Aihe: Ruisrock 2009 3.-5.7.2009
1 2 3 4 57 8 9 10 11
TepiTepi
10.07.2009 07:31:23
Provinssi ainakin laski oman 30v juuri silloin kun se oli 30. järjestyksessään. "Juhlavuosi 30" meni heillä aivan vituilleen...

No, hauska nähdä kun Roskilde ja Ruisrock juhlii 40v ens kesänä samaan aikaan vaikka tanskalaiset ovat vuoden jäljessäkin. (Ruis 1970 / Roskilde 1971).

Jos en väärin muista niin Ruisrock lykkäsi itsensä viikon eteenpäin ettei olis edes täysin samaan aikaan. Tää olis hyvä, vois mennä molempiin 40+40=80.
TepiTepi
10.07.2009 07:35:06
Bonham: Mutta ei sitä vuotta nolla yleensä lasketa, joten ensi vuonna se juhlavuosi on...

Pari kolme vuotta sitten kisoissa soitti about 100 bändiä, tänä vuonna tais olla 50... kyllä jossain siis säästetään. Mutta mitä siitä, kun jengi ostaa pilettejä (vaikka tavallaan maksaakin lipuista nyt puolet enemmän bändien suhteen kuin pari vuotta sitten).

Ei mitään hajua mistä puhut... Missä festarissa kävi näin?
StoRBa
10.07.2009 08:55:39

Kirjottelin sunnuntaipäivästä jotain raportin tapasta. Pientä fiilistelyä: http://hipposounds.blogspot.com/2009/07/ruisrockin-jalkipyykki.html
Onko tuo... Super Guss Cola??
Tuunausta, puunausta ja yleistä löpinää blogissa.
Tympee Huttunen
10.07.2009 09:11:41 (muokattu 10.07.2009 09:12:40)
--Tomppa--: Ei se määrä vaa se laatu. Eikä huhhuh noin monella keikalla ehtisi juoksemaan.

Mun mielestä olisi todella hyvä, jos Ruisrockissa olisi joku pienempi lava, jossa olisi oikeasti pienempiä bändejä. Olihan nytkin se Converse, mutta esiintymässä oli Anna Puun-tyylin listakamaa, onneksi myös jotain tuntemattomampia. Luulisi rahallisen panostuksen olevan bändien suhteen aika pieni, koska monet ilman levydiiliä olevat bändit tulisivat varmasti mielellään soittamaan. Kulttuurikaupunki 2011-hankkeeseen sopisi hyvin tuollainen ug-lavakin ja siihen saisi varmasti joltain tahoilta rahallista tukeakin. Mulla tulee mieleen DBTL vuosien takaa, jossa jokirannassa oli jokin pieni lava, jossa paikalliset pikkubändit soitti. Siinä oli jotenkin sitä festarihenkeä, jota kaipaisin.
vt1100
10.07.2009 19:29:25
Mäkrö: Mulla tulee mieleen DBTL vuosien takaa, jossa jokirannassa oli jokin pieni lava, jossa paikalliset pikkubändit soitti. Siinä oli jotenkin sitä festarihenkeä, jota kaipaisin.

Ja jokea pitkin kulki paattia jossa soitto soi :-) Tälläisiä lämpimiä muistoja itselläkin ko. tapahtumasta. Onhan meillä kait vielä Keravanjoen kaljakellunta, tosin hyvin epävirallinen häppening tämä :-)
author
11.07.2009 01:18:39
Mäkrö: Kulttuurikaupunki 2011-hankkeeseen sopisi hyvin tuollainen ug-lavakin ja siihen saisi varmasti joltain tahoilta rahallista tukeakin. Mulla tulee mieleen DBTL vuosien takaa, jossa jokirannassa oli jokin pieni lava, jossa paikalliset pikkubändit soitti. Siinä oli jotenkin sitä festarihenkeä, jota kaipaisin.

Ei voi kuin kompata. Tässä olisi todellisen kulttuuriteon paikka! Pikkubändithän tuskin pyytää itse mitään esiintymisestään. Tuohan olisi muutenkin hyvä tilaisuus ulkopaikkakuntalaisten(ja paikallistenkin) päästä näkemään tulevaisuuden nousijoita.

Olisi myös kiva kuulla miksi tällaista ei sitten voisi järjestää, nyt kun foorumilla liikkuu asiantuntevampaakin väkeä?
Bonham
11.07.2009 17:08:08
author: Ei voi kuin kompata. Tässä olisi todellisen kulttuuriteon paikka! Pikkubändithän tuskin pyytää itse mitään esiintymisestään. Tuohan olisi muutenkin hyvä tilaisuus ulkopaikkakuntalaisten(ja paikallistenkin) päästä näkemään tulevaisuuden nousijoita.

Olisi myös kiva kuulla miksi tällaista ei sitten voisi järjestää, nyt kun foorumilla liikkuu asiantuntevampaakin väkeä?

Ja kuka niitä pikkubändejä tulee katsomaan??? Ei kukaan... eikä tuommosen setin kasaaminen keräänny niistä mahdollisista keikkaliksoista.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
author
11.07.2009 21:59:50
Bonham: Ja kuka niitä pikkubändejä tulee katsomaan??? Ei kukaan... eikä tuommosen setin kasaaminen keräänny niistä mahdollisista keikkaliksoista.

No siis korostettakoon että pikkubändien olisi tarkoitus olla nimenomaan niitä epäkaupallisia, joiden "vetovoimaisuutta" ei tarvitsisi murehtia. Tärkeämpää olisi kokemus itse bändeille ja nimenomaan paikalliskulttuurin näkyvyys.

Ja tuollainen tarpeeton kyynisyys on turhaa. Kyllä mä näkisin itseni helposti katsomassa pikku bändejä ennemmin kuin tusinan kertaa nähtyjä kotimaisia. Lava voisi olla esim. jonkin polun vieressä, josta jengiä kulkisi ohi alinomaan. Vaikka olisi bajamajojen edessä.

Jälkimmäistä lausettasi en ymmärtänyt.
Bonham
11.07.2009 23:55:03
author: No siis korostettakoon että pikkubändien olisi tarkoitus olla nimenomaan niitä epäkaupallisia, joiden "vetovoimaisuutta" ei tarvitsisi murehtia. Tärkeämpää olisi kokemus itse bändeille ja nimenomaan paikalliskulttuurin näkyvyys.

Ja tuollainen tarpeeton kyynisyys on turhaa. Kyllä mä näkisin itseni helposti katsomassa pikku bändejä ennemmin kuin tusinan kertaa nähtyjä kotimaisia. Lava voisi olla esim. jonkin polun vieressä, josta jengiä kulkisi ohi alinomaan. Vaikka olisi bajamajojen edessä.

Jälkimmäistä lausettasi en ymmärtänyt.

Olis se varmaan niille bändeille jees, mutku ne ei maksa sitä lystiä. Siis sen setin kasaamisesta tulee kuluja äänentoistosta ja lavasta ja valoista ja teknikoista ja järkkäreistä ja siivoamisesta ja vartioinnista ja markkinoinnista ja... joko ymmärrät?

Mä voin aivan surutta kertoa sulle, että mun "kyynisyys" ei ole turhaa; mä olen viimisen 10 vuotta yrittänyt järkätä juurikin noita sun maintsemiasi keikkoja... eikä niissä mitään jengiä käy, paitsi kai just sä... muuten on aika hiljasta ollu. Suoraan sanoen mua huolestuttaa kovasti, miksei jengi käy katselemassa noita "pikkubändejä". Varsinkin poissaolollaan loistavat itse bändeissä soittavat tyypit... kai ne vaan odottaa himassa, että sais itse keikan, niin kyllä sinne sitten tulis porukkaa. Taikka sitten ne vois vähän miettiä tuota uudestaan...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
author
12.07.2009 08:34:30
Bonham: joko ymmärrät?

No juu. Yllättävän kallis täytyy sitten olla.
Juntunen
12.07.2009 11:18:56

Oulussa tuo homma pelaa. Qstockissa on nyt toista vuotta peräkkäin Rockpolis-lava, jossa veivaa nimenomaan paikkakuntalaiset pienemmät bändit. Ihan hyvin siellä riitti sakkia viime vuonnakin. Sopivasti kaljateltan vieressä se lava.

Tässä lystin maksoi tietääkseni juuri Rockpolis yhteistyötahoineen. Bändit sai bäkkärille kopan kaljaa ja safkat.
miffe
16.07.2009 13:31:56
Juntunen: Oulussa tuo homma pelaa. Qstockissa on nyt toista vuotta peräkkäin Rockpolis-lava, jossa veivaa nimenomaan paikkakuntalaiset pienemmät bändit. Ihan hyvin siellä riitti sakkia viime vuonnakin. Sopivasti kaljateltan vieressä se lava.

Toimis ihan missä vaan, jos se lava ja sen artistit tuotaisiin oikeasti yleisön syliin.

Ilosaarirockissa rekkalava toimii osittain tuolla periaatteella antaen myös indie-bändeille mahdollisuuden esiintyä.

Noiden lavojen tehtävänä on juuri tehdä uusia bändejä tunnetuiksi, koska ilman niitä ei kohta tarvitse tapahtumia järjestää. Jaa, miksikö ei. Tänä vuonna on jo pariin otteeseen konkretisoitunut se, ettei porukka jaksa rampata festarilta festarille, kun joka paikassa soittaa samat bändit - samat, jotka ovat siellä soittaneet sen viimeiset 5-10 vuotta.

Rehellisesti voin sanoa, etten itse olisi yhdellekään festarille tänä vuonna maksanut lippua juuri tuosta syystä. No, ehkä parille festarille yhden päivän lipun, mutta koko viikonlopun viettoa en olisi harkinnut. Samaa vanhaa scheissea joka paikassa.

Toisaalta eräällä festivaalilla olisin voinutkin viettää koko viikonlopun, jos sinne olisi myyty (halvempia) lippuja, jotka eivät oikeuta kuuntelemaan päälavan artisteja. Oikeestaan mulle olis riittäny se lava, jolla olin duunissa.

Tässä lystin maksoi tietääkseni juuri Rockpolis yhteistyötahoineen. Bändit sai bäkkärille kopan kaljaa ja safkat.

Jos Ruissiin tollasen lavan oikeesti tahtois (siellähän oli se TS-lava, jonka Converse syrjäytti), niin se raha löytyis varmaan pääosin muualta kuin Merimaan katteista. Toisaalta luulis myös hänen intresseissään olevan myös tulevien katteiden varmistaminen uusien artistien esiintuomisella. Ankassa se ei onnistu, mutta meil Turuus...
turkulainen
author
16.07.2009 16:40:44
miffe: Noiden lavojen tehtävänä on juuri tehdä uusia bändejä tunnetuiksi, koska ilman niitä ei kohta tarvitse tapahtumia järjestää. Jaa, miksikö ei. Tänä vuonna on jo pariin otteeseen konkretisoitunut se, ettei porukka jaksa rampata festarilta festarille, kun joka paikassa soittaa samat bändit - samat, jotka ovat siellä soittaneet sen viimeiset 5-10 vuotta.

Tästä tuli mieleeni oikeastaan koko artistikattauksen ongelma. Tällä hetkellä suurimmalle osalle lipunostaneista riittää juuri ne samat vanhat artistit. Heille siinä alkaa olla jo nostalgistakin arvoa, kun esimerkiksi Apulanta soittaa 10:ttä vuotta ja Eppu Normaali ties kuinka monennetta.

"Indie" on kyllä ollut viime aikoina tosi kovassa nosteessa ja saa aikaan muutoksia kattauksessa. Koko sana indie alkaa olemaan vähän harhaanjohtava, koska suurin osa(kaikki?) festareiden indiebändeistä ovat niitä tv:ssä nähtyjä bändejä, eikä varsinaisia ug-bändejä.

Kyllä Ruisrockissakin ollaan osattu valikoida mainstreamin ulkopuolelta mainioita esiintyjiä, mutta olisi se vaan hienoa jos festareiden lomassa tuodaan oma musaskene tutummaksi ihan jo paikallisillekin. Eikä sen tartte olla välttämättä vain paikallisbändeille, vaan voisi bändejä tulla muistakin kaupungeista, kunhan se budjetti ei sitten karkaa(budjettikysymys sitten erikseen).

Ja niin kuin miffe jo sanoikin; eräällä tavalla tämä olisi investointi festareiden tulevaisuuteen, puhumattakaan investoinnista kulttuuriin, jota ei voi rahassa edes mitata.
Tympee Huttunen
17.07.2009 19:06:45
author: Tästä tuli mieleeni oikeastaan koko artistikattauksen ongelma. Tällä hetkellä suurimmalle osalle lipunostaneista riittää juuri ne samat vanhat artistit. Heille siinä alkaa olla jo nostalgistakin arvoa, kun esimerkiksi Apulanta soittaa 10:ttä vuotta ja Eppu Normaali ties kuinka monennetta.

"Indie" on kyllä ollut viime aikoina tosi kovassa nosteessa ja saa aikaan muutoksia kattauksessa. Koko sana indie alkaa olemaan vähän harhaanjohtava, koska suurin osa(kaikki?) festareiden indiebändeistä ovat niitä tv:ssä nähtyjä bändejä, eikä varsinaisia ug-bändejä.

Kyllä Ruisrockissakin ollaan osattu valikoida mainstreamin ulkopuolelta mainioita esiintyjiä, mutta olisi se vaan hienoa jos festareiden lomassa tuodaan oma musaskene tutummaksi ihan jo paikallisillekin. Eikä sen tartte olla välttämättä vain paikallisbändeille, vaan voisi bändejä tulla muistakin kaupungeista, kunhan se budjetti ei sitten karkaa(budjettikysymys sitten erikseen).

Ja niin kuin miffe jo sanoikin; eräällä tavalla tämä olisi investointi festareiden tulevaisuuteen, puhumattakaan investoinnista kulttuuriin, jota ei voi rahassa edes mitata.

Hyviä kirjoituksia ylempänä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka suuresta rahallisesta investoinnista olisi kyse. Äkkiseltään voisi miettiä, että jos bändit heittäisivät 30-40min settejä, olisi joka päivä lavalla vaikka 9 bändiä, eli lähes 30 bändiä viikonlopun aikana. Siinä saisi moni soittaja sulan hattuun.
author
17.07.2009 20:31:16
Mäkrö: Äkkiseltään voisi miettiä, että jos bändit heittäisivät 30-40min settejä, olisi joka päivä lavalla vaikka 9 bändiä, eli lähes 30 bändiä viikonlopun aikana. Siinä saisi moni soittaja sulan hattuun.

Itse ajattelin et bändejä olis joku 3-5 päivässä, ja keikat sijottuisivat päiväsaikaan. Keikoille voisi päästä esim. Bandstandissa top 15 päässeet tjmv.
miffe
18.07.2009 05:04:35
Mäkrö: Hyviä kirjoituksia ylempänä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka suuresta rahallisesta investoinnista olisi kyse. Äkkiseltään voisi miettiä, että jos bändit heittäisivät 30-40min settejä, olisi joka päivä lavalla vaikka 9 bändiä, eli lähes 30 bändiä viikonlopun aikana. Siinä saisi moni soittaja sulan hattuun.

Kustannus olisi luokkaa 20 000 euroa ilman mitään keikkaliksoja. Tuo sisältää lavan, tekniikan ja järjestyksenvalvonnan. Jos päiväkävijämäärä on se noin 90 000, niin se on pisara meressä, eli halpaa hupia.
turkulainen
--Tomppa--
18.07.2009 14:31:19 (muokattu 18.07.2009 14:31:42)
miffe: Kustannus olisi luokkaa 20 000 euroa ilman mitään keikkaliksoja. Tuo sisältää lavan, tekniikan ja järjestyksenvalvonnan. Jos päiväkävijämäärä on se noin 90 000, niin se on pisara meressä, eli halpaa hupia.

Eikai se päiväkävijämäärä noin iso ollut? Toihan tais olla koko Ruissin kävijämäärä.

E: Ja juu, Yleislakko ois pakko saada Ruissiin :D
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)