Aihe: Parhaat sotaelokuvat
1 2 3 4 5 6 7
sormunen
13.11.2003 11:36:10
Ilmeisesti se Edvin Laineen versio on jo sen verran klassikko, ettei kukaan enää kiinnitä huomiota pökkelöön näyttelemiseen. Kaikki puhuvat ylinäytellysti sillä ärsyttävän pirteällä Suomi-elokuva tyylillä ja toilailevat koomisesti kuin Pekka ja Pätkä ikään.

No se henkilöohjaus on Lainetta, mutta mun mielestäni siinä taas näkyy kaiken "kömpelyyden" keskeltä se, että kaverit ovat itse olleet sodassa. Se luo aitouden, mikä taas tekee leffasta klassikon. Kun Hietasella menee silmät, joka jäbä on nähnyt sen saman monasti ennenkin. Sitä tunnetta ei tartte näytellä.
parinc.
13.11.2003 13:24:53
top5 ilman jorinoita:

1. Ilmestyskirja. Nyt.
2. Kauriinmetsästäjä
3. Full Metal Jacket
4. Veteen piirretty viiva
5. Inglorious Bastards (tietenkään en ole nähnyt, mutta tulee väkisin nousemaan top5:een. Tarantino+WW2 - ei voi olla toimimatta)
Myy mulle lippu Danko Jonesiin Tavastialle 19.12.!
85423321
13.11.2003 13:29:45
Minä en Platoonista ole muuten koskaan pitänyt enkä Vietnam - leffoista yleensäkään; kaikista taistelukohtauksista puuttuu dynamiikka lähes kokonaan.

Platoonin pitäisi olla aika realistinen. Sen tekemisessä oli apuna sama sotilasasiantuntija kuin Ryanissa ja Oliver Stone oli itsekin Vietnamin sodassa mukana.
So far, so good.. so not.
salmivaara
13.11.2003 14:07:54

Kyllä Full Metal Jacket lämmittää tämän pasifistin sydäntä.

Kaikkien aikojen paskin sotaelokuva on ehdottomasti Pearl Harbor.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
85423321
13.11.2003 14:42:08
Pearl Harbor on kaikkien aikojen paskin elokuva. Piste.
So far, so good.. so not.
Guderian
13.11.2003 14:44:54

Vieläkin kiukku nousee kun vain muisteleekin

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=26&t=33615&o=2
Klotzen, nicht Kleckern!
Antti*
13.11.2003 14:49:17
Ehdottomasti ykkösenä
Tuntematon Sotilas(vanha), hyviä on myös Pelastakaa sotamies Ryan, Full metal jacket, Talvisota...

Taistelutoverit on huippu sarja, piti käydä ostamassa heti se dvd-boksi kun ilmestyi.
" My lifestyle determines my deathstyle"
Vaihtovirta
13.11.2003 15:23:43
Täällähän nää parhaat onkin jo tullut mainittua, mut pistetään ny vielä pari.

Kadonnut pataljoona (tms?).
Kertoo 1 maailman sodasta ja jostain jenkkiläisestä pataljoonasta joka jätetään metsään sakemannien armoille. Kuulemma tositapahtumiin perustuva.

Vihollinen porteilla
Ei niin hyvä muutamaa kohtausta lukuunottamatta. Kertoo Staliningradin hyökkäyksestä venäläisen tarkka-ampujan näkökulmasta.
(tosin ryssä joka puhuu englantia ei oo kyl mun mielestä kovin uskottava..)
Huominen on uusi mahdollisuus..niille jotka elävät niin pitkälle..
Nimismies
13.11.2003 16:31:32
Mikä dynamiikka? Eikös taistelun tarkoitus ole tappaa? Toiset siis kuolevat? Kyllä siinä on dynamiikkaa aikalailla. Mikä on hieno taistelukohtaus? Eikö taistelu ole semmonen, missä aluksi eletään ja sitten osa kuolee ja osa silpoutuu? Mitä hienoa siinä vielä pitäisi olla? Eikös elämä ja kuolema ole aika peruskysymyksiä.

Siis. Taistelukohtauksia ei ole kuvattu jäntevästi, mielenkiintoisesti ja oivaltavasti. Kamera seisoo paikallaan ja kaverit roiskivat kuteja näkymätöntä vihollista kohti(tuo jälkimmäinen kyllä kuuluu Vietnamin sodan luonteeseen). Olin kyllä aika nuori katsoessani sen, pitänee tutkia uudelleen.

No ei ehkä kaikkien aikojen paskin, mutta maailman turhin kyllä. Miksi pitää vatvoa 2 tuntia ihmissuhdetta että nähdään tunti sotaa?
Muut M.netin jäsenet ovat vakioita, mutta Mahe ja Turbo ovat muuttujia. - Lähde: MAOL - taulukot.
sormunen
13.11.2003 16:48:16
Siis. Taistelukohtauksia ei ole kuvattu jäntevästi, mielenkiintoisesti ja oivaltavasti. Kamera seisoo paikallaan ja kaverit roiskivat kuteja näkymätöntä vihollista kohti...

Mitä mä olen antanut itselleni kertoa ynnä lukenut, niin eipä siellä normaalisti paljon muuta tapahdukaan. Taisteluissa on vain perkeleellinen meteli, mitään ei näe, kukaan siellä itse taistelussa ei tiedä, mitä tapahtuu ja kaikkia pelottaa järjettömästi. Ne on siellä round 20 vuotiaita poikia, ekaa kertaa poissa kotoa.

No kyllä mä ymmärrän, mitä sä tarkoitat, mutta otapa huomioon esim. se, että Stone on itse Vietnamin veteraani.
Guderian
13.11.2003 17:43:54

Platoon on erittäin hyvä elokuva, ei vähiten piinaavan kaksintaistelun Berenger - Dafoe ansiosta. Elokuvan pointti mielestäni ihmisten käyttäytyminen, muuttuminen, humanismi, ei niinkään sodan esittäminen...vähän kuin Thin red line.

Full metal jacket, on tietysti Kubrickia, tarkoittaa pahuksen hyvää ohjausta ja tinkimätöntä laatua, mutta minua vähän häiritsee se jako kahteen osaan niin selkeästi. Tosin, R. Lee Ermey on kirjaimellisesti elementissään kouluttajana, sitä roolisuoritusta ei väsy katsomaan ( http://www.rleeermey.com )

Onko kukaan nähnyt Pattonia? http://www.imdb.com/title/tt0066206/ Vaikuttaa todella hyvältä sotaelokuvalta, ihme kun ei ole televisioista (muistini mukaan) näkynyt, siinä missä likaisettusinat useaankin otteeseen. Eipä silti, Likaiset Tusinat ovat kyllä sarallaan loistavia nekin, sellaisella tähtikaartilla ei juuri voi epäonnistua :-)

Schindlerin lista, on sotaelokuva tai sitten ei, todella väkevä elokuva...

Nimismies, minä ymmärrän kyllä että huomaat valeTiikerit "Pelastakaa sotamies Ryanissa", mutta sitä en että erotat PPSH ja Suomi-KP:n "Rukajärven tiessä" ;-)
Klotzen, nicht Kleckern!
Juugeli
13.11.2003 17:47:41
Inglorious Bastards (tietenkään en ole nähnyt, mutta tulee väkisin nousemaan top5:een. Tarantino+WW2 - ei voi olla toimimatta)

Yeah!
Sotaelokuva on harvoin täysin mielenkiinnoton, useimmat hyviä ja kun puikoissa on Tarantino niin herra jumala mikä elokuva sieltä tuleekaan!
diibadaaba
13.11.2003 18:15:47
-Taistelutoverit, Talvisota, Vihollinen porteilla ja Väri-Tuntematon tuli ekana mieleen. Vihollinen porteilla on vekkuli kun kerrankin venäläisen näkökulmasta katsotaan ryminää.

Toisin kuin Laineen vastaavassa, Mollbergin Tuntemattomassa henkilöt ovat parikymppisiä kuten varusmiehillä on tapana, vihollisia näkyy yli 3 kertaa ja henkilöt vähemmän karikatyyrimäisiä.
There will come a time when you can even take your clothes off when you dance.
Bonham
13.11.2003 19:35:47
Patton on Hollywood spektaakkelia... muistaakseni George C Scott ei ottanut vastaan saamaansa Oscaria Pattonin roolista... Anttila myy nykyään DVD:nä n.12€... itse maksoin yli 30€... sillälailla
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Ussr
13.11.2003 19:45:56

No, aika pitkälle minunkin suosikkini ovat samoja, mitä tässä on mainittu mutta tässä tulee: (ei missään paremmuusjärjestyksessä)

- Taistelutoverit
- Full Metal Jacket
- Talvisota
- Likainen Tusina
- Ilmestyskirja. Nyt.
- Pelastakaa Sotamies Ryan
- Platoon

Siinä nyt joitain, mitä tuli mieleen.

Taistelutoverit on kyllä aivan omaa luokkaansa, jos se nyt elokuvaksi lasketaan. Kys. sarja menee kyllä kirkkaasti minun listani kärkeen. Parantui vielä huomattavasti, kun siitä puuttui oikeastaan kokonaan se perusamerikkalainen hehkutus, jota löytyy esim. Sotamies Ryanista. Yksinkertaisesti paras sota-aiheinen leffa/sarja, jonka olen nähnyt.
Are You Ready For Some Darkness?
-Turbojugend Imatra-
Chemo
13.11.2003 20:59:21

Edvin Laine; Tuntematon Sotilas (Suomi 1955)

Bonhamin listaan mulla ei ole oikeastaan muuta lisättävää kuin Full Metal Jacket, ja sekin on jo tullut moneen kertaan.

Ehdoton ykkönen mulle on kuitenkin vanha kunnon Tuntematon, se on semmoista perintökamaa isältä pojalle. Arvokas juttu.
Ramalamadingdong.
Nimismies
13.11.2003 21:07:53 (muokattu 13.11.2003 21:08:15)
Guderian:
Nimismies, minä ymmärrän kyllä että huomaat valeTiikerit "Pelastakaa sotamies Ryanissa", mutta sitä en että erotat PPSH ja Suomi-KP:n "Rukajärven tiessä" ;-)

Luutnantti Perkolan käyttämä konepistooli on (näin muistelisin) venäläinen PPSh-41, jonka valmistus aloitettiin syksyllä -41. Rukajärven tiessä on kuitenkin menossa vasta kesä -41. Pikku moka, tuskinpa kukaan hirvittävästi pisti merkille. Ne KP:t erottaa piipusta ainakin.

Useissa sotaelokuvissahan on paljonkin mokia, mutta esimerkiksi Taistelutovereista ne oli kyllä mielestäni saatu hyvin karsittua pois. Sotamies Ryanissakin on monia perin onnistuneita juttuja, kuten se, että amerikkalaisten Bazooka ei oikeastaan mahda Tigerille ei yhtikäs mitään. Jotain muitakin mokia siinä oli, Ryanissakin siis, muistaakseni se, että lopussa Ramelleen hyökännyt SS-panssaridivisioona(muistaakseni) ei toiminut Normandian alueelle. Guderian varmaan korjaa mikäli olen väärässä.

Sormunen:
Mitä mä olen antanut itselleni kertoa ynnä lukenut, niin eipä siellä normaalisti paljon muuta tapahdukaan. Taisteluissa on vain perkeleellinen meteli, mitään ei näe, kukaan siellä itse taistelussa ei tiedä, mitä tapahtuu ja kaikkia pelottaa järjettömästi. Ne on siellä round 20 vuotiaita poikia, ekaa kertaa poissa kotoa.

Eihän taistelu periaatteessa olekaan muuta kuin perkeleellistä meteliä ja hädänsekaista paniikkia. Sillä on kuitenkin oma dynamiikkansa, joka pitäisi saada siirrettyä valkokankaalle. Vertaapa Platoonia vaikkapa Black Hawk Downiin tai Sotamies Ryaniin. Kumman taistelukohtauksissa on enemmän potkua? Mielestäni ei ole mielenkiintoista katselua taistelukohtauksia, joissa kuvataan poteroissa istuvia miehiä, jotka ampuvat pusikossa olevia näkymättömiä vihollisia.
Muut M.netin jäsenet ovat vakioita, mutta Mahe ja Turbo ovat muuttujia. - Lähde: MAOL - taulukot.
Guderian
13.11.2003 21:26:43

Luutnantti Perkolan käyttämä konepistooli on (näin muistelisin) venäläinen PPSh-41, jonka valmistus aloitettiin syksyllä -41. Rukajärven tiessä on kuitenkin menossa vasta kesä -41. Pikku moka, tuskinpa kukaan hirvittävästi pisti merkille. Ne KP:t erottaa piipusta ainakin.

Njoo, tuollaiset kalustovirheet ovat kyllä aivan arkipäivää, siitä yksinkertaisesta syystä ettei noita vanhoja vaunuja, aseita yms. vempaimpia ole enää missään. Samoin tuossa Taistelutoverit -sarjassa käytettiin vaunuja jotka oli selvästi tehty neuvostovaunujen alustalle, näkyipä siellä muistaakseni myös jotain Sherman-johdannaisia.

Saa kyllä olla aika pedantti friikki että tuollaisista asioista huomauttaa, vähän kuin minä ja sinä ;-)
Klotzen, nicht Kleckern!
Hotakainen
13.11.2003 21:35:14
-Talvisota
-Yksi silta liikaa
-Black hawk down
-se wanha Pearl Harbourista kertova elokuva, en muista nimeä
Nimismies
13.11.2003 22:03:10
Njoo, tuollaiset kalustovirheet ovat kyllä aivan arkipäivää, siitä yksinkertaisesta syystä ettei noita vanhoja vaunuja, aseita yms. vempaimpia ole enää missään. Samoin tuossa Taistelutoverit -sarjassa käytettiin vaunuja jotka oli selvästi tehty neuvostovaunujen alustalle, näkyipä siellä muistaakseni myös jotain Sherman-johdannaisia.

Mielestäni nuo Taistelutovereiden vaunut oli kuitenkin aika hienosti tehty, etenkin rynnäkkötykit(taisi olla Stug ja Jadgpanther). Tosin Tigerit eivät onnistuneet vakuuttamaan minua vieläkään, liian pieniä ja torni liian edessä edelleen. Mikä on muuten tuo nelosjaksossa Shermannien mukana oleva panssari, eihän se mikään Matilda ole? Piru kun en saa nyt nimeä päähän.

Muuten, mistähän hitosta ne ovat saaneet toimivia T-26 - panssareita Talvisotaan?

Saa kyllä olla aika pedantti friikki että tuollaisista asioista huomauttaa, vähän kuin minä ja sinä ;-)

Toden totta:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)