Aihe: Gospel-keikka
1
FearMTC
04.01.2004 19:42:55 (muokattu 04.01.2004 19:48:28)
Bändiosiolla jo olikin tästä samaisesta aiheesta threadi, mutta ajattelin laittaa tännekin threadin, koska oli kieltämättä hieman typerää laittaa bändiosioon näitä. Täältä tämä kuitenkin löytyy niille, joita keikat kiinnostavat. Demostudioon en viitsi pistää joka biisiä erikseen. Sen Bändiosion jutun voisi vaikka lukita, kun tämä on minusta parempi täällä.

Kyseessä on siis pieni gospel-projektio, joka meillä oli tuossa kevät-syksyllä, ja jonka kanssa heitettiin pari keikkaakin. Tässä on sitten sen meidän suurimman keikkamme matsku. Nauhoitteelle pistin nimeksi "Live at Levi - Ruskaretki ´03". Levillä siis soiteltiin Ruskaretki-gospeltapahtumassa tuolla lokakuun paikkeilla. Oikein mukava reissu olisi. Valitettavasti emme bändin kanssa enää sen jälkeen jatkaneet toimintaamme, joten tässä on siis kaikki, mitä me saatiin sillä aikaiseksi.

Kokoonpanohan oli seuraavanlainen:

Jarno: Laulu ja akustinen kitara.
Tomi: Laulu ja koskettimet.
Anna: Taustalaulu.
Laura: Taustalaulu.
Joni: Koskettimet.
Arto: Soolokitara.
Heikki: Basso.
Juha (minä): Rummut.

Artolla ja Jonilla taisi olla hieman vaikeuksia aina silloin tällöin - vaikka treeneissä menikin pirun hyvin - kun kaikki eivät ihan sattuneet kohdalleen, mutta eipä sillä niin väliä ole. Joni soitti lähinnä pianosoundeilla. Jarno ja Tomi ovat tehneet kaikkiin biiseihin pohjat. Aika vapaat kädet kuitenkin sinäänsä annettiin, että soinnut lyötiin vain pöytään. Kaiken näköiset riffit, soolot ym. kuviot ovat sitten jokaisen soittajan omaa kädenjälkeä. Jos jotain erityistä olen noihin biiseihin saanut aikaan, niin kirjoitan sitten. Tosiaankin kaikkea ei kannata ottaa kovin vakavasti, kun lähinnä pidettiin vain hauskaa ja soiteltiin menemään. Niinhän se pitää tehdäkin.

Miksauksesta sen verran tässä, että laulu on ainakin minusta miksattu hieman turhan kovalle. Lisäksi mukana on sellaista kaikua, josta monet eivät tykänneet bändipalstalla. Niistä ei siis tarvitse huomauttaa. Parempi se laulun kohdalla kuitenkin on niin että kuuluu, kuin että ei kuulu ollenkaan. Kaiken kaikkiaan miksaus on hoidettu minusta varsin mallikkaasti. Keikka nauhoitettiin siis suoraan miksauspöydästä minidiskille.

Mitä sitten tulee Jarnon ääneen (se on se hieman pehmeämpi ja kurvikkaampi(!) ääni), joka myös sai kritiikkiä, niin minä ainakin pidän hänen äänestään. Poika on aivan pirun hyvä laulamaan, ja soittaa akustista tosiaan samalla. Kaikkihan siitä eivät voi pitää, mutta minä ainakin pidän.

Harmi että basso on niin pirun hiljaisella. Se tyyppi sooloilee aivan mielettömiäkin juttuja välillä, ja sitten nauretaan niitä sen fillejä aivan kippurassa. Uskomaton basisti. Sille saattaa tulla joku inspiraatio kesken kappaleen ja vetää puhtaasti jotain sooloa sitten sinne. Sääli todellakin, kun kukaan ei oikein osaa kuunnella niitä sen juttuja sieltä. Itse olen jo melkein oppinut siihen, että seurailen bassoa biisin mukana.

Kaikki biisit eivät mahdu serverilleni, joten merkitsen vain (x) niiden kohdalle, jotka eivät ole siellä. Saatan sitten vaihdella näitä vähän sen mukaan, mitä pyydellään jne.

--

Raita 01
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita01.mp3
3,73 Mt
Eka biisi oli tämä meidän intromme, joka on hieman sellainen tilkkutäkkimäinen kikkailupätkä. Heh. Tomi tämän teki, ja yhdisteli kaikenlaisia eri osia, joita oli tehnyt. Ihan mukavan saumattomasti se silti tuntuu kulkevan eteenpäin. Monimutkaisin biisi kuitenkin jokatapauksessa - eli aika yksinkertaista musaa soitettiin, heh.

Raita 02 (x)
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita02.mp3
3,96 Mt
Tämän biisin nimi taisi olla jokin 'Palaa', tai 'Pala', tai jotain vastaavaa. Paha sanoa, hehee. Eihän niitä biisien nimiä tarvitse muistaa. Alussa Mikko, nuorisopappi huutaa yleisöstä: "Tomi on ihana". Sen vastauksen voikin kuulla siinä sitten, hehee. Soolokitaralla oli kivoja riffittelyjä tässä. Tämähän on tavallaan se meidän hittibiisi, jota on soitettu alusta asti ja treenattiin ekana. Sen takia tämä kai menikin parhaiten. Soolokin oikeasta sävellajista. Mukavan rento biisi, ei tarvi turhaa nipottaa tämän aikana. Soitella vain menemään.

Raita 03 (x)
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita03.mp3
4,17 Mt
Tässä oli sitten luultavasti setin vauhdikkain biisi. Kappalehan lähti Jonin pianoilla, joten tempo ei ole minun vikani. Näppärästi kuulun laittaneeni breakitkin kohdilleen, vaikka tempo meneekin lujaa. Minulla ei ole sellaista pahaa tapaa kohottaa tempoa biisin edetessä, joten se kyllä menee sillä millä lähteekin. Siinä vähän 2 minuutin kohdasta eteenpäin on säkeistössä hienoja soolokitaran fillejä. Ainakin itse tykkään. Ne ovat sellaisia mukavan melankolisia. 2:42 kun se biisin sävellaji nousee pykälällä - se oli minun ideani. Siitä saatiin makeat naurut.. hehee. Tuli kunnon hittifiilikset siihen biisiin. Siinä joku sitten hiljaa sanookin heti biisin hiljettyä, että ainakin tempoa tuli. Esittelyt on myös biisin lopussa, jos kiinnostaapi.

Raita 04
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita04.mp3
3,59 Mt
Tämä oli sitten setin ainoa englanninkielinen biisi. Aluksi vänä vastustin tämän ottamista mukaan juuri tuosta syystä, mutta pitihän se silti soittaa. Mukava biisi. Lisäksi aika piti saada täyteen - lämppärinä kun oltiin The Roadille. Vähän häiritsi myös se 16-osakomppi, kun ne ovat niin läpinäkyviä; jotenkin. Tässä laulaa sitten Tomi leadeja. Siinä ennen kertosäettä olevassa avoimemmassa kohdassa soitan toisella kädellä haikkaa ja toisella tietenkin pyöritetään ilmassa kapulaa; niin kuin pitääkin. Ennen tuota kohtaa tykkään myös siitä ride-kilistelystä. Notice that one.

Raita 05
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita05.mp3
5,47 Mt
Tässä laulaa sitten leadit Anna. Tämä on hieman rauhallisempi biisi, mutta Jarno ei sitten kykene sitä laulamaan niin korkealta. Alussa sähelletään vähän, kun johdossa on jotain kosketushäikkää. Jarno sanookin siinä alussa Tomin kommenttiin: "En liiku.." Soolossa Arto vähän katoaa välillä. Itse ainakin hieman repeilin niille mokille (kuten Artokin). Eipä Jonikaan tässä niin hyvin soita. Mukavan nätti biisi silti, kun olisi mennyt nappiin.

Raita 06
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita06.mp3
4,96 Mt
Sitten tämän biisin alussa aletaan vaihtamaan johtoa kitaraan, ja Joni pääsee spiikkaamaan. Niille jutuille saa kyllä repeillä, kun ne ovat niin hatusta vedettyjä. Eihän niitä oltu suunniteltu, että siksikin hyvin keksitty tuohon hätään. Kukaan ei sitten naura, niin: "Ehh.. jos me nyt sitten taas jatkaisima.." Tämä on sellainen rentoa paukuttelua taas. Saa vetää aika letkeästi. Paras on se Tomin heitto tuossa alussa: "Voipii laulaa matkassa ko tietää sanat! Heh heh.." - kukaan ole koskaan ennen kuullut tätä biisiä.

Raita 07 (x)
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita07.mp3
4,05 Mt
Sitten onkin setin toinen rauhallinen biisi, jossa ei näkyviä mokia tullut. Siinä mielessä paremmin meni. Soolot jäi vain vähän näkymättömiin siellä. En osaa tästä oikein sanoa mitään. Oli viimeinen biisi, jota alettiin treenaamaan, ja siksi se jäi monella vähän hämäräksi. Onneksi pidin kasassa tuota biisiä, kun olin itse sen painanut selkäytimeen.

Raita 08
http://personal.inet.fi/koti/fear/raita08.mp3
4,62 Mt
Noniin. Tässä olisi sitten keikan viimeinen biisi. Siinä oli hieman selittelyä alussa. Me istuttiin siinä jumppasalin edessä ennen keikkaa varmaan 3 tuntia, ja yritettiin myydä levyjä (yht. 50 kpl), jotka pojat olivat tehneet edelliset 4 päivää ja edellisenä yönäkin jonnekin viiteen asti. Noh, sinä aikana saatiin menemään ~10 levyä. Huhu kuitenkin kertoo, että loput menivät keikan jälkeen kahdessa minuutissa minuutissa. Toinen antoi levyjä ja toinen keräsi rahat - ei siinä muuten olisi ehtinyt. Loppuivat kesken, ja piti oman paikkakunnan porukoille lupailla jälkitoimituksia.

However. Pääesiintyjähän oli The Road, joskin tuntuu, että saimme lämppärinä enemmän aplodeja kuin ne vaarit. Me sitten soitettiin vitsinä pieni pätkä yhtä niiden biisiä, vaikka ei me varsinaisesti edes tiedetty, miten se menee. Sen jälkeen laskin haikalla. Hehee. Sitä kohtaa saa kyllä nauraa. Itsekin repeän aivan täydellisesti AINA kun kuulen sen. Alkoi naurattaa jo keikalla, kun laskin niin pirun nopeaa. Aivan SAATANAN nopeaa! Hehee. Sitten biisi lähti hitaammin. Olisi ollut tyly soittaa sillä tempolla. Onneksi paikkasin. Lopussa on tupliakin hieman. Se tuplakohta oli minun ideani tietenkin, ja mukavastihan se meni; joskin virvelibreakki sen lopussa olisi saanut tulla napakammin. Naseva 6/8 komppaus taustalla.

--

Siinäpä ne sitten olivat. Kivaa oli Levillä, ja lähtisin vaikka heti uudestaan, jos pyydettäisiin. Eihän me tuosta rahaa saatu, mutta saatiinpahan soitella ja nähdä vähän Leviä. Käytiin kalliilla pizzoilla siellä, kun Levi-hotellin lihakeitto oli niin kammottavaa - yök. Kyllä hyvästä kannattaa maksaa. Kuvia ei sitten myöskään ole - kun niitä joku kysyi tuolla.

Jos tästä unohdin jotain, niin pistän lisää juttua sitten. Pidetään ne kommentit asiallisina. Kiitos.
On helpompi arvostella muita kuin yrittää itse muuttua.
Liver-Box
06.01.2004 01:20:56

jeejee... taidat muutes vähän ryssiä välillä noita groovejas? :)
"It goes up to eleven"
FearMTC
06.01.2004 13:28:25
Mitä tarkoitat?
Liver-Box
06.01.2004 20:01:41

Mitä tarkoitat?

Noku sanoit että kuuntele niitä rumpuja äläkä muuta :)
"It goes up to eleven"
FearMTC
06.01.2004 21:33:12
En minä mitään siellä ryssi. Niin niiden pitää mennäkin... hehee...
Liver-Box
06.01.2004 23:45:55

En minä mitään siellä ryssi. Niin niiden pitää mennäkin... hehee...

joo :) ok.. kyllä yoda
"It goes up to eleven"
Ruuvit
30.01.2004 00:48:05
Uutta Free-progea, kun kuulostaa siltä että soittaisi huonosti. No, kai se kuuluu asiaan.
"Would you believe he has eye infection?" - Weird Al: What if god smoke cannabis?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)