Aihe: Idols 2006-2007
1 2 3 4 5107 108 109 110 111122 123 124 125 126
kk80
11.03.2007 19:50:31 (muokattu 11.03.2007 19:51:28)
Ja Celinen lauluraita ja -soundi kyseisessä biisissä on jotakin aivan ultimaalista. On todellakin vastaanottajan ongelma, jos ei anna arvoa yhdelle viime vuosikymmenen parhaimmalle lauluvedolle sekä tuotannoltaan että esittämiseltään.

Kyllä, minulla todellakin on henkilökohtainen ongelma Celine Dionin tuotannon kanssa. Teknisesti rouva Dion on varmasti hyvinkin etevä ja onhan hänen äänensä muodostunut varsinaiseksi tavaramerkiksi. Kuten monet suuret diivat & persoonallisuudet niin Dionkin jakaa ihmiset varmaan aika kahtia. Itse kuulun siihen ryhmään, joka ei hänen ääntään ja manööverejään voi sietää. My Heart Will Go On hapatuksen nostaminen vuosikymmenen parhaimmaksi on sama kuin rankkaisi Pear Harbourin top 5 filmilistalleen. Ontuva vertaus mutta itselleni molemmat tekeleet edustavat aika samoja asioita: isosti tuotettua amerikkahuttua, josta löytyy sielua vähemmän kuin lidlin valmispitsasta. Olenko tosiaan ainoa joka näkee punaista kun ko. diiva ylitulkitsee joka helvetin sanaa koko kappaleessa...

Kysymys on Idolsissa solistikilpailusta. Solistikilpailussa ratkaisevaa on ääni. Jean-Jacques Nattiez on musiikin semiotiikassa määritellyt sävellysprosessin (poiesis) ja vastaanottoprosessin (aisthesis) väliin mateririaalitason, josta keskeistä osaa laulukilpailussa edustaa ääni (trace).

Nattiezin teoksia ei löydy omalta yöpöydältäni, joten kirjoittelen mielipiteeni ihan MUTU tasolla ilman sen kummempaa syvällistä musiikillista tuntemusta. Niihin kannattaa suhtautua tämä tosiasia huomioon ottaen. Väittäisin kuitenkin edelleen, että Idolssissa ei haeta parasta laulajaa vaan parasta poppistaraa. Tuotantokauden kaksi voittaja Ilkka Jääskeläinen tuskin tuuletti voittoaan loistavan lauluäänensä takia vaan syynä olivat enemmimäkseen ulkomusiikilliset seikat sekä oleminen oikeassa paikassa oikeaan aikaan (mahtaisikohan voittaa tänä vuonna). Myöskään Antti Tuisku ei häikäissyt laulutekniikallaan vaan vaikkapa Kristian Fors pesi kaverin mennen tullen. Miten sitten lopulta kävikään, Antti taitaa olla menestynein Idols starpa ja Kristiania näkee lähinnä KK-Markettien avajaisissa. Ehkäpä Idols ei kuitenkaan ole niin ryppyotsainen solistikilpailu kuin joku Montreauxin Kultainen Hirvi -gaala vaan puhtaasti viihteellinen kisa.

Ja todettakoon vielä, Kields ei pääsisi karsinnasta edes jatkoon solistikilpailussa. Kieldsin määkiminen on todellakin aika jäätävää kuultavaa.

Samaa mieltä. Kiedis on nyky RHCP:n ns. heikoin lenkki eikä todellakaan häikäise taidoillaan. Teknisistä puutteistaan huolimatta äijä vetää kuitenkin vaikkapa ikivihreän Under The Bridgen (kuten koko BSSM albumin)niin nappiin, että itse ainakin arvostan ko. suoritusta & tulkintaa enemmän kuin jotain siirapilla kuorrutettua Celine Dionin vetoa. Eli ei pelkkä laulutekninen briljanttius tee autuaaksi. Jos nyt ruvettaisiin keräämään listaa yhtyeistä joiden solisti ei pärjäisi Idolssissa ei loppua näkyisi. Joskus ne palaset vaan loksahtaa kohdalleen vaikka ei virtuoositeettia olisikaan kauhalla annettu. Eli väittäisin edelleen, että Kristian voi tehdä mielenkiintoisen albumin vaikka soundissa olisikin puutteita.

Haluaisin kasetillisen hänen pelkkiä lauluraitoja, joita kuuntelisin aina maanantaisin palatessani töistä.

Kannattaa varoa noita toiveita, joskus ne voivat toteutua...
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Starlia
11.03.2007 21:50:27
Jos Idolsia olisi 80-luvulla jo ollut niin Saksan kilpailussa olisi varmaankin tuomariston leuat loksahtaneet kun pitkätukkainen, kuoppaleukainen teini kävelee koelauluun ja sanoo "Hallo, ich bin Michael Kiske und..." :)
W-Man
11.03.2007 21:59:29
Jos Idolsia olisi 80-luvulla jo ollut niin Saksan kilpailussa olisi varmaankin tuomariston leuat loksahtaneet kun pitkätukkainen, kuoppaleukainen teini kävelee koelauluun ja sanoo "Hallo, ich bin Michael Kiske und..." :)

Haha, ei ne ois kuitenkaan päästäny poikaa ees jatkoon. ;)
Likaisen aktin näytän, väkivalloin minä tarpeesi täytän. jos tahdot, tahdot erilaisen rakkauden todistajaa..
olvekopo
11.03.2007 22:05:47
Ja Celinen lauluraita ja -soundi kyseisessä biisissä on jotakin aivan ultimaalista. On todellakin vastaanottajan ongelma, jos ei anna arvoa yhdelle viime vuosikymmenen parhaimmalle lauluvedolle sekä tuotannoltaan että esittämiseltään.

Mielipidehän se on tämäkin. Kyseisten seikkojen universaali arvottaminen ei ole kovin simppeliä.
elbowski
12.03.2007 00:17:10
Millon julkastaan ensi torstain kappaleet?
"Kaunianen on oikeesti persereikä keskellä espoota. Tai sit semmoinen tulehtunut näppylä espoon pakaroissa. Ja siellä muuten haisee oudolle, ootko huomannu? Paska mesta." -Diego
JPQ
12.03.2007 01:29:43

Ari voittakoon ja Celine Dion kamala kaiekti jopa autotune (eikun outotune) laulaja jos sitä suuremmalla syyllä saa voimaan pahoin.
PS. en hyväksy koneellista puutteiden korjausta tähän ei lasketa midi sequjen kvantisointia.
jazzmies
12.03.2007 10:44:29
Ari voittakoon ja Celine Dion kamala kaiekti jopa autotune (eikun outotune) laulaja jos sitä suuremmalla syyllä saa voimaan pahoin.
PS. en hyväksy koneellista puutteiden korjausta tähän ei lasketa midi sequjen kvantisointia.

Hevimuusikoiden.net vs. Ammattimuusikoiden.net -skaba koko tämäkin keskustelu. Ari, Maiden jee-jee. Ari vetää ylävireessä, mutta kun se on heviä, se on hyvvää ja ei sitä ei ole tunetettu!

Kuka tahansa nykyaikana on studiossa laulamassa, niin hiiren napautuksen päässä on pari sisarhentovalkoista: Antares Auto-tune ja kvantisointi.

Eli näin niitä levyjä tehdään sekä kustannuksia, aikaa ja hermoja säästyy. Jokainen levy on jo itsessään emävale, niin miksi niitä ei saisi tehdä huolella ja paikkailla. Melkoista jeesustelua se, että kertaotolla kaikki sisään ja masterointiin. Yesin Close to the Edgehän tehtiin kertasoitoilla kaikki, eikös juu. Ei paikkauksia. Ja Justice for All samaten, kerran Hetfield soitti Telecasterilla raidat sisään ja se oli siinä ja kasetti Poptorin ständeihin.

Jokainen taaksekelauskomento on koneellista puutteiden korjausta. Tunetus vain säästää aikaa ja solisitin ääntä. Ja miksi sitten jalometallin trigattuja midi-tuplia saadaan kvantisoida, mutta audiodataa ei?

Ja sanoppa ne kohdat, missä Dionin laulua on ilmiselvästi korjailtu tunettamalla!
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
sirdickyj
12.03.2007 12:11:08
Ja todettakoon vielä, Kields ei pääsisi karsinnasta edes jatkoon solistikilpailussa. Kieldsin määkiminen on todellakin aika jäätävää kuultavaa. Haluaisin kasetillisen hänen pelkkiä lauluraitoja, joita kuuntelisin aina maanantaisin palatessani töistä.

Toisaalta Kiedisin ei tarvitse osallistua moisiin mittelöihin, kun musa on (onneks) muutakin kuin suoriutumista. Muutoin kyllä samaa mieltä herran suoritteista, pakkasella puolella ja pahasti.

Eilen tsiigasin ekaa kertaa American Idolia, ja kävipä vaan mielessä, että kun Jackson ja Simon puuttuivat aika helvetin hyvin vetäneen mimmin vireisyyteen, niin mitäköhän herrat olis mieltä näistä Suomen pyrkyreistä, joista ainoa oikeesti hyvä tippui jo viimeks, ja se Anna Abdul vai mikälie, painii sellasessa genressä, mikä on vaativista vaativin, vaikka ihan hyvin vetääkin.

Kristian ja Ari vetävät todella huonosti, ainakin niitä biisejä, mitkä olivat viimeksi valinneet vedettävikseen, ja se Ari on muutenkin markan karaoketähti, jonka kaverit on varmaan kehuneet sitä niin paljon, että nyt se uskoo olevansa laulaja.

Kukaan noista Suomen "laulajista" ei pääsis American Idolissa edes jatkoon, vaikka Suomessa ovat jo loppuskabassa. Toisaalta, tuomarien taso on Suomessa aivan mitä sattuu, joten sikäli ei ihme, että näin on, esim. Jone Nikula ei erota epävirettä koivuhalosta, ja Nina Tapoi taitaa olla vaan turhan korreksti sanoissaan. Kallonen kai tajua jotain, mutta minkäs teet, kun arvosteltavat on kaikki alapuolella arvostelun. Suomen Idolsissa ei pitäisi olla loppukilpailua ollenkaan. "Sori, mutta tänä vuonna kaikki kilpailijat olivat ala-arvoisia, joten finaalia ei järjestetty".
Pataan! ...+alv.
Musta Arkipyhä
12.03.2007 12:23:52 (muokattu 12.03.2007 12:25:08)
Hevimuusikoiden.net vs. Ammattimuusikoiden.net -skaba koko tämäkin keskustelu. Ari, Maiden jee-jee. Ari vetää ylävireessä, mutta kun se on heviä, se on hyvvää ja ei sitä ei ole tunetettu!

Joo ja Kristiinahan vetää oikein vireisesti ,että..

Mä en ymmärrä mitä Celine Dion tähän kuuluu vaikka toi biisi sen alkuperäisveto onkin.Kyse ei ole tässä tapauksessa ole biisistä vaan siitä miten hyvin sen vetää.

Ja se Kristiinan lopun epävireisyys oli jotain kammottavaa.Ei sillä ,ettäkö Ari olis ollut täydellisyys ,mutta Mian puolesta harmitti:Selkeästi parempi ja monipuolisempi kuin nämä Panut ja Kristiinat joista ei ole kuin balladivetoihin - muissa tuntuu ääni loppuvan.Tosin samasta ongelmasta kärsi Mian Bon Jovi -veto ekassa ohjelmassa ,mutta muuten sillä on enemmän potkua äänessä kuin näillä em.kahdella.

Mitä RCHP:hen tulee niin miltähän kuulostas jos Celine Dion vetäis niitä biisejä? Samoilla taustoilla? Eikö ammattimuusikonkin pitäis katsoa kokonaisuutta?

Kysyy nimim.epätietoinen amatööri..:-)
"Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen)
Musta Arkipyhä
12.03.2007 12:26:06
Suomen Idolsissa ei pitäisi olla loppukilpailua ollenkaan. "Sori, mutta tänä vuonna kaikki kilpailijat olivat ala-arvoisia, joten finaalia ei järjestetty".

Tänä vuonna? Siis Idolsin pohjanoteeraus oli se edellinen kausi.Nämä uudet on Pavarotteja niihin verrattuna :-D
"Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen)
Tympee Huttunen
12.03.2007 12:29:12
Eilen tsiigasin ekaa kertaa American Idolia, ja kävipä vaan mielessä, että kun Jackson ja Simon puuttuivat aika helvetin hyvin vetäneen mimmin vireisyyteen, niin mitäköhän herrat olis mieltä näistä Suomen pyrkyreistä

Mua oikeasti ihmetyttää välillä nuo vire-kommentit American Idolsissa. Itse en yksinkertaisesti (puurokorvana) kuule välillä mitään virheitä, enkä usko suuren yleisön myöskään huomaavan mitään erikoista. Aina välillä tulee mieleen, että jos esitys ei vain tuomariin iske, hän voi ottaa kortin "no, se oli ihan hyvä, mutta vähän falskia välillä".

Tuomareilla tuntuu todellakin olevan todella hyvä sävelkorva ja he hakevat sitä täydellistä virettä. Voisin olettaa, että samasta syystä osa tähänkin keskusteluun osallistuneista pitää enemmän American Idolsista. Mulle American Idols on ollut tänä vuonna taas todella ylisiistiä kiiltokuvaa. Toista oli esim. Bo Bicen ja Constantinen ollessa mukana.
larinparaske
12.03.2007 13:41:38

Ja sanoppa ne kohdat, missä Dionin laulua on ilmiselvästi korjailtu tunettamalla!

Jees. Celinestä saa pitää tai olla pitämättä, mutta se taitaa kuitennii olla sitä osastoa nykylaulajista jotka vähiten nojaa tuohon tunettamiseen. Eiköhän se ala olla enempi sääntö kuin poikkeus.
I want to be the king and queen of cheese
sirdickyj
12.03.2007 15:32:51
Tänä vuonna? Siis Idolsin pohjanoteeraus oli se edellinen kausi.Nämä uudet on Pavarotteja niihin verrattuna :-D

Totta, toi koski niinkuin yleisesti sitä, tai siis oli tommonen kielei-poskessa-läppä. Mun mielestä toi kisa toimii tollaisenaan ihan o.k. viihteenä, esim. meidän 5v. tyttö tykkä katsoa sitä. Mitäs muuta sitä tarvii?
Pataan! ...+alv.
sirdickyj
12.03.2007 15:36:27
Mulle American Idols on ollut tänä vuonna taas todella ylisiistiä kiiltokuvaa.

Jep, ei kolise mullekkaan tippaakaan toi R&B huttu, mitä ainakin eiliset mimmit veti, ja vielä sillä nee...mustien mimmien staililla, ettei ykskään ääni oo suora, vaan pitää vääntää ja kääntää, koska biisit on niin huonoja.

Mieluummin itsekin silti katselen tuota Suomen Idolsia. Siinä mennään enemmän semmosilla biiseillä, mitä on itsekin tottunut kuulemaan.

Silti; puukorva-tuomarit ei joko erota tai eivät halua erottaa väärin laulamista hallitusta esityksestä. Siitä hyvänä esimerkkinä tuo Arin vato.
Pataan! ...+alv.
hoffe
12.03.2007 16:45:49
Siitä hyvänä esimerkkinä tuo Arin vato.

Samaa olin itse kuulevani vaikka eräs väitti toista. Toisaalta, eihän tuo kisa ole täysin laulukilpailu vaan persoonat ja esiintyminen vaikuttaa myös. Mahdollista on myös tapaus: "Kuuntelussa ongelmia, miksaajan vika..."
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
Fuzzy Boner
12.03.2007 17:35:37
Jep, ei kolise mullekkaan tippaakaan toi R&B huttu, mitä ainakin eiliset mimmit veti, ja vielä sillä nee...mustien mimmien staililla, ettei ykskään ääni oo suora, vaan pitää vääntää ja kääntää, koska biisit on niin huonoja.

Mieluummin itsekin silti katselen tuota Suomen Idolsia. Siinä mennään enemmän semmosilla biiseillä, mitä on itsekin tottunut kuulemaan.

Silti; puukorva-tuomarit ei joko erota tai eivät halua erottaa väärin laulamista hallitusta esityksestä. Siitä hyvänä esimerkkinä tuo Arin vato.

Mun mielestä tos Ameriikan versiossa on ihan jäätävän hyviä laulajia. Mielestäni noin sata kertaa parempia kun Suomen versiossa ikinä. mm.Eilinen Doolittlen veto oli hurja.

Mut makuasioita kai nämä kaikki. En jaksa tapella enkä varmaan ymmärrä niin kauheesti laulusta mitään. Mun korvaan vaan noi pari tossa AI:ssä kuulostaa oikeesti hyvältä. Suomen Idolssissa taas pitää olla sellanen "no nää on ekaa kertaa mikin varressa eli annetaan paljon anteeksi-suodin päällä"
Sinap
12.03.2007 18:04:20
mustien mimmien staililla, ettei ykskään ääni oo suora, vaan pitää vääntää ja kääntää, koska biisit on niin huonoja.

Ai tämän takia ne vääntää..looginen tosiasia. :) Joo...en kans ymmärrä sitä kiekuttelua. Joskus kuulee tyylitajuista kikkailua, mut pääsääntösesti se on sitä itsetarkoituksellista kiekutusta.
"Siinähän se tuubi on."
sirdickyj
12.03.2007 18:23:43
Mun mielestä tos Ameriikan versiossa on ihan jäätävän hyviä laulajia. Mielestäni noin sata kertaa parempia kun Suomen versiossa ikinä. mm.Eilinen Doolittlen veto oli hurja.

Niinhän näkin tossa kirjotin, jos luit kunnolla. Mutta silti tuo Suomen versio on lähempänä sydäntä ihan viihteellisestä näkökulmasta. Laulajinahan nuo jenkit hoitaa homman 100-0, siitä ei ole kyse.
Pataan! ...+alv.
sirdickyj
12.03.2007 18:24:47
Ai tämän takia ne vääntää..looginen tosiasia. :) Joo...en kans ymmärrä sitä kiekuttelua. Joskus kuulee tyylitajuista kikkailua, mut pääsääntösesti se on sitä itsetarkoituksellista kiekutusta.

Karmivimpana esimerkkinä Mariah Careyn versio umpiupeasta Open Armsista, jonka se lehmä väänsi ihan pilalle.

---jaahas, tuleekohan tosta "lehmästä jäähyä"? No, sen uhallakin...
Pataan! ...+alv.
Tympee Huttunen
12.03.2007 18:32:56
Mun mielestä tos Ameriikan versiossa on ihan jäätävän hyviä laulajia. Mielestäni noin sata kertaa parempia kun Suomen versiossa ikinä.

Näinhän se just on, mutta tosiaan viihteellinen arvo on mulle todella vähissä. Siellä on rivi loistolaulajia, joiden virheitä minä en edes kuule! (ainakin naisissa) Toki ymmärrän sen, että ammattitaitoisille muusikoille tuollaisen kuunteleminen on hunajaa, mutta minä en siitä saa mitään irti.

Kotimaan idolsissa sentään huomaa, että nyt menee kyllä nenän kautta ja nyt menee kyllä nuotin vierestä jne:) Lisäksi kotimaan idolsin kappalevalinnat tosiaan osuvat minulle paremmin.

Kaksi vuotta sitten oli musta huomattavasti parempi American Idols. Siellä oli silloin se jenkkilän Kristian Meurman, joka veti Lynyrd Skynyrdia ja ties mitä. Constantine veti taas mm. Bohemian Rhapsodya. Nyt mieskilpailijat ovat yksinkertaisesti tylsiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)