Aihe: Onko kauhu kuollut genre?
1 2 3 4 548 49 50 51 52106 107 108 109 110
Torniojaws
11.08.2018 13:51:02 (muokattu 11.08.2018 13:51:43)

In the Mouth of Madness
Bluesmies: En oo nähny, pitäis kattoa.

Se on kova leffa, jos tykkää John Carpenterin leffatyylistä. Sehän kuuluu siis siihen miehen maailmanlopun trilogiaan (The Thing -> Prince of Darkness -> In the Mouth of Madness). Itse asiassa siinä on aika paljonkin yhtenäisyyksiä juuri The Ninth Gateen, paitsi toki enemmän surrealismin suuntaan ja raaempaan menoon. Ja pääosassa kun oin Sam Neill, tietää mitä odottaa. Maailmanmies jää jumiin "tylsään" pikkukylään, joka onkin lopulta miehen päässä(kö? ;) Hankala kertoa enempää spoilaamatta.

Mindfuckia.
Vortech Industrial Death Metal | Mesa 4x12" kaupan
juuso a
11.08.2018 18:39:51

In the Mouth of Madness on helekkarin hyvä, yksi mun lemppareista. Tuli tuossa joku vuosi sitten katseltua melkein kaikki Carpenterin leffat. Oisikko ehkä Ghost of Mars jäänyt katsomati. Totesin, ettei sillä oikeastaan ole edes kovinkaan huonoja leffoja, siis kauhuleffoiksi. Melkein kaikki oli vähintään keskikastia, paitsi The Ward, joka oli ihan paska.
inkognito
13.08.2018 14:37:02
juuso a: Totesin, ettei sillä oikeastaan ole edes kovinkaan huonoja leffoja, siis kauhuleffoiksi.

Näkemistäni Carpentereista rankkaisin ehkä näin:

1. The Thing **** 1/2
2. Escape from New York ****
3. They Live ****
4. In the Mouth of Madness ****
5. Assault on Precint 13 ****
6. Big Trouble in Little China *** 1/2
7. Halloween *** 1/2
8. Prince of Darkness *** 1/2
9. Christine ***
10. Fog ***
11. Dark Star ***
12. Escape from L.A. **
13. Village of the Damned **
14. Vampires **
15. The Ward * 1/2
16. Ghosts of Mars * 1/2
varpio
13.08.2018 18:12:48
Carpenterilta muistan että Prince of Darknessista en tykänny, mutta In the Mouth of Madness on kyllä helevetin hyvä. Voisipa vaikka jossakin välissä kattella sen koko trilogian uudestaan että josko se keskiosakin rupeaisi toimimaan.
Marlowe
13.08.2018 21:13:09
Torniojaws: Näkyvät kehuvan The Skeleton Key'tä The Ninth Gaten faneille. En ole tainnut nähdä tuota, joten pitänee tutkia.

Odotin tältä aika paljon, vaan ei ollut minusta kovin kummoinen.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
tomaattiorava
15.08.2018 14:39:09 (muokattu 15.08.2018 14:40:20)
Upgrade

Voijjuma nyt oli ässää! Tää ehkä menee The Endlessin ohi vuoden tähän mennessä parhaana leffana. Tää oli vähempi draamaa, enempi actionia mut muuten kanssa scifiä pienillä kauhumausteilla ja fiksulla kässärillä.
Jos vaan tää premise menee läpi eikä muutamat hölmöilyt kauheesti haittaa niin luulis maistuvan. Jos taas tuo itse idea hinkkaa täysin vastakarvaan niin luultavasti romahtaa koko korttitalo.
Helvetin hyvä raina, annoin IMDb:ssä kasin, mikä on tosi harvinaista.
Stoalainen
17.08.2018 00:38:43
tomaattiorava: Upgrade

Voijjuma nyt oli ässää! Tää ehkä menee The Endlessin ohi vuoden tähän mennessä parhaana leffana. Tää oli vähempi draamaa, enempi actionia mut muuten kanssa scifiä pienillä kauhumausteilla ja fiksulla kässärillä.
Jos vaan tää premise menee läpi eikä muutamat hölmöilyt kauheesti haittaa niin luulis maistuvan. Jos taas tuo itse idea hinkkaa täysin vastakarvaan niin luultavasti romahtaa koko korttitalo.

Tää on kyllä helvetin kova pätkä, mut tota kauhugenretystä en ymmärrä ollenkaan.
I came here to drink milk and kick ass - and I just finished my milk.
tomaattiorava
17.08.2018 16:00:08
kazaa: Tää on kyllä helvetin kova pätkä, mut tota kauhugenretystä en ymmärrä ollenkaan.

SPOILER ALERT

Kyllä mulle ihan kolahti kun paljastui miten se kone vedättää isäntänsä antamaan kaiken vallan itelleen ja mitä semmonen tekee ihmismielelle vuosien mittaan kun oot vankina omassa kehossas jota kontrolloi jokin täysin vieras... Kyllähä se oli aika kuumottava ajatus ja paljon mielenkiintoisempi mitä joku geneerinen demonin riivaus tmv.
FatSam
17.08.2018 16:40:46 (muokattu 17.08.2018 16:43:21)

tomaattiorava: Upgrade

Mistä tämän näkisi? En löytänyt vuokraamoista.

E: en wareta
E2: jaa, ei tämä ole edes ilmestynyt vielä blu-raynä/nettivuokraamoissa
"Chillaa, senkin läskisami." -M4ss3 m/
bedlam
20.08.2018 07:41:51

varpio: Carpenterilta muistan että Prince of Darknessista en tykänny, mutta In the Mouth of Madness on kyllä helevetin hyvä. Voisipa vaikka jossakin välissä kattella sen koko trilogian uudestaan että josko se keskiosakin rupeaisi toimimaan.

Mä oon aina digannut Prince of Darknessista enempi. Vaikkei se täydellinen elokuva olekaan, niin minusta siinä on Carpenterin leffoista melkeinpä painostavin kauhutunnelma. Mouth of Madnessin uudelleenkatseluarvo on toki korkeampi, olen itsekin sen useammin tsiigaillut kuin PoD:n.

Vaikea Carpenterin leffoja laittaa järjestykseen, muuten kuin että ykköset mulle ovat The Fog & Dark Star ja huonoin Ghosts of Mars, jonka läpi katsomiseen tarvitsin 3-4 iltaa. Silti tekisi mieli sekin ottaa uusintaan joskus :D
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
antnis
20.08.2018 21:59:11
Upgrade oli kyllä aika tavanomainen ja lapsellinen verrattuna Endlessiin. Unohtuu viikossa.
PVC
20.08.2018 22:03:01
Mario Bavan Mask of Satan on hyvä. Tosin se lässähtää loppua kohti. Paha kukistuu liian helposti. Onkohan Bavalla muuta katsomisen arvoista
inkognito
21.08.2018 01:09:00
PVC: Mario Bavan Mask of Satan on hyvä. Tosin se lässähtää loppua kohti. Paha kukistuu liian helposti. Onkohan Bavalla muuta katsomisen arvoista

On. Nämä kannattaa ainakin ottaa katseluun:

A Bay of Blood
Black Sabbath
Blood and Black Lace
Kill Baby Kill
bedlam
21.08.2018 07:02:38 (muokattu 21.08.2018 09:56:29)

Mario Bava on mulle italokauhuohjaajista varmaan se kovin. Miehen kuvaustyyliin kuului monesti vahva värivalojen käyttö, jonka esim. Argento myöhemmin apinoi. Mies oli melkoinen pioneeri muutenkin, Bay of Blood on enempi slasher kuin giallo jo vuosia ennen Black Christmasia saati Halloweenia. Planet of the Vampiresin juonikuviossa avaruusmatkaajat saavat hätäsignaalin tuntemattomalta planeetalta ja sieltä löytyy alas syöksynyt alus, jossa on jättimäisen avaruusolion luuranko. Kuulostanee tutulta.

Omat suosikit ehken Black Sunday, Black Sabbath, The Girl Who Knew Too Much. Uusiksi pitäisi katsella ainakin Blood & Black Lace, Lisa and the Devil ja Baron Blood.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
PVC
21.08.2018 15:14:50
Olen nähnyt Baron Bloodin ja se on huono. Black sunday (Mask of Satan) oli minun mieleeni. Mutta en tajunnut millä tavalla se vampyyri oli paha. Päinvastoin, pahoja olivat ne vampyyrin tappajat jotka löivät sen maskin naisparan naamaan. Minusta olisi kiva joutua hemaisevan naispuolisen vampyyrin kontrolloimaksi eläväksi kuolleeksi.

Sama ongelma oli Hammer-filmissä Vampire lovers. Miellyttävä naisvampyyri joutui siinäkin syyttä tomppeleiden seivästämäksi. Olen vampyyrien puolella.
carnation
23.08.2018 18:11:58
Uudesta Suspiriasta tuoretta traileria taas https://www.youtube.com/watch?v=BY6QKRl56Ok

Ei tällä olisi edes oikeutta näyttää näin hyvältä.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
dixi19
25.08.2018 14:46:32

Summer of 84: https://www.rottentomatoes.com/m/summer_of_84

Muodikkaasti kasarille sijoittuva leffa, jossa teinijoukko yrittää selvittää pikkukaupunkia riivaavan sarjamurhaajan henkilöllisyyden.

Varsinkin leffan alkupuoli on aika häikäilemätöntä ja halpaa nostalgian kalastelua ja kasarilarppausta, mutta jälkimmäinen puolisko toimiikin sitten yllättävän tehokkaasti, tai sitten odotukset oli siinä vaiheessa valmiiksi niin alhaalla :)

Mutta joka tapauksessa viihdyin lopulta, ei missään nimessä huonoimmasta päästä.
anomus.com
tomaattiorava
28.08.2018 20:58:05 (muokattu 28.08.2018 20:58:33)
Hereditary yllätti, olihan se aika kova. En oikeen tiennyt mitä odottaa mutta olihan se ihan rehti kauhuelokuva. Vaikkei sen olis tarvinnu, ois hyvin voinu olla pelkästään luotaus perhettä kohdanneeseen tragediaan ja suvussa kulkeviin mielenterveys-ongelmiin ja niiden kanssa kamppailemiseen. Nää on kuitenkin sellaisia teemoja mihin nyt melkeen jokainen voi jollain tavalla samaistua. IMHO oli hienoa että tekijöillä oli sen verran munaa, että korottivat jo valmiiksi ahdistavia panoksia tekemällä draamasta kauhuleffan ja mun mielestä varsin onnistuneesti.

Toni Collette veti tosi hyvin, veikkaisin roolin olleen aika vaikee. Se poika myös veti ihan hyvin ja Gabriel Byrne vaan seisoskeli hämmentyneenä koko rainan. Tykkäsin kanssa ääniraidasta joka ajoi asiansa minimaalisesti mutta tehokkaasti.

Oli painostava tunnelmaltaan eikä oikeen missään kohtaa hellitä, which is nice. Useimmat tekeleet kun alkavat vahvasti ja loppua kohden läsähtää. Tää piti aika kivasti otteessaan joka oli paremman sanan puutteessa melko musertava.

E : Tähän asti ollu aika kiva vuosi kauhunörteille.
Eddie
30.08.2018 09:39:53 (muokattu 30.08.2018 09:43:30)

tomaattiorava: Hereditary yllätti, olihan se aika kova. En oikeen tiennyt mitä odottaa mutta olihan se ihan rehti kauhuelokuva. Vaikkei sen olis tarvinnu, ois hyvin voinu olla pelkästään luotaus perhettä kohdanneeseen tragediaan ja suvussa kulkeviin mielenterveys-ongelmiin ja niiden kanssa kamppailemiseen. Nää on kuitenkin sellaisia teemoja mihin nyt melkeen jokainen voi jollain tavalla samaistua. IMHO oli hienoa että tekijöillä oli sen verran munaa, että korottivat jo valmiiksi ahdistavia panoksia tekemällä draamasta kauhuleffan ja mun mielestä varsin onnistuneesti.

Toni Collette veti tosi hyvin, veikkaisin roolin olleen aika vaikee. Se poika myös veti ihan hyvin ja Gabriel Byrne vaan seisoskeli hämmentyneenä koko rainan. Tykkäsin kanssa ääniraidasta joka ajoi asiansa minimaalisesti mutta tehokkaasti.

Oli painostava tunnelmaltaan eikä oikeen missään kohtaa hellitä, which is nice. Useimmat tekeleet kun alkavat vahvasti ja loppua kohden läsähtää. Tää piti aika kivasti otteessaan joka oli paremman sanan puutteessa melko musertava.

E : Tähän asti ollu aika kiva vuosi kauhunörteille.

Itse diggailin kanssa paljon. Leffassa oli hienosti viittauksia loppumeininkeihin alusta alkaen ja "kauhujuoneen" (riippuu nyt taas, että miten tulkitsee leffaa) liittyviä vihjeitä oli ripoteltu pitkin leffaa; niitä ei vaan tajua alussa ennen kuin tietää, mistä oli kyse. Kun jälkikäteen lueskeli vähän netistä aiheesta, niin aukesi hyvin. Mun mielestä sikäli hyvin rakennettu tarina.

Soundtrack oli kanssa kova. Varsinkin se loppukohtauksen biisi(Reborn- niminen pätkä, löytyy youtubesta), jossa oli puhaltimia ja peltien/muiden perkussioiden kilinää, oli mun mielestä tunnelmaltaan jotenkin häiritsevä, hyvällä tavalla. Sopi siihen loppuun oikein hyvin.

Ja joo, Collette veti kyllä loistavan roolin.
Ostetaan soittotaito.
öl m
30.08.2018 12:59:19
Eddie: Soundtrack oli kanssa kova. Varsinkin se loppukohtauksen biisi(Reborn- niminen pätkä, löytyy youtubesta), jossa oli puhaltimia ja peltien/muiden perkussioiden kilinää, oli mun mielestä tunnelmaltaan jotenkin häiritsevä, hyvällä tavalla. Sopi siihen loppuun oikein hyvin.

Semminkin kun liittyy vahvasti itse juoneen: "There goeth before him also an Host of Spirits, like Men with Trumpets and well sounding Cymbals, and all other sorts of Musical Instruments."* Muutenkin äänisuunnittelu oli ehkä leffan hienointa antia.

*) https://www.grimoire.org/demon/paimon/
NHR: Eiköhän tuokin riippune pääasiallisesti siitä, ovatko puut itsessään yhä pysty- vai jo vaakasuorassa. Ei tosin mitenkään välttämättä sittenkään taaskaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)