Aihe: Yle Areena
1 2 3 4 519 20 21 22 2331 32 33 34 35
mpekkanen
25.09.2023 18:31:18
Henri Henri Olavi: Verhoeven "Elle" on vielä lokakuun alkuun. Älyttömän hyvä elokuva.

https://areena.yle.fi/1-50466177

Tämä tuli perjantaina ja samana päivänä valitin kun telkkarista ei tule mitään. Tämä tuli kuitenkin katsottua ja oli minusta ihan hyvä elokuva. Teema yllättää välillä positiivisesti...
vanha_pieru
25.09.2023 21:13:25 (muokattu 25.09.2023 21:15:50)
Minä oon yleensä samaa mieltä kriitikoiden kanssa ja Ellehän on kovasti arvostettu elokuva. Minuun se ei kuitenkaan tehnyt vaikutusta. Jäi täysin epäselväksi, mitä tässä elokuvassa pitäisi pitää arvossa, paitsi Huppertin kieltämättä pätevää roolisuoritusta. Minusta tämä oli uskomattoman teennäinen ja epäuskottava elokuva, psykologista hölynpölyä ja jopa saippuaoopperaa.
Jos jotakuta huvittaa, niin kertokaa mikä tässä elokuvassa oli niin erinomaista.
Henri Henri Olavi
25.09.2023 21:51:15 (muokattu 25.09.2023 22:12:51)
vanha_pieru:
Jos jotakuta huvittaa, niin kertokaa mikä tässä elokuvassa oli niin erinomaista.

Tämä:

psykologista hölynpölyä

Ei virhettä.
Deminutiones in culum trudite!
vanha_pieru
25.09.2023 22:14:03
Elle-elokuvan vahvuus on sen taiturillinen psykologinen hölynpöly?
Henri Henri Olavi
25.09.2023 22:14:41
vanha_pieru: Elle-elokuvan vahvuus on sen taiturillinen psykologisuus.

Kyä näi o.
vanha_pieru
25.09.2023 22:24:51
Henri Henri Olavi: suus.

Kyä näi o.

Mielenkiintoista! Kiitos vastauksesta. En vaan itse koe tuota samalla tavalla.
Tarkoitatko siis sitä, että naisen (tai ainakin tämän elokuvan päähenkilön) seksuaalisuus on salaperäinen ja ristiriitainenkin asia?
Henri Henri Olavi
25.09.2023 22:33:33
vanha_pieru: Mielenkiintoista! Kiitos vastauksesta. En vaan itse koe tuota samalla tavalla.
Tarkoitatko siis sitä, että naisen (tai ainakin tämän elokuvan päähenkilön) seksuaalisuus on salaperäinen ja ristiriitainenkin asia?

En, vaan sitä, miten miehillä puntti aina vipajaa voimakastahtoisen naisen edessä. Mut ei se ollut se varsinainen juttu. Pitäisi katsoa tuo uudestaan, että muistaisin paremmin mikä kaikki siitä teki hyvän elokuvan. Olen nähnyt tuon 2016(?) ja mun muisti on paljon huonompi kuin keskiverto muurahaisella.
vanha_pieru
25.09.2023 22:46:43 (muokattu 25.09.2023 22:48:49)
Ok, mulla sama juttu. Muutaman vuoden välein voi katsoa saman elokuvan melkein kuin ensimmäistä kertaa, kun ei muista enää juurikaan mitä tapahtui.
Tässä aika äskettäin tuli myös Polanskin Inho teemalta ja näin siitä tällä kertaa vaan lopun, mutta jos vaikka siihen vertaa, niin tässä Ellessä naisen seksuaalisuuden käsittely oli mun mielestä todella kökköä. Vallan teemakin - seksuaalinen ja muuten - sekä kaikki nuo rakkaus- ja pettämiskuviot oli mun mielestä teennäisesti ja saippuaoopperamaisesti esitettyjä Ellessä.
En myöskään kokenut, että elokuvan miehillä puntti vipajaisi vahvan naisen edessä. Pikemminkin vahvalla naisella oli jokin tympeä, salattu halu tullakin alistetuksi, jopa raiskatuksi. Vastenmielinen minusta tuollainen mesitsi. Elokuva melkein sanoi "on ihan ok raiskata, koska sitähän ne naiset kuitenkin haluaa". Toivottavasti ymmärsin elokuvan pointin aivan väärin.
Henri Henri Olavi
25.09.2023 22:50:07 (muokattu 25.09.2023 22:51:56)
Mulla taas jäi muistaakseni sellainen kuva tuosta leffasta, että se nainen nimenomaan ottaa täyden kontrollin omasta elämästään, eikä anna kenenkään yrittää muuta. Katson tuon kuitenkin joku päivä uudestaan, ennen kuin katoaa Areenasta ja voin sitten antaa seikkakohtaisemman analyysini.
vanha_pieru
25.09.2023 22:59:19
Niin no... kai se jollakin oudolla logiikalla on kontrollin ottamista omasta elämästään, jos ihan vapaaehtoisesti päättää alistua. Mun mielestä tuo on vaan psykologista hölynpölyä.
En siis kritisoi sinun ajatuksia siitä, miten olet elokuvan kokenut, vaan sitä millaisia tuntemuksia ja tulkintoja elokuva minussa herätti.
Henri Henri Olavi
25.09.2023 23:00:36 (muokattu 26.09.2023 09:44:58)
vanha_pieru:
En siis kritisoi sinun ajatuksia siitä, miten olet elokuvan kokenut, vaan sitä millaisia tuntemuksia ja tulkintoja elokuva minussa herätti.

Tietty. Omista kokemuksistammehan täällä vain voimme puhua. Taide on siitä hienoa, että jokainen kokee sen omalla tavallaan ja omista lähtökohdista.

E: sellaista piti vielä kysyä, että etkö pitänyt tuota mustana komediana, trillerin ja psylogisen "hölynpölyn" lisäksi? Muistaakseni ainakin itse nauroin useassa kohdassa sen mustalle ja kipeälle huumorille.
mpekkanen
25.09.2023 23:11:27
Oli tuo Elle leffa kuitenkin ihan sujuvasti katsottavat ja ainakin minun mielestä huomattavasti parempi kuin jotkut Poliisiopistot jne elokuvat joita näytetään kokoajan uusintoina. Tai Poliisiopistoihin aika huono verrata kun en niitä pysty katsomaan ja ovat muutoinkin erilaisia. Kasarilla erehdyin vuokraamaan yhden niistä, taisi olla eka ja se oli kurahuono jo silloin. Nyt jo pelkkien mainosten näkeminen siitä elokuvasarjasta vituttaa suunnattomasti.
En tiedä mitä Elle elokuvalla yritettiin sanoa vai yritettinkö mitään kummallista. Psykologinen trilleri ja ihan katsottava.
Henri Henri Olavi
26.09.2023 22:57:28
Fight the power.

Upea sarja, jossa ei tokikaan kenellekään aihetta edes lyhyen opintojen verran tutkineelle ole sekuntiakaan mitään uutta. Suosittelen silti kaikille.
mpekkanen
27.09.2023 00:03:55
Teemalta tuli äsken Alan Parkerin Mississippi Burning. Hyvä elokuva, kannattaa katsoa...
Bullitt
28.09.2023 19:40:46
Henri Henri Olavi: Fight the power.

Upea sarja, jossa ei tokikaan kenellekään aihetta edes lyhyen opintojen verran tutkineelle ole sekuntiakaan mitään uutta. Suosittelen silti kaikille.

Yhtä jaksoa vaille katsottu, mutta jo nyt uskaltanen yhtyä kehuihin. Itselleni kasuaalina räpinkuuntelijana tuossa oli toki uuttakin asiaa, vaikka suuret tarinalinjat jokseenkin tuttuja olivatkin.
On pirun rankkaa olla hyvä jätkä.
Henri Henri Olavi
28.09.2023 19:44:27 (muokattu 28.09.2023 19:44:40)
Bullitt: Yhtä jaksoa vaille katsottu, mutta jo nyt uskaltanen yhtyä kehuihin. Itselleni kasuaalina räpinkuuntelijana tuossa oli toki uuttakin asiaa, vaikka suuret tarinalinjat jokseenkin tuttuja olivatkin.

En minäkään kovin paljon rapia kuuntele, ainakaan nykyään, mutta onhan aiheesta tullut paljon luettua, katsottua, keskusteltua, istuttua luennoilla jne.
Henri Henri Olavi
29.09.2023 00:58:45
Etsijät on kunnon kakoilua. Tälleen liian väsyneenä naurattaa monessa kohdassa.
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Milkop
29.09.2023 10:32:51

Henri Henri Olavi: Etsijät on kunnon kakoilua. Tälleen liian väsyneenä naurattaa monessa kohdassa.

Katsoin eilen tv:stä tylsyyksissäni ekaa jaksoa. Meni kyllä ihan muun tekemiseksi, ei vaan lähtenyt niin yhtään. Ihme sinänsä kun Kimmon tekijöitä on tämän taustalla, mutta tuloksena pelkkää ribulaa.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Henri Henri Olavi
29.09.2023 11:22:56
Milkop: Katsoin eilen tv:stä tylsyyksissäni ekaa jaksoa. Meni kyllä ihan muun tekemiseksi, ei vaan lähtenyt niin yhtään. Ihme sinänsä kun Kimmon tekijöitä on tämän taustalla, mutta tuloksena pelkkää ribulaa.

Mulle toimi ainakin kolme ekaa jaksoa tosi hyvin. Sitten nukahdin. Kimmoa en ole koskaan kai katsonut. Tai ehkä olen, mutten koskaan muista tällaisia asioita.
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Milkop
29.09.2023 12:12:10

Kimmo on kova, kannattaa kokeilla. Taitaa sekin Areenasta löytyä.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)