Aihe: Pohdintaa volyymista ja kuulonsuojauksesta keikoilla
1
timus
30.03.2006 20:53:59
Rupesin tuossa pohtimaan (jälleen), luettuani tältäkin sivustolta mm. Motöheadin keikoista ja niiden volyymista, nykyisin jo lähes normiksi tullutta keikkakäytäntöä. Entistä enemmän klubeissa, halleissa ja festareilla niin soittajat, henkilökunta kuin yleisökin pitää korvatulppia. Minun mielestä tässä on jo lähtökohtaisesti ainakin jonkin verran jotain pielessä, kun kysymyksessä on kuitenkin musiikista nauttiminen.

Itsekin olen reilut viitisentoista vuotta ollut enemmän tai vähemmän mukana erinäisillä tonteilla live-sektorilla ja ihan teinistä asti myös keikoilla on tullut juostua. Ihan alkuaikoja lukuun ottamatta aina tuppaa omissa korvissa olemaan jonkinlaiset vaimentimet. Myönnetään että melunsietokyky on laskenut, etenkin kun näkee ympärillä ihmisiä, joilla jonkin asteinen kuulovaurio on osa elämää.

Ei minulla ole tähän yksittäistä ratkaisua, mutta enhän minä elokuvia tai teatteriakaan katso paksut ja tummat aurinkolasit päässä. No elokuvissa tosin kaipaan niitä korvatulppianikin nykyisin ja teatterissa käynti on muutenkin aika minimaalista tai ei edes sitäkään.

Ymmärrän ettei ratkaisu löydy suoraan masteria laskemalla. Tiedän, että vaikkapa isolla festivaalilla liian pieni volyymi luo uusia (jopa vakaviakin) ongelmia. Olisi mukava kuitenkin kuulla ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä, niin yleisön, soittajien, järjestäjien kuin tekniikan edustajien näkökulmasta.
Hello Cleveland!
Torniojaws
30.03.2006 22:05:06 (muokattu 30.03.2006 22:05:18)

Tuskinpa kukaan pitää keikan kuuntelusta, jossa äänentaso on jo kirskuvan puolella. Mutta tietysti siinä on tietty raja kuinka hiljaisella voi olla, sillä kyllä äänekäs yleisö todellakin ON äänekäs, helposti yli 110 dB parhaimmillaan. Siinä on paha kuunnella musiikia kun sitä ei kuule.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
kid ego
30.03.2006 22:23:26
Torniojaws toi esille hyvän pointin eli äänekkään yleisön. Musiikki ei missään nimessä saa jäädä kiljumisen jyräämäksi.

Bändin ei todellakaan tarvitse soittaa kovaa että laitan tulpat päähän. Käytän niitä silloinkin kun olen jossain pubissa kuuntelemassa bändiä. Rumpujahan ei tunnetusti silitellä vaan niitä soitetaan tarpeeksi kovaa että lähtee kunnon soundi. Vaikka niitä ei mikitetä, kitarastyrkkareista joudutaan silti kääntelemään volaa isommalle kuin siihen ykköselle.
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
timus
30.03.2006 22:26:27 (muokattu 31.03.2006 00:00:20)
Totta tosiaan tuo äänekäs yleisö, mikä on siis ihan luonnollinen ilmiö. Tiedän tapauksia, että jo pelkkä yleisön ääni menee mittareissa yli sen lukeman, jonka on viranomaistaholta enimmäismeteliksi määritelty.

Tässä onkin yksi niistä monista "ongelmista" joihin vittasin tuossa aloituksessa. Jos se nyt sitten mikään ongelma on. (EDIT: siis se kova volyymi meinaan)
Hello Cleveland!
Angus
30.03.2006 22:37:24

Mä tuon tähän esille oman kantani, joka varmaan eroaa aika monen muun mielipiteestä, mutta...

Rokkia soitetaan kovaa ja sillä selvää. Olen todistanut pari keikkaa missä volyymi oli aivan turhan hiljaisella ja jäi selvästi show:sta jotain puuttumaan juuri tämän takia. Motörheadin volyymi on mulle mieluinen, sen musiikin voiman tuntee varpaista päälakeen.
Rock 'N' Roll!
Juntunen
30.03.2006 22:52:38

Motörheadin volyymi on mulle mieluinen, sen musiikin voiman tuntee varpaista päälakeen.

Rokissa tuo on oleellista. Paineen pitää tuntua kivasti munissa. Vähän niinko pentuna ekaa kertaa Vaasalandian tukkijokea laskiessa. Itsellä on nykyään aina keikoilla tulpat aivoissa. Musiikista nautin. Huomattavasti enemmän kuin mitä ilman tulppia nauttisin. Tsekkaan aina ekan biisin alusta soundit, jonka jälkeen teen päätöksen tulppien käytöstä.

Samoin omilla keikoilla tulee käytettyä eareja. Joskin silloinkin aina soundcheckissä ja tarvittaessa ekan biisin alussa tsekkaan soundit ilman tulppia tai tulpat höllästi paikallaan.
timus
31.03.2006 00:01:01 (muokattu 31.03.2006 00:03:37)
Totta tosiaan tuo äänekäs yleisö, mikä on siis ihan luonnollinen ilmiö. Tiedän tapauksia, että jo pelkkä yleisön ääni menee mittareissa yli sen lukeman, joka on viranomaistaholta enimmäismeteliksi määritelty.

Tässä onkin yksi niistä monista "ongelmista" joihin viittasin tuossa aloituksessa. Jos se nyt sitten mikään ongelma on. (EDIT: siis se kova volyymi meinaan)

Ups sori, tuli kohellettua tää oma lainaus tänne. Ei pitäis tehä kahta asiaa samana päivänä
Hello Cleveland!
Exhausted
31.03.2006 11:11:33

Kyllä sitä meteliä muuallakin tulee kuin rokkikeikoilla. En ole ikinä käynyt missään rave-bileissä, mutta uskoisin että siellä se pää vasta räjähtääkin synteettisen bassorummun jytkeestä. Ei tarvitse mennä kuin tavalliseen yökerhoon niin sielläkin ne hitit jo soitetaan niin lujaa että varmasti korvissa soi seuraavana päivänä. Ja siellä ei edes ole mitään hallitsemattoman voimakasta elementtiä kuten rumpusetti tai jatkuvasti metelöivä yleisömassa.
Juntunen
31.03.2006 11:50:22

Ei tarvitse mennä kuin tavalliseen yökerhoon niin sielläkin ne hitit jo soitetaan niin lujaa että varmasti korvissa soi seuraavana päivänä. Ja siellä ei edes ole mitään hallitsemattoman voimakasta elementtiä kuten rumpusetti tai jatkuvasti metelöivä yleisömassa.

Näinpä. Sama toistuu itseasiassa jopa pienemmissäkin baareissa. Frederikkiä tulee niin lujaa että korvissa kirskuu.
Spike
31.03.2006 12:54:41
Kyllä sitä meteliä muuallakin tulee kuin rokkikeikoilla. En ole ikinä käynyt missään rave-bileissä, mutta uskoisin että siellä se pää vasta räjähtääkin synteettisen bassorummun jytkeestä. Ei tarvitse mennä kuin tavalliseen yökerhoon niin sielläkin ne hitit jo soitetaan niin lujaa että varmasti korvissa soi seuraavana päivänä. Ja siellä ei edes ole mitään hallitsemattoman voimakasta elementtiä kuten rumpusetti tai jatkuvasti metelöivä yleisömassa.

Mikään ei vituta baarissa niin paljon kuin se, ettei pysty keskustelemaan, kun musiikki soi niin liian kovaa. Saisivat lailla määrätä jotkut desibelirajat kuinka kovaa saa soittaa sitä levymusiikkia.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
Makkari
31.03.2006 14:20:44
Mä olen kyllä ihan sitä mieltä että on ihan hyvä että musiikki soitetaan (siis konserteissa) kovaa. Jokainen voi sitten itse säätää sitä äänenvoimakkuutta mieluisaksi niiden tulppien avulla.
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
Exhausted
31.03.2006 16:30:58

Mikään ei vituta baarissa niin paljon kuin se, ettei pysty keskustelemaan, kun musiikki soi niin liian kovaa. Saisivat lailla määrätä jotkut desibelirajat kuinka kovaa saa soittaa sitä levymusiikkia.

Olisko taktinen veto: Kun musa soi, ei voi jutella, joten suuta on käytettävä enemmän juomiseen kuin juttelemiseen
rheinone
31.03.2006 18:01:38
Mä olen kyllä ihan sitä mieltä että on ihan hyvä että musiikki soitetaan (siis konserteissa) kovaa. Jokainen voi sitten itse säätää sitä äänenvoimakkuutta mieluisaksi niiden tulppien avulla.

Olen muuten samaa mieltä, että kovaa saa tulla, mutta äänet eivät saa särkyä eikä korviin saa sattua ilman korvatulppia.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
a-ksu
31.03.2006 19:53:21
Maidenin keikalla 2005 ei kyllä Brucen ääntä kunnolla kuulunut kuin välispiikkien aikana kun oli yleisön huuto niin jumalaton. Niin ja ilman kuulosuojaimia mentiin tietenkin, ei sitä fiilistä muuten saa ;)
Absoluto
01.04.2006 12:08:35 (muokattu 01.04.2006 12:09:14)
Mulla on keikoilla tulpat aina korvissa, kuuloa en todellakaan halua menettää tai vaurioittaa. Mikään rokki keikan fiilis ei ole omaa kuuloa tärkeämpi.
Himon ajamana!
Keppis
01.04.2006 12:59:16
Viime viikolla eräältä keikalta unohtui korvatulpat kotio, mutta ajttelin, että kun kyseessä ei ollut hevi eikä edes kovin rok keikka, niin tuskin sielä se voluumi niin kova on. Noh eihän se ihan hevikeikan voluumeihin päässyt, mutta korkeat äänet varsinkin otti ilkeästi korviin. parin kappaleen jälkeen hain käsipaperia, joista tein jonkinlaiset tupot korviin. Kyllähän se ihan kohtuullisen riittävästi vaimensi, eikä liian kova voluumi elämäni parasta keikka kokemusta pystynyt pilaamaan. Sillä keikkapaikalla on kyllä ennen ollut tulppia jaossakin, mutta nyt ei ilmeisesti konsertin luonteen vuoksi ollut.
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
Spike
03.04.2006 08:25:16
Olisko taktinen veto: Kun musa soi, ei voi jutella, joten suuta on käytettävä enemmän juomiseen kuin juttelemiseen

Ilmankos mä oonki aina loppuillasta niin perhanan tuubassa.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)