:27:54

Rumban vuosikatsaus on hyvä opas sellaisten asioiden pariin, joista on syytä pysytellä mahdollisimman kaukana.

Minun makuni kanssa Rumban arviot menevät melkolailla yksiin. Ylistystä ja kehua ovat saaneet esim. Qotsa, YUP, Tool ja Dillinger Escape Plan. Ja taas sukkahousuhevi ei lehden kriitikoihin pure, niinkun ei minuunkaan.
http://www.mikseri.net/kiasma
Travis Bickle
17.12.2004 23:15:53
David Lee Rothin sanoin; "Kriitikot tykkäävät Elvis Costellosta enemmän kuin Van Halenista siksi, että ovat enemmän Elvis Costellon kuin minun näköisiäni".

Varsin ironista, kuinka tuokin asia on kääntynyt täysin päälaelleen 20 vuodessa?
Oikeassa olivat kriitikot (ainakin) silloin.
Margarita
18.12.2004 00:19:29
Magyar possesta huokuu vähän Sigur rósin aallolla ratsastaminen

Pyh! En hyväksy. Bändi on ollut hyvin pitkään kasassa, ja kehittynyt omaan suuntaansa orgaanisesti. Sigur Ros ei ole koskaan ollut innoittaja, vaan Circle ja Morricone.
anttipi
18.12.2004 00:25:40

Tunnen muutamankin Rumban skribentin. Musiikkiin intohimoisesti suhtautuvia, mukavia ja älykkäitä kavereita, mutta välillä tuntuu että tietynlainen idealismi ampuu vähän yli. Kyse on kuitenkin vain musiikista. Ehkä Rumbassa on jonkinlaista brittien musiikkilehdistöstä apinoitua "melodramaattisuutta" (en keksi parempaakaan sanaa), mikä vaikuttaa minusta välillä hieman ahdaskatseiselta.
Kaska ajaa mopolla.
aivokuolio
18.12.2004 10:19:22
Ehkä Rumbassa on jonkinlaista brittien musiikkilehdistöstä apinoitua "melodramaattisuutta" (en keksi parempaakaan sanaa), mikä vaikuttaa minusta välillä hieman ahdaskatseiselta.

Juuri näin.

Toisinaan ihmetyttää myös se, millä perusteella Rumba sekä Soundi valitsevat esittelyyn näitä uusia kotimaisia bändejä. Varsinkin Rumban tapauksessa bändit ovat lähes poikkeuksetta vähintäänkin toimituksen väen kaveripiiristä, ja musiikillinen anti on totaalisen tyhjänpäivästä. En väitä tietenkään että tämä koskisi jokaista bändiä, mutta katselkaas huviksenne kuinka moni näistä Rumban parina viime vuotena rummuttamasta "Kallio-huuman" bändeistä on päässyt yhtään mihinkään.

Ok, liikaa patoutumia ja liian vähän sanoja kuvailemaan. Mutta hyvä tietää etten ole yksin Rumba-angstieni kanssa.
slowdive
18.12.2004 11:51:24
Mun mielestä Rumba ja Soundi täydentää ihan hyvin toisiaan. Rumban kauttaa ehkä enemmän löytää uusia juttuja ja Soundista saa (joutuu?) sitten lukea ne perinteisempien patemustajärvien syvähaastattelut :o
Molemmista kyllä ilmestyy välillä tosin numeroita joista ei oikein löydy mitään itelle. Ainahan nuo kuitenkin luettua tulee.
"I wanna ride. Gun in my hand. God on my side. I've tried. So far no good. More than a little misunderstood."
Tupuna
18.12.2004 12:59:33
Tunnen muutamankin Rumban skribentin. Musiikkiin intohimoisesti suhtautuvia, mukavia ja älykkäitä kavereita, mutta välillä tuntuu että tietynlainen idealismi ampuu vähän yli. Kyse on kuitenkin vain musiikista. Ehkä Rumbassa on jonkinlaista brittien musiikkilehdistöstä apinoitua "melodramaattisuutta" (en keksi parempaakaan sanaa), mikä vaikuttaa minusta välillä hieman ahdaskatseiselta.

Minäkin tunnen joitakin... *nolostus* (terkkuja ihmissaastalle). Mutta juu, minä olen esim. opinnäytehommissa kysellyt näitä kriitikkohommia, ja kyllähän sitä kompetenssia tuntuu olevan. Kyllä mun mielestä Rumbassa on fiksuja, asiantuntevia kirjoittajia. Ainut on vaan se, että Rumban tarkoituksena on tuoda esille aina jotain uutta ja aina vain uutta, vaikkei musiikin kenttä oikeastaan muuttuisi käytännössä pätkääkään. Tuntuu siis välillä siltä, että hypet ovat väkisin keksittyjä, että saadaan jotain jutun juurta. Mielestäni lehden tulisi seurata kenttää, eikä kentän päinvastoin seurata lehteä... kuten usein Rumban sivuilta voin huomata.

Pääosin Rumbassa on hyvää ja informatiivista rock/pop/hiphopjournalismia. Tuo tämänkertainen kriitikkopolli oli mielestäni kyllä jokseenkin ärsyttävä. Ketä kiinnostaa Interpol - en ymmärrä. Taas yksi ylihehkutettu trendibändi. Eikä kukaan ko. bändistä meuhkaa kentällä...
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Janne F
18.12.2004 14:30:35
Rumbassa on aina ollut mm.hevi/hard-rockiin sellainen ylimielinen asenne ja rockiin oikeastaan yleensäkin.

Joo, kyllähän toi "elitistisen tanssikaman" suosiminen ja hevin/rockin väheksyminen näkyy ihan selvästi. Otetaan nyt vaikka tosta lattialta nippu tämän vuoden lehtiä, ja katsotaan, mistä Rumba on tehnyt kansikuvajuttuja:

Jussi Sydänmäki & Marko Annala & Steen1
Eppu Normaali
Nancy Sinatra
Matti & Otto / Tehosekoitin
Nightwish
Rammstein
Nick Cave
Bitch Alert
50 Cent
Beastie Boys
Jonna Tervomaa
Interpol
Ruudolf
PJ Harvey
Mokoma

Varsinkin Rumban tapauksessa bändit ovat lähes poikkeuksetta vähintäänkin toimituksen väen kaveripiiristä, ja musiikillinen anti on totaalisen tyhjänpäivästä.

Ja perusteluja kiitos.

Ketä kiinnostaa Interpol - en ymmärrä. Taas yksi ylihehkutettu trendibändi. Eikä kukaan ko. bändistä meuhkaa kentällä...

Turn on the bright lights eli ota ne läpät silmiltä/korvilta...
sormunen
18.12.2004 16:59:34
...että Rumbassa on aina ollut mm.hevi/hard-rockiin sellainen ylimielinen asenne ja rockiin oikeastaan yleensäkin...

Vähän outo rinnastus, kun ajattelee, että eihän hevineiteilyllä ole rockin kanssa mitään tekemistä. Tää oli sit subjektiivinen mielipide, mutta sattumalta ainoa oikea.
yellow
18.12.2004 23:31:51
Joskus tuli Rumbaa luettua, ei enää. Suosikkibändini ovat Iron Maiden, Judas Priest, Wasp, Accept jne. Eli just niitä mitä ko.lehti halveksii pääasiassa. Maidenista oli sentään juttua Dod:in ilmestyessä.
kivi
19.12.2004 00:28:04
Joskus tuli Rumbaa luettua, ei enää. Suosikkibändini ovat Iron Maiden, Judas Priest, Wasp, Accept jne. Eli just niitä mitä ko.lehti halveksii pääasiassa. Maidenista oli sentään juttua Dod:in ilmestyessä.

Mutta eihän sulla ole hätää, juuri sua varten ilmestyy montakin aikakauslehteä Soundista Hamaraan ja Infernoon.
:-)

Mä olen samaa mieltä kuin Sormunen, ei saa sotkea heviä ja rokkia samaan virkkeeseen. Metallin roolipelinomainen nahkaan naamioituminen ei ole sukua rokkarin nahkavaatteille, niitä kannetaan aivan eri tavalla.

Mua risoo Rumba aivan eri syistä. Mutta eipä niistä näin julkisesti mitään. Niin, ja yllättyisitte varmaan monikin, jos tietäisitte, kuinka monta Rumban toimittajaa täällä ihan aktiivisina pyörii...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Feggy
19.12.2004 12:04:18 (muokattu 19.12.2004 22:17:54)

Tanssikamaa? Se on kyllä totta, että Rumbassa on turhankin elitistinen meininki.

Suomessa ei lehti voi elää, jos siinä kaikkien mielestä on elitistinen meininki. Rumba on rockin ajankohtaislehti, joka kirjoittaa ajankohtaisesta musiikista. Jos musiikkia ei seuraa aktiivisesti, se voi vaikuttaa elitismiltä.

Ja saisko vielä mainita, että tämä kyseessä oleva äänestys on nimenomaan lehden kirjoittajien äänestys, jotka seuraavat musiikkia aktiivisesti ja omien mieltymystensä mukaisesti. Lukijoiden äänestyksen tulokset ovat aina vuoden ensimmäisessä numerossa ja ne eroavat melkein aina huomattavasti tuosta kriitikko-äänestyksestä.
Less is more.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)