Aihe: Mikä kauhuelokuvassa pelottaa?
1 2 3 4
Lord of the strings
30.01.2004 15:51:22
Kaikki semmoset jutut, esim. Kuvataan jotakin kaveria jossakin ja sitten sen takana vilahtaa joku huppupäinen hemmo, ovat kieltämättä erittäin hyviä tunnelmanluojia.
Äänitehosteista tuulikellot ovat pelottavia.
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
Garbo
30.01.2004 16:14:19 (muokattu 30.01.2004 16:16:13)
Vähän offtopicoin, mutta oletteko nähneet 20 minuuttia pidemmän Hohdon U.S Cut -version? Mukana on mielenkiintoisia kohtauksia, mutta ehkä yleistunnelma hiukan laimenee liiallisen motiiveiden selittämisen seurauksena.

En ole nähnyt, mutta haluaisin todellakin nähdä.
toxic
30.01.2004 19:13:01
meinasitko tehdä uuden evil dead trilogian?

Evil dead on yks parhaimmista "kauhu" elokuvista ikinä.
Keppi pilluun perkele.

Kauhu elokuvissa ne mörköjen silmät on monesti pelottavia ja
kaikki sellasit hiljaset kohat, missä joku eukko juoksee alasti
asunnossa (Kyllä alkaa veri kiertämään :). Ja sit ku se
juoksee niin näkyy vaan sellane seksikäs varjo joka seuraa
sitä. Ja musiikki on tietysti yks tärkeimmistä jutuista.
Zed
30.01.2004 19:50:41

En ole nähnyt, mutta haluaisin todellakin nähdä.

Tule mun kämpille Katsomaaan! Minulla on tarjottavana myös olutta, punaviiniä ja tikkuviinaa.
"Pistetään pystyyn oma sisäpiiri" -Axeman-
Garbo
30.01.2004 20:08:24
Tule mun kämpille Katsomaaan! Minulla on tarjottavana myös olutta, punaviiniä ja tikkuviinaa.

En mä uskalla, kun sä joskus oot uhannut pistää mut kylmäksi. Mutta muuten kyllä voisin tulla. Mä oon oikeesti ihan hyvä tyyppi, en mikään perseilijä.
Zed
30.01.2004 20:17:53

En mä uskalla, kun sä joskus oot uhannut pistää mut kylmäksi. Mutta muuten kyllä voisin tulla. Mä oon oikeesti ihan hyvä tyyppi, en mikään perseilijä.

Samoin, hyvä tyyppi myös. Tule nyt jumalauta, jos jaksat polkea.
Garbo
30.01.2004 20:23:13
Samoin, hyvä tyyppi myös. Tule nyt jumalauta, jos jaksat polkea.

Riippuu vähän siitä miten pitkälle pitäis polkea:/
Zed
30.01.2004 20:30:57

Riippuu vähän siitä miten pitkälle pitäis polkea:/

Tiedän että matka on liian pitkä. Muuten olisit kyllä tullut, olen loppupeleissä hyväntahtoine jeesus.
Garbo
30.01.2004 21:06:26
Tiedän että matka on liian pitkä. Muuten olisit kyllä tullut, olen loppupeleissä hyväntahtoine jeesus.

Hoho.

Joo. Katellaan jossain elämänvaiheessa.
kaljaah
31.01.2004 13:25:29
Sellainen epätietoisuus, mikä jää elokuvan katsomisen jälkeen, on pelottavaa. Katsottuani Halloweenin minun piti pistää kaikki verhot kiinni ja ovet lukkoon, kun pelotti niin kamalasti. No hei, yöllä kun katsoo tuollaista ja pikkuisena! Sitten siinä kun se mies, joka pihalla seisoi, ei kuollutkaan... ja oli mielisairasmitälieolikaan.. Hrr..

Niin. Kannattaa jättää ihminen epätietoiseksi, ei liian paljon, mutta niin, että todellakin pelottaa. Manaaja ei pelottanut, koska se tapahtui jotenkin niin.. kaukana. Hitto kun ei osaa selittää. Manaajassa tiesi, että se ei ole totta... ja ne kuvat, jotka välähtelivät joskus, säikäyttivät, mutteivat pelottaneet. Halloween oli jotenkin niin läheinen, kun se sama olisi voinut tapahtua vaikka tuossa meidän pihalla.
Musiikin pitää olla sellainen painostava, ahdistava. Ei räimettä, rauhallista ja pelottavaa... ahdistavaa.. Taas Halloweenistä; siinä oli loistava aloitusmusiikki. Tuli heti sellainen apuva-olo.
Ja yllättäviä juttuja! Yhtäkkiä vaikka joku kiljaisu tjsp. Ennalta-arvattavat elokuvat ovat poikkeuksetta huonoja. Pimeys on myös todella tärkeä juttu, kunhan sitä ei ole liikaa. Ei myöskään kannata jättää kaikkia pelottavia tapahtumia yönaikaisiksi. Siis että ne tapahtuvat yöllä. Itseäni pelottaa ainakin nuo päiväkohtaukset paljon enemmän... en tiedä. Olen pelkääväinen ihminen (mutta itseasiassa the Ring ei pelottanut yhtään kun katsoin sen. Ei se edes vaikuttanut kauhuelokuvalta, lähinnä se oli tylsä. Mutta se pikkupoika siinä... sen silmät!)

Äh, minä en osaa ikinä kirjoittaa mitään asiaan liittyvää (tai sitten toistan toisten sanomia asioita). Anteeksi.
Hassusatan
31.01.2004 14:35:19
Kauhuleffoissa se tunnelma on kyl tärkein eikä mitkään yksittäiset kuvat tai tapahtumat. Semmonen hullu painostuneisuus ja tietenki musiikki on tärkee. Sit nää hlijaset kohdat ettei puhuta mitään ja ei oo musiikkiikaan.. ne on niitä pelottavimpia.

David Lynch on kyl aika suosikki sen pelottavuudessa... Mullholland Drive oli kyl ehkä pelottavin minkä oon vähään aikaan nähny vaik se ei ehkä oikein kunnon kauhuleffa ookkaan.. The ring oli aika pettymys niin japskien tekemän ku jenkkienkin..
Raipe
31.01.2004 21:30:38 (muokattu 31.01.2004 21:35:09)
Itse saan suurimmat väristykset psykologisesta kauhusta enemmän kuin verellä "splättäämisestä".
Jokin mielisairaala-aiheinen kauhuleffa olisi kyllä hieno.

Myöskin itse pidän siitä, että tunnelma on vahva ja rakentuu hitaasti. Loppupuolen pitää olla aivan täyttä helvettiä ja lopetus ei missään nimessä saa olla onnellinen. Synkkä tai auki jäävä loppu ovat mielestäni parhaat vaihtoehdot, koska elokuvan tulisi jäädä katsojan mieleen.
Esim. Twin Peaksin viimeinen jakso oli suorastaan täydellinen.
"Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!" -Klunssila
Ola_90
27.02.2004 19:28:05 (muokattu 27.02.2004 20:01:30)
Mun mielestä kauhuleffojen ehkä jopa tärkein asia on musiikki.Esim. Hohdossa (pelottavin leffa koskaan) on siinä loppupuolella,kun se nainen juoksee siellä hotellin rappusissa, siinä on sellanen musiikki etten saanu seuraavana yönä nukuttua.Erittäin painostava.
Myös tunnusmusiikit ovat tärkeitä.Mainitaan nyt vaikka Halloween,heti alkuteksteistä menee hiljaiseksi,kun se musiikki soi taustalla ja se kurpitsaveistospää näkyy siinä ruudussa.

Toinen asia mikä pelottaa,on oudot uskonnolliset leffat. Uhrijuhla ja Ennustus, siinä kaksi hyvää esimerkkiä.Muutenkin "outous" puree muhun.

Sitten taas asia mikä ei toimi ollenkaan, on liika verisyys.Siinä menee maku koko leffasta.

EDIT:Tarkoitin siis lähinnä näitä splatter-leffoja,kyllä esim Elm streetissä se verisyys toimii.

Listaanpa lopuksi omasta mielestäni parhaat kauhuleffat: Edit.Lisäsin myös syyt valintoihin

1.The Shining - Se vaan on se pelottavin.
2.A Nightmare on Elm street - Tempaa heti mukaan.
3.Halloween - Lähes koko ajan painostava tunnelma.

Noissa on se jokin.
OMALLA VASTUULLA!1!1!1
KTR
27.02.2004 20:56:47
Mullholland Drive ei ole kauhuelokuva, mutta siinä on kyllä muutama eniten koskaan elokuvassa pelottanut kohta.
NORTON
27.02.2004 21:09:07

Saatana on pelottava, kaiken pitää siis liittyä siihen jollain tapaa. Kenties vaikkapa siten, että joku salaliitto alkaa hitaasta avautumaan.

Yliluonnolliset jutut on tärkeitä.
Anteeksi!
Alttoviulisti
27.02.2004 21:31:39

Se ku joku murhataan verisesti tai vähemmän verisesti vaikka hukuttamalla, ku sitä alkaa kelaamaan et jos itelle sattus niin.
vernie
27.02.2004 21:42:30
The Ring on kyllä pelottava leffa.. Erityisesti tulee mieleen se kohta, kun naiset juttelevat hautajaisissa vainajan kuolemasta. Toinen sanoo "I saw her face" ja samassa kuvaan tulee niin yököttävän näköinen ruumis, että puistattaa vieläkin! hrrh..
Tupakointi aiheuttaa savukkeiden loppumista.
Käyttäjätunnus
28.02.2004 18:24:48
Monipuolisesti ja laajasti: Jack Nicholson Hohdossa.

Kyllä!Paras.Elokuva.Ikinä!
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former" -Albert Einstein
komeetta
28.02.2004 18:27:50
Äänieffektit ehkäpä luovat ns. kauhuelokuvissa jännityksen aiheuttamaa "pelkoa", ja jos on hyvä/loistava mielikuvitus, luulisi että mielikuvitus pääsee valloilleen kauhuelokuvaa katsellessa. Itselläni on tuo mielikuvitus ongelma (btw)
älä esitä tyhmää, mä osaan sen paremmin..
Nuuskamuikkunen
28.02.2004 20:42:32
Maissipelto!!! Aaaaaaaarrgghhhh....
Kahvi on hyvää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)