Aihe: "Full" HD
1 2 3 4 5 6
bastardo
05.05.2010 15:41:02
Juho L: Tosiaan kun alkaa olemaan jo niin älyttömän tiheässä TV:tä ja kännykkä radiotaajuuksilla, ettei kohta edes uskalla pieraista RF-moduloidusti ilman, että Ismon kuvaan tulee flatuksen aiheuttama häiriö.

Ja tiheämpään käy kun jokaiselle on niin pakko myydä mokkulaa, jolla sitten ihmetellään kun ei se 21Mbps toteudu ikinä missään muualla kuin Huawein labrassa. Ei pysty käsittämään minkä takia jengin pitää saada paljon paremmin toimivien ADSL/kuituyhteyksien sijaan noita mokkuloita, kun reissun päälllä sen surffauksen voisi hoitaa tarvittaessa kännykkä + läppäri -combolla.
"If I'm crazy, then you're boring." -Henry Rollins
Thet
05.05.2010 16:12:43
bedlam:
Tottakai HD-kuva näyttää tuonkin kokoisessa töllössä monta kertaa paremmalle.

No ei kai se sit näytä. Mutta hintakaan ei ollut ei ollut HD-readya paljoon kalliimpi ja isommat töllöt (vielä hiukan hintavammat) olisivat olleet kuulemma tekniikaltaan vanhempia, joten enpä ostanu sellasta. Mut mä en tiedäkkään mistään mitään, muutakuin että isolta kankaalta teräväpiirto näyttää hyvältä.
"After the break i'm going to soak my hand in kerosene, light it up, and fistfuck a goat!" - Jon Lajoie
bedlam
05.05.2010 18:36:48 (muokattu 05.05.2010 18:38:46)

Thet: No ei kai se sit näytä.

Siis häh? Lainaamassasi viestissähän nimenomaan sanoin, että kyllä teräväpiirron erottaa ihan selkeästi dvd-resoluutiosta jo pienelläkin telkulla.
Krice
05.05.2010 19:48:32 (muokattu 05.05.2010 19:49:12)

bedlam: Siis häh? Lainaamassasi viestissähän nimenomaan sanoin, että kyllä teräväpiirron erottaa ihan selkeästi dvd-resoluutiosta jo pienelläkin telkulla.

Eri asia tarvitseeko sitä teräväpiirtoa. Kauppiaille ja valmistajille hd on kyllä käsittämätön rahasampo kun ihmiset uudistaa tv:t, digiboksit, soittimet ja vielä sen päälle levyt. Itse ainakin jatkan dvd:llä ja normikamoilla niin pitkään kun ne kestävät, sitten vasta uutta tilalle.
nirzin
05.05.2010 19:56:39
Krice: Eri asia tarvitseeko sitä teräväpiirtoa. Kauppiaille ja valmistajille hd on kyllä käsittämätön rahasampo kun ihmiset uudistaa tv:t, digiboksit, soittimet ja vielä sen päälle levyt. Itse ainakin jatkan dvd:llä ja normikamoilla niin pitkään kun ne kestävät, sitten vasta uutta tilalle.

Asiaa. Kyllähän perus-TV:n ja HD:n välillä ihan nähtävissä oleva ero on. Mutta kun sillä erolla ei ole kerrassaan mitään merkitystä! Ihan sama, onko se kuva hiukka parempi vai ei. Jos TV-ohjelma on niin hyvä, että sen viitsii katsoa, niin kyllä se hyvyys tulee ihan jostain muualta kuin pikselien määrästä.
touhis
05.05.2010 20:34:13
Aijaa, minkähän takia minä sitten katson valioliigapelit Canalin hd-kanavalta kun sama peli samanaikaisesti tulee myös sd-kanavalta jos pikselin määrällä ei ole mitään merkitystä?
Miikathebest
05.05.2010 20:59:57

touhis: Aijaa, minkähän takia minä sitten katson valioliigapelit Canalin hd-kanavalta kun sama peli samanaikaisesti tulee myös sd-kanavalta jos pikselin määrällä ei ole mitään merkitystä?

Ehkä haluat erottaa Liverpoolin ja Manun punaiset sävyt toisistaan :)

Itsehän katsoin juuri elokuvan nimeltä Adventureland 100" kankaalta 2,5m etäisyydeltä 1080/23,976p "formaatissa". Olipa vielä DTS-äänetkin, vaikkei niitä oltukaan osattu TAASKAAN tehdä kunnolla.
Kuvanlaatu tai koko ei juurikaan haitannut elokuvaan keskittymistä. Toisinaan huomasi kylläkin tarkennuksen olevan ihan jossain muualla, kuin missä olisi pitänyt olla.
Liikaa säröä!
Rhapa
05.05.2010 21:03:42
nirzin: Asiaa. Kyllähän perus-TV:n ja HD:n välillä ihan nähtävissä oleva ero on. Mutta kun sillä erolla ei ole kerrassaan mitään merkitystä! Ihan sama, onko se kuva hiukka parempi vai ei. Jos TV-ohjelma on niin hyvä, että sen viitsii katsoa, niin kyllä se hyvyys tulee ihan jostain muualta kuin pikselien määrästä.

Riippuu ihan siitä mistä kullakin roikkuu. Itselle kuvanlaatu on tärkeä osa leffanautintoa. Olen aika lailla hifisti leffojen katseluiden suhteen ja itselle ei tulisi mieleenkään "pilata" niitä paskoilla kamoilla, kun niistä voi nauttia ihan eri tavalla kunnon kamoilla. Mut kukin tekee miten tahtoo.
gigity gigity
touhis
05.05.2010 21:12:25
Miikathebest: Ehkä haluat erottaa Liverpoolin ja Manun punaiset sävyt toisistaan :)

Juu, sitähän se juuri. Ei yhtään haittaa, että erottaa pelaajien numerot paidan selkämyksistä jne. Ne tarkennuksen vaihtelut erottuu muuten noista canalin hd-lähetyksistäkin.

Vaikka ymmärränkin elokuvien 'hyvyyden' olevan muussakin kuin pelkästään kuvanlaadussa niin kyllähän sillä on merkitystä. Onhan se kai visuaalista taidetta, eikö? Esimerkiksi mulla on hyllyssä Master and Commander -leffa dvd:nä ja blu-raylla. Enpä ole tainnut sitä dvd:tä soittimessa käyttää sen jälkeen kun blu-ray -version hommasin.
Miikathebest
05.05.2010 21:20:20

touhis: Vaikka ymmärränkin elokuvien 'hyvyyden' olevan muussakin kuin pelkästään kuvanlaadussa niin kyllähän sillä on merkitystä.

Yritä sitten perustella tuo ihmisille, jotka katsovat luonto-ohjelmia 21-tuumaisesta kuvaputkitöllöstään riittävän turvavälin päästä. Ja joille äänetkin ovat liian voimakkaita kun leijonan karjahdus peittää alleen kaappikellon naksutuksen.

Pitäisiköhän aloittaa uusi keskustelu aiheesta: Miksi naapurit valittavat kun katson elokuvia ? :D
Liikaa säröä!
SirElwood
05.05.2010 21:30:07
Miikathebest: Pitäisiköhän aloittaa uusi keskustelu aiheesta: Miksi naapurit valittavat kun katson elokuvia ? :D

Ei tartte. Ne valittaa siitä siksi ettei kerrostaloasunto ole leffateatteri. Samoin kuin se ei ole treenikämppä soittamiseen jne.
touhis
05.05.2010 21:37:12
SirElwood: Ei tartte. Ne valittaa siitä siksi ettei kerrostaloasunto ole leffateatteri. Samoin kuin se ei ole treenikämppä soittamiseen jne.

Tosin naapurin huonokuuloinen mummo saa kyllä huudattaa maikkarin aamuteeveetä täysillä aamuseiskalta, mutta se ei taida kuulua tähän topikkiin.
Gleb91
05.05.2010 21:44:05
Ite kyllä en maksais edes sataa euroa jostain full hd 40 tuumasesta littanasta telkkarista. Tai maksaisin ja möisin sen. Tykkään kattoa ihan tosta vanhasta kunnon peruskokosesta putkitelkkarista. Ihan turhia kaikki hömpötykset. Elokuviin riittää ihan hyvin normi kokonen telkkari.
DJKaaos
05.05.2010 21:46:38
touhis: Aijaa, minkähän takia minä sitten katson valioliigapelit Canalin hd-kanavalta kun sama peli samanaikaisesti tulee myös sd-kanavalta jos pikselin määrällä ei ole mitään merkitystä?

Canal on vähän poikkeustapaus. Canal plussan "normaalit" futislähetykset ovat aikamoista kurapaskaa laadultaan. Jos tätä normaalia lähetystä vertaa vaikka Ylen tarjoamaan Mestareiden liigan kuvaan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Minä olen minä.
Tympee Huttunen
05.05.2010 21:47:20
Fingerporissa oli hauska pätkä, kun Heimo päätti ostaa kunnon vehkeet. Kotiin tuli iso laajakangas ja systeemit - tämän jälkeen hän katsoi Pekka ja Pätkä Neekereinä-elokuvaa:)
touhis
05.05.2010 21:48:02
Ainiin, tuli mieleen se 3D. Sehän on nyt tulossa seuraavana markkinoille, ekat 3d-telsut löytyy jo kaupoista. Playstation kolmoselle tuli äskettäin firmware-päivityksellä tuki 3d-graffalle, mutta varmasti vie ainakin muutaman vuoden ennen kuin tulee enemmän sisältöä saataville. Jos edes tulee koskaan yleistymään vai mitä olette mieltä?

Eihän sellaistakaan tiedä tarvitsevansa ennen kuin pääsee kokeilemaan ja sen takiahan en ole vielä uskaltanut käydä kaupoilla koeponnistamassa 3d-telsuja.. ;)
bedlam
05.05.2010 21:48:34 (muokattu 05.05.2010 21:51:29)

nirzin: Asiaa. Kyllähän perus-TV:n ja HD:n välillä ihan nähtävissä oleva ero on. Mutta kun sillä erolla ei ole kerrassaan mitään merkitystä! Ihan sama, onko se kuva hiukka parempi vai ei. Jos TV-ohjelma on niin hyvä, että sen viitsii katsoa, niin kyllä se hyvyys tulee ihan jostain muualta kuin pikselien määrästä.

Itse tykkään mielummin kuunnella musiikkia cd-levyltä hyvillä stereoilla kuin mp3-tiedostona tietokoneen kaiuttimista. Miksen tykkäisi myös katsella leffoja niin hyvällä kuvanlaadulla kuin mahdollista.

Mutta siis jälleen kyse on pitkälti siitä kuinka isolta ruudulta ne leffat katsoo. 28-tuumaisesta töllöstä dvd-materiaali näyttää miljoona kertaa paremmalta kuin parimetriseltä kankaalta. Olympialaisten aikaan oli kans hauska vertailla videotykillä TV2:n ja Yle HD:n kuvaa. Kyllä siinä niin iso ero on, että olen onnessani HD-digipoksista nyt lätkän ja jalkapallin mömmömkisojen lähestyessä. En kyl tiedä näkyykö tuo futis ilmaseksi, mutta lätkäkisat ainakin.

touhis: Ainiin, tuli mieleen se 3D. Sehän on nyt tulossa seuraavana markkinoille, ekat 3d-telsut löytyy jo kaupoista. Playstation kolmoselle tuli äskettäin firmware-päivityksellä tuki 3d-graffalle, mutta varmasti vie ainakin muutaman vuoden ennen kuin tulee enemmän sisältöä saataville.

Tuo Pleikkarin päivityshän koski pelkästään pelejä, leffoille päivitys tulee myöhemmin. Mutta noi 3D-pelithän tulevat uskoakseni jo tänä vuonna, hyvinkin piakkoin. Täytynee tosiaan ostaa toinen tykki niitä varten, onneksi 3D-yhteensopivia 720p-tykkejä saa muutamalla satkulla. 3D-peleissähän resoluutio on joka tapauksessa korkeintaan tuo 720.
touhis
05.05.2010 21:52:38
djKaaos: Canal on vähän poikkeustapaus. Canal plussan "normaalit" futislähetykset ovat aikamoista kurapaskaa laadultaan. Jos tätä normaalia lähetystä vertaa vaikka Ylen tarjoamaan Mestareiden liigan kuvaan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Ehkäpä näin on, siihen en ota kantaa. Tarkoitin kuitenkin sanoa, että katson mieluummin teräväpiirtokuvaa kuin sd-laatua.
DJKaaos
05.05.2010 21:56:37
touhis: Ehkäpä näin on, siihen en ota kantaa. Tarkoitin kuitenkin sanoa, että katson mieluummin teräväpiirtokuvaa kuin sd-laatua.

Juup. Mutta tsekkaappas joskus, jos on mahis. Se on meinaan niin epätavallisen kuraisa se peruskuva.
Minä olen minä.
touhis
05.05.2010 22:01:55
bedlam: Tuo Pleikkarin päivityshän koski pelkästään pelejä, leffoille päivitys tulee myöhemmin. Mutta noi 3D-pelithän tulevat uskoakseni jo tänä vuonna, hyvinkin piakkoin.

Ok, luulisin että esim sony haluaa tuoda 3d:n pikkuhiljaa markkinoille. Itse olen silti aika skeptinen sen menestyksen suhteen (ainakaan seuraavaan muutamaan vuoteen) kun teräväpiirronkin kanssa on yhä kohtuullisen vaikeata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)