Aihe: Final Fantasy - Japanin Star Trek
1 2 3 4 516 17 18 19 2050 51 52 53 54
Spawn
28.08.2006 17:41:29
Tilasin muuten Kingdom Heartsin. Odotamme pakettia saapuvaksi.

On ihan kelpo peli, mutta toisinaan ääninäyttely hieman raastaa. Todella mainiosti hyödynnetty Disney-lisenssiä. Itse en oikein siitä ff-hahmojen mukaanymppäämisestä pitänyt, mutta samase.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
Pelsi
28.08.2006 19:06:24
Tilasin muuten Kingdom Heartsin. Odotamme pakettia saapuvaksi.

Sen kakkososanko? Ykkönen löytyy hyllystä, mutta jostain syystä en ole jaksanut pelata kovin pitkälle.

Täytyy tässäkin hehkuttaa Dragon Quest 8:aa, täyttä FF-laatua on se.
"...Ihmisen viestinnästä on ei-sanallista jopa 70-80%. Vakuutusvirkailija ei saa alkaa hihittää, vaikka toinen istuu siihen ihan pulpetin eteen, ottaa lakin päästään ja sanoo naama pitkänä: 'Kohisten paloi Datsun'." -Markus Kajo
Swan
28.08.2006 19:10:19
Sen kakkososanko? Ykkönen löytyy hyllystä, mutta jostain syystä en ole jaksanut pelata kovin pitkälle.

Ykkösen. Kakkosen hommaan sitten, jahka vedän tuon läpi.
Minstrel
10.09.2006 21:13:07
Jotenkin kauhistuttaa, että joskus meinasin pistää seiskan ja ysin myyntiin. Pelasin molemmat pelit tässä läpi (seiskan puoli tuntia sitten ja olen aivan fiiliksissä!) noin viiden vuoden tauon jälkeen, ja täytyy myöntää, että harva nykypelikään tekee tällaista vaikutusta. On jokseenkin uskomatonta, että Final Fantasy VII, melkein KYMMENEN vuotta vanha peli, loksauttaa edelleen leuat samalla tavalla kuin maailman parhaat levyt ja leffat. Parasta näissä peleissä on se, ettei aikansa grafiikkaan kiinnitä mitään huomiota, kun tunnelma ja musiikki ovat kohdallaan.

Joskus jopa pidin ysiä parempana, mutta kyllä seiskan synkempi yleisilme ja dramatiikka vievät kuitenkin selvän voiton. Ysissä on kyllä loistavia hahmoja ja keskiaikaisfantasia tuo mukavaa vaihtelua. Ykkös-Pleikkarin peleistä olen onnistunut missaamaan kasin kokonaan. Katselin Huuto.netistä, että näiden pelien (varsinkin alkuperäispainosten) hinnathan ovat ihan katossa nykyään, joten voi olla että kasi jää jatkossakin väliin.

Jonkin verran kyllä hämmentää se, että tämä Advent Children -leffa on suoraa jatkoa VII:lle. Nimittäin olen aina tulkinnut pelin lopun niin, ettei tällaiselle jatko-osalle jää mahdollisuutta.
"Sometimes you eat the bar, and sometimes, well, the bar eats you."
lapio
10.09.2006 23:33:04

Vankila on pelin ärsyttävin ja turhauttavin kohta. Pitää juoksennella edes ja takaisin, jos haluaa saada kaikki tavarat paikasta. No, sen jälkeen paras FF kyllä tulee mielenkiintoisemmaksi...

Ei se ollutkaan niin ärsyttävä. Pelkäsin koko ajan, että milloin se alkaa olemaan ärsyttävä, mutta se ehtikin loppua ennen sitä.
Kiveo! Kiviä on vaarallista ottaa!
DirtyFingers
10.09.2006 23:52:24 (muokattu 10.09.2006 23:54:30)
Katselin Huuto.netistä, että näiden pelien (varsinkin alkuperäispainosten) hinnathan ovat ihan katossa nykyään, joten voi olla että kasi jää jatkossakin väliin.

EIEIEIEIEIEIEIIE!!!! Ei saa jättää välistä!

Ei se ollutkaan niin ärsyttävä. Pelkäsin koko ajan, että milloin se alkaa olemaan ärsyttävä, mutta se ehtikin loppua ennen sitä.

No hyvä, ettei ollut niin paha :D.
Singing alone
Swan
11.09.2006 00:51:34
Jotenkin kauhistuttaa, että joskus meinasin pistää seiskan ja ysin myyntiin. Pelasin molemmat pelit tässä läpi (seiskan puoli tuntia sitten ja olen aivan fiiliksissä!) noin viiden vuoden tauon jälkeen, ja täytyy myöntää, että harva nykypelikään tekee tällaista vaikutusta. On jokseenkin uskomatonta, että Final Fantasy VII, melkein KYMMENEN vuotta vanha peli, loksauttaa edelleen leuat samalla tavalla kuin maailman parhaat levyt ja leffat. Parasta näissä peleissä on se, ettei aikansa grafiikkaan kiinnitä mitään huomiota, kun tunnelma ja musiikki ovat kohdallaan.

Sellaisia ne klassikot on. Kertailin tuossa joku aika sitten FF7:n Advent Children -tupla-DVD:n muodossa, jolloin arvostukseni sarjan osaa kohtaan nousi kohisten. Tajusin, kuinka nerokas tarina FF7 itse asiassa onkaan. Ehkä koko sarjan luontevin juonenkuljetus, ja sivuteemoja liian paljon kerralla koluttaviksi. Tulkinnanvaraa jätetään koukuttavan paljon, joten joka pelikerralla löytää jotain uutta.

Omiani en myy. Vieläkään ei ole into lopahtanut; aina sitä huomaa palaavansa jonkun osan ääreen, vaikkakin sitten pidemmänkin tauon jälkeen.

Joskus jopa pidin ysiä parempana, mutta kyllä seiskan synkempi yleisilme ja dramatiikka vievät kuitenkin selvän voiton. Ysissä on kyllä loistavia hahmoja ja keskiaikaisfantasia tuo mukavaa vaihtelua. Ykkös-Pleikkarin peleistä olen onnistunut missaamaan kasin kokonaan. Katselin Huuto.netistä, että näiden pelien (varsinkin alkuperäispainosten) hinnathan ovat ihan katossa nykyään, joten voi olla että kasi jää jatkossakin väliin.

Kasi on jotenkin aina tuntunut itselleni lähimmältä. Toisaalta syynä voi olla se, että peli oli ensimmäinen Final Fantasyni, toisaalta taas pelin teemat sivuavat ehkä lähimmälti omaa elämääni. Seiska tosin on viime aikoina nostanu päätään erittäin paljon. Saatan hyvinkin paneutua siihen seuraavana, jahka saan Kingdom Heartsin ensin alta pois.

Konsolinetistä saa käännöksiä lukuunottamatta jokaisen PSX:n FF:n hintaan 39€. Kallista, mutta Huuto.netin Platinumeja kannattaa pitää silmällä. Alkuperäisiinhän niillä ei ole mitään muuta eroa kuin statusarvo. Mietin tuossa, että pitäisiköhän rekisteröityä käyttäjäksi, sillä FF6:n PSX-käännöstä olen etsinyt pitkään, ja tuolla niitä on useampikin myynnissä.

Jonkin verran kyllä hämmentää se, että tämä Advent Children -leffa on suoraa jatkoa VII:lle. Nimittäin olen aina tulkinnut pelin lopun niin, ettei tällaiselle jatko-osalle jää mahdollisuutta.

Kuinka niin? Vasta Advent Childrenin kahteen kertaan katsottuani ja DVD:n ekstrat läpikäyneenä luulen viimein tajunneeni FF7:n tapahtumat edes jotenkuten loppuun asti.

***SPOILER***
Elän siinä uskossa, että Jenova on elämänmuoto, jota ei voi tuhota lopullisesti. Sen voi ehkä salvata, mutta koska se voi hajota solutasolle asti, on sekin erittäin hankalaa. Sephiroth on käsite; kaikki SOLDIERit ovat eräällä tavalla Sephirotheja, sillä kaikissa heissä on Jenovan soluja. Sephirothissa niitä vain on enemmän, ja tämän vuoksi Kadaj pystyi Jenovan pään avulla muuntumaan Sephirothiksi. Paikatkaa tulkintani aukot!
***SPOILER END***
Minstrel
11.09.2006 09:50:01
Kuinka niin? Vasta Advent Childrenin kahteen kertaan katsottuani ja DVD:n ekstrat läpikäyneenä luulen viimein tajunneeni FF7:n tapahtumat edes jotenkuten loppuun asti.

Kyse ei ole Jenovan soluista eikä Advent Childrenin ekstroista, vaan ihan itse pelin lopun tulkinnasta. Käsittämättömän huono fanituotteeksi tarkoitettu leffa ei todellakaan vaikuta siihen tulkintaani, jonka tein jo aikoja sitten.

**HÄVYTÖNTÄ SPOILAUSTA**
Olen aina kelannut pelin lopun "ei-niin-onnellisena" loppuna. Kuten Bugenhagenschwarzenegger pelissä kertoo, niin Holy ja planeetta pyrkivät poistamaan kaiken planeetalle vahingollisen. Pelissä vihjataan useita kertoja, että Holyn vapauttaminen voi olla ihmiskunnan kohtalo. Tätä korostaa vielä loppudemossa oleva Cloudin ja Tifan keskustelunpätkä, jossa Tifa toteaa Aerikseen viitaten: "Let's go meet her." Krediittien jälkeinen CG-pätkä vielä alleviivaa mielestäni teoriaa.

Joku onkin näköjään kertonut teoriasta vähän selväsanaisemmin: http://www.ffshrine.org/ff7/ff7_theory_holy.php
Minstrel
11.09.2006 09:59:39
Mutta parastahan tuossa seiskan tulkinnanvaraisessa lopussa on se, että jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä eikä kaikkea väännetä rautalangasta. Esille tuomani teoria on vain yksi monista, mutta itse koen sen toimivaksi. Huono juttu onkin sitten se, että fanipojat ympäri maailmaa naputtelevat tänäkin päivänä nettifoorumeilla jotain fanfic-paskaa ja puolustavat omaa näkemystään kynsin ja hampain. Meitsi kyllä ymmärtää, että moni tulkitsee lopun vähän eri tavalla.
Swan
11.09.2006 18:49:28
Kyse ei ole Jenovan soluista eikä Advent Childrenin ekstroista, vaan ihan itse pelin lopun tulkinnasta. Käsittämättömän huono fanituotteeksi tarkoitettu leffa ei todellakaan vaikuta siihen tulkintaani, jonka tein jo aikoja sitten.

Niin niin. Siellä ekstrojen joukossa oli tällainen rautalangasta väännetty FF7-tiivistelmä, joka valotti niitä asioita, jotka itse olen missannut. Olen samaa mieltä AC:n laadusta. Sinänsä kyllä mielestäni toimiva idea, mutta käsikirjoitus ei painota juonta tai henkilöhahmoja vaan ylipitkiä taistelukohtauksia. Lisäksi ajatus tuntuu vähän kolholta, kun massiivisen pelin jälkeen tulee parituntinen elokuva, jonka aikana ei edes ehdi tapahtua erityisen paljoa.

**HÄVYTÖNTÄ SPOILAUSTA****JA VÄHÄN LISÄÄ**

Ahaa, okei. Mutta minun mielestäni se CGI-pätkä nimenomaan on ristiriidassa tuon teorian kanssa, sillä voisiko Red XIII jälkeläisineen olla hengissä, jos Holyn lopullinen tavoite olisi tuhota ihmiskunta? Red ei kuitenkaan eroa ihmishahmoista juuri muuten kuin ulkomuotonsa puolesta.

Mitä tuon linkin takaisiin selityksiin tulee, vaikka Holy voimistaa Meteoria, niin Red myös toteaa sen tulevan liian myöhässä. Tämä selittäisi sen, miksi Holyn vaikutus on juuri päinvastainen. Viimeisenähän mukaan tulee planeetta itse Lifestreamin muodossa, ja sen saavuttaessa Meteorin ruutuun ilmestyvät Aeriksen kasvot. Mitä sen jälkeen tapahtuu, sitä ei suoraan kerrota. Kuitenkaan en itse usko ihmiskunnan tuhoon juuri Red XIII:n viimeisen esiintymisen takia.
Swan
11.09.2006 18:50:56
Löysinpäs muuten tällaisen: http://www.youtube.com/watch?v=5692axjnua8

Sanokaa, oi sanokaa, että FF7:sta ei tule uusintaversiota!
Minstrel
11.09.2006 19:13:25 (muokattu 11.09.2006 19:36:18)
**SPOILAUSTA VIELÄ TÄMÄN VIESTIN AJAN, SIT LOPPUU**

Mutta minun mielestäni se CGI-pätkä nimenomaan on ristiriidassa tuon teorian kanssa, sillä voisiko Red XIII jälkeläisineen olla hengissä, jos Holyn lopullinen tavoite olisi tuhota ihmiskunta? Red ei kuitenkaan eroa ihmishahmoista juuri muuten kuin ulkomuotonsa puolesta.

Fakta on kuitenkin se, että Red on eri lajia kuin muut siekailijat. Ihminen on tuhonnut planeettaa ja ihminen saa kärsiä. Missään vaiheessa peliä ei tule kuitenkaan ilmi, että Redin laji olisi ollut pahaksi planeetalle. Viimeisessä CGI-pätkässä yritetään mielestäni tuoda ilmi sitä, että huolimatta kyseisen lajin olemassaolosta luonto kukoistaa. Laji on sopeutuu elämään muun luonnon kanssa, toisin kuin ihmiset.

Mutta joo, nyt alan jo kuulostaa sellaisilta friikeiltä, jotka pelottavat minua. Ehkä ei kannata väitellä sen enempää. Kuten jo sanoin, niin pysyn tulkinnassani, mutta hyväksyn muutkin näkemykset. Kyllä seiska on hieno peli, jos se synnyttää tällaista analysointia vielä yhdeksän vuoden jälkeenkin.

Mitä tulee tuohon tekniikkademoon, niin seiskasta ei ole tulossa viriteltyä versiota PS3:lle. Kyseessä on tosiaan vain tekniikkademo, ja FF-sarja jatkuu uusin osin.
Spawn
11.09.2006 19:33:43 (muokattu 11.09.2006 19:34:23)
Löysinpäs muuten tällaisen: http://www.youtube.com/watch?v=5692axjnua8

Sanokaa, oi sanokaa, että FF7:sta ei tule uusintaversiota!

Ei tule. Tekniikkademo, jolla esiteltiin PS3:sta joillakin messuilla. Taisi olla peräti ensimmäinen PS3:n esittely, jossa noita demoja näytettiin. Tosin esirenderoitu, joten ei anna oikeaa kuvaa koneen oikeista tehoista. :)
Samoja spekulaatioitahan syntyi jo kun PS2:n tekniikkademona oli paranneltu cgi-pätkä FF8:sta. Sitä pidettiin jopa puhtaana faktana, että Square julkaisee PSOnelle julkaistut Final Fantasyt uudella grafiikalla PS2:lle.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
Minstrel
11.09.2006 19:39:48
Mitähän tuosta kasin pleikkaversiosta (Platium käy kyllä) saa pulittaa nykyään?
Ei olisi nyt hirveästi ylimääräistä rahaa, mutta himottaisi kokeilla sitä nyt heti ysin ja seiskan läpipeluun perään. Tietty jos joku hölmö haluaa luopua omastaan, niin ottakoon yhteyttä.
carnation
11.09.2006 20:15:58
Mitähän tuosta kasin pleikkaversiosta (Platium käy kyllä) saa pulittaa nykyään?

Kun äsken pikaisesti Huuto.netistä katsoin sulkeutuneita kohteita, niin suurinpiirtein 15-25 euroa siellä on niistä makseltu.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Swan
11.09.2006 20:17:26
**SPOILAUSTA VIELÄ TÄMÄN VIESTIN AJAN, SIT LOPPUU****EHKÄ**

Fakta on kuitenkin se, että Red on eri lajia kuin muut siekailijat. Ihminen on tuhonnut planeettaa ja ihminen saa kärsiä. Missään vaiheessa peliä ei tule kuitenkaan ilmi, että Redin laji olisi ollut pahaksi planeetalle. Viimeisessä CGI-pätkässä yritetään mielestäni tuoda ilmi sitä, että huolimatta kyseisen lajin olemassaolosta luonto kukoistaa. Laji on sopeutuu elämään muun luonnon kanssa, toisin kuin ihmiset.

Korjaus: Shinra on tuhonnut planeettaa. Ennen Shinraa Mako-energiaa ei edes tunnettu, eikä Lifestreamia täten imetty ihmisten käyttöön. Shinran tuhouduttua toisen CD:n lopussa myös planeetan energian kulutus lakkaa, ja jäljelle jää Jenovan tavoite yhtyä planeetan kanssa. CGI-pätkään vielä liittyen, nuo savupatsaat ja lasten nauru jättävät kanssa tulkinnanvaraa.

Mutta joo, nyt alan jo kuulostaa sellaisilta friikeiltä, jotka pelottavat minua. Ehkä ei kannata väitellä sen enempää. Kuten jo sanoin, niin pysyn tulkinnassani, mutta hyväksyn muutkin näkemykset. Kyllä seiska on hieno peli, jos se synnyttää tällaista analysointia vielä yhdeksän vuoden jälkeenkin.

Olen friikki ja ylpeä siitä. ;) Nyt myykää joku se FF6!
Swan
11.09.2006 20:19:54
Ei tule. Tekniikkademo, jolla esiteltiin PS3:sta joillakin messuilla. Taisi olla peräti ensimmäinen PS3:n esittely, jossa noita demoja näytettiin. Tosin esirenderoitu, joten ei anna oikeaa kuvaa koneen oikeista tehoista. :)
Samoja spekulaatioitahan syntyi jo kun PS2:n tekniikkademona oli paranneltu cgi-pätkä FF8:sta. Sitä pidettiin jopa puhtaana faktana, että Square julkaisee PSOnelle julkaistut Final Fantasyt uudella grafiikalla PS2:lle.

Heh, löysin sen FF8:n demovideon kanssa. Samaa vikaa tuon toisen kanssa, että ei anna kunnon kuvaa laisinkaan. Ei meinaa eroa huomata PSX:ään.

Kun äsken pikaisesti Huuto.netistä katsoin sulkeutuneita kohteita, niin suurinpiirtein 15-25 euroa siellä on niistä makseltu.

Eli melkein kannattaa sieltä se ostaa, sillä uudella on tosiaan melkoinen ryöstöhinta.
Spawn
11.09.2006 21:03:49
Heh, löysin sen FF8:n demovideon kanssa. Samaa vikaa tuon toisen kanssa, että ei anna kunnon kuvaa laisinkaan. Ei meinaa eroa huomata PSX:ään.

Tarkoitin siis sitä, että grafiikkaa on siloiteltu jälkeenpäin, joten video näyttää hienommalta kuin mihin PS3:n tehot ehkä riittävät. Ja kyllähän tuolla FF8:n PS2-demo eroaa ihan saatanasti PSX:n pikselimössössä. Siis tuossa PS2-demossahan oli käytetty pelimoottoria, jolla koko peli pyörii eikä cgi-videota, kuten alkuperäisessä pelissä.

Tosin ei PS2 ole ikinä ollut mikään vallankumous, imo.
Swan
11.09.2006 21:17:53
Siis tuossa PS2-demossahan oli käytetty pelimoottoria, jolla koko peli pyörii eikä cgi-videota, kuten alkuperäisessä pelissä.

Ahaa, no siinä tapauksessa on ihan kiitettävä ero. Näyttävät ihan PSX:n CGI-hahmoilta.
Spawn
11.09.2006 22:38:52
Näyttävät ihan PSX:n CGI-hahmoilta.

Eivät, mutta ei se mitään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)