Aihe: Onko kauhu kuollut genre?
1 2 3 4 5108 109 110 111 112
bedlam
28.08.2025 22:59:38

Olen tainnut kaksi kokonaista leffaa katsella tämän vuoden aikana ja kuukauden päästä pitäisi taas aloittaa kauhumaratooni. Saas nähdä mitä siitä tulee. Viime vuoden maratoniin ostettuja leffoja ja bokseja on vielä muoveissa joten onhan nuo syytä korkata vihdoin.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
k1mm0
29.08.2025 00:58:43
Weapons oli kyllä hyvä. Kauhuleffaksi hieman erilainen kerrontatyyli ja huumoriakin oli ripauteltu juuri sopivasti sekaan, hienosti rytmitetty leffa.
Stoalainen
29.08.2025 08:47:58
Onkohan tämä oikea alue? Final Destination Bloodlines.

Viihdearvo 4/5
Gore 5/5
Elokuva 1/5
Fiitalin Gizz!
kyseinen
29.08.2025 13:15:48
bedlam: Olen tainnut kaksi kokonaista leffaa katsella tämän vuoden aikana ja kuukauden päästä pitäisi taas aloittaa kauhumaratooni. Saas nähdä mitä siitä tulee. Viime vuoden maratoniin ostettuja leffoja ja bokseja on vielä muoveissa joten onhan nuo syytä korkata vihdoin.

Tämä vuosittainen traditio on hieno hetki tässä ketjussa. (Vaikken välttämättä hirveän montaa leffaa ole sun lokakuu-sessioiden pohjalta päätynytkään katsomaan.)
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
bedlam
29.08.2025 13:48:57 (muokattu 29.08.2025 13:49:13)

kyseinen: Tämä vuosittainen traditio on hieno hetki tässä ketjussa. (Vaikken välttämättä hirveän montaa leffaa ole sun lokakuu-sessioiden pohjalta päätynytkään katsomaan.)

Kiva kuulla että niitä joku kuitenkin lukee :D Joo ennen katselin paljonkin leffoja mutta tuon lokakuun tradition jälkeen vähentynyt hurjasti. Se maratooni jotenkin kuluttaa koko vuoden leffoille varatun energiavaraston kerralla, mutta silti sitä aina odottaa. Vielä kertaakaan en ole päässyt loppuun asti (31 leffaa), taas on yritys kova.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Kulkunen
29.08.2025 14:56:26
Weapons 3,5/5
Oddity 3/5

Pitäisi katsoa -listalla on Bring Her Back ja The Substance. Tuossa aiemmissa viesteissä oli Talk To Mestä kommentoitu, että ei omaperäisyyttä ja ihan huono, olen kyllä silleen eri mieltä, että minusta se oli hyvä ja vältti kuitenkin ihan pahimmat kliseet ja peruskauran sudenkuopat.

Sitten taas erehdyin jostain suoratoistosta katsomaan Tarotin, joka oli sitä ankeinta tusinakauhua mitä voi olla. Kaikki Final Destinationit tuli tässä kans katseltua kesän aikana, olin nähnyt vain ensimmäisen joskus silloin tuoreeltaan. Paikoin viihdyttäviä, mutta aika vähän näistä jää jälkipolville kerrottavaa.
Torniojaws
04.09.2025 00:54:19

Tää Alien Earthin viitosjakso oli kyllä hauskaa vähän kuin vanhan ajan X-Files -huumorointia. Kun jokainen tietää mitä jakson lopussa käy, on jakson aikana sitten revitelty jatkuvaa kiusoittelua kieli poskessa. Tyyliin katosta laskeutuu hitaasti pahaenteisen näköinen musta kiiltelevä "häntä" hahmon taakse ja sitten hahmo nappaakin siitä kiinni ja se onkin ihan vain kettinki, jonka toinen hahmo laski alas, että "annas se mulle".
Vortech Industrial Death Metal
kyseinen
05.09.2025 10:24:39
Kulkunen: Weapons 3,5/5
Oddity 3/5

Pitäisi katsoa -listalla on Bring Her Back ja The Substance.

Weapons ja Bring Her Back itselläkin listalla. Oddity oli minusta lähes 5/5, ilman lopun höpöä whodunit-dekkarimaisuutta näin olisi voinut ollakin. The Substance taas enempi 2/5, en ikinä lämpene täysin yhtään huumorivetoisemmille kauhuille, eikä tuossa oikein lähtenyt itselle myöskään se jatkuva shokkiwau-mässäily eikä Requiem for a Dream -henkisyys.

Promising Young Womanin ja The Companionin katsoin myös tässä "viime aikoina". Ei nyt ihan puhdasta kauhua kumpikaan, selvästi enemmän huumoria, mutta viihdyin molempien parissa yllättävän hyvin. 3/5.
Milkop
05.09.2025 10:49:00

Kaveri oli käynyt katsomassa Weaponsin. Koko sali oli kuulemma revennyt nauruun vähän väliä. Vaikuttaa... lupaavalta :)
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
dixi19
05.09.2025 14:37:59

Milkop: Kaveri oli käynyt katsomassa Weaponsin. Koko sali oli kuulemma revennyt nauruun vähän väliä. Vaikuttaa... lupaavalta :)

Jos olet nähnyt Barbarianin, niin tiedät vähän, että minkälaista tyyliä voi paikoin odottaa. Ja onhan ohjaaja pitkän linjan koomikko alunperin. Kauhu/trilleri/mysteeri se toki on suurimmilta osin, mutta ehdottoman paljon on huumoria mukana ja hyvää sellaista.

Mutta samalla sitten ne synkemmät hetket on todella synkkiä ja kyseessä on enempää spoilaamatta parillakin tasolla aika henkilökohtainen traumojen työstö ohjaajalle.

Joka tapauksessa todella toimivia kombo eri tunteita ja tyylilajeja.
anomus.com
antnis
09.09.2025 18:35:00 (muokattu 10.09.2025 01:18:23)
Ärsyttävä vain tuo päähenkilön esittäjä Weaponsissa, en o koskaan tykänny siitä missään sarjassa. Ja nuo feikkisilmälasit ovat ihan perseestä, niistä näkee suoraan, etteivät taita yhtään mitään.

edit. Hyvä leffa oli, kekseliäs. En kyllä edes naurahtant kertaakaan, ei siinä huumoria ollut juuri nimeksikään.
kyseinen
10.09.2025 09:34:29
antnis: En kyllä edes naurahtant kertaakaan, ei siinä huumoria ollut juuri nimeksikään.

Tietämättä elokuvasta juuri mitään, niin nauru taitaa olla jossain määrin (teini)yleisön defenssimekanismi, jolla yritetään osoittaa, ettei pelota.
bedlam
10.09.2025 13:32:31 (muokattu 10.09.2025 13:34:36)

kyseinen: Tietämättä elokuvasta juuri mitään, niin nauru taitaa olla jossain määrin (teini)yleisön defenssimekanismi, jolla yritetään osoittaa, ettei pelota.

Kyllä tuota kyseistä elokuvaa ihan komediana mainostetaan. Mutta ei minulla toki muuta tietoa että minkälainen tapaus. Minusta Barbarianissakin oli tarkoituksellista komiikkaa vaikka esim. IMDB-kuvauksessa ei komediaa mainitakaan.
Henri Henri Olavi
10.09.2025 13:38:31
bedlam: Kyllä tuota kyseistä elokuvaa ihan komediana mainostetaan. Mutta ei minulla toki muuta tietoa että minkälainen tapaus. Minusta Barbarianissakin oli tarkoituksellista komiikkaa vaikka esim. IMDB-kuvauksessa ei komediaa mainitakaan.

Oli Weaponsissa mustaa huumoria. Itse hymähtelin joissain kohdissa.
Never mind artificial intelligence, natural stupidity is always the winner.
dixi19
11.09.2025 19:48:57

kyseinen: Tietämättä elokuvasta juuri mitään, niin nauru taitaa olla jossain määrin (teini)yleisön defenssimekanismi, jolla yritetään osoittaa, ettei pelota.

Tällaisesta ei ole nyt kyse, koska elokuva ei lähtökohtaisesti ole ns. pelottelu-kauhu. Mutta tosiaan huumoria löytyy monin paikoin ja aika lailla kaikkia muitakin sävyjä onnistuneesti.
anomus.com
kyseinen
18.09.2025 09:20:31
Weapons kauhuna 2/5, komediana 4/5.

Muistin vasta leffan jälkeen, että ohjaaja oli tehnyt Barbarianin. Löyhästi analysoituna tässäkin koettiin samantyyppinen noin puolivälissä tapahtunut heijaus genrestä toiseen. Alkupuoliskolla oli ihan hyvää perinteistä kauhufiilistäkin, joskin ihmissuhdedraamailua tuli omaan makuun liikaa. Sitten mentiinkin minne mentiin, ja kun sen itsekin aika äkkiä tietysti tajusi, niin saattoi flipata huumoripuolelle ja nauttia kyydistä. Hauska elokuva.
Henri Henri Olavi
18.09.2025 11:49:51
Onko muidenkin kuin minun mielestä tämä Weapons parempi kuin Barbarian?
Virhe on signeeraus.
Kulkunen
18.09.2025 13:26:29
Henri Henri Olavi: Onko muidenkin kuin minun mielestä tämä Weapons parempi kuin Barbarian?

Minusta myös. Barbarianin lässähdys jälkipuoliskolle oli minusta vähän pahempi kuin Weaponsissa. Ei siinä, molemmat aivan hyviä leffoja.
Henri Henri Olavi
18.09.2025 18:46:38
Pidän itsekin molemmista, mutta tää Weapons on paljon syvällisempi. Ainakin mulle.
Virhe on signeeraus.
dixi19
18.09.2025 21:29:38

Henri Henri Olavi: Pidän itsekin molemmista, mutta tää Weapons on paljon syvällisempi. Ainakin mulle.

Vahvasti sama homma. Barbarianin eka puolisko, varsinkin se Justin Long -osuus oli silti oikein mainio.
anomus.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)