Aihe: Yks vanha akkari.
1 2 3 4
Valokaari
15.02.2006 18:37:41

Minua huvittaa aina lukiessa noita ensimmäisen sarjan Taskareita, kun niissä oli ne esi- ja välinäytökset, joilla yritettiin sitoa erillisiä tarinoita muka yhtenäiseksi kokonaisuudeksi

Näistä lisää täällä: http://www.perunamaa.net/taskarit/esinaytokset.html

On maailma joskus ollut omituinen kun Aku Ankkojakin on pitänyt sensuroida. Jossain alkupään juhlasarja -kirjassa oli laajemmalti juttua Barksin aikaisesta sensuroinnista yhdysvalloissa ja kotimaassa.

Täällä taas mielenkiintoista tietoa Taskukirjojen sensuroinneista: http://users.tkk.fi/~pkannine/taskarisensuuri.txt
Rok rok.
dictatorsh*t
15.02.2006 18:45:55
Minua huvittaa aina lukiessa noita ensimmäisen sarjan Taskareita, kun niissä oli ne esi- ja välinäytökset, joilla yritettiin sitoa erillisiä tarinoita muka yhtenäiseksi kokonaisuudeksi - sinänsä nerokas keksintö josta harmi vain on luovuttu. Nämä kun sattuvat olemaan aina jonkun kädettömän (ja kenties nimettömän) saksalaispiirtäjän tuherruksia ja laatu muuhun kirjaan nähden on silmiinpistävä.

Esi- ja välinäytökset! Mahtavia!
Jossain oli vielä lisätty pari kuvaa väliin kesken tarinan, pätkäisi nätisti.
Aerodactev
15.02.2006 18:57:58 (muokattu 15.02.2006 18:59:36)
http://www.perunamaa.net/taskarit/esinaytokset.html

No pahus. Italialaisia ne sitten olikin, vaikka aiemmin jotenkin olen onnistunut (inducksista?) saamaan saksalaisia nimiä esille. Vai johtuikohan päätelmä sitten siitä, että moni taskari on käännetty saksasta.
Long = progressive = good
Kissapuhelinta ennakkotilauksessa! Tsekkaa inffot jäsenkuvauksesta.
EnemyAce
15.02.2006 20:20:31
Oon aika kova akkari-fani. Paras piirtäjä on Don Rosa. (ehdottomasti!)

Mies on yli-arvostettu. Kaksi parasta Carl Barks ja Vicar. Mua ärsyttää kun Don Rosan piirroksissa Aku on sellanen jumalaton toope, eihän se ole Ankka eikä mikään.

Carl Barks teki ihan huippuja arki läheisiä tarinoita aikoinaan ja ne pojat ei ole ihan niin yli ampuvia partiolaisia mitä Don Rosan tekeleissä on. Ne on enemmänkin vekaroita jotka ottaa aina selkäänsä ja tekevät Akulle kiusaa :)

En ole varma mutta olikohan se William Van Horn joka tekee tautisen rumia Ankka-piirroksia. Miehen yksi hahmo taitaa olla Unkka T. Kumi Ankka joka laittaa ärsyttämään. Aina.
EnemyAce
15.02.2006 20:23:51
On maailma joskus ollut omituinen kun Aku Ankkojakin on pitänyt sensuroida. Jossain alkupään juhlasarja -kirjassa oli laajemmalti juttua Barksin aikaisesta sensuroinnista yhdysvalloissa ja kotimaassa.

Jossain kirjassa oli (joku paksu Barksin kirja) jossa selitettiin että aikoinaan Barks oli luonut ihmismäisiä hahmoja jolle oli sanottu heti että "nou nou". Barksin oli pitäny muokata ihmis-hahmot koiran kuonolaisiksi, mitä näemme tämän tästä Ankka-lehdissä. Tavallisia arki miekkosia joilla on kuono ja musta nenä.
pliksu
15.02.2006 20:25:22
Osaako joku sanoa, mikä on tarina sen yhden Mikki-jutun nimen takana "Empivä hera" Itteä rassaa vieläkin, vuosien jälkeen.
Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again | Myynnissä: Peavey Classic 30 / Ostetaan Orange AD-30 nuppi
kk80
15.02.2006 21:20:35
Täällä taas mielenkiintoista tietoa Taskukirjojen sensuroinneista: http://users.tkk.fi/~pkannine/taskarisensuuri.txt

Nopeasti katsottuna taskarien sensuroinnit liittyivät lähinnä väkivaltaan, aseisiin yms. Carl Barksilta sensuroitiin mm. liian poliittisia aiheita (se Marco Polo stoori josta mainitsin, ongelma oli vissiin sisällissodassa sissien näyttäminen positiivisessa valossa)ja lapsille turmiollisia aiheita (mm. pyromaani hupailu ja jotain ns. pelottavia kuvia esim. hautuusmaalta). Itselleni on jäänyt taskareista huomattavasti väkivaltaisempi kuva kun Akun kulta-aikojen seikkailuista, joten tuo sensuurilista kyllä vahvistaa näkemyksiäni.

Hienoista Ankka piirtäjistä puhuttaessa täytyy mainita myös sanomalehti strippejä piirtänyt Al Taliaferro. Kaikilla näillä lapsuuden suosikki Ankisteilla on oma näkemyksensä aiheesta. Myös piirtäjien elämä aikakausi on vaikuttanut suuresti Ankkalinnan tapahtumiin.

Eipä ole Aku Ankkaa tullut luettua reiluun kymmeneen vuoteen. Täytyy varmaan tekaista pari kakaraa niin voisi hyvällä omallatunnolla pistää lehden tilaukseen. Millä tasolla lehti on nykyään, mahtaakohan Rosa enää piirrellä akuja?
Pro Helminen. Raipe Torinoon 2006!
Valokaari
15.02.2006 21:41:57

Carl Barksilta sensuroitiin mm. liian poliittisia aiheita (se Marco Polo stoori josta mainitsin, ongelma oli vissiin sisällissodassa sissien näyttäminen positiivisessa valossa)j

Olikos se juuri tuo Polo-tarina, mistä hahmon käsistä sensuroitiin kuristajalanka?
Vietkongin sissit käyttivät metallilankaa kuristaakseen vihollisensa, eikä sen katsottu sopivan ankkojen seikkailuun.
Rok rok.
32788
15.02.2006 21:42:57
En ole varma mutta olikohan se William Van Horn joka tekee tautisen rumia Ankka-piirroksia. Miehen yksi hahmo taitaa olla Unkka T. Kumi Ankka joka laittaa ärsyttämään. Aina.

Sillä on muuten joku kummallinen pakkomielle piirtää aina musta täplä ankkojen kurkkuun.
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
Bald Anus
23.02.2006 22:13:01 (muokattu 23.02.2006 22:13:18)

Eikös se ollu Kimi Sääpallo?

Kimi Jääpallo, siis?

Edit: Ei siis sääpallo =D
He's a hero, hän ei taivu! THV-Klubi #12 Paskakitaristit #1
BMF
23.02.2006 23:11:19
Jossain omistamassani taskukirjassa Aku on rokkari Agu McKoi :)
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
Sergei Fallinen
24.02.2006 18:46:14
Oli. "Ol neitosen koti nebraska, sit´piiritti Sipuli-Jaska..."
Laulaa Roope kirjassa "Roope Ankan Elämä ja Teot.
Mua naurattaa toi säe kovasti.
Oon aika kova akkari-fani. Paras piirtäjä on Don Rosa. (ehdottomasti!)

"...Henkensä tuoksu sai neitosen juoksuun, ol´ tarpeeton vihkipumaska."

Rosan suomentaja on kyllä loistava. Kuten hän itsekin tietysti. Ja Barks jonka tarinoista on niin monia sanontoja jäänyt elämään.
Minushuman
25.02.2006 11:43:21
Muistanko väärin, että jossain Akkarissa oli Ladvin Eine?
"You name it, I done it." - William Guarnere
Janne 5
25.02.2006 12:50:55
Tietääkö kukaan onko oikeasti olemassa Cthulhu-mytologiaan sijoittuvaa Aku Ankka-tarinaa ja jos näin on niin missä akkarin numerossa se esiintyy?
"You are so cute, I'd like to collect and trade you." -Seanbaby
BigPapa
25.02.2006 13:16:44

Clint Itäpuu
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
riimu
25.02.2006 14:50:46
Mies on yli-arvostettu. Kaksi parasta Carl Barks ja Vicar. Mua ärsyttää kun Don Rosan piirroksissa Aku on sellanen jumalaton toope, eihän se ole Ankka eikä mikään.

Ukon piirrosjälki on imho ihailtavaa, mutta tarinat lähinnä on megalomaanisia Aku Ankka löytää graalin maljan menoa
Let us go in; The fog is rising.
tillotson
25.02.2006 15:30:25
"Poikahan luulee olevansa Mika Säkkinen!"
Jop1
25.02.2006 18:52:42
Poli Änkka
Isodee
26.02.2006 02:39:54
Mulle on jäänyt mieleen kun Aku oli säveltänyt biisin:

Suo mulle hauta pohjassa meren
Kun vanhuuden peikko
Mun hyytävi veren

Aina kun tuo biisi tuli jukeboksista niin tuli lumivyöry.
Roger
26.02.2006 03:17:34

Mulle on jäänyt mieleen kun Aku oli säveltänyt biisin:

Suo mulle hauta pohjassa meren
Kun vanhuuden peikko
Mun hyytävi veren

Aina kun tuo biisi tuli jukeboksista niin tuli lumivyöry.

Sekä tietenkin:

"Kohtalo uhkaa hirmuisin, sillä ammuin nuolen ilmoihin ja albatrossia haavoitin"
Life is what happens to you while you're busy making other plans. - JL
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)