Lisää tosi tv:tä amerikkalaisittain. Tämän päivän Iltalehdestä. Onko tämä jo a) sairasta vai b) kipeää?
Teiniäiti, vauva ja viisi pariskuntaa. Vain yksi voi voittaa! Näin mainostaa amerikkalainen ABC-kanava tosi-tv-ohjelmaansa adoptiosta. Vasta 16-vuotias Jessica Bohne päätyy antamaan vastasyntyneen vauvansa adoptoitavaksi tosi-tv-ohjelmassa. Ohjelmassa nähdään, kuinka Jessica valitsee viidestä pariskunnasta mielestään sopivimman Liam-pojallensa. Be My Baby -jakso nähtiin reilu viikko sitten. Se tuli ulos ABC:n lippulaivana tunnetussa 20/20-ajankohtaisohjelmassa. Esitys nostatti rajun vastalauseiden myrskyn. Ohjelmassa seurataan, kuinka teiniäiti jututtaa kutakin viittä ehdokasparia, jotka kilpailevat äidin huomiosta ja suosiosta. Lopulta Jessica valitsee poikansa vanhemmiksi opettajapariskunnan. - Minä periaatteessa päätin, saavatko he lapsen vai eivät. Minä esitin tavallaan Jumalaa, on 16-vuotias äiti itse selittänyt rooliaan. Tahattomasti aiheen vierestä keskustelija sekä vahingossa tosikko. |
Mua ärysttää olla nyyppäri ja paheksua jotain, mutta nämä tosi tv:t ovat kyllä jotain sellaista... Itse en televisiota omista, yhtenä syynä kyseiset aivottomat ohjelmat. Mulla on hieman vanhoillinen kuva siitä, että median ja television pitäisi olla loppupeleissä itsessään jonkinlaisia moraalinvartijoita ja "hyviä jätkiä". Ehkä tämä on yleisradiolta opittua ja kaikin puolin aikansaelänyttä. Media noin yleensä elää mun käsittääkseni jonkinlaista etsikkoaikaansa. Tavallinen ihminen luo maailmankuvansa, uskomuksensa ja mielipiteensä pitkälti median kautta. Ehkä hieman kärjistettyä, mutta esimerkiksi yhdysvalloissa tietyt tv-yhtiöt ovat selkeästi eri leireissä. Bushin leiri on yksi. Media ei enää ole riippumatonta ja puolueetonta, vaan se kulkee entistä enemmän rahan ja vallan perässä. Tämä moraalinen rappio on mahdollistanut esimerkiksi tosi-tv:n Sekavia ajatuksia...Pitäisi ehkä pistää kunnon threadi aiheen pohjalta pystyyn. Big man, pig man, ha ha, charade you are |