Mie tilasin 92-98 tai jotain. Ne ensimmäiset numerot oli legendaarisia. Pelien läpipeluuohjeita lukiessa ihmettelin, notta mitenkä voipi olla tuommoisia pelejä olemassa, joissa voi tehdä ihan mitä vain?! "Ota lattialta avain ja yhdistä siihen purukumi ja naru, näin saat lingon jolla voit ampua luumun ikkunasta läpi." Kun ei meillä siis mitään PC:tä ollut, C64 ja naapurilla Nintendo. Syntyi hirmuinen hinku, että tuommoinen konehan se on saatava, jolla on noin valtavan hienoja pelejä! No, kyllähän Monkey Island 2 on yhä maailman paras peli. Ja heh sitä Doomin hehkutusta ennen kuin se ilmestyi. Kehuin kavereille pelanneeni sitä, vaikka en oikeasti ollut. Ei sillon ollut intternettiä josta saa pelin kähvellettyä... "I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot." |
Ja heh sitä Doomin hehkutusta ennen kuin se ilmestyi. Kehuin kavereille pelanneeni sitä, vaikka en oikeasti ollut. Ei sillon ollut intternettiä josta saa pelin kähvellettyä... Eka Doomihan ilmestyi juuri internetissä. Mä sen ekan osan ainakin sieltä kävin "kähveltämässä". Mutta tosiaan eihän juuri kellään vielä silloin ollut "omaa nettiä". Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
Muistan, kun kävin ostamassa numeron 1/92 paikallisesta marketista. Isi oli antanut viisikymppiä ja mä ostin lisäksi karkkia, kun se ei ollukkaan niin kallis kun ne Pelit-vuosikirjat, mitä olin lukenut jo vuodesta 89. Muistaako kukaan niitä, kaksi kertaa vuodessa ilmestyneitä järkäleitä, joita sitten luettiin kunnes ne yksinkertaisesti levisivät käsiin? No, vuoteen 94 asti olin (eli isi oli) irtonumero-ostaja, sitten sain joululahjaksi kestotilauksen, joka loppui muistaakseni 97 tai 98. Jotakuinkin niihin aikoihin kiinnostus peleihin lerpahti, ja en tilannut sitä uudelleen. Pelit-lehti, yksi viimeisistä mohikaaneista rahan raiskaamien selkärangattomien seassa. Word. Muistaako kukaan NNirvin kolumnia X-Wingistä vuodelta 94? Siinähän Niko väänsi "arvostelun" pelistä koskaan sitä pelaamatta, näyttääkseen miten ulkomaisissa pelilehdissä homma hoidetaan. Siihen perään sitten totesi, että arvostelua ei tämän kuun lehdessä ole, koska peliä ei ole vielä tullut. Ulkomaiset lehdet tosin retostelivat kahdentoista sivun arvosteluillaan... Respektiä tippui. Tuossa pari kuukautta sitten lehtimyyjä sai minut nalkkiin, ja tilasin uuden Pelit-lehden vuodeksi. Ei ollut edes kallis. Nyt on pari numeroa luettu ja meno on hieman muuttunut. Mielestäni konsolit ovat suht' turhia vieläkin, vaikka niihin saa nettipeliä ja ties mitä. Muutama kirjoittelija on vaihtunut, kolumnien taso oli ihan hyvä. Postipalstaa on ikävä, mutta olenhan tällainen fossiili joka diggasi hyvin ja ajatuksella kirjoitetuista kirjeistä (poislukien Amiga-PC konesota). Arvostelut ovat ok-tasoa, ei ole tullut vastaan sellaisia nerokkaita juttuja mitä aikaisemmin oli. Ihan ok lehti vieläkin, kyllä tuota vuoden lukee nyt alkuun. while(true) {metal.play(örörör);} |