papitsu 20.03.2006 18:18:27 | |
---|
Luin sen tossa lauantaina oli se ihan hyvä. Harmi vaan etteiVoldemortia ollu oikeestaa koko kirjassa.. Mutta olihan se kuintenkin aika suuressa osassa tuossa kirjassa. THV-Klubi #42 | IHFC #5 | S.M.A.K | V.U.K. #9 |
jami87 20.03.2006 18:33:46 | |
---|
Argh!!! Perkele ku on tälläsiä kavereita! Yks meni ny sanomaan kuka toi R.A.M. melko varmasti on ja kyllä mä uskon, että se on se. Aiemmin tänä vuonna sama kaveri kerto, kuka kuolee tässä uusimmassa ja kuka on tappaja. Mageeta. B) |
papitsu 20.03.2006 18:41:17 | |
---|
Argh!!! Perkele ku on tälläsiä kavereita! Yks meni ny sanomaan kuka toi R.A.M. melko varmasti on ja kyllä mä uskon, että se on se. Aiemmin tänä vuonna sama kaveri kerto, kuka kuolee tässä uusimmassa ja kuka on tappaja. No tuo R.A.M. ei nyt kovinkaan kamala paljastus ole, sen nyt voi päätellä aika helpoisti. Mutta nuo että kuka kuolee ja kuka tappaa, ne on perseestä. THV-Klubi #42 | IHFC #5 | S.M.A.K | V.U.K. #9 |
Tumbe 21.03.2006 00:49:40 | |
---|
Luin jo silloin kun se ilmestyi ja nyt vasta saapi puhua. Siis Kuten edellä on jo mainittu, kuningaskrapula oli se kohtalokas. Kenkkunen on asian ytimessä. Pitää kyllä uudestaan lukea jossain vaiheessa, kun ei kaikkia jippoja muista. Toivottavasti uusin kirja on järkevästi suomennettu -pelkään että siellä on joku älytön 'korkkiruuvi' tjs. suomennos.. pitääkin tarkistaa. Hienointa noissa kirjoissa on se miten Harryn maailmankuva kehittyy. Ihmeellinen taikamaailma osoittautuukin katoavaiseksi ja korruptoituneeksi systeemiksi. Tämä ei siis tapahdy yhdessä yössä (niinkuin kaikki muu edistys kirjoissa) vaan kuuden kirjan aikana. hyvähyvä. Ohhoh nyt on jo myöhä, pahoitteluni aika turhasta postista Aamen |
Tb 21.03.2006 09:28:50 | |
---|
Minä pidän pottereista kovasti. Kukaan lähipiiristäni ei ymmärrä minua, vaan pitävät pottereita ala-asteikäisten kirjallisuutena (700-sivuisia tiiliskiviä, haloo!!).. Anoppini on sentään toista maata. lainasimme asuntoamme hänelle pariksi päiväksi ja kun tulimme takaisin, niin olohuoneen pöydällä nökötti uusin potteri kiitoksena asunnosta. olin kovin iloinen! :) tämä siis tapahtui englanninkielisen version julkaisun aikoihin. Punapäillä on hauskempaa!! |
Mika Antero 21.03.2006 09:30:56 (muokattu 21.03.2006 09:35:05) | |
---|
että lukilitishan se aivojenluku- juttu oli, ei okklumeus. Ai perhana, niinkös se olikin... Ja minä kun oon lukenut kaikki Potterit ties kuinka moneen kertaan, mutta eihän tämmöiselle iankaikkisen vanhalle jästille nuo ulkomaankieliset termit jää päähän. No, samaan asiaan se okklumeus sentään liittyi, eikös sillä estetty lukilitis? Meniköhän nytkin pieleen... |
Mika Antero 21.03.2006 09:31:53 (muokattu 21.03.2006 09:32:22) | |
---|
EDIT: kaksoislaukaus |
jami87 21.03.2006 12:56:12 (muokattu 21.03.2006 12:56:30) | |
---|
ala-asteikäisten kirjallisuutena Jea, tätä ihmettelen kyllä. Ei meikäläinen ala-asteella vielä lukenu kirjoja, joissa murhattiin ja kidutettiin ihmisiä. Edit. Luinpas muuten sittenkin. Hoho. Mageeta. B) |
Brian May jr. 21.03.2006 13:10:42 | |
---|
No, samaan asiaan se okklumeus sentään liittyi, eikös sillä estetty lukilitis? Meniköhän nytkin pieleen... Näinhän se meni :) tosin osashan Kalkaros lukilitistakin, mutta okklumeuksessa on nimenomaan mestari. Lukilitiksessa Voldemort on sitten kaiketi kaikkien aikojen paras tjsp. Vettä! |
JOO100 21.03.2006 13:13:41 | |
---|
Viimeisessä kirjassa voi tulla melko mielenkiintoisia juonenkäänteitä ja yllätyksiä. Millonkohan se mahtaa tulla myyntiin? Onko se jo pikkuhiljaa valmis? Romantikkoitkijät #44 |
Brian May jr. 21.03.2006 15:12:35 | |
---|
Viimeisessä kirjassa voi tulla melko mielenkiintoisia juonenkäänteitä ja yllätyksiä. Millonkohan se mahtaa tulla myyntiin? Onko se jo pikkuhiljaa valmis? Tiedä häntä, mutta kyllä se Rowling sitä aika ahkeraan kirjoittelee, ainakin päätellen siitä miten tämä kiroilee aina kun huomaa ettei saa jotain asiaa mahdutettua yhteen kappaleeseen vaan joutuukin kirjoittamaan neljä... Vettä! |
möhköfanttimies 21.03.2006 15:34:01 | |
---|
lukilitis En tajunnu heti mistä te puhuitte ku käytätte noita huonoja suomennoksia. I Love Bush!
(pussy not the president) |
Brian May jr. 21.03.2006 15:38:46 | |
---|
En tajunnu heti mistä te puhuitte ku käytätte noita huonoja suomennoksia. Täytyy kyllä myöntää, etten ole yhtä ainutta Potteria lukenut vielä enkuksi...seitsemännen kohdalla taidan tosin tehdä poikkeuksen. Vettä! |
papitsu 21.03.2006 15:54:57 | |
---|
Täytyy kyllä myöntää, etten ole yhtä ainutta Potteria lukenut vielä enkuksi...seitsemännen kohdalla taidan tosin tehdä poikkeuksen. Samoin. Ajattelin tosin että luen ennen seitsemännen ilmestymistä niin paljon nuita muita enkuksi kun ehdin/jaksan, notta ymmärtäisi hieman niitä sanoja mitä siellä on. THV-Klubi #42 | IHFC #5 | S.M.A.K | V.U.K. #9 |
32788 21.03.2006 16:03:17 | |
---|
Kyllähän tuossa noita häiritseviä suomennoksia oli, mm: Slughorn - Kuhnusarvio Horcrux - Hirnyrkki Slug club - Kuhnukerho Kirka Saatana! |
Mika Antero 21.03.2006 17:28:19 (muokattu 21.03.2006 17:59:22) | |
---|
En tajunnu heti mistä te puhuitte ku käytätte noita huonoja suomennoksia. Hyviä suomennoksia. Suorastaan loistavia suomennoksia. Jaana Kapari on tehnyt kerrassaan loistavaa työtä Pottereiden kohdalla. EDIT: Jos vielä vähän noista käännöksistä: Sen verran olen selaillut jonkun Potterin alkuperäisversiota, että havaitsin kielen olevan sellaista jonka sisäistää hyvin vaikka vain peruskoulutason englannintaidoillakin. Nimien suomentaminen on tietysti aina vähän arveluttavaa, mutta hyvin on siinäkin Kapari onnistunut ja hänhän on käyttänyt siinäkin järkeä, että on suomentanut ainoastaan sellaiset nimet jotka selkeästi suomentamista kaipaavat. Esim. Snape = Kalkaros, Fudge = Toffee jne. Sen kyllä ymmärrän, että jos on lukenut teokset alkuperäiskielellä tuntuvat suomalaiset versiot noista oudoista sanoista... hmm... oudoilta, mutta se ei ollenkaan vähennä suomennoksien arvoa. Kapari on toiminut erittäin luovasti ja hyvällä tyylitajulla ja sitä kannattaa arvostaa. Ei uskoisi jästiksi. Ehkä hän ei olekaan... Toisin sanoen: En ymmärrä tätä ainaista natkutusta Pottereiden suomennoksista. Joskus herää jopa epäilys, että suomennoksien arvostelijat haluavat vain korostaa sitä, että ovat lukeneet teokset jo aiemmin englanninkielellä. No, ei kai se näin ole, eihän? |
zernobyl 21.03.2006 18:28:14 | |
---|
Hyviä suomennoksia. Suorastaan loistavia suomennoksia. Jaana Kapari on tehnyt kerrassaan loistavaa työtä Pottereiden kohdalla. ... Toisin sanoen: En ymmärrä tätä ainaista natkutusta Pottereiden suomennoksista. Joskus herää jopa epäilys, että suomennoksien arvostelijat haluavat vain korostaa sitä, että ovat lukeneet teokset jo aiemmin englanninkielellä. No, ei kai se näin ole, eihän? Minulla on nyt ainakin niin että on tottunut noihin englanninkielisiin juttuihin, koska viimeksi luin ihan tuon kuudennen kirjan takia 1-5 myöskin englanniksi, että olisi paremmin perillä. Suomenkieliset tuntuvat siis vähän oudoilta, ainakin nyt. Asiahan olisi varmasti päinvastoin jos olisi viimeksi suomeksi nuo lukenut! Computer Generated Monkeys Silently Operate a Space Station. |
Tb 21.03.2006 21:28:41 | |
---|
En tajunnu heti mistä te puhuitte ku käytätte noita huonoja suomennoksia. Sama. Kaikki olen lukenut englanniksi ensin, jälkikäteen osat 1-4 myös suomeksi. pidän kyllä englanninkielisiä kirjoja parempina. Harry Potter- elokuvissakin tuppaan aina unohtamaan sen suomennoksen ja kuuntelen vaan mitä ne näyttelijät puhuu. Punapäillä on hauskempaa!! |
Mufasa 21.03.2006 21:42:31 | |
---|
Englanniksi on tullu tuokin luettua. Toimii mun mielestä paremmin alkuperäisellä kielellä. Ite kirjahan oli ihan jees. Loppu oli melko hyvä, rupes vaan ärsyttämään suunnattomasti ne kaikki ihmissuhde/paritus jutut. Kevyt on askel kuoleman, sillä elämä on raskas taakka kantaa. |
Brian May jr. 22.03.2006 15:31:10 | |
---|
Loppu oli melko hyvä, rupes vaan ärsyttämään suunnattomasti ne kaikki ihmissuhde/paritus jutut. Musta ne ihmissuhde/paritusjutut oli tavallaan ihan olennainen osa sitä kirjaa(ottaen huomioon pääkolmikon iätkin) mutta onhan se totta että eihän sitä nyt 75%:a koko kirjasta olisi tarvinnut riidellä. Tuntu siltä että jotain närää oli koko ajan. Vettä! |