Aihe: Pearl Harbor
1 2 3
Varaani
31.05.2004 15:37:55
Kattokaas, pitäähän se "neekerikin" mukaan ottaa hoitamaan hommat kun ei valkoiset miehet suoriudu sodistaan itse.
Mage
31.05.2004 15:39:23
Olisi muuten hauska nähdä joskus venäläinen elokuva vaikkapa Talvisodasta. Millaisina suomalaiset kuvattaisiin?

Kaiva kirjastosta Kuoleman divisioona niminen kirja. Se perustuu jonkun politrukin päiväkirjoihin Lemetin motissa.
I don't like it but I guess things happen that way.
depe
31.05.2004 16:03:12
Kaiva kirjastosta Kuoleman divisioona niminen kirja. Se perustuu jonkun politrukin päiväkirjoihin Lemetin motissa.

Itse asiassa tuo on lukulistalla...
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
trx
31.05.2004 17:13:24
huonoin sotaelokuva mitä olen koskaan nähnyt. katsokaa mielummin speden hirttämättömät
jatkan, saamme kenties elää
Isodee
31.05.2004 17:30:01
muistaakseni se oli kuitenkin melko paska? joskus armeijassa tuli katsottua.

Suomen armeijan opetusfilmi?

Ja oli tosiaan uskomatonta sontaa koko leffa. Olen vältellyt rainaa tähän asti mutta eilisessä krapulassa tuli katsottua. Muistan että silloin kun tää ilmestyi, mediassa oli juttua siitä miten paljon asiavirheitä leffassa on. Mistäköhän niistä löytyis tietoa?
helmihillo
31.05.2004 18:03:50

Lisätään nyt vielä että huono oli.
http://koti.mbnet.fi/teelmo/teelmo
"we live like penguins in the desert. why can't we live like tribes" - dredg
DT
31.05.2004 18:40:55
Mua häiritsee sotaleffoissa yleensä se, että niissä tehdään miltei aina (etenkin usalaisissa) ns. hyvikset ja pahikset- erottelu. Vastapuoli kuvataan kasvottomana joukkona, jolla ei ole inhimillisiä tunteita, vaan heidän tehtävänsä on vain tappaa. Tällöin katsojalle jätetään mahdollisuudeksi samastua vain toiseen puoleen ja tämän puolen henkilöhahmot kuvataan sankareiksi. Luodaan mielikuva, että vastustajan sotilaiden elämän itseisarvo on paljon pienempi kuin ns. hyvisten. Vastustajaa ei sureta, mutta jos hyviksiltä kuolee yksikin, se on itkun paikka.
"Kaikki muuttu vaikeaksi, jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää ominaan. Minä vain katselen niitä - ja kun lähden tieheni, ovat ne minun päässäni. Minusta se on paljon hauskempaa kuin matkalaukkujen raahaaminen." -Nuuskamuikkunen
Nimismies
31.05.2004 18:59:09
Tuotakin juttua piti sitten yrittää elokuvassa kiillottaa ja musta mies sai jopa ampua yhden japanilaiskoneen alas. Ja mitalinkin antoivat sille, joopajoo.

Tuo tilanne kyllä perustuu tositapahtumiin, mutta vituttaa silti ihan täysillä. Tehty jumalattomalla paatoksella.

Itkettävän paska elokuva, alusta alkaen aivan hirveää kuraa. Jos minä olisin saanut tehdä kyseisen elokuvan, siinä Ben Affleckin leuka olisi jäänyt kiinni Kate Beckinsalen persereikään kun tämä kompastuu DJ Cuba Gooding JR Rasta Ötsöpömön 27-metriseen kikkeliin, jolla tämä lätkii Zeroja alas taivaankannelta. Josh Hartnett lentää tukka silmillä lentokonetta ja törmää paikkaan, jossa kaikki kolme edellä mainittua säheltävät tappaen luonnollisesti kaikki.

Kaverini kerran kertoi minulle, miten hieno ja koskettava elokuva Pearl Harbor on. Nauroin hänelle lähestulkoon päin naamaa.
Kaikista eniten ottaa kuitenkin pannuun, että mua ja Turboa sanotaan häiriköiksi. Mielestäni häirikkö on sellanen floodaaja, jolla ei ole mitään asiaa ja ainut missio on häiritä muiden keskustelua. - Mahe
Lord of the strings
31.05.2004 21:23:29
Oli kyllä erittäin huono elokuva. Silkkaa jenkkien ylistystä ja rakkaustarina -kakkaa.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
Guderian
31.05.2004 21:45:28

Oikeesti ne nuijat olis pudotettu välittömästi kehnoissa P-40 Warhawkeissaan. Kyllä Japanin laivaston lentäjien koulutustaso oli niin kovaa luokkaa. Perkele, pudottivat muka 7 Zeroa kaartotaistelussa.

Oikeesti Japani menetti kahdessa hyökkäysaallossa yhteensä 41 konetta, seikka joka sai vara-amiraali Chuichi Nagunon luopumaan kolmannesta hyökkäysaallosta. Pearl Harborin Yhdysvaltalaisjoukkoja komentanut kontra-amiraali Kimmel oli kouluttanut joukkonsa sangen verrattomasti, etenkin kun ottaa huomioon että mitään uhkaa ei osattu odottaa.

"Zeron" valtti oli nimenomaan ketteryys, mutta huono suojaus sekä itsetiivistyvien polttoainetankkien puute tarkoittivat todella huonoa vahingonkestoa. P-40 Warhawkin 6 konekivääriä taasen olivat mitä otollisin aseistus Zeroja vastaan, joten aivan toivoton ei tilanne ollut. Tarkkoja tilastoja Japanilaisten menetyksistä ja syistä en ole nähnyt, suurin yksittäinen aiheuttaja on epäilemättä ollut (kuitenkin) ilmatorjuntatuli. Olisikin mielenkiintoista saada selville tappiot varsinaisissa ilmataisteluissa kahden hävittäjän välillä.
"Klotzen, nicht Kleckern!"
ICE
01.06.2004 01:33:52
Pearl Hardor oli ihan järkyttävää lietettä. Sotaelokuvafanina suosittelen Tora! toraa! mikä on huomattavasti parempi tarina kuin Disneyn vastaava. Tora! Tora! ei tosin sotaelokuvana ole mikään ihmeellinen.

Pearl Harbor leffassa kaikki on vinossa..huhhuh. Sotilaatkin oli niin putipuhtoista sakkia että alkoi hirvittämään.
Tosin taistelupiloteista ei ole (tietääkseni) tehty mitään mainitsemisen arvoista sotaelokuvaa, vai onko? Suositelkaa jotain hyvää sotaelokuvaa. Tack.
Miksi juuri mä?
Meester Henk
01.06.2004 09:33:33
Hyökkäyksessä menetettiin 29 konetta lähinnä ilmatorjuntatulessa. Suuressa tukikohdassa on paljon ilmatorjuntaa ja kaikkien tuon ajan japanilaiskoneiden kestävyys aika heikko. Tappiot olivat vielä aika siedettävät. Kyllähän siinä olisi pitänyt lähettää vielä kolmas aalto.

Warhawk oli paras Yhdysvaltain armeijan hävittäjäkoneista, mutta silti selvästi alivoimainen zeroa vastaan. Zeroa ei oltu suunniteltu ottamaan osumaa. Sen piti olla niin ketterä, että vihollinen ei pääse ampumaan sitä lainkaan. Myöhemminhän tästä suunnitteluperiaatteesta jouduttiin luopumaan kun amerikkalaiset oppivat välttämään kaartotaisteluita ja saivat nopeampia konetyyppejä, joille boom and zoom -taktiikka oli mahdollinen.
depe
01.06.2004 10:45:47
Tosin taistelupiloteista ei ole (tietääkseni) tehty mitään mainitsemisen arvoista sotaelokuvaa, vai onko? Suositelkaa jotain hyvää sotaelokuvaa. Tack.

Piloteista kertovia elokuvia (hyvyydestä en sano mitään):
-Battle of Britain (nimi kertonee kaiken, Spitfireja ja Hurreja)
-Memphis Belle (kertomus erään B-17:n miehistön viimeisestä pommituksesta)
-Dark Blue World (kertoo tsekkilentäjistä, jotka pakenivat Englantiin natsimiehityksen alta)

Onhan noita varmaan muitakin, mutta ei nyt tule mieleen. Memphis Belle on noista mielestäni paras.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Guderian
01.06.2004 10:49:33 (muokattu 01.06.2004 10:53:25)

Hyökkäyksessä menetettiin 29 konetta lähinnä ilmatorjuntatulessa. Suuressa tukikohdassa on paljon ilmatorjuntaa ja kaikkien tuon ajan japanilaiskoneiden kestävyys aika heikko. Tappiot olivat vielä aika siedettävät. Kyllähän siinä olisi pitänyt lähettää vielä kolmas aalto.

Jälkiviisaana voi tosiaan sanoa että kolmas aalto olisi ollut oikea ratkaisu.

--

Japanilaisten tappioista näkyy olevan useita väittämiä. Eddy Bauer kirjoittaa (2. maailmansota -sarja) tosiaan 29 koneesta, Robert Stinnet (Day of deceit) 41 koneesta.
Guderian
01.06.2004 10:53:00

Onhan noita varmaan muitakin, mutta ei nyt tule mieleen. Memphis Belle on noista mielestäni paras.

Memphis Belle on tosiaan oikein mainio elokuva. Battle of Britain kärsii iästään (tehty -69, kertoo Imdb).
Heavy Metal Machine
01.06.2004 11:03:55
Tulipas annettua monta plussaa tähän keskusteluun kirjoittaneille... Kyllä, paskaa se oli!
Hei lennä pois, tyttöni pois
Jäärä
01.06.2004 16:23:17
Muistan että silloin kun tää ilmestyi, mediassa oli juttua siitä miten paljon asiavirheitä leffassa on.

Itse bongasin mm. jonkun "mekaanikon" hörppimässä light-cokista.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
barnabas
18.06.2004 20:57:56
Kyllähän se filmi ihan hienolta näytti, mutta tosiaan ärsyttää suunnattomasti kaikenaikainen amerikkalaisten ylistys. Nehän ne oikeastaan sodan aloittivat kun kiusasivat Japanilaisia.

Mutta sama juttuhan se on nykyään, amerikka saa median ja kaikki ihmiset uskomaan että Irakilaiset ovat pahoja vaikka USA se itse saatana on.
Hyvin menee.
juuso a
18.06.2004 22:37:06

aivan älytöntä hollywood sontaa nyykytysvaiheineen ja toimintakohtauksineen. tämän elokuvan ainoa tarkoitus on vissiin olla viihdyttävä, mutta siinäkin se epäonnistuu koska on aivan liian pitkä. oisivat edes kunnolla fiilistelleet sillä amerikkalaisuudellaan niinkun independence dayssä niin olisi herunut lisäpisteitä.
Elämä on kivaa, jippii!!!
Jammy
18.06.2004 22:39:07 (muokattu 18.06.2004 22:47:06)
edit: Ähh... Väärää tietoa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)