Aihe: Zappa Plays Zappa, Helsinki 6.6.2009
1 2 3 4
sub zero
07.06.2009 19:00:38 (muokattu 07.06.2009 19:00:54)
mä olen ollut vain muutamalla rock-keikalla, aina ihan edessä ja aina ollu suht puuroutuneet soundit. pitäiskö mennä johonkin muualle kuin lavan eteen, jos haluu kuulla selkeämpänä? vai pitäiskö kuunnella rockit levyltä...
mr. finland, walk on by, your ideapark dream, mr. finland, walk on by, your alko store supreme
Mikael
07.06.2009 19:26:26

Laiskana ihmisenä copypastetan itseäni muualta:
Eilisiltainen Zappa plays Zappa oli hämmentävä sekoitus nukahduttavan umpitylsää ja aivan mahtavan riemastuttavaa. Kai se kuintenkin rimaa hipoen jäi plussan puolelle. Jos suurimman oasan kaikesta bluesjamikitarasooloilusta ja fuusiojamikitarasooloilusta sekä em. yhdistelmistä olis jättänyt pois niin olis ollut erittäin kova. Ehkä paras yleisönlaulatus mitä oon ollut todistamassa :D Yllättäen rumpali oli viihdyttävintä antia - myös laulajana... Hyvät biisivalinnat!
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
sub zero
07.06.2009 19:36:05 (muokattu 07.06.2009 19:41:32)
Jos suurimman oasan kaikesta bluesjamikitarasooloilusta ja fuusiojamikitarasooloilusta sekä em. yhdistelmistä olis jättänyt pois niin olis ollut erittäin kova.

Varsinkin jos soundit sattuu kuulumaan vähän puurosti, niin eipä noita tiluun päin kallellaan olevia sooloja tule niin keskittyneesti kuunneltua. Toisaalta miks edes mennä Zappa-keikalle, jos ei pidä pitkistä kitarasooloista? Eli en periaatteessa protestoi, mutta silti kun siinä encoressa tuli Willie the Pimp niin ajattelin et joo, ois tän ajan voinu muuhunkin käyttää kuin kymmenenteen helvetin pitkään kitarasooloon.

Hyvät biisivalinnat!

Liikaa kallellaan tohon roxy-osastoon, jos multa kysytään. "Penguin in the Bondage" esim oli aika tarpeeton lisä settiin, kun en ole siitä levyltäkään saanu mitään irti. "Sheik Yerbouti" osastoa ei tainnu muuten tulla yhtään, vaikka sitähän nuo on aiemmin soittaneet.
mr. finland, walk on by, your ideapark dream, mr. finland, walk on by, your alko store supreme
Sergei Fallinen
07.06.2009 19:47:36
sub zero:
Liikaa kallellaan tohon roxy-osastoon, jos multa kysytään. "Penguin in the Bondage" esim oli aika tarpeeton lisä settiin, kun en ole siitä levyltäkään saanu mitään irti. "Sheik Yerbouti" osastoa ei tainnu muuten tulla yhtään, vaikka sitähän nuo on aiemmin soittaneet.

must penguin on just hyvä biisi, mut village of the sun on sellanen mistä en oikein jaksa innostuu. olis vetänyt vaikka cheapnesin sen tilalt. sheikkiä kaipailin kyl, joku broken hearts are for assholes tai tryin to grow a chin olis ollu niin jees.

ja joo, soundit oli vähän puuroo, mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin sen verran positiivinen kokemus ettei jaksa kauheesti valittaa niistä.
sub zero
07.06.2009 20:27:08
broken hearts are for assholes tai tryin to grow a chin olis ollu niin jees

dancin' fool hyvin vedettynä saattais saada yleisöön mukavasti eloa

ja israelin keikalla tietysti "jewish princess"
kiriminni
07.06.2009 20:52:26
Eilisiltainen Zappa plays Zappa oli hämmentävä sekoitus nukahduttavan umpitylsää ja aivan mahtavan riemastuttavaa.
Mieluimmin näin kuin,että kaikki olisi keskinkertaista.
Zappan musiikki todella on hämmentävää polyrytmit, erikoiset tahtilajit esim.6/4.
Jotkut biisit 99% tylsiä,mutta sitten löytyy pieni melodiapätkä joka on täydellinen
siihen biisiin ns.perfet notes.Tavallaan Zappan biisit hakee sitä yhtä täydellistä nuottia tai fraasia joskus onnistuu joskus ei.Eli juurikin näissä pitkissä kitarasooloissa.
Muutaman kerran niitä konsertissa löytyikin ja ainakin mulle tuli kyyneleet
silmiin pelkästä hyvästä olosta.Terapeuttista musiikkia mun mielestä.
Säästää ainakin psykiatrin maksuissa.
Tigerstedt
07.06.2009 21:02:55

Hyvä keikka kaikin puolin, vaikka välissä olikin pientä tyhjäkäyntiä. Bändi vaikutti nauttivan soitosta, ja omasta mielestäni yleisökin oli hyvin mukana. Biisivalinnat olivat hyviä, tosin Joe's Garagelta soitetut pari biisiä eivät olleet itselleni mitenkään tuttuja. Roxylta soitetut Village of the Sun ja seuraavat olivat kyllä keikan kohokohta. Bändi soitti tiukasti ja hyvällä groovella. Soundit olivat mun mielestä ihan jees, vaikkakin lavan eteen Dweezilin kitara kuului välillä huonosti. Taisi herra soittaa PA:n kautta kokonaan, sillä ei vahvistimia näkynyt rigissä? Huippu show jokatapauksessa, 9/10
You have to be trusted by the people that you lie to, so that when they turn their backs on you, you'll get the chance to put the knife in.
harigata
07.06.2009 21:34:01
Tossa linkki Dweezilin blogiin. Viimeisin kirjoitus on bändin laulajaongelmista. Uusi laulaja pärjäsi mielestäni erittäin hyvin olosuhteet huomioon ottaen.

http://www.zappaplayszappa.com/tourlog/index.php
Mikael
07.06.2009 22:38:13 (muokattu 08.06.2009 10:40:56)

Niinjoo: siihen missä mä olin tuli botne-osasto ihan vitusti liian kovaa ja rumpusoundi oli käsittämättömän paska (bassari oli 90% koko rumpusoundista). Sääli sillä rumpali oli todellakin aivan mahtava. E ja A bassoäänet tulivat mun mestoille ihan saatanallisen kovaa. Niin ja sit siinä jälkipuolen rumpusoolossa missä tais olla phaser koko rumpuryhmässä tuli bassari välillä niin kovaa et oli ihan fyysisesti paha olla... yäk.
Mikael
07.06.2009 22:44:55 (muokattu 07.06.2009 22:56:49)

sub zero: Toisaalta miks edes mennä Zappa-keikalle, jos ei pidä pitkistä kitarasooloista?

Noh, mulle Zappa on ensisijaisesti ollut oivaltava säveltäjä sekä mainio sanoittaja sekä edistyksellinen sovittaja ja sen bädit on olleet aina ihan huippua myös performoinnissa sen lisäksi että soittajat ovat olleet ns. vitun kovia. Ylipitkät kitarasoolot ovat mulle ollet enemmänkin jotenkin välttämätön paha :D Eipä kovin montaa kertaa oo tullut levylautaselle asetettua vaikka tota Shut Upn Play Yer Guitar -boxia vaikka sekin tuolla hyllyssä majailee.
Tellervo
07.06.2009 23:52:39
Mikael: Ylipitkät kitarasoolot ovat mulle ollet enemmänkin jotenkin välttämätön paha :D

Täytyy myöntää että mullekin ne oli tässä konsertissa se tylsin osuus. Mutta onneksi oli paljon kiinnostavaa seurattavaa niidenkin aikana.

Hieno keikka ja hienoja soittajia! Yleisön käyttö instrumenttina oli myös jotain minkä kaltaista toivoinkin tapahtuvan :) Ja Dweezil + muut olivat tosiaankin sympaattisen oloisia, itse asiaan eikä sen viereen keskittyviä aitoja muusikoita.
"Miehet on ihania ja musiikki on ihanaa."
miffe
08.06.2009 00:04:21
Mikael: Niinjoo: siihen missä mä olin tuli botne-osasto ihan vitusti liian kovaa ja rumpusoundi oli käsittämättömän paska (bassari oli 90% koko rumpusoundista). Sääli sillä rumpali oli todellakin aivan mahtava. E ja A bassoäänet tulivat mun mestoille ns. saatanallisen kovaa. Niin ja sit siinä jälkipuolen rumpusoolossa missä tais olla phaser koko rumpuryhmässä tuli bassari välillä niin kovaa et oli ihan fyysisesti paha olla... yäk.

Nää menee enemmän arkkitehtuurin ja mahdollisen tekniikkabudjetin piikkiin. Mut aina rahakaan ei auta, jos ei mökki ja lukemattomat muut syyt anna periksi. Varsin monta kertaa (lue: jatkuvasti) saa itsekin ihmetellä, miksi juuri sen illan kyseisessä mestassakin pitää yrittää keikkoja järjestää. Stadista mieleen tulevat mm. Kultsa ja Finlandia-talo.

Suomessa ei vieläkään arkkitehtien koulutukseen kuulu pakollisena edes perusteita akustiikasta.
turkulainen
A.O.K.
08.06.2009 00:40:53

miffe: Nää menee enemmän arkkitehtuurin ja mahdollisen tekniikkabudjetin piikkiin. Mut aina rahakaan ei auta, jos ei mökki ja lukemattomat muut syyt anna periksi. Varsin monta kertaa (lue: jatkuvasti) saa itsekin ihmetellä, miksi juuri sen illan kyseisessä mestassakin pitää yrittää keikkoja järjestää. Stadista mieleen tulevat mm. Kultsa ja Finlandia-talo.

Suomessa ei vieläkään arkkitehtien koulutukseen kuulu pakollisena edes perusteita akustiikasta.

Soundit olivat suunnilleen parasta mitä kultsalla voi olla, aina puuroa johtuen juurikin akustiikasta. Aika monta keikkaa siellä on tullut nähtyä ja tuo oli myös soundillisesti parhaimmasta päästä, setin alkupuolella varsinkin.
kyseinen
08.06.2009 01:27:55
Kultsa on aivan hirveä akustiikaltaan. Ihmeellisessä kaikukammiossa piti elää koko show. Olin aika lailla lavan sivussa (siellä missä Sheila G. mulle ihanasti flirttaili), joten eipä se optimaalinen paikka tietysti ollut olla soundien puolesta.

Munkin mielestä liikaa tuli sitä Roxy-osastoa (ja sitten kuitenkin sen kauden yks parhaista eli Sofa jäi soittamatta). Toki Dweez mainitsi, että Helsinki '74:n tunnelmissa tässä nyt vähän mennään (continuity). Oli miten oli, Sheila G. hallitsee maailmaa, Dweezil on symppis ja Outside Now on yks hienoimmista biiseistä ikinä.

Joku kyseli, että oliko kuvaajana keikalla toiminut nainen Diva Zappa. Tossa kuvassa näyttää ulkonäön perusteella hyvinkin siltä, että saattaisi olla:

http://muusikoiden.net/dyn/users/59373.jpg

Ja tossa eka Satumaa-virittely:
http://www.youtube.com/watch?v=a24Xu85vESw

Nostan vielä YouTubeen pari pätkää, jahka kerkiän.
"No s'on ihan tyhymä mies tuo!" -Jope
harigata
08.06.2009 08:27:33
Kyllä se varmaan Diva on. Ainakin sekä Gail että Diva ovat varmuudella reissussa mukana. Tossa tunnelmia Vilnasta Frank Zappan patsaalta.

http://tv.delfi.lt/video/kCUnoeQ8/
sub zero
08.06.2009 09:11:31 (muokattu 08.06.2009 09:12:14)
aamun hesari:

ARVIOPOIMINTA
Isäänsä tarkempi kitaristi

Isänsä musiikkia maailmankiertueella esittävä Dweezil Zappa muisteli välispiikissä maineikasta äänitystä, joka tehtiin Kulttuuritalolla syyskuussa 1974.

Bändi soitti myös pari katkelmaa Unto Monosen Satumaasta, mutta tällä kertaa kukaan ei tohtinut laulaa sitä.

Dweezil teki soolojentäyteisessä konsertissa sen mistä on puhunut eli soitti Frank Zappaa alkuperäistä henkeä kunnioittaen.

Tulkinnoissa kuului rakkaus Frankiin, soittajista paistoi rakkaus musiikkiin.

Dweezil itse on kitaristina isäänsä tarkkasormisempi. Soundi ja soiton logiikka noudattivat kuitenkin Frankin tyyliä.

Biisivalinnoista ilahduttavin oli rokkibändille sovitettu G-Spot Tornado, alkujaan Zappan komeimpia sävellyksiä klassiselle orkesterille. Muita kohokohtia olivat The Black Page, Penguin In Bondage ja Zomby Woof.

Muusikkojen taso oli odotetusti huikea. Ylivertaisin oli saksofonia, huilua ja koskettimia soittanut Scheila Gonzalez, joka selviytyi leikiten myös erittäin vaikeista lauluosuuksista.

Rockmuusikot alkavat olla niin päteviä, että jopa Frank Zappan musiikille löytyy paljon soittajia myös Suomesta.

Mutta hänen kuoltuaan ei ole ilmaantunut ketään, joka taitaisi sekä klassisen musiikin kaanonin että populaarimusiikin lajit ja kykenisi leikittelemään niillä kaikilla yhtä omaperäisesti.

TERO VALKONEN
Mikael
08.06.2009 10:38:09 (muokattu 08.06.2009 10:39:12)

miffe: Nää menee enemmän arkkitehtuurin ja mahdollisen tekniikkabudjetin piikkiin. Mut aina rahakaan ei auta, jos ei mökki ja lukemattomat muut syyt anna periksi.

No joo, eihän Kulttuuritalon akustiikka ole mitenkään mahtava - ei siitä mihinkään pääse - mut kyllä jo pelkästään bassarin tason tiputtaminen olis tässä tilanteessa auttanut aika lailla. Ja mä oon kyllä nähnyt siellä ihan hyväsoundisiakin keikkoja, joten ei se nyt ihan niinkään ole, että siellä ei vaan pysty kuulostamaan hyvältä. Esim. Agit Prop kuulosti vappuna todella hienolta.
sub zero
08.06.2009 12:07:45 (muokattu 08.06.2009 12:08:16)
Mikael: Esim. Agit Prop kuulosti vappuna todella hienolta.

no jos musiikissa ei ole nopeita unison-linjoja eikä paljoa särökitaraa, niin onhan hyvältä kuulostaminen (puuroutumisen välttäminen) jo paljon helpompaa
Mikael
08.06.2009 12:10:45

sub zero: no jos musiikissa ei ole nopeita unison-linjoja eikä paljoa särökitaraa, niin onhan hyvältä kuulostaminen (puuroutumisen välttäminen) jo paljon helpompaa

Totta, mut meinasinkin vaan että ei tässä voida pelkästään tilaa syyttää.
Terry Pantheras
08.06.2009 12:12:19
Hyvä keikka kyl juu. Tippa tuli linssiin Shceilan ekan saksomafonisoolon aikana ja kylmiä väreitä tuli pitkin keikkaa. Paikalla oli aistittavissa perin lämminhenkinen ja hyväksyvä tunnelma.

Mikä oli se biisi, jossa Dweezil soitteli eteeristä skittaa ja laulaja vihelteli ja veteli samalla kainalopieruja? Onko se alunperinkin moinen? :D
MASTEROID ~~ stoner - doom - heavy metal ~~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)