Aihe: Miksi bändit eivät aloita ajoissa?
1 2 3
MikkiHiiri
17.08.2006 09:58:13
Törmäsin taas päivänä muutamana asiaan, joka ärsyttää minua suunnattomasti: on ilmoitettu konsertin alkamisajankohta, mutta ilmoitettuna ajankohtana lavalla on vain jotain epämääräistä sähellystä, väkeä tulee ja menee, soittimia etsitään yms.

Miksi tätä sähellystä ei voi tehdä niin, että konsertti alkaisi minuutilleen ilmoitettuna ajankohtana! On vaikea kuvitella, että muualla työelämässä voisi pyllistellä asiakkaalle, käydä tupakalla mielinmäärin ja antaa asiakkaan odottaa ilman mitään selityksiä tai seurauksia. Miksi musiikkibisneksen pitäisi olla tästä joku poikkeus?

Ok, kyseessä oli tällä kertaa ilmaiskonsertti espan lavalla, mutta se ei mielestäni muuta asiaa yhtään. Hieman ammattimaisempi asenne ja kuulijoiden arvostus toisi arvostusta myös esiintyjille.

Olisin mielelläni kuunnellut pari biisiä, mutta kahdenkymmenen minuutin odottelun jälkeen oli pakko poistua muualle.
Angus
17.08.2006 11:16:37

Monestihan nuo alkamisajankohdat laitetaan vähän aikaisemmaksi, että sitten kun aloitetaan niin on myöhässä tulijatkin ehtineet jo paikalle. Näin luulisin. Meillä ainakin on esiintymisajankohta aina venynyt meistä riippumattomista syistä, ja luulen että yleensä pienemmillä bändeillä se näin meneekin.
Nelikielipiru
17.08.2006 11:19:48

Joo sama asia häiritsee itseänikin, varsinkin silloin kun olet ite soittamassa esim. kolmannessa bändissä ja eka aloittaa vaikka 10min myöhässä ja pahimmassa tapauksessa bändi vetää täyden setin eli koko aikataulu heti 10min myöhässä.

Jos jostain syystä myöhästyy niin sitten pitäis osata tylysti tiputtaa biisi tai pari pois setistä että saadaan aikataulu kiinni. Jos jännittää niin ei se ole syy myöhästyä, eikä viime hetken kuset/röökit jne..

Kerran on kuullut hyvän syyn 15min myöhästymiselle, jollain soittajalla oli mennyt maha ihan sekaisin ilmeisesti bäkkäri ruuasta ja oli joutunut istumaan koko suolensa tyhjäksi, ja itse asiassa itelleni meinas käydä näin myös. Onneksi oli aikaa tarpeeksi ja apteekki lähellä.. =)
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
obiwan
17.08.2006 13:01:23
Kerran on kuullut hyvän syyn 15min myöhästymiselle, jollain soittajalla oli mennyt maha ihan sekaisin ilmeisesti bäkkäri ruuasta ja oli joutunut istumaan koko suolensa tyhjäksi, ja itse asiassa itelleni meinas käydä näin myös. Onneksi oli aikaa tarpeeksi ja apteekki lähellä.. =)

Heh, offaria tämä, mut tuli mieleen, kun kaveri meni keikallaan setin ja encoren välissä paskalle, solisti ilmoitti asiasta mikkiin ja huudatti yleisöä, että äijä palaisi takaisin lavalle:D
Mut eipä siit muuta.
Angus
17.08.2006 17:47:49

Mutta tähän väliin voisin heittää sellaisen kysymyksen, että mikä vitun kiire? Onko sillä sitten niin väliä jos aikataulu on 10 minuuttia myöhässä? Noilla nyt on tapana aina venyä, eli eipä siitä mun mielestä kauheasti kannata stressata.
Jani The Rock
17.08.2006 18:16:58

Mutta tähän väliin voisin heittää sellaisen kysymyksen, että mikä vitun kiire? Onko sillä sitten niin väliä jos aikataulu on 10 minuuttia myöhässä? Noilla nyt on tapana aina venyä, eli eipä siitä mun mielestä kauheasti kannata stressata.

Kyllä sillä voi olla väliä. Esim. nuokkarikeikoilla tms., jossa soiton on loputtava tietyllä kellonlyömällä. Mä oon jokusen kerran saanu mennä lavalle silleen, että on ollu vartti aikaa soittaa se kymmenen biisin setti.

Tää on semmonen juttu missä kaipais sitä työmoraalia ja lojaaliutta muita bändejä kohtaan. Yritettäs edes olla täsmällisiä, ja lyhennettäis sitä omaa settiä jos näyttää että aikataulu kusee. Mutta se taitaa olla liikaa vaadittu, kun aikamoista hälläväliä-hommaa tuntuu toi niin monilla olevan. (Tää ei sitte ollu piruilua Angusille, joka on asiamiehiä).
Ugala bugala, diipadappaa! Murhaliiga tulee, jee - ja TAPPAA!
timus
17.08.2006 21:41:08
Kyllä sillä voi olla väliä. Esim. nuokkarikeikoilla tms., jossa soiton on loputtava tietyllä kellonlyömällä. Mä oon jokusen kerran saanu mennä lavalle silleen, että on ollu vartti aikaa soittaa se kymmenen biisin setti.

Tää on semmonen juttu missä kaipais sitä työmoraalia ja lojaaliutta muita bändejä kohtaan. Yritettäs edes olla täsmällisiä, ja lyhennettäis sitä omaa settiä jos näyttää että aikataulu kusee. Mutta se taitaa olla liikaa vaadittu, kun aikamoista hälläväliä-hommaa tuntuu toi niin monilla olevan. (Tää ei sitte ollu piruilua Angusille, joka on asiamiehiä).

eikä tuo hälläväli rajoitu ja jää sinne nuokareille. kyllä näitä riittää ihan tuolla "pro-tasollakin"...

ja kun sitten toivoo ja pyytää tiettyä jämptiyttä ja sitä oikeaa proota, niin tulee usein leimatuks vähintään nipottajaks.
Morning people don't exist. Coffee does!
andromeda
17.08.2006 22:24:01

Ravintolat usein tahtoo, että keikka alkaa myöhään, vaikka artisti ei tahtoisi. Ja sitten ilmoitetaan yleisölle vaan joku aika, vaikka tiedetään, että se ei ole se.

Ottaahan se pattiin, kun keikka sitten alkaa 00.30 ja aamulla töihin.

Ja sitten on tietty vielä GN'R-aikataulut...
[size=9] Yli 1800 kuvaa rokkia ja humppaa[/size] [url=http://www.musakuvat.com]m u s a k u v a t . c o m[/url]
Angus
17.08.2006 22:37:03 (muokattu 17.08.2006 22:37:41)

Aivan totta muuten, en ajatellut asiaa tältä kantilta. Viimeisimmälläkin keikalla me ainakin tuo ohjelma suunniteltiin juuri sen mukaan, että kun niitä viivästyksiä kuitenkin tulee niin molemmat bändit ehtii silti soittamaan settinsä ennen kuin soiton pitää loppua. Omalta osaltani voin ainakin sanoa, että mä olen aina valmis lähtemään lavalle silloin kun siellä aikataulun mukaan pitäisi olla, joka kerta vaan viivästys on ollut muista kuin omasta bändistä kiinni, mutta se ei ole mitään haitannut kun ei onneksi niin tiukkoja aikatauluja ole vielä osunut, ehkä sitten kun on enempi keikkoja takana...
superfly
18.08.2006 00:02:46 (muokattu 18.08.2006 00:03:22)

Jos on seuraavana aamuna ansiotyöpäivä alkamassa klo 7.00 niin kyllä silloin on kiire ja alkaa odottelu ahdistaa. Ja varsinkin jos on itse lavalle kiipeämässä. Tuohon vielä roudaukset yms. päälle... Mutta taas toisaalta, melko turhaa on myös soittaa liian aikaisin tyhjälle salille.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Todenpuhuja
18.08.2006 01:29:02
Kaljaa kai ne baarit vain koittavat myydä, kun kansa seisoo tyhjänpanttina siellä keikkapaikalla. Minustakin olisi hyvä aloittaa silloin kun esim. lipussa lukee, tai korkeintaan joku 10 min sen jälkeen, jolloin jäisi sitä myöhästymisvaraa. Tällöin tulisin kuitenkin luultavasti paljon aiemmin keikkapaikalle kuin nykyisin. Tavastialle on esimerkiksi ihan turha mennä ennen yhtätoista, ellei sitten bändillä ole jotain lämppäriä. Ei tosiaan tule mieleenkään olla siellä 22.30, kun tietää ettei keikka silloin ala kuitenkaan.
"Peace, love & Kingston Wall!"
MikkiHiiri
18.08.2006 10:32:14

Kyllä minun on hieman vaikea ymmärtää sitä, miksi musiikkibisneksessä pitäisi voida toimia tällaisella asenteella. Etenkin maksavia asiakkaita kohtaan. Ei tulisi kuuloonkaan muualla työelämässä (paitsi lääkärin vastaanotolla, jossa vallitsee samanlainen käsittämätön ja vanhakantainen asenne).

Hyvin tyypillisesti tähän liittyy vielä se, että asiakkaille ei välitetä tiedottaa ollenkaan siitä, missä vaiheessa alkaa tapahtua.

Jos keikan pystyy aloittamaan vaikkapa parikymmentä minuuttia myöhässä, sen pystyy aloittamaan myös ajoissa. Kyse on puhtaasti välinpitämättömästä asenteesta kuulijoita ja muita esiintyjiä kohtaan.
Vasu
18.08.2006 11:00:50
Olen pohtinut tota alkamis hommaa ja yksi idea oli tämä:
Soitto alkais baareissakin klo 20.00. Töihin aamulla lähtijät pääsis hyvissä ajoissa nukkumaan ja muuta sitten vois jatkaa bailaamista vaikka levyjen tahdissa, Tosta vielä kamppanja lehtiin ja teeveehen niin tulis homma selväksi. Jos tuollainen alkamisaika tulisi todelliseksi niin takuulla väkeä olisi enemmän.
Sistis
18.08.2006 11:18:35
Jos keikan pystyy aloittamaan vaikkapa parikymmentä minuuttia myöhässä, sen pystyy aloittamaan myös ajoissa. Kyse on puhtaasti välinpitämättömästä asenteesta kuulijoita ja muita esiintyjiä kohtaan.

Pienemmillä bändeillä (puhun nyt omasta kokemuksestani) se menee usein siihen, että aloitusaika on sovittu tietyllä marginaalilla paikan kanssa, esimerkiksi tyyliin: soitto alkaa joskus klo 22 - 23, vähän sen mukaan, miten on yleisöä paikalla. Ja usein se valitettavasti menee siihen, että odotetaan tuon aikavälin suhteen tappiin asti, että viitsitään edes aloittaa, kun odotellaan, josko yleisöä tulisi vielä lisää paikalle.

Mutta totta, olisi hienoa, jos saataisiin tuo musiikkikulttuuri menemään siihen suuntaan, että bändit tosiaan pääsisivät ajoissa aloittamaan. Mielestäni samaa ovat toivoneet useat artistitkin. Ehkäpä tuo tilanne muuttuu vielä jossain vaiheessa.
www.mikseri.net/pirukange | Piru Kange - Proge-rockia på finska.

LIVE: 22.09.2006 Tuulos, Kapakanmäki, Lauri Tähkän lämppä
Feggy
18.08.2006 11:25:22

Kieltämättä taannoisessa Operaatio Livessä harmitti, ettei aikatauluista pidetty kiinni. Ekan bändin piti aloittaa klo 22 ja meidän 23. No, ekalla bändillä ei ollut vielä klo 22.30 mitään kiirettä, vaan miksaajien piti tulla mainitsemaan asiasta. Meidän keikka alkoi sitten noin 23.40.
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
Bonham
18.08.2006 11:31:09
Jos on seuraavana aamuna ansiotyöpäivä alkamassa klo 7.00 niin kyllä silloin on kiire ja alkaa odottelu ahdistaa. Ja varsinkin jos on itse lavalle kiipeämässä. Tuohon vielä roudaukset yms. päälle... Mutta taas toisaalta, melko turhaa on myös soittaa liian aikaisin tyhjälle salille.

Tässä on sellainen juttu, että jos salit on tyhjiä johonkin aikaan, kenenkä vika se on?

Bändi ei vedä jengiä? Se porukka, joka tulee baariin arki-iltana vaikka klo 00.30, ei taatusti tule sitä bändiä katsomaan... mikä neuvoksi?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
nenä
18.08.2006 14:28:07
Kieltämättä taannoisessa Operaatio Livessä harmitti, ettei aikatauluista pidetty kiinni. Ekan bändin piti aloittaa klo 22 ja meidän 23. No, ekalla bändillä ei ollut vielä klo 22.30 mitään kiirettä, vaan miksaajien piti tulla mainitsemaan asiasta. Meidän keikka alkoi sitten noin 23.40.

Mun mielestä tuo keikat 22.00 ja 23.00:kin on vähän turhan myöhäistä. Ekan pändin aloitusajaksi 21.00, niin olisi voinut harkitakin. Libertessähän keikat usein arkisin alkavat 21.00. (tai niin ainakin ilmoittelevat)
superfly
18.08.2006 17:48:50
Tässä on sellainen juttu, että jos salit on tyhjiä johonkin aikaan, kenenkä vika se on?

Bändi ei vedä jengiä? Se porukka, joka tulee baariin arki-iltana vaikka klo 00.30, ei taatusti tule sitä bändiä katsomaan... mikä neuvoksi?

... Mikä neuvoksi? Niinpä, sano sä :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
LHU
19.08.2006 11:32:38
Miksi bändit eivät aloita ajoissa?

Esimerkki eilisillalta: sovittu että bändi aloittaa klo 23, toinen kitaristi (kuka ei ole ollut soundcheckissä) kytkee kamojaan ja virittelee kitaraansa klo 23.10, toinen kitaristi saapui paikalle 23.15. Olis ollu varmaan aika haikeen kuulosta pelkkä rummut, basso ja laulu, siksi bändi aloitti myöhässä, tässä tapauksessa 23.30. Toihan on muusikolle tosi helppoa, "en halua aloittaa klo 23 joten menen paikalle vasta sen jälkeen" -menttaliteettia näkee valitettavan usein. Klubeissa toi vielä nippa nappa onnistuu, festareilla tms. myöhästyminen rokotetaan soittoajoista armotta, ainakin niissä kisoissa missä itse olen töissä.

On olemassa tietty ihmisryhmä joille aikatauluista kiinni pitäminen on täysin mahdoton asia, tunnen monia, mukavia ihmisiä suurimmalta osin, mutta työnteko heidän kanssaan on paikka paikoin mahdotonta, juuri tuon myöhästelyn takia. En tiedä onko kukaan tutkinut ko. asiaa mutta siinä olisi yksi ainakin itseäni kiinnostava lukemisen kohde jos joku tuosta jonkun väitöskirjan tekisi. Onneksi nykyään on kännykät niin ei tarvitse odotella lumimyrskyssä puoltatoista tuntia kun arvon kollega ei vain suvaitse saapua paikalle.
timus
20.08.2006 15:34:55
On olemassa tietty ihmisryhmä joille aikatauluista kiinni pitäminen on täysin mahdoton asia, tunnen monia, mukavia ihmisiä suurimmalta osin, mutta työnteko heidän kanssaan on paikka paikoin mahdotonta, juuri tuon myöhästelyn takia.

tutulta kuulostaa tosiaan liian usein...

minusta tuo krooninen myöhästely on toisten ajan varastamista. rasittavaahan se on kun isonkin ryhmän työ seisoo tai käy korkeintaan puoliteholla tällaisen takia...

ja totta sekin, mukavia ovat yleensä...
Morning people don't exist. Coffee does!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)