![]() 31.03.2011 01:33:31 | |
---|---|
Lennu: Musiikki on taidemuoto ja sen lainalaisuuksien hallitseminen pitääkin olla elitististä. Vika on siinä, että myös 'muut' voi osallistua siitä keskusteluun. Melko degeneroivaa :( onneks jazzmies, velipesonen ja tästä eteenpäin ilmeisesti Tupunakin pitää yhdessä Eero Tarastin kanssa vielä länsimaisen sivistyksen lippua korkealla. Mutta onko uutta sukupolvea tulossa? | |
![]() 31.03.2011 07:21:35 | |
Johnny Buzz: Sitä biisiä voi varmasti transponoida? Eihän sitä kannata vetää orkkissävellajista, jos ei omalle äänelle istu. Ehkä pahin moka, mitä voi tehdä. Miksi sitten valita biisi mikä ei istu omalle äänelle? Musta pahin moka coveroinneissa on alkaa transponoimaan niitä biisejä. Sama kuin juoksis 110 m:n aitoja madalletuilla aidoilla ja ajaotto kävis hitampaa kuin normaalisti (sorry, mitään autovertausta en keksinyt). Jos ei pysty vetämään siitä mihin kappale on kirjoitettu niin mulle se on good bye. Meille puritanisteille ei kelpaa mikään muu kuin orkkissävellaji ja alkuperäiset modaamattomat soittimet. Vireen pudotuskin on jo huonon maun rajan väärällä puolella. | |
![]() 31.03.2011 08:43:25 | |
Sergei Fallinen: onneks jazzmies, velipesonen ja tästä eteenpäin ilmeisesti Tupunakin pitää yhdessä Eero Tarastin kanssa vielä länsimaisen sivistyksen lippua korkealla. Mutta onko uutta sukupolvea tulossa? Siis voihan vitsit mitä sakkia täällä on. Mä en halua keskustella juuri tässä Idols-topicissa analyyttisesti siitä, miks Highway star on mielestäni hyvä biisi. Osoitin kyllä, että voisin tehdä sen aivan mainiosti ja mulla olis asiaan kompetenssia, mutta silti mulla on oikeus tehdä arvoarvostelmani sen kummemmin perustelematta. Ei mun tartte. Jos tykkään, niin tykkään. Ei siihen mitään musiikkitieteellistä analyysia tarvitse. Tämän topicin aiheena on Suomen Idols 2011. Idols ei ole kilpailu biisien paremmuudesta, vaan cover-vetoja hyödyntävä laulukilpailu. Testaamme korvillamme, osaako kilpailija laulaa, olla uskottava tulkitsemassaan cover-kappaleessa ja ehkäpä tuoda siihen jotain uutta. Lisäksi saatamme vähän kiinnittää huomiota kilpailijan ulkoisen habitukseen ja esiintymiseen. Eli mun mielestä tässä keskustelussa ei ole pääaiheena se, onko joku Deep Purplen vanha biisi hyvä vai ei. Lisäksi tässä keskustelussa ei ole aiheena se, onko joku tehnyt musiikkitieteestä gradun vai ei. Mä olen tehnyt, ja olenkin muuten työllistynyt aivan helvetin hyvin. Käytän musiikkitietouttani ja yleissivistystäni hyväksi työssäni päivittäin. Kateutta ilmassa? Eli siirtykäämme oikean aiheen pariin. Mä en aio enää lukea täältä henkilökohtaisuuksiin meneviä herjoja enkä kommentoida niihin, joten Idols-keskustelu jatkukoon. ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! | |
![]() 31.03.2011 08:56:39 (muokattu 31.03.2011 09:00:13) | |
Tupuna: Eli mun mielestä tässä keskustelussa ei ole pääaiheena se, onko joku Deep Purplen vanha biisi hyvä vai ei. Tismalleen Lisäksi tässä keskustelussa ei ole aiheena se, onko joku tehnyt musiikkitieteestä gradun vai ei. Mä olen tehnyt, ja olenkin muuten työllistynyt aivan helvetin hyvin. Käytän musiikkitietouttani ja yleissivistystäni hyväksi työssäni päivittäin. Kateutta ilmassa? Enemmänkin veikkaisin, että kyse on siitä ettei musiikkitiedettä kritisoiva jengi tiedä pätkän vertaa siitä mitä musiikkitiede on. Itse aiheesta sen verran, että biisivalinnoista huolimatta tän vuoden idols on huonojen laulajien ja korkeintaan keskinkertaisten esiintyjien juhlaa. Ihan näin kuulijan näkökulmasta. Peace! | |
![]() 31.03.2011 08:59:12 (muokattu 31.03.2011 09:00:40) | |
kyseinen: Nimenomaan, tekee ihmisistä näemmä aika kovalla prossalla ylimielisiä. Ei musiikkitieteen opiskelu itsestäni ylimielistä ole saanut. Asiantuntemuksen ja kompetenssin pohjalla on korkealuokkainen ammattitaito sekä soittajana että säveltäjänä. Siksi minä tiedän paremmin kuin suurin osa teistä mikä on hyvä kappale ja mikä huono. Yksinkertaista. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - | |
![]() 31.03.2011 09:01:13 | |
J.Hollström: Miksi sitten valita biisi mikä ei istu omalle äänelle? Musta pahin moka coveroinneissa on alkaa transponoimaan niitä biisejä. Sama kuin juoksis 110 m:n aitoja madalletuilla aidoilla ja ajaotto kävis hitampaa kuin normaalisti (sorry, mitään autovertausta en keksinyt). Jos ei pysty vetämään siitä mihin kappale on kirjoitettu niin mulle se on good bye. Meille puritanisteille ei kelpaa mikään muu kuin orkkissävellaji ja alkuperäiset modaamattomat soittimet. Vireen pudotuskin on jo huonon maun rajan väärällä puolella. Mun mielestä biisi pitää aina sovittaa sellaiseen sävellajiin, että se istuu vokalistin äänialaan. Ei oo mitään järkee pitää tiukasti kiinni orkkissävellajista vaan sen takia, että biisi aikanaan vedetty alunperin siitä. Tää on sellanen asia, minkä noi ryssii Idolsissakin melkein aina: vedetään alkuperäisestä sävellajista ja sit kuulostetaan falskilta, kun ei biisi istu omaan äänalaa . | |
![]() 31.03.2011 09:14:00 | |
jazzmies: Ei musiikkitieteen opiskelu itsestäni ylimielistä ole saanut. Asiantuntemuksen ja kompetenssin pohjalla on korkealuokkainen ammattitaito sekä soittajana että säveltäjänä. Siksi minä tiedän paremmin kuin suurin osa teistä mikä on hyvä kappale ja mikä huono. Yksinkertaista. Täytyy olla tyytyväinen, ettei itse ymmärrä musiikin teoriasta hevonhelevettiä. Voi vaan diggailla tyytyväisenä hyvältä kuulostavia biisejä tekemättä niistä mitään tieteellistä analyysiä. Itse en tykkäisi yhtään, jos joutuisin sotkemaan työssä tarvittavan ammattitaidon vapaa-aikaan ja harrastuksiin. Ohan se varma. | |
![]() 31.03.2011 09:15:05 | |
Johnny Buzz: Mun mielestä biisi pitää aina sovittaa sellaiseen sävellajiin, että se istuu vokalistin äänialaan. Mun mielestä vokalistin pitää sovittaa ittensä siihen biisiin. Ei Taikahuiluakaan transponoida alaspäin jos Yön kunigatteren roolin vetäjä ei pääse siihen kolmiviivaiseen F:ään, vaan etitään siihen semmonen solisti joka suoriutuu tehtävästä. Siksipä tää nykyinen populaarimusameininki on niin surkeeta, kun musa pitää tehdä tommosten vellihousujen ehdoilla joilla ei riitä rahkeet. Ja loput hierotaan koneilla kohilleen. | |
![]() 31.03.2011 09:21:23 | |
J.Hollström: Mun mielestä vokalistin pitää sovittaa ittensä siihen biisiin. Ei se näin mene kuitenkaan, vaikka onkin kaunis ajatus. Ihmisillä on omat rekisterinsä, paitsi joillakin luonnonoikuilla. Yleensä hyvät laulajat pystyvät laulamaan sujuvasti puolentoista oktaavin alueelta ja melodisesti rikkaassa kappaleessa ambitus on desimin luokkaa. Näin ollen modulointitarve on väistämätön, jos pohjasävel sattuu esim. kvartin päähän! Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - | |
![]() 31.03.2011 09:31:57 | |
J.Hollström: Miksi sitten valita biisi mikä ei istu omalle äänelle? Musta pahin moka coveroinneissa on alkaa transponoimaan niitä biisejä. Sama kuin juoksis 110 m:n aitoja madalletuilla aidoilla ja ajaotto kävis hitampaa kuin normaalisti (sorry, mitään autovertausta en keksinyt). Jos ei pysty vetämään siitä mihin kappale on kirjoitettu niin mulle se on good bye. Meille puritanisteille ei kelpaa mikään muu kuin orkkissävellaji ja alkuperäiset modaamattomat soittimet. Vireen pudotuskin on jo huonon maun rajan väärällä puolella. Komp komp ja plussaa. | |
![]() 31.03.2011 09:34:44 (muokattu 31.03.2011 09:36:40) | |
Johnny Buzz: Mun mielestä biisi pitää aina sovittaa sellaiseen sävellajiin, että se istuu vokalistin äänialaan. Ei oo mitään järkee pitää tiukasti kiinni orkkissävellajista vaan sen takia, että biisi aikanaan vedetty alunperin siitä. Tää on sellanen asia, minkä noi ryssii Idolsissakin melkein aina: vedetään alkuperäisestä sävellajista ja sit kuulostetaan falskilta, kun ei biisi istu omaan äänalaa . ..mut sithän se on parempi jättää vetämättä? Tai valita joku semmonen biisi, mikä äänialaan sopii. Oma musiikkitieteellinen pätevyys on sen verran huonolla tolalla, että mulla ei oo edes kompetenssia katsoa koko Idolsia. On ne sen verran hienoja vetoja, etten niistä juurikaan mitään ymmärrä, joten parempi jättää katsomatta ja kuuntelematta. Jazzmiehelle plussaa. :) | |
![]() 31.03.2011 09:56:08 | |
Highway Star on kyllä mainio biisi. Kivasti on sitä pyörimistä pystyakselin ympäri siinä. Keinuttaakin vallan! "Bruce Malmsteen." -Kontiak | |
![]() 31.03.2011 09:58:20 | |
Zeppelinin "comeback" keikalle olisi pitänyt etsiä uusi laulaja kun plant ei pysty enää samasta vireestä niitä vetämään ja oli puolikkaalla muistaakseni vireitä laskettu :) /c c:n | |
![]() 31.03.2011 09:59:10 | |
Haluaisin varata ennakkolipun tilaisuuteen UMO with Idols feat. Markkuliini + support Jazzmies plays Hääkeikka. Onnistuisiko? :) Mutta tuohon coverointiin haluaisin ottaa kantaa sen verran että silloin jos tarkoituksena on se "bilebändicoverointi" jossa pyritään mahdollisimman autenttiseen lopputulokseen pitäisi myös sävellajin olla erittäin lähellä alkuperäistä, mielummin tismalleen sama. Tällöin lopputulos on parempi myös sen kautta että se mahdollistaa samanlaisten sointukäännösten ja asemointien käytön. Kiipparistin ja kitaristin kannalta on esim. aika paljon väliä soitetaanko Es-duurista (ei siis eisss) vai E-duurista. Puhaltimista puhumattakaan. Sitten kokonaan toinen tarina on tämä coveroinnin muoto josta itse pidän ja jota arvostan jossa alkuperäinen muutetaan ihan joksikin muuksi. Silloin en pidä niin väliä muusta kuin että perusmelodia tulee kerran esille alkuperäisessä tai lähes alkuperäisessä asussa. Mitä erilaisempi, sen parempi. Jos itse olisin Idols-kilpailija niin välttäisin viimeiseen asti sitä että laulaisin jonkun biisin jonka alkuperäisen vokalistin äänensävy on/oli lähellä samaa puhumattakaan että lainasin ko. laulajan maneereita tai kikkoja. American Idolissa kilpailijoiden kyky riittää nipinnapin siihen Celine Dionin tai Whitney Houstonin saappaissa kaatumiseen mutta Suomessa ei kannata siihen leikkiin ryhtyä. Tässä taasen isointa roolia näyttelee tuotantotiimi kapellimestarin (Leri Leskinen?) johdolla. Jos mahdollista niin tämä tuotantopuoli on ollut jopa tuomaritoimintaa sekä kilpailijamateriaalia vaatimattomampaa. Sitä on ehkä vain vaikeampi tunnistaa kun periaatteessa biisit on tuttuja ja bändikin soittaa hyvin. Biisit eivät vain kohtaa laulajien kanssa kuin aniharvoin. Mitä opimme tästä? Emme mitään! | |
![]() 31.03.2011 10:00:07 | |
jazzmies: Ei musiikkitieteen opiskelu itsestäni ylimielistä ole saanut. Asiantuntemuksen ja kompetenssin pohjalla on korkealuokkainen ammattitaito sekä soittajana että säveltäjänä. Siksi minä tiedän paremmin kuin suurin osa teistä mikä on hyvä kappale ja mikä huono. Yksinkertaista. toivon itsesi vuoksi että tämä oli vitsi. /c c:n | |
![]() 31.03.2011 10:01:23 | |
Johnny Buzz: Mun mielestä biisi pitää aina sovittaa sellaiseen sävellajiin, että se istuu vokalistin äänialaan. Ei oo mitään järkee pitää tiukasti kiinni orkkissävellajista vaan sen takia, että biisi aikanaan vedetty alunperin siitä. Totta, orkkissävellajista ei tarvi pitää tiukasti kiinni koska se on orkkis, vaan koska se siinä sävellajissa kuulostaa parhaalta (jos näin ei ole, transponoikaa ihmeessä). Tää on sellanen asia, minkä noi ryssii Idolsissakin melkein aina: vedetään alkuperäisestä sävellajista ja sit kuulostetaan falskilta, kun ei biisi istu omaan äänalaa . Mulla on sellainen kuva, että nämä nimenomaan Idolssissa transponoi biisejä aika surutta? Kun voisi valkata suoraan sopivan biisin, luulisi, että jokaiselle äänialalle on tehty ainakin pari biisiä :) I want to be the king and queen of cheese | |
![]() 31.03.2011 10:03:49 (muokattu 31.03.2011 10:04:21) | |
Johnny Buzz: Mun mielestä biisi pitää aina sovittaa sellaiseen sävellajiin, että se istuu vokalistin äänialaan. Ei oo mitään järkee pitää tiukasti kiinni orkkissävellajista vaan sen takia, että biisi aikanaan vedetty alunperin siitä. Samaa mieltä. Jos sovitukset ovat muutenkin täysin erilaisia kuin alkuperäinen, niin miksi sävellaji olisi sitten jotenkin pyhä. Sitäpaitsi, muuttavathan monet bänditkin omien biisiensä sävellajeja livetilanteisiin. | |
![]() 31.03.2011 10:06:35 | |
Biisien transponointi Idols-piireissä on jopa suotavaa mielestäni. Näillä meidän kilpailijoilla/tuotantotiimillä kun ei tunnu olevan rohkeutta/taitoa tehdä sovitukseen mitään uutta, niin vaihtuupahan edes sävellaji sitten. Henkilökohtaisesti tykkään useiden laulajien tapauksessa soundista mikä syntyy kun ääni viedään puhtaan soinnin äärirajoille. Jos kaikki biisit vedettäisiin orkkissävellajissa, ei tätä pääsisi hallitusti tapahtumaan ja ääni joko särkyisi liikaa, tai ei tarpeeksi. "Bruce Malmsteen." -Kontiak | |
![]() 31.03.2011 10:08:08 | |
markkuliini: Mun teoria on se, että tuosta biisistä tykkäävät ne jotka ovat kuulleet kappaleen jossain sopivassa tilanteessa, nuoruuden kotibileissä tms, ja se ikäänkuin kuuluu heidän elämänsä soundtrackiin. Eikä kukaan voi tykästyä biisiin pelkästään kylmästi kuuntelemalla. :D Jotain kappaleen "ikimuistoisuudesta" kertoo se, että kun muistin virkistämiseksi kuuntelin sen juuri, niin toisen säkeistön alkaessa en muistanut ollenkaan miten säkeistön melodia menee. Todella kehno melodia kappaleessa, jos noin käy. Tuo on jotenkin sellainen harjoitelman oloinen kipale. Minusta käsittämätöntä miten sama bändi on voinut tehdä taas sitten niin tarttuvaakin samoista aineksista. Ja siis MUN MIELIPIDE VAIN TÄMÄ. :) Jos tästä Highway Starista saa vielä mussuttaa niin meikä ei ollu biisiä kuullu ennen tätä hetkeä johon innoitti tämä keskustelu. Mä en muutenkaan oo koskaan kuunnellu Deep Purplea, mutta tässä biisissähän oli meininkiä heti alusta lähtien. Vähän turhan pitkä tsibale, mutta kun istuu autossa joka pyyhkii menemään 75 mailia tunnissa Losin moottoriteillä ni tältä se kuulostaa. Mainiot bassot on kyl rallissa, hieno meininki. Jätkä on totaalisen väärässä siis. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... | |
![]() 31.03.2011 10:28:44 | |
eino mutku: Haluaisin varata ennakkolipun tilaisuuteen UMO with Idols feat. Markkuliini + support Jazzmies plays Hääkeikka. Onnistuisiko? :) Hahhaa :) Toiseksi viimeisessä Idols-finaalissa 1.5. taustabändinä on UMO ja ohjelmiston aiheena big band :) Eli saamasi pitää! Peacockista voi kysellä lippuja. ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)