Aihe: Alfred Hitchcock
1 2
päänahka
28.07.2009 00:50:45
noog: Nostellaas tätä ylös, sillä 9.8. näyttäisi MTV3 tekevän viimeinkin elokuvien suhteen jotain hienoakin. Silloin alkaa nimittäin pieni Hitchcock-leffojen "putki" elokuvalla Takaikkuna. Tämän jälkeen näytetään kolme muutakin hänen elokuvaansa. Tässä lista päivämäärineen ja esitysaikoineen:

Sunnuntai 9.8. Takaikkuna (Rear Window, 1954) klo 14.45
Torstai 13.8. Psyko (Psycho, 1960) klo 23.30
Perjantai 14.8. Linnut (The Birds, 1963) klo 22.30
Sunnuntai 16.8. Vertigo - Punainen Kyynel (Vertigo, 1958) klo 14.55

Tämähän sopii. Katsoin tässä vähän aikaa sitten Linnut ensimmäistä kertaa, noi muut isot on nähty, mutta niistä on jo aikaa. Itselläkin kyllä tuossa Linnuissa jäi se jokin puuttumaan, hieno leffa kyllä, mutta ei yltänyt Takaikkunan, Psykon ja Vertigon tasolle ainakaan sen mukaan miten muistan niiden aikoinaan päräyttäneen.
Keksi lensi yli käenpesän.
EH
28.07.2009 11:41:20
Onhan se hienoa että näytetään Hitchcockia telsussa, tosin jotain vähemmän tunnettujakin pätkiä olisi noiden ikiklassikoiden väliin voinut laittaa. Oma suosikkini (itse asiassa voisin väittää kaikkien aikojen lempielokuvakseni) on Takaikkuna, mutta muita hyviä on mm. tässäkin ketjussa jo mainitut Köysi ja Frenzy. Hitchcockin humoristisemmat elokuvat, kuten Kuka murhasi Harryn tai Perintö (Family Plot) eivät sitten oikein uppoa.

Noista bokseista voisin suositella tätä:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/7021 … fred-Hitchcock-Box-Set/Product.html
Jostain saattaa saada halvemmallakin, itse löysin omani HMV:stä Englannissa ollessani. Paketin kaikista elokuvista yhtä tai kahta lukuunottamatta löytyy suomitekstitkin, ja 14 leffasta riittänee viihdettä useammaksikin illaksi.
Don't waste your time or time will waste you.
elbowski
28.07.2009 12:40:10
Noista bokseista voisin suositella tätä:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/7021 … fred-Hitchcock-Box-Set/Product.html
Jostain saattaa saada halvemmallakin, itse löysin omani HMV:stä Englannissa ollessani. Paketin kaikista elokuvista yhtä tai kahta lukuunottamatta löytyy suomitekstitkin, ja 14 leffasta riittänee viihdettä useammaksikin illaksi.

Tämä boksi löytyy itseltänikin. Tilasin kesän alussa ja silloin hinta oli vielä vaivaiset 22,49€. Ei tuo tämän hetkinenkään hinta ole paha 14 leffasta. Suosittelen kyllä. Tosin itsellä meni lähetyksessä paketin pahvikuoret rikki, mutta ne nyt oli niin rumat että olisin varmaan laittanut hienot värikkäät dvd:t hyllyyn ilman niitä joka tapauksessa. Samaa olen kuullut tapahtuvan muillekin jotka ovat tuota boksia tilailleet.
I am Jack's smirking revenge.
carnation
28.07.2009 12:43:57 (muokattu 28.07.2009 12:46:51)
noog: Nostellaas tätä ylös, sillä 9.8. näyttäisi MTV3 tekevän viimeinkin elokuvien suhteen jotain hienoakin. Silloin alkaa nimittäin pieni Hitchcock-leffojen "putki" elokuvalla Takaikkuna. Tämän jälkeen näytetään kolme muutakin hänen elokuvaansa. Tässä lista päivämäärineen ja esitysaikoineen:

Sunnuntai 9.8. Takaikkuna (Rear Window, 1954) klo 14.45
Torstai 13.8. Psyko (Psycho, 1960) klo 23.30
Perjantai 14.8. Linnut (The Birds, 1963) klo 22.30
Sunnuntai 16.8. Vertigo - Punainen Kyynel (Vertigo, 1958) klo 14.55

Mitäs hienoa tuossa on, että pitää näyttää juurikin nuo moneen kertaan nähdyt elokuvat. Huonosti valittu, MTV3 on huono. Sama asia kuin esim. Kubrickia esitettäessä näytetään aina ja joka helvetin kerta joku Hohto ja/tai Full Metal Jacket. On niitä muitakin, ja parempia vieläpä. YLE Teema osaa ainakin näyttää sitä harvinaisempaa kamaa, näin off topiccina.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
elbowski
28.07.2009 13:01:39
carnation: Mitäs hienoa tuossa on, että pitää näyttää juurikin nuo moneen kertaan nähdyt elokuvat. Huonosti valittu, MTV3 on huono. Sama asia kuin esim. Kubrickia esitettäessä näytetään aina ja joka helvetin kerta joku Hohto ja/tai Full Metal Jacket. On niitä muitakin, ja parempia vieläpä. YLE Teema osaa ainakin näyttää sitä harvinaisempaa kamaa, näin off topiccina.

Jos en väärin muista, niin eikö esim. Linnut näytetty viimeksi kesällä 2006? Toki Teema on omalla tasollaan elokuvaohjelmistonsa kanssa, mutta kyllä minä sanoisin että mikä tahansa muutos parempaan suuntaan MTV3:n tämän hetkisestä tasosta on hienoa. Ja hyviä elokuviahan nuo ovat, vaikka jokaisen olenkin jo nähnyt. Hyvä juttu tässä on se, että varmasti moni taas löytää Hitchcockin työt näiden perusteella.
tsugaru
29.07.2009 18:43:47
Takaikkunassa on jotakin verratonta. Johtuuko sitten Stewartin ja Kellyn kevyistä roolihahmoista yhdistettynä tihenevään jännitykseen. Muistuttaa jossain mielessä Allenin Murhamysteeriä Manhattinilla.
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
elbowski
29.07.2009 18:46:43
tsugaru: Takaikkunassa on jotakin verratonta. Johtuuko sitten Stewartin ja Kellyn kevyistä roolihahmoista yhdistettynä tihenevään jännitykseen. Muistuttaa jossain mielessä Allenin Murhamysteeriä Manhattinilla.

Takaikkuna on kyllä omakin suosikki. Siinä on samalla niin kotoisa ja jännittynyt fiilis. Greenwich Villageen sijoittuva setti on ehkä siisteimpiä lavasteita ikinä.
Juugeli
29.07.2009 19:01:33
carnation: Mitäs hienoa tuossa on, että pitää näyttää juurikin nuo moneen kertaan nähdyt elokuvat. Huonosti valittu, MTV3 on huono. Sama asia kuin esim. Kubrickia esitettäessä näytetään aina ja joka helvetin kerta joku Hohto ja/tai Full Metal Jacket. On niitä muitakin, ja parempia vieläpä. YLE Teema osaa ainakin näyttää sitä harvinaisempaa kamaa, näin off topiccina.

Torstain myöhäisilta on ollut jo pitkään parasta, mitä Maikkarilla on ollut tarjota. Onhan sielläkin toki paljon paskaa tullut, mutta esimerkiksi huomenna tulee vähän vähemmän nähty Frank Langellan tähdittämä Dracula.
A good song should make you wanna tap your feet and get with your girl. A great song should destroy copcars and set fire to the suburbs. I'm only interested in writing great songs. Tom Morello
MaD PiAnIsT
29.07.2009 22:10:40

noog: Takaikkuna on kyllä omakin suosikki. Siinä on samalla niin kotoisa ja jännittynyt fiilis. Greenwich Villageen sijoittuva setti on ehkä siisteimpiä lavasteita ikinä.

Takaikkuna on mielestäni edelleenkin paras elokuva mitä on koskaan tehty. Lintujen tilalle oisin toivonut vaikkapa North By Northwestiä mikä on siellä Hitchin top 5 omalla listallani. Ei kyllä tule noita leffoja telkasta katsottua kun DVD:t on hyllyssä ja juuri hiljattain nuo katsoinkin.

Viimeisimpänä katsoin Hitchin The Trouble With Harry leffan ja en oikein tykännyt. Poikkeaa Hitchin muista leffoista niin paljon ettei oikein uponnut ja juoni tuntui laahaavan pahasti. Olihan seassa ohjaajan omaa mustaa huumoria mikä pisti hymyilyttämään, mutta muuten aika väsynyt jos vertaa näihin Hitchin muihin leffoihin.
"Olen edelleenkin sitä mieltä että kakkonen on mielettömästi ykköstä parempi." -Kikolaa
velipesonen
29.08.2011 13:08:11

Mun mielestä Hitch on eräs niistä harvoista jotka ovat onnistuneet tekemään elokuvia joita viitsii katsoa. Elokuvien tekemisessä näyttää olevan vallan monta keskeistä asiaa joissa mennä vikaan: kaupallisuus (isot rahat kyseessä joka tapauksessa), näyttelijöiden kykenemättömyys, teknikoiden ja kuvaajien urautuminen. Minusta Vertigo on paras.
"Only rock and roll was real, everything else was unreal" -John Lennon
juuso a
29.08.2011 13:38:04

velipesonen: Mun mielestä Hitch on eräs niistä harvoista jotka ovat onnistuneet tekemään elokuvia joita viitsii katsoa. Elokuvien tekemisessä näyttää olevan vallan monta keskeistä asiaa joissa mennä vikaan: kaupallisuus (isot rahat kyseessä joka tapauksessa), näyttelijöiden kykenemättömyys, teknikoiden ja kuvaajien urautuminen. Minusta Vertigo on paras.

Vertigo on kyllä upee leffa. Samoin myös Rear Window, jonka voisi katella tässä pitkästä aikaa.
Allekirjoitukset v****taa minua.
MaD PiAnIsT
29.08.2011 15:54:08

Katsoiko kukaan Notorius - Kohtalon Avain mikä tuli Teeman sunnuntai-iltaelokuvana kuudelta? Itse en ollut tätä aiemmin nähnyt ja kyllähän tämä toimi hienosti. Loppukohtaus oli kuumottavuudessaan loistava. Yksi parhaista kyllä tämä romanttinen jännäri.
apenaattori
29.08.2011 17:18:06
MaD PiAnIsT: Katsoiko kukaan Notorius - Kohtalon Avain mikä tuli Teeman sunnuntai-iltaelokuvana kuudelta? Itse en ollut tätä aiemmin nähnyt ja kyllähän tämä toimi hienosti. Loppukohtaus oli kuumottavuudessaan loistava. Yksi parhaista kyllä tämä romanttinen jännäri.

Omasta mielestäni aika ylihypetetty pätkä. Ajan hammas on jäytänyt vähän liikaa, melko kuivakaa seurattavaa oli mielestäni.
MaD PiAnIsT
29.08.2011 19:24:26

apenaattori: Omasta mielestäni aika ylihypetetty pätkä. Ajan hammas on jäytänyt vähän liikaa, melko kuivakaa seurattavaa oli mielestäni.

No se on kyllä totta, että välillä sai haukotella tuota ylikermaisenmakeaa näyttelyä ja lässytystä. Eikä Ingrid Bergman nyt mikään aivan mahtava leffan alkupuolella ollut. Mutta näistä huolimatta tykkäsin juonesta ja siitä miten tarina eteni johdonmukaisesti.
juuso a
29.08.2011 19:49:21

MaD PiAnIsT: Katsoiko kukaan Notorius - Kohtalon Avain mikä tuli Teeman sunnuntai-iltaelokuvana kuudelta? Itse en ollut tätä aiemmin nähnyt ja kyllähän tämä toimi hienosti. Loppukohtaus oli kuumottavuudessaan loistava. Yksi parhaista kyllä tämä romanttinen jännäri.

Pistin nauhalle, mutta en vielä ole kerennyt kattoo. Noh, tietääpä taas mitä odottaa.:D
Allekirjoitukset v****taa minua.
AP
29.08.2011 22:01:07
juuso a: Pistin nauhalle, mutta en vielä ole kerennyt kattoo.

Sama. Eiköhän tuo kuitenkin pidä otteessaan. Noita pitää vaan alkaa katsoa vaikka aluksi tuntuisikin hitaalta. Ainakin Muukalaisia junassa oli sellainen, jota aloin seurata ihan puolivahingossa ajatuksella "katotaas nyt oikein Hitskokki". Mutta perkele, sehän koukuttikin niin ettei edes vessaan malttanut poiketa.

Kyllä se Psyko omakin suosikki on, ehkä helppoutensa takia -- kumminkin jotenkin lähellä nykyaikaista kauhupätkää. Takaikkuna on myös kova. Vertigon näkemisestä on aikaa liikaa. Rebekkassakin oli jännä tunnelma.

Hitchcock-elämäkertoja kannattaa lukaista, kyseessä lie ollut melkoisen metka persoona puolihärskeine vitseineen ja käytännön jekkuineen. Elokuvat voivat näyttää lavasteissa kuvatuilta ja tylsiltä, mutta niissä on usein nähty hyvin paljon vaivaa esimerkiksi joidenkin putoamisefektien tai leikkausten eteen.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)