Aihe: Jääkiekon MM-kisat, Quebec City & Halifax, 2.-18.5.2008
1 2 3 4 571 72 73 74 75110 111 112 113 114
hapan
13.05.2008 14:12:39 (muokattu 13.05.2008 14:14:32)
Huoh, ei tainnut mennä ajatukset ihan perille asti. Puhuin päättäjien tekopyhyydestä, enkä lajin säännöistä. Jos lätkämyllyjä kauhistellaan väkivaltakantilta niin eikö sekin ole kauhisteltavaa, että koko laji perustuu väkivallalle ja toisen vahingoittamiselle?

Sitä kauhistellaan ihan tasan niin kauan, kun se ei ole sääntöjen mukaista. Ei siinä ole sen kummemmasta tekopyhyydestä kyse.

Hoho, lätkää on pelattu aika kauan ennen punakoneen aikoja. Ja kyllä, siellä on myös tapeltu... lajin synnyn alkuajoista asti.

Mä en jaksa uskoa, että silloin, kun lätkää alettiin pelaamaan, niin siellä oli jätkät vetämässä yks ykköstä änhooällän malliin. Mun mielestä viihdyttävintä peliä on vauhdikas ja maalirikas peli. Taklaukset kuuluu kontaktilajiin, mutta tappelut pysykööt nyrkkeily- ja showpainikehissä.
eino mutku
13.05.2008 14:21:29
Mä en jaksa uskoa, että silloin, kun lätkää alettiin pelaamaan, niin siellä oli jätkät vetämässä yks ykköstä änhooällän malliin. Mun mielestä viihdyttävintä peliä on vauhdikas ja maalirikas. Taklaukset kuuluu kontakti lajiin, mutta tappelut pysykööt nyrkkeily- ja showpainikehissä.

Itse vetäisin rajan siihen, että hanskoja ei tiputeta. Jos pelitilanteessa syntyy kähinää, niin hyvä niin, mutta sen verran voisi pehmentää, että hanskat kädessä, niinhän nyrkkeilyssäkin tehdään. Siinä voisi yhtälailla ottaa miehestä mittaa, mutta jälki pysyisi edes vähän siistimpänä.

Tappelussa on kuitenkin kysymys aina kanssapelaajan tarkoituksellisesta vahingoittamisesta, eikä se kuulu (tai tarvitsisi kuulua) mihinkään urheilulajiin.

Änärissä perustellaan näitä poliiseja sillä, että ei pelata niin sikaa kun on pelote, mutta jos sikailut kitkettäisiin pois kovilla rangaistuksilla (pelikiellot ja sakot), niin kyllä ne vähenis yhtälailla.

Ihan niinkuin rikollisuus poistuisi kuolemanrangaistuksilla...
kalamies#23 >-)))> joo justiinsa joo
DaKiller
13.05.2008 14:23:49

http://www.youtube.com/watch?v=hyjm3A0N_VE&NR=1

Heh, jotenkin tulee south park mieleen.
hapan
13.05.2008 14:28:36
http://www.youtube.com/watch?v=hyjm3A0N_VE&NR=1

Heh, jotenkin tulee south park mieleen.

HAHA, repesin hiukan, ku eka muljuttaja kaatuu, eikä meinaa päästä ylös ja sitten lähtee konttaamalla karkuun!
Dunga
13.05.2008 14:41:17
Sitä kauhistellaan ihan tasan niin kauan, kun se ei ole sääntöjen mukaista. Ei siinä ole sen kummemmasta tekopyhyydestä kyse.

Hoho, kiitos absoluuttisesta totuudesta. "Kun minä sanon niin se on niin"? Turha tästä on tämän enempää vängätä, tekopyhyyttä siitä _minusta_ löytyy paljon.

Kauhistelkoot kukkahattutädit ja sedät minkä ehtivät, ei oo pakko katsoa jos ei kiinnosta. Fakta on se että tappelut ovat kuuluneet jääkiekkoon jo lajin synnyinvuosista lähtien.

Mun mielestä viihdyttävintä peliä on vauhdikas ja maalirikas peli. Taklaukset kuuluu kontaktilajiin, mutta tappelut pysykööt nyrkkeily- ja showpainikehissä.

Voit laittaa simmut kiinni, kun hanskat putoavat. Mä katson mielelläni, kun ammattilaiset ottavat toisistaan mittaa rehdisti.
Accidento bizarro - tutto morto.
hapan
13.05.2008 15:01:09
Fakta on se että tappelut ovat kuuluneet jääkiekkoon jo lajin synnyinvuosista lähtien.

Kukas näitä absoluutteja taas jakelee? Olitko ite kattomassa aikanaan niitä matseja vai luitko wikipediasta?

Voit laittaa simmut kiinni, kun hanskat putoavat. Mä katson mielelläni, kun ammattilaiset ottavat toisistaan mittaa rehdisti.

Kun hanskat putoaa lätkässä, mä käännän Euro Sportille ja katon nyrkkeilyä, missä oikeat ammattilaiset ottavat toisistaan mittaa rehdisti.
aivokuolio
13.05.2008 15:08:38 (muokattu 13.05.2008 15:08:58)
Kun hanskat putoaa lätkässä, mä käännän Euro Sportille ja katon nyrkkeilyä, missä oikeat ammattilaiset ottavat toisistaan mittaa rehdisti.

Pakko vielä kysyä että onko se ongelma nyt se väkivaltaisuus vai se että se on sääntöjen vastaista? Jos kyse on jälkimmäisestä niin silloinhan teitsin täytyy vaihdella sitä kanavaa kaikkien estämisien ja pelin viivyttämisien takia kun nekin ovat sääntöjä vastaan.

Omalla tavallaanhan tappelijat pitävät nimenomaan huolen että kaukalossa nähdään näitä taitokiekkoilijoita ja taitavia yksilöitä, sillä heidän tehtävänään on nimenomaan estää heidän telomisensa pelikyvyttömäksi. Mielummin minä katselen kun Laraque mättää sikailijoita turpaan sikailun takia kuin mitään selkään kohdistuvia taklauksia.
dipshit
13.05.2008 15:08:54
Eiköhän se ole vähän enemmän lätkää seuranneille ihan selvä asia että kyllä se fyysisyys ja tappelut ovat olleet olennaisena osana peliä ihan aina. Tappelu nyt sattuu kuulumaan jääkiekkoon, niinkuin esim. taklauksetkin. Jos esim. eurooppalaisessa kiekossa taklaukset olisivat kiellettyjä ja nyt sitten katsoisit ensimmäistä kertaa jääkiekkoa jossa saa taklata, valittaisit varmaan siitäkin koska "haluat katsoa taidokasta maalintekoa" enemmän kuin fyysistä toisen pelaajan satuttamista.
Ok, oli kyllä kärjistetty esimerkki mutta idea varmaan meni perille. Tappelu on aina ollut osa jääkiekkoa ja tulee aina olemaan, ei siitä asiasta sen enempää. Tottakai mielipiteitä on monia ja jotkut eivät pidä siitä että jääkiekossa tapellaan mutta sille nyt ei voi yhtään mitään.

Kuten aivokuolio plussan arvoisessa viestissään edellisellä sivulla totesi, voi aina katsoa SM-liigaa jos ei NHL:n karumpi meininki miellytä.

Siinä sekavat kaksi senttiäni.

Ps. en osoittanut viestiäni kenellekään käyttäjälle erityisesti, vaikka tekstistä sen kuvan saakin. En jaksa kuitenkaan enää lähteä muokkailemaan sitä =)
eino mutku
13.05.2008 15:15:07
Omalla tavallaanhan tappelijat pitävät nimenomaan huolen että kaukalossa nähdään näitä taitokiekkoilijoita ja taitavia yksilöitä, sillä heidän tehtävänään on nimenomaan estää heidän telomisensa pelikyvyttömäksi. Mielummin minä katselen kun Laraque mättää sikailijoita turpaan sikailun takia kuin mitään selkään kohdistuvia taklauksia.

Lainaan säälittävästi itseäni:

Änärissä perustellaan näitä poliiseja sillä, että ei pelata niin sikaa kun on pelote, mutta jos sikailut kitkettäisiin pois kovilla rangaistuksilla (pelikiellot ja sakot), niin kyllä ne vähenis yhtälailla.

Ihan niinkuin rikollisuus poistuisi kuolemanrangaistuksilla...

Sitä paitsi nehän on keskimäärin niitä samoja "poliiseja", jotka sikailee, joita sitten toisen joukkueen "poliisit" kurittaa. Harvemmin Teemu Selänne tööttää Saku Koivua raukkamaisesti.
hapan
13.05.2008 15:17:11
Pakko vielä kysyä että onko se ongelma nyt se väkivaltaisuus vai se että se on sääntöjen vastaista? Jos kyse on jälkimmäisestä niin silloinhan teitsin täytyy vaihdella sitä kanavaa kaikkien estämisien ja pelin viivyttämisien takia kun nekin ovat sääntöjä vastaan.

Ei se mua sinällään haittaa, vaikka se on sääntöjen vastaista. Vaan yksinkertaisesti se, että kun peli ei kulje niin pitää turvautua mättämään vastustajia kuin viikatteella. Se ei oo mun mielestä millään tavalla hauskaa katseltavaa. Ja eniten etoo nää hampaattomat amikset, jotka pitää sitä jotenkin coolina ja isämmaallisena sääh. Niin kaukalossa kuin telkkariruudun äärellä.
Disposable
13.05.2008 15:19:28
Lätkäpelejä katotaan jääkiekon takia, ei niiden painimatsien mitä pelaajat siellä saa aikaan. Mutta en minä vaihda kanavaa sen takia että joku päättää heittää hanskat maahan ja heristää vähän nyrkkiä; tämäkin kuuluu peliin. Taklauksien ja loukkaantumisten täyttämässä lajissa väkivaltaisuuteen vetoaminen on aika heikko kortti.
"PS. Kirk on ihan hyvä kitaristi!" -EVH
Dunga
13.05.2008 15:19:40 (muokattu 13.05.2008 15:26:29)
Kukas näitä absoluutteja taas jakelee? Olitko ite kattomassa aikanaan niitä matseja vai luitko wikipediasta?

Mitäs väliä sillä on? Hahah, ai että ei enää saa tukeutua historiantietoon? :D Wikipediakin on kyllä hyvä yhteenvetävä lähde nykyään...

Näin hätäisesti pari linkkiä löysin, suosittelen tutustumaan esim. http://www.jaahyaitio.net/read.php?id=114&kategoria=Artikkelit
http://www.jaahyaitio.net/read.php?id=106&kategoria=Artikkelit
http://en.wikipedia.org/wiki/Violence_in_ice_hockey (ok, katselen mieluusti moderneita reiluja myllyjä, ja nuo kuolemantapaukset menevät yli hilseen)

Alimmasta lainauksia:
-Early hockey in particular was noted for its extreme violence...
-Originally a game played by the upper-class, violence has been a part of ice hockey since at least the early 1900s...

Juuh. Parempi todellakin niin.

Vaan yksinkertaisesti se, että kun peli ei kulje niin pitää turvautua mättämään vastustajia kuin viikatteella.

En sano enää mitään... jos palattaisiin MM-kisateemaan?
Parasite
13.05.2008 15:31:54
Disposable tuossa jo hyvin sanoikin. Myös minä katson jääkiekkoa maalien ja taitavien suoritusten takia. Mutta totta kai ne tappelut on osa jääkiekkoa, ja taklaukset varsinkin. Mutta kyllä minä pystyn katsomaan myös väkivallatonta jääkiekkoa siinä missä armotonta nujakointia. Turhat taklaukset tai huitomiset ja ennen kaikkea toisten pelaajien tarkoituksellinen on asia erikseen. Jos haluatte katsoa väkivallatonta urheilua, katsokaa vaikka lentopalloa, se on myös paljon älykkäämpää ja mielenkiintoisempaa urheilua kuin jääkiekko.
"Blessed are the cheesemakers"
blastoff
13.05.2008 15:33:34
Tässä omat viisi senttiäni...

Ruutu- M.Koivu- oj
Pihlström-S.Koivu- Selänne
J.Jokinen-Kapanen-Peltonen
Pyörälä- Hahl- Pirnes

OJ:n ja Pihlströmin paikkaa voisin tuossa ehkä vielä vaihtaa, mutta muuten näyttäisi erittäin hyvältä.
Dunga
13.05.2008 15:35:28 (muokattu 13.05.2008 15:37:16)
Disposable tuossa jo hyvin sanoikin. Myös minä katson jääkiekkoa maalien ja taitavien suoritusten takia. Mutta totta kai ne tappelut on osa jääkiekkoa, ja taklaukset varsinkin. Mutta kyllä minä pystyn katsomaan myös väkivallatonta jääkiekkoa siinä missä armotonta nujakointia. Turhat taklaukset tai huitomiset ja ennen kaikkea toisten pelaajien tarkoituksellinen on asia erikseen. Jos haluatte katsoa väkivallatonta urheilua, katsokaa vaikka lentopalloa, se on myös paljon älykkäämpää ja mielenkiintoisempaa urheilua kuin jääkiekko.

Tuossa kiteytyi myös omat ajatukseni hyvin. Jos tappelut harmittaa sääntörikkomuksen puolesta, katso nyrkkeilyä. Jos väkivallan puolesta, katso sitä lentopalloa.

Ruutu- M.Koivu- oj
Pihlström-S.Koivu- Selänne
J.Jokinen-Kapanen-Peltonen
Pyörälä- Hahl- Pirnes

Ihan hyvältä näyttäisi, Pihlströmille tosiaan isoa roolia, kiitos. Jos herättelisi Selännettäkin, joka oli aika munaton surffari mielestäni Kanada-pelissä.
eino mutku
13.05.2008 15:40:35
OJ:n ja Pihlströmin paikkaa voisin tuossa ehkä vielä vaihtaa, mutta muuten näyttäisi erittäin hyvältä.

Ei kerta kaikkiaan, pappaketjussa täytyy olla joku joka polkee siihen vähän vauhtia ja intoa. Pimpsa ikäänkuin pakottaisi kaverit pelaamaan nopeammin, ja taklauksilla tekisi heille samalla pelitilaa. Siihen ei Åke pysty.
Stradlin
13.05.2008 15:40:41
Millos muistat kun viimeksi futismatsissa oli kentällä nyrkkitappelu? Siinä lajissa tuommosta ei hyväksytä. Jos joku lähtisi jalkapallomatsissa tappelemaan nyrkein, niin tuloksena olisi todennäköisesti piiiitkä pelikielto, tuntuvat sakot ja mahdollisesti vielä rikossyytteet päälle.

Niinkuin sanoin, jalkapallossa harvemmin ihan nyrkkitappeluita syntyy. Sitäkin enemmän siellä on sitten muuta sikailua, eikä ne roykeanit ikinä mihinkään häviä vaikka minkälaisia rangaistuksia jakelisi.
"There are many dying children out there whose last wish is to meet me." - David Hasselhoff
Bongowing
13.05.2008 15:44:01 (muokattu 13.05.2008 15:44:33)
Rene Fasel, president of the International Ice Hockey Federation, said Friday it's long overdue for the NHL to address fighting.

"Both me personally and the IIHF has never believed that fighting is or should be part of the game," he said. "The best proof is that neither in the Olympics, nor in the world championships or in the World Cup of Hockey there are ever any fights and no teams would imagine to carry a designated goon on a team filled with talented players. Hardly ever are there any fights in Stanley Cup games because the stars take over when the games really matter.

"Pre-arranged fights between two goons are, according to me, revolting."

Fasel asks whether any hockey fan has ever complained about not seeing a fight after a great Olympic game.

"If there are fans who enjoy fighting they should turn to other sports," said Fasel. "Our game should never cater to fans who go to games to see fighting. In an era where hockey has lowered its tolerance on restraining fouls to in order to create a better environment for the stars, we simply cannot tolerate Neanderthal behaviour."

http://www.tsn.ca/nhl/story/?id=201287

Olen samoilla linjoilla.
There is no ought from is.
Stradlin
13.05.2008 15:44:22
Sitä paitsi nehän on keskimäärin niitä samoja "poliiseja", jotka sikailee, joita sitten toisen joukkueen "poliisit" kurittaa. Harvemmin Teemu Selänne tööttää Saku Koivua raukkamaisesti.

http://youtube.com/watch?v=dlZK9ewFMCs

Tuossakin tilanteessa mielestäni sellainen reilu turpaanveto olisi ollut paljon tyylikkäämpi ratkaisu.

Nämä mainitut "järjestetyt" tappelut ovat kyllä yleensä naurettavia, mutta spontaani flaidis reilulla meiningillä on toisinaan ihan jees.
"There are many dying children out there whose last wish is to meet me." - David Hasselhoff
Stradlin
13.05.2008 15:52:49
Rene Fasel, president of the International Ice Hockey Federation...

Ihme juttu kyllä, odotin IIHF-pampun vuolaasti kehuvan Salmelan vasenta suoraa ja kykyä ottaa iskuja vastaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)