Aihe: Rush Helsinki!
1 2 3 4 514 15 16 17 18
sirdickyj
30.10.2007 17:45:07
+ Alexin kitarasaundi

- rumpusoolo, epätoivoinen
- jäykkä svengi + puuttuva groove = staattinen yleisön kehonkieli
- Peartin kompit + artikulaatio = painiottelu

Ootsä tosissas?
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
khuuki
30.10.2007 17:48:12
Paikallahan oli Suomen kriittisin rock-polizei yleisö ja vanhempaa rocksukankuluttajaa, joten meininki siihen suhteutettuna hyvä. Kaikenlainen väkisin mossaus ja nyrkillä ilmaan hakkaaminen vaikuttaa monesti siltä niinkuin se olis jonkinlainen velvollisuus yleisön puolesta ku ollaan tultu Atlantin takaa. Jos nautit niin näytä se, mutta saa sitä hillitymminkin nauttia.

Basistina miettii miksauksen puolesta, että eikö ole muuta mahdollisuutta kun täyttää sali amismaisella sub-taajuuksilla, joista ei saa mitään selvää. Ymmärrän, että varmaan vaikeaa kontrolloida isoissa saleissa, mutta kai sitä vaihtoehtoja on. On sentään kyseessä Geddy!

Oli kuitenkin hienoa nähdä kunnon livesoitantaa, eikä mitään "Metallica" räpellystä. Yyz:ssa mm. väreet paiskoi pitkin selkänikamaa. Sen verran mahtavasti soitto kulki. Millonhan se "Rush In Tsadi" julkastaan?

Nyt torille katsomaan onko epätoivoiset alkanu myymään soittimiaan pois.
" tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu
Proge
30.10.2007 18:18:00
Oli kuitenkin hienoa nähdä kunnon livesoitantaa, eikä mitään "Metallica" räpellystä. Yyz:ssa mm. väreet paiskoi pitkin selkänikamaa. Sen verran mahtavasti soitto kulki.

Jaa no Yyz:ssä Alexi kyllä kämmäsi soitossa muutamaan otteeseen, että ei ollut soitannollisesti keikan paras vaikka loistava olikin ja yleisökin kohtuu hyvin messissä tämän biisin aikana.
Punainen tupa ja perunamaa. Kaikille warettajille toivon huonotuloista ja tylsää työuraa, jossa joku muu vie rahat.
Timetokill
30.10.2007 18:30:28

Siis häh? Kuinka Rushin musiikkiin voi joku edes kaivata "groovea"? Rushin musiikissa sitä ei ole ikinä ollut tippaakaan, ja tuo "matemaattinen" soittohan onkin bändin koko musiikin ydin.
hollmi-5
30.10.2007 18:41:51 (muokattu 30.10.2007 18:44:08)
Nyt torille katsomaan onko epätoivoiset alkanu myymään soittimiaan pois. Pluzzaa sulle :-)

Soundi 110-katsomon riville 7 oli muuten hyvä, mutta Alexin skitta tuli liian kovaa muutenkin kovan volumen bonuksena.

Vaikka Alex itse lehdessä kertoi bändin vetävän biisit mahdollisimman levytysten kaltaisesti, soitti hän itse eniten "jammaten".

Tykkäsin kovasti keikasta ja minunkin mieleiset plussat mainittiin jo moneen otteeseen.

Rumpusoolosta pidin. Mielestäni siinä oli sopivasti vanhoja elementtejä ja uuttakin löytyi. Muutenkin Niilo veti todella hienosti.

Pidin tästä enemmän, kuin Globenin keikasta R30-rundilla. Mielestäni jengi hurrasi ja heilui ihan mukavasti konsertin luonteen huomioon ottaen. Bändi nauroi itselleen ja osoitti inhimillisyytensä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
sumpitan
30.10.2007 19:47:14
304-katsomossa rivillä neljä meinasi itku tulla pariinkin otteeseen, kun Geddyn soitto ei kuulunut pätkääkään. Tai kuului joku surina oikein hyvin erottuneiden kitaran ja rumpujen alla. Oli kiva *katsella* kun Lee leipoo Fenkkujaan olan takaa,mutta mitään ei kuulu. Muistelin levytysten bassolinjoja pääni sisällä nauttiakseni keikasta. Vieläkin vituttaa. Teinivuodet meni Geddyn bassottelua opiskellen ja miehen saundista ja virtuositeetista nauttien. Nyt täyttymys jäi saamatta.
FrUiTyPaSsIoN
30.10.2007 20:29:23 (muokattu 30.10.2007 20:31:27)
+ Hienosti toimi biisit, erityisesti Between The Wheels ja Witch Hunt oli
mielettömät.
+ Videointrot, pyrot ja laskeutuvat valot.
+ Kaikki muu paitsi:

- Lujaa tulevat puuroiset soundit (Skarppaantui hieman kun laitoin tulpat päähän.).
- Useimmat uudet biisit.
- Kokki ja kana.
- Peartin soolo (Lähinnä sen kornin marimba/sähkörumpu -vaiheen vuoksi.).
- Ois ollu kiva voida kattoa keikka istualtaan. Lyhyenä jäi paljon näkemättä.
Vieläpä takanani olevalla rivillä istui pikkulapsi, joka ei varmaan nähny mitään
koko keikasta.

...Ai niin isoin plussa: Sain Alexilta ja Geddyltä nimmarit sunnuntai-iltana Espalla!
stragowa
30.10.2007 21:15:43
Permanto C, paikka 10.

+ settilista
+ Alexin kitarasaundi
+ mailapettereiden yleisönottaminen
+ Neilin lippukompit rideen
+ South Park
+ vihreät "laserit"
+ Geddyn C-osan laulu konserttisävellajissa 'Freewillissä'

- seisova yleisö, miksi? ettehän te edes joranneet, tuolit ovat istumista varten, siksi ne oli sinne roudattu, halusitteko kunnioittaa pyhimyksiä seisten, vai?
- rumpusoolo, epätoivoinen
- Peartin kompit + artikulaatio = painiottelu
- rock-konsertti-rituaali-formaatti joutaa museoon, eläköön klubit!

Kaverihan latelee absoluuttisia totuuksia. Jotenkin kuvottaa lukea tällästä.
"Erilaiset harrastuksetkin, kuten keräily, shoppailu ja muut intohimot voivat muuttua pakkomielteiksi, jotka ottavat ylivallan. Kontrolli riistäytyy silloin käsistä ja muuttuu RIIPPUVUUDEKSI." -Mielen maailma 1: Psykologian perustiedot
Alex Lifesonin kaksoisolento
30.10.2007 21:17:20

Miksiköhän siellä permannolla jengi seisoi aivan ekarivistä asti? Näkikö siellä taaempana mitään?
kyseinen
30.10.2007 21:22:47
..Ai niin isoin plussa: Sain Alexilta ja Geddyltä nimmarit sunnuntai-iltana Espalla!

Mahtavaa! Siinä on jo plussa. t. Fanipoika forever
It is better to remain silent and be thought a fool than speak and remove all doubt.
Jäärä
30.10.2007 21:52:25
Miksiköhän siellä permannolla jengi seisoi aivan ekarivistä asti? Näkikö siellä taaempana mitään?

Voisin ehdottaa, että tulevaisuudessa jengi voisi ottaa käyttöön järjestelmän, jossa salin perällä olevat tyypit seisovat ja lavan edestä paikkansa löytäneet yleisönjäsenet ovat kyykyssä, siihen väliin jäävät koukistavat polviaan sitten sopivasti, jotta katsojien päiden linja on suorassa kuvitteelliseen linjaan, joka muodostuu takimaisen seisovan tyypin pään ja etummaisen kyykistelevän hepun pään välille. Konsertin järjestäjä voisi ottaa tavaksi vaikkapa viritellä oikeassa kulmassa olevia siimoja permannon ylle, jotta katsojan/kuulijan pää voitaisiin kohdistaa katsojen/kuulijan omasta toimesta. Kaikki näkee!
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
jazzmies
30.10.2007 22:59:00
Ootsä tosissas?

No tietysti. Enhän muuten kirjoittaisi lain. Alexin saundi(valikoima) oli ehkäpä paras koskaan kuulemani livenä.

Peartista tykkäsin silloin, kun siitä tykkäsin. Mutta nyt, vuonna 2007, armon vuonna 2007, jättää hänen soittonsa minut harvinaisen kylmäksi. Ehkäpä enään luonnontieteet eivät kiinnosta niin paljoa minua, vaan armoton fysiologiskineettisyys.

Mutta joka tapauksessa plussalle jäätiin konserttielämyksessä tuossa.
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
rrroope
30.10.2007 23:53:36
oli kyl melko typerä idea noi istumapaikat permannolla. ja muutenkin hartwall-areenan järjestelyt. ihmisiä ajettiin kuin karjaa paikasta toiseen. reidet oli aika jumissa keikan jälkeen kun piti seistä nähdäkseen keikan, mutta ei voinut liikkua kuin hyvin rajoitetusti siinä kapeassa penkkien välissä.

no tietty jos ite olis tajunnut että narikoita ja vessoja oli muuallakin kuin siinä heti sisääntulossa niin olis säästyny paljon vähemmällä jonottamisella. mutta mistäs minä sen voisin tietää jos ei kukaan mulle kerro.

muutenkin kaikki tuollainen hirvee turvatarkastusjäykisteleminen vie fiilikset rokkikeikoista. olin käynyt viikonloppuna porukoiden luona helsingissä ja kivaa ruveta aukomaan reppua siinä pihalla ja esittelemään mun likaisia kalsareita ja muuta roinaa mitä nyt viikonloppureissulla on tarvinnut. olin myös hamstrannut kaikenlaisia ruokatarvikkeita kotoa joita siinä täti sitten ihmetteli.

miksei narikka olisi voinut olla ennen turvatarkastuksia?

no joka tapauksessa keikka oli oikein mainio. tosin vähän hölmö kun setti oli noin tiukasti ohjelmoitu. hyvin ois voinut vaikka heittää peartin rumpusoolon siihen väliin kun kitaralaitteet hajosi, ei olisi tullut ärsyttävää taukoa,

niin ja bassot tuntui aika mukavasti mutta ei varsinaisesti kuulunut. paitsi ne ylärekisteristä menevät riffit,
Lerxst77
31.10.2007 08:56:27

no ehkä siksi että se turva-aita oli niin korkea ettei sen takaa olis nähnyt eturivin penkissä istuneet, en minä vaan tiedä. olin ite siinä ekassa rivissä heti Geddyn alapuolella, oli siinä mun vas. puolen toki 4-6 ihmistä jotka istuivat koko keikan mut niiden jälkeen oli onneksi taas porukka seisallaan.

Ei niillä muillakaan Rushin keikoilla porukka permannolla istu, penkit on vaan tavan vuoksi, ollut jo vuosia (jos katsoo esim. exit stage left videota, niin on siinäkin permannolla tuolit) Säännöissäkin oli seisominen omien penkkien kohdalla sallittu, jos vähän sattui poikkeamaan sivummalle niin kyllä semmonen vanha järkkärisetä kohteliaasti kävi ilmoittamassa että siirrypä takaisin penkkisi kohdalle. :)
"Rush Hartwall areena 29.10 paikka 2 rivi 1 red sector B"
riff
31.10.2007 12:44:02 (muokattu 31.10.2007 12:45:09)
olin ite siinä ekassa rivissä heti Geddyn alapuolella, oli siinä mun vas. puolen toki 4-6 ihmistä jotka istuivat koko keikan mut niiden jälkeen oli onneksi taas porukka seisallaan.

Miten ihmeessä onnistuit saamaan niin hyvät paikat?!! Mulla oli kaveri viis minsaa ennen lippupalvelun aukeamista luukulla ja tasan ysiltä oli jää myyty jo loppuun. Eikä pitänyt olla pre salea.

No kuitenkin, oli jälleen hieno kokemus! Samat kokemukset mulla kuin suurimmalla osalla täällä kirjottavista. Matalat äänet menivät puuroksi ja bassosta ei saanut selvää. Kitara kuului ja Elacin-tulpat päässä ainakin soundasi hienolle. samaten Geddyn laulu. Välillä tuntui että itse rumpusetti oli myös hieman alhaalla kun kitara, laulu ym taustahärpäkkeet soivat. Selkeää virvelin napsausta ei kuulunut. Noh, tosin paikkakin oli 304/5.

Settilista ei mun mielestä olis enää paljoo parempi voinut olla!!

"Brought to you by the letter yyz..."
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Flash
31.10.2007 15:38:24 (muokattu 31.10.2007 15:38:58)

Harmittaa pirusti kun jäi tällä kertaa tuo keikka väliin, kun piti lähteä työmatkalle (lippu hyvälle paikalle oli). Sain onneksi korvattua Van Halenin keikalla. Mitä tulee penkkikeskusteluun, niin oma kokemukseni on muutamalta Jenkkikeikalta ja mm. Rushin viime rundin Glasgown keikalta se, että kaikki nousevat seisomaan, kun keikka alkaa. Siis ylimpiä parvipaikkoja myöten. Ainoastaan yläparven eka rivi(t) istuu (varmaan turvallisuussyistä). Minusta homma on selvä: keikan aikana seisotaan. Jos ei halua seisoa, niin istuminen toki ok, mutta muiden seisomista ei pidä estää / kommentoida.
Live Music Is Better!
Novis_3
31.10.2007 18:43:23
Onko kellään jotain settilistan tynkää heittää..??

Maksimoidaan keikan missanneen vitutus.. Toisaalta näiden soundijuttujen takia olisin ollut pettynyt muutenkin, meinaan jos ei Geddyn bassosta saanu selvää..
sumpitan
31.10.2007 19:21:58
Ulkomuistista ja epäjärjestyksessä:

Limelight
Digital Man
Entre Nous
Mission
Circumstances
Natural Science
Dreamline
Freewill
Witch Hunt
Subdivisions
Passage to Bangkok
The Spirit of Radio
Distant Early Warning
Between the Wheels
Tom Sawyer
YYZ

Ynnä iso nippu Snakes & Arrows-biisejä joita en tunnistanut.
asy654
31.10.2007 19:31:16 (muokattu 31.10.2007 19:44:02)
Set 1:

Video Intro

01. Limelight
02. Digital Man
03. Entre Nous
04. Mission
05. Freewill
06. The Main Monkey Business
07. The Larger Bowl
08. Secret Touch
09. Circumstances
10. Between The Wheels
11. Dreamline

Intermission

Set 2:

Video Intro

12. Far Cry
13. Workin' Them Angels
14. Armor And Sword
15. Spindrift
16. The Way The Wind Blows
17. Subdivisions
18. Natural Science
19. Witch Hunt
20. MalNar
21. Drum Solo
22. Hope
23. ??? EDIT::Distant Early Warning
24. The Spirit Of Radio
25. Tom Sawyer

Encore:

26. One Little Victory
27. A Passage to Bangkok
28. YYZ
Regalis Apertura
31.10.2007 19:36:50
^???=Distant Early Warning
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)