Aihe: Kirjat joita jokaisen pitäisi lukea
1 2 3 4 5 6 7 8
Prophet
20.08.2008 21:35:03
Heikki Turusen väkevä maaseututrilogia, Hupeli, Kolmen hevosen mies ja Punahongan hehku.
tuomittu
20.08.2008 22:30:32
Minusta Mihail Bulgakovin Saatana Saapuu Moskovaan on sen luokan kirjallisuuden kivijalka, että se kannattaa lukea ainakin kerran vuodessa.

Joku oikeasti yleissivistävä teos olisi varmaan Bill Brysonin Lyhyt historia lähes kaikesta, koska siinä kerrotaan lyhyt historia lähes kaikesta. Ja onpa vielä aika mukavaa ja hauskaa tekstiäkin.
I broke my G-string while fingering A minor.
Teksu
21.08.2008 00:09:42
Yksi ehdoton on The Dirt!
kiip on thräshin!
jassi
21.08.2008 01:22:11
Bukowskia kannattais lukasta. Vaikkapa Naisia tai Pystyssä kaiken aikaa. Minulla oli erinomaisen mukavaa kahlatessani läpi Bukowskin kirjoja. Kaikki on luettu mitä kirjastoista olen löytänyt.
Siis, jos sä koko ajan tytsän kanssa jutellessas mietit sitä että "tää on tytsä, mitä mä sanon, tää on tytsä, mitä mä sanon ... jne" niin reisillehän se menee.
MikkiHiiri
21.08.2008 13:52:57
Väinö Linnan "Täällä pohjantähden alla" ja "Tuntematon sotilas".

Nämä kannattaa lukea että oppisi vähän tietämään millaisessa maailmassa ukki ja mummo (tai mufa, fafa ja fammu ja mormor) ovat eläneet. Ja miten maailma on muuttunut.

Oon samaa mieltä vaikka olenkin jättänyt Pohjantähdestä ihan lopun lukematta, menee mielestäni turhan kepeäksi.

Omalta osaltani lisäisin tähän Kiven Seitsemän veljestä. Hyvä kirja suomalaisille, siinä on kaikkee, huumoria, jännitystä ja elämänfilosifiaa - ja onnellinen loppu!
Carvel
21.08.2008 14:40:40 (muokattu 21.08.2008 14:41:39)
Yksi ehdoton on The Dirt!

Khyllä, ja siihen kylkiäiseksi nyt suomessakin jukaistu Nikki sixx:in Heroin Diaries eli suomeksi Heroiini Päiväkirjat.

Edit. no nää nyt ei oo mitään yleissivistystä, mut ainakin kivaa nippeli tietoa rokkia äijille/muijille.
lörölööööö!! kahen kilon siika jumalauta!
Booligan
21.08.2008 15:12:18

Kari Hotakaisen Sydänkohtauksia.

Kummisetä elokuvan tuottajat ovat päättäneet kuvata Kummisedän Helsingissä.
Paul Gilbert Tavastialla 3.10! onhan sinulla jo lippu?
eewo
22.08.2008 16:07:48
Linnunradan käsikirja liftareille.

Ihan vaan siksi, että se on niin pirun hauska. Ei kaikkien klassikoiden täydy olla filosofisia tiiliskiviä. Tai saahan tostakin syvällistä mietitävää tarvittaessa.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
Nazareth
22.08.2008 18:29:54
Heikki Turusen väkevä maaseututrilogia, Hupeli, Kolmen hevosen mies ja Punahongan hehku.

Heikki Turusen Simpauttaja on kans aika perustavaa laatua oleva teos.
Kurnauskis. ÄÄÄÄÄÄÄK!!! Säikähdin.
kk80
22.08.2008 22:33:38
Linnunradan käsikirja liftareille.

Ihan vaan siksi, että se on niin pirun hauska. Ei kaikkien klassikoiden täydy olla filosofisia tiiliskiviä. Tai saahan tostakin syvällistä mietitävää tarvittaessa.

Ääni tälle. Tosin samalla vaivalla kannattaa lukea Linnunrata teos joka sisältää Käsikirjan lisäksi neljä muutakin osaa. Viisiosainen trilogia ja sitärataa. Juonellisesti jatko-osat ei ole kovinkaan kummoisia mutta Adamsmaista irtoläppää niistä irtoaa iso annos.
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
lethus1
23.08.2008 09:16:49
Ei näitä kai pakko ole lukea, mutta mistä helvetistä saa Lovecraftia suomennettuna ?

vai saako. Englantia osaan, mutta se on vähän verkkasempaa kuitenkin...
Vompatti
Lord of the strings
23.08.2008 10:15:39
Aldous Huxleyn Uljas Uusi Maailma. Aivan loistava tulevaisuusfiktio. Omasta mielestäni jopa hieman ahdistavaa luettavaa.
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
mugena
23.08.2008 11:42:13
Vähän uudemmista kirjoista mainitsisin Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie sekä Mikko Rimmisen Pussikaljaromaani. Lienevät ensimmäisiä kertoja kun olen ääneen nauranut kirjaa lukiessa.
Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg) "So, with your long hair, I guess that makes you a woman." Frank Zappa's response "So with your wooden leg, I guess that makes you a table."
author
23.08.2008 19:17:27 (muokattu 23.08.2008 19:20:00)
Olen miettinyt enkä kyllä keksi mitä aivan jokaisen pitäisi lukea. Olen mielestäni lukenut todella hyviä kirjoja, mutta ei se ole sama asia. Nyt puhutaan kirjasta jossa pitäisi olla jotain niin yleismaailmallisen ihmeellistä, että jokaisen lukijan tulisi saada joku ahaa elämys tai vähintään elämys siitä.

Tuli mieleeni, kannattaako Mein Kampf (en osaa kirjoittaa) tai Anne Frankin päiväkirja lukea?

Edit. Äänestän Tuntematonta Sotilasta sekä Seitsemää Veljestä. Ne ovat niin tärkeitä Suomi-identiteetin luojia/säilyttäjiä, että jokainen suomalainen todennäköisesti tuntee itsensä niissä.
"These go to eleven."
sub zero
23.08.2008 19:47:40 (muokattu 23.08.2008 19:48:52)
Tuli mieleeni, kannattaako Mein Kampf (en osaa kirjoittaa) tai Anne Frankin päiväkirja lukea?

Mein Kampf on lukemani perusteella aika sekava kirja. Hyvin harva ihminen on lukenut sitä toisen maailmansodan jälkeen. Frankin päiväkirja on tietysti tunnettu, mutta ei siinä kai mitään mullistavaa ole. Jos aihe kiinnostaa, niin sitten.

Kommunistisen puolueen manifesti sen sijaan on suht luettava ja tietysti historiallisesti erittäin tärkeä ajattelipa aiheesta mitä tahansa. Siinä on myös kerrattu Marxin teoriaa.
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Tukka-aave
24.08.2008 11:43:41
Erlend Loe- Supernaiivi

Jotta ymmärtäisimme yksinkertaisia asioita.
"I'm ghost with the most, peeip" -Beetlejuice
Shitmanek
24.08.2008 12:43:03
Ei näitä kai pakko ole lukea, mutta mistä helvetistä saa Lovecraftia suomennettuna ?

vai saako. Englantia osaan, mutta se on vähän verkkasempaa kuitenkin...

Kyllä niitä on suomennettu, minä olen joskus kirjastosta lainannut joitain kokoelmia.
M.A.C.H.O. # 12 "Oh well, I'm a chartered accountant, and consequently too boring to be of interest" "Come on, Bennett. Let's party."
SomethingWild
24.08.2008 15:23:39
Tiedä sitten onko P.G. Wodehousea mainittu, kannattaa lukea Jeeves and Wooster kirjat. Ehdottomasti parhautta, saa aina hyvälle tuulelle.
Ei oleee!
Ottoko
24.08.2008 15:43:46
Mikael Niemen Populaarimusiikkia Vittulajänkältä on aika feelgood-kirja.
Behold bastard son. I am the evil one.
cerulean
24.08.2008 15:53:24
Jack Kerouacin Dharmapummit, Philip K. Dickin Oraakkelin kirja, Hunter S. Thompsonin Pelkoa ja Inhoa Las Vegasissa sekä William S. Burroughsin Alaston lounas kaikki tutustumisen arvoisia. Suosittelen.
After Ruth left me, Ive been ruthless
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)