Aihe: Iron Sky
1 2 3 4
itsy
11.02.2012 22:17:52
Ei ilmeisesti ihan kaikista lämpöisin vastaanotto:

http://www.episodi.fi/iron-sky-sai- … immaiset-kommentit-linjoilla-17488/
Sad but table
Mika Kangas
11.02.2012 22:58:12
Itchy: Ei ilmeisesti ihan kaikista lämpöisin vastaanotto:

http://www.episodi.fi/iron-sky-sai- … immaiset-kommentit-linjoilla-17488/

Tähän voisi lainata vuoristoneuvos Tuuraa: Lehdistöstä ei niin väliä, ne haukkuu kuitenkin.
itsy
11.02.2012 23:58:20
Mika Kangas: Tähän voisi lainata vuoristoneuvos Tuuraa: Lehdistöstä ei niin väliä, ne haukkuu kuitenkin.

Elokuvan menestyksen kannalta todennäköisesti tärkeintä on, kuinka netin nörttiyleisö ottaa sen omakseen. Jos popkulttuuriviittaukset pelittävät ja synnyttävät oman meemikannatuksensa (mistä elokuvaa edeltävä nettihype on antanut hyviä viitteitä), niin todennäköisesti saavuttaa hakemansa yleisön. Paha sitten sanoa, kuinka se näkyy lipputuotoissa. Ehkä jos tuotteistavat rankasti, nörtit tykkää figuureista.
Sad but table
Mohla
13.02.2012 14:22:02

Luettuani noita ulkomaalaisia arvosteluita omat ennakko-odotukset leffan suhteen näyttävät aika hyvin pitävän paikkaansa.

Star Wreck ei lopulta mikään ratkiriemukas leffa sekään ollut, mutta ehdottomasti hatunnoston arvoinen. Tässä taitaa olla vähän samat ongelmat. Iron Skyssä ongelmat huonosta näyttelystä saatiin varmasti kitkettyä pois, mutta ilmeisesti leffalla on muuten vähän samat vaivat kuin edeltäjäänsäkin: Vitsit ei oikein naurata tarpeeksi ja käsikirjoitus ei vain kanna koko leffan mittaa, vaikka visuaalisesti on todella näyttävää.

Noh, vaikea nyt tietenkään lopullista tuomiota itse vielä sanoa kun en ole rainaa nähnyt, mutta nuo mainitsemani jutut nousevat kaikissa arvosteluissa esille.

Hassua muuten, miten esim. HS hehkuttaa leffan menestystä, vaikka kansainväliset arvostelut ei järin mairittelevia ole...

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
juuso a
13.02.2012 14:28:03

Täähän pitää ilman muuta katsella.
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
Migeteus
13.02.2012 16:44:33
Mohla: Hassua muuten, miten esim. HS hehkuttaa leffan menestystä, vaikka kansainväliset arvostelut ei järin mairittelevia ole...

Myihän se kuitenkin toiseksi eniten lippuja koko Berliinin elokuvafestivaalilla, ja sikäli kun olen lukenut, yleisö ilmeisesti tykkäsi. Eikä niitä arvostelujakaan vielä niin hirveän monta ole ainakaan minun tietooni tullut (paitsi ehkä saksankielisiä, joita en ymmärrä), vaikkei ehkä tuleviltakaan kannata kovin ylistävää sävyä enää odottaa. Oli miten oli, en aio menettää toivoani ennen kuin pääsen itse näkemään elokuvan.
This means that juusto.
Hakki
13.02.2012 17:39:55
Migeteus: Myihän se kuitenkin toiseksi eniten lippuja koko Berliinin elokuvafestivaalilla, ja sikäli kun olen lukenut, yleisö ilmeisesti tykkäsi. Eikä niitä arvostelujakaan vielä niin hirveän monta ole ainakaan minun tietooni tullut (paitsi ehkä saksankielisiä, joita en ymmärrä), vaikkei ehkä tuleviltakaan kannata kovin ylistävää sävyä enää odottaa. Oli miten oli, en aio menettää toivoani ennen kuin pääsen itse näkemään elokuvan.

Google translate auttaa sen verran, että arvosteluista saa ihan selvääkin. Ei sitä nyt mitenkään kamalasti haukuttu ole, enemmänkin olleet positiivisia mitä itse olen katsellut.

Itsehän odotan leffaa kohtuullisen innostuneena. Isojen lehtien arvostelijat ovat kuitenkin todennäköisesti paikallisia tapanimaskuloita, joten en niille hirveästi painoarvoa anna.
while(true) {play(metal);}
carnation
13.02.2012 18:20:35
Hakki: Isojen lehtien arvostelijat ovat kuitenkin todennäköisesti paikallisia tapanimaskuloita, joten en niille hirveästi painoarvoa anna.

Eli pitkän linjan kriitikoita, jotka ovat eläneet ja hengittäneet elokuvaa, kirjoittaneet niistä ja ympäröivistä ilmiöistä palstatolkulla ja joilla on jonkinlaista perspektiiviä ja kokemusta asiasta? Minä annan niille paljon painoarvoa. Suuren yleisön makuhan tässä on yleensä perseestä, kriitikot ovat sen sijaan hyvin pitkälti oikeassa. Näin se vaan menee.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Thet
13.02.2012 18:27:51 (muokattu 13.02.2012 18:28:53)
carnation: Eli pitkän linjan kriitikoita, jotka ovat eläneet ja hengittäneet elokuvaa, kirjoittaneet niistä ja ympäröivistä ilmiöistä palstatolkulla ja joilla on jonkinlaista perspektiiviä ja kokemusta asiasta? Minä annan niille paljon painoarvoa. Suuren yleisön makuhan tässä on yleensä perseestä, kriitikot ovat sen sijaan hyvin pitkälti oikeassa. Näin se vaan menee.

Musta tuntuu usein ettei kriitikot osaa katsoa yhtäkään elokuvaa viihteenä. Sitä ne kuitenkin on.

Voi toki olla että kriitikot on oikeassa tän suhteen, mutta sepä selviää aikanaan.
That guy wasn't gay, he had a moustache. -Pierce Hawthorne
carnation
13.02.2012 18:38:02 (muokattu 13.02.2012 18:38:10)
Thet: Musta tuntuu usein ettei kriitikot osaa katsoa yhtäkään elokuvaa viihteenä. Sitä ne kuitenkin on.

Onhan elokuva myös taidemuoto.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Thet
13.02.2012 18:42:57
carnation: Onhan elokuva myös taidemuoto.

Niinhän se on.
That guy wasn't gay, he had a moustache. -Pierce Hawthorne
Mohla
13.02.2012 19:33:34 (muokattu 13.02.2012 19:36:43)

Niin joo, siis leffahan saattaa silti menestyä! Fanipohjaa on, ja tietyt leffat vaan uppoaa yleisöön sanoi kriitikot mitä tahansa!

Joku valitteli, ettei löytänyt tai ymmärtänyt arvosteluita, niin ainakin englanniksi löytyy hyvin nopealla googlauksella hirvee läjä.

Tässä yksi suomeksikin:
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/ku … oliittista-satiiria-ja-puskafarssia

Ja niitä muita:
http://www.filmschoolrejects.com/re … y-is-a-blitzkrieg-of-boring-bad.php

http://twitchfilm.com/reviews/2012/02/berlin-2012-review-iron-sky.php

http://www.guardian.co.uk/film/2012/feb/13/berlin-2012-iron-sky-review

http://www.hollywoodreporter.com/re … /iron-sky-berlin-film-review-289733

http://www.variety.com/review/VE1117947071/

http://www.timeout.com/film/reviews/92293/iron-sky.html

Tossa nyt nopealla googlauksella 7 arvostelua, joista valitettavasti yksikään nyt ei kauhean mairittelevaa luettavaa ole... Sääli jos homma kaatuu tällaiseen lyttäykseen. :(

EDIT: Toinenkin suomalainen, unohtui laittaa:
http://www.hs.fi/kulttuuri/T%C3%A4l … on+Iron+Sky+-elokuva/a1305555451166

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
Hakki
13.02.2012 23:35:42
carnation: Eli pitkän linjan kriitikoita, jotka ovat eläneet ja hengittäneet elokuvaa, kirjoittaneet niistä ja ympäröivistä ilmiöistä palstatolkulla ja joilla on jonkinlaista perspektiiviä ja kokemusta asiasta?

Joo, suurinpiirtein noin. Joten kohtuullisella todennäköisyydellä olen heidän kanssaan eri mieltä. Mulle elokuvat ovat pääasiallisesti viihdettä, joten henkilö joka on "elänyt ja hengittänyt elokuvaa" on keskimäärin aika kaukana siitä miten minä suhtaudun elokuviin. Maskulan heitin siksi koska en lähes koskaan ollut hänen kanssaan samaa mieltä.
while(true) {play(metal);}
Bongowing
13.02.2012 23:40:53
Thet: Musta tuntuu usein ettei kriitikot osaa katsoa yhtäkään elokuvaa viihteenä. Sitä ne kuitenkin on.

Mitä nyt kukakin pitää viihteenä tai viihdyttävänä.
But where the heck is magenta?
jra
13.02.2012 23:55:18 (muokattu 13.02.2012 23:56:46)
Bongowing: Mitä nyt kukakin pitää viihteenä tai viihdyttävänä.

Usein tunnutaan tosiaan ajattelevan että viihde = aivot narikkaan. Osalle taas toimii viihteenä elokuvat joissa on elokuvallista kunnianhimoa (mitä se sitten onkaan) tai jotka pistävät ajattelemaan. Viihtyminen ei kait tarkoita muuta kuin että elokuvaa katsoessa tuntuu että juuri se on se mitä sillä hetkellä haluaa tehdä ja ettei aika mene hukkaan. Ns. viihde-elokuvat ovat usein kaikkia muuta kuin viihdettä tuossa mielessä.

Iron Skyssa toimii varmasti tekninen toteutus, eikä perusideakaan ole hullumpi, tai siis on. Etukäteen tuntuu että suurin kompastuskivi voi olla henkilöohjaus, jos näyttelijöiden ajoitus pelaa, niin se paikkaa vähän kömpelömmänkin kässärin, jos taas ei niin sitä ei pelasta oikein mikään. Jos hommaan on saatu edes ripaus Dr. Strangelovea Independence Dayn sijaan niin ollaan oikeilla jäljillä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Bongowing
14.02.2012 00:01:05
^juum, esimerkiksi juuri katsomani Real Steel=viihdyin niin huonosti, että voin pahoin ja Iron Skynkin yhteydessä esiin tullut Starship Troopers=todella viihdyttävää. B-elokuvat tai B-elokuvamaisuus on parhaimmillaan viihdyttävää monellakin tasolla, mutta vaikea on tuokin laji.
But where the heck is magenta?
Kivijalka
14.02.2012 01:54:40
13.3. Näytöksen ennakkolippu ostettu. Vallattoman mahtavaa materiaalia varmasti luvassa.
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
fuzz
14.02.2012 16:12:47
Innolla odotan kyllä tätä pätkää. Pelottaa ainoastaan se, että suuren yleisön kosiskelussa on vitsit laimeita ja elokuva täyttyy liikaa tusinahuumorista ja massaan hautautuvasta aksönistä. Toivottavasti on ollut kavereilla ballseja koko elokuvaa tehdessä.
elämän tarkoitus on 42
jra
16.02.2012 00:11:14
http://www.radiohelsinki.fi/podcast/27663/kyselytunti-15-2-2012/
"Julkaistu 15.2.2012, 16:16
Kyselytunnilla puhutaan Suomen tämän hetken kiinnostavimmasta elokuvailmiöstä, kuunatsien paluusta kertovasta Iron Skysta. Studiossa keskustelemassa Helsingin Sanomien toimittajat Ville Blåfield, Lena Nelskylä ja HS:n elokuvakriitikko Pertti Avola. Ohjelman aikana otetaan myös puhelinyhteys ohjaaja Timo Vuorensolaan, joka on parhaillaan Berliinin elokuvajuhlilla esittelemässä scifiseikkailuaan."
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Disposable
13.03.2012 20:07:10
Noniin, nyt on elokuva nähty!

Sanotaanko että yllätti positiivisesti, ensimmäinen tunti oli lähestulkoon loistava. Viittauksia ja vitsejä riittäisi kyllä löydettäväksi varmasti toisellekin katsomiskerralle. Ehkä ne suurimmat spoilaukset elokuvaviittauksiin on jo kuitenkin nähtävillä netissä, eli jos parhaat naurut haluaa niin kannattaa välttää nuita nettiarvosteluja ja/tai juonenkuvailuja. Visuaalisesti olin erittäin yllättynyt miten laadukasta jälkeä oli saatu aikaan, sekä lavasteet että erityisesti CGI oli kyllä ihan scifi-genreen kuuluvan näköistäkin, eli tyylikästä silmäkarkkia. Musiikkeja on pakko kehua myös vähän, äänisuunniteluun ja soundtrackiin on selkeästi pistetty melkoisen paljon ajatusta.

Oikeastaan ainoa negatiivinen kommentti tulee tuosta elokuvan loppuosasta. Juoni vain jotenkin iski itsensä seinään, ja vaikka komea avaruustaistelu nähtiinkin, niin silti tuntuu että jotain jäi puuttumaan. Mutta kyllähän tämä kaiken tuen ja mainostamisen arvoinen on, ehdottomasti kannattaa pitää puhetta tästä: tässä on hyvinkin kulttielokuvan ainekset.
"PS. Kirk on ihan hyvä kitaristi!" -EVH
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)