Aihe: Uusi Rytmi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Feggy
16.06.2006 08:23:07

Se oli luonnollisesti lehden parasta antia. Tein tuossa vähän laskelmia ja tulin tulokseen, että luin Suosikkia aktiivisesti lähes 80-luvun puoliväliin asti. Sitten Soundi ja myöhemmin myös Rumba ottivat siitä magazinesta selkävoiton. Ensimmäisen Soundin olen ostanut vuonna -83.

En ole tainnut koskaan lukea Suosikkia säännöllisesti. Satunnaisesti tuli sitä ja Helpiä luettua -70-luvulla. Sitten ihan vahingossa törmäsin Soundiin vuonna 1979 ja sitä tuli luettua johonkin -80-luvun lopulle asti enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Rumbaa olen lukenut ensimmäisestä näytenumerosta -83 lähtien ja erinäisiä muita myös (Ripple, Subterranean Jungle, Jungle, Bambi, Uusi Laulu, Aloha, Hilse jne jne). Rytmiä kylläkin vasta viime vuodesta lähtien sattuneesta syystä.
Mage
16.06.2006 08:30:25
Suosikkia aktiivisesti lähes 80-luvun puoliväliin asti. Sitten Soundi ja myöhemmin myös Rumba ottivat siitä magazinesta selkävoiton. Ensimmäisen Soundin olen ostanut vuonna -83.

Kyllähän suosikit ja soundit on tullut kahlattua rumba ei jostain syystä ole koskaan kolissut johtuen varmaan sen sekavasta layoutista. Rytmi tarttuu toisinaan matkaan ja riffi vielä harvemmin. BN ja Sue taitaa olla ainoat jatkuvasti seurattavat lehdet. Jälkimmäistä puolustaa kohtuullinen hintapolitiikka...

Mutta muistaako kukaan laatulehteä nimeltä OK ?
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
Mika Antero
16.06.2006 08:32:13
Helpiä luettua -70-luvulla.

Minä olin liian nuori Helpin aikoihin. Eikös Suosikki sulauttanut senkin itseensä? Joskus löysin jonkun numeron vanhan talon vintiltä ja kovasti se näytti Suosikilta.

Sitten ihan vahingossa törmäsin Soundiin vuonna 1979 ja sitä tuli luettua johonkin -80-luvun lopulle asti enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

90-luvun puolivälissä sai Helsingistä asematunnelin halpakirjakaupasta puoli-ilmaiseksi 70-luvun ja 80-luvun alun Soundeja. Tuli haalittua niitä aika nippu silloin, taitaa varastoistani löytyä vielä pari sanomalehden muotoista Soundiakin.

Rumbaa olen lukenut ensimmäisestä näytenumerosta -83 lähtien ja erinäisiä muita myös (Ripple, Subterranean Jungle, Jungle, Bambi, Uusi Laulu, Aloha, Hilse jne jne). Rytmiä kylläkin vasta viime vuodesta lähtien sattuneesta syystä.

Minä en tarkalleen muista miten ja milloin tuohon Rumbaan tutustuin. Varmaan -85 tai jotain, koska Sielun Veljet oli silloin kovin juttu. Silloin täällä tuppukylässä oli vielä R-kioski, joten kai se sieltä jotenkin sattui silmiin. BamBikin taisi R-kioskin hyllyssä joskus olla, mutta sitä en ikinä lukenut. Jungle tuli hankittua melko säännöllisesti. Nuo muut ovat tuttuja ainoastaan nimenä.

Ja se ensimmäinen Soundini: En minä sitä itse ostanutkaan, vaan muutama vuosi itseäni vanhempi punkkiin höyrähtänyt serkkutyttöni toi sen minulle.
Mika Antero
16.06.2006 08:34:32
BN ja Sue taitaa olla ainoat jatkuvasti seurattavat lehdet.

Minulle BN on tullut vasta kaksi-kolme vuotta, vanhoja numeroita olen sitten tilaillut ja ostellut divarista ison pinon. Suelle en kovin paljon käyttöä ole löytänyt, tosin kivoja kolumneja siinä on.
Feggy
16.06.2006 09:33:25 (muokattu 16.06.2006 10:14:04)

Minä olin liian nuori Helpin aikoihin. Eikös Suosikki sulauttanut senkin itseensä? Joskus löysin jonkun numeron vanhan talon vintiltä ja kovasti se näytti Suosikilta.

Itse asiassa ennen Helpiä oli vielä Intro, jota tuli sitäkin luettua. Se muuttui sitten Helpiksi kilpailemaan Suosikille ja sen oli näköinenkin. Sue-lehteä tulee luettua toisinaan kun mukaan tarttuu, mutta keskimääräinen kirjoittajien taso on vähän masentava. Tuli tosiaan jälkikäten divareista haalittua sitten kaikki vanhat sounditkin, mulla taitaa olla aika täydellinen kokoelma alkupään soundeja johonkin vuoteen 1982 asti.

Edit. pitää muuten korjata, että Suen taso on viime aikoina ilahduttavasti noussut.
Mage
16.06.2006 09:46:57
Suessa kirjoitettavista artisteista ja omasta levykokoelmasta ei suurta korrelaatiota löydä mutta toisinaan sieltä on löytänyt helmiäkin (Cosmo Jones, Slideshaker yms). Suen ero moniin muihin julkaisuihin on mielestäni kirjoittajien egotrippailun puute siinä missä monien muiden musiikkilehtien kirjoittajat masturboivat oman tietämyksen ympärillä tuossa keskitytään ehkä enemmän niihin bändeihin.
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
Mika Antero
16.06.2006 10:07:09 (muokattu 16.06.2006 12:28:42)
No nyt tuli, minäkin voin todistaa. Ei tarvitse pelkän kuntoilun vuoksi käydä kioskilla.

Hain oman kappaleeni varmuuden vuoksi autolla, koska ajattelin että kyseessä saattaa sittenkin olla vain Feggyn ja glx405:n masinoima salaliitto kansanterveyden parantamiseksi.

Mutta lehti todellakin on ilmestynyt ja kannessa komeilee Solomon Burken nimi!

EDIT: Hienoa, Knuutin kolumni on nyt Rytmissä! Tuo "uusien sankareiden" etsintä on sen verran mielenkiintoista, että siitä voisikin aloittaa uuden otsikon myös täällä.
Blue Moon
16.06.2006 13:11:17

Mutta muistaako kukaan laatulehteä nimeltä OK ?

Oli lyhytikäinen Suosikin kilpailija neljännesvuosisata sitten, mikäli oikein muistan.
- Joka väittää ettei rockabilly muka ole maailman parasta musiikkia on kyllä päästään vialla - TJ Malin
Mika Antero
16.06.2006 13:18:50
Oli lyhytikäinen Suosikin kilpailija neljännesvuosisata sitten, mikäli oikein muistan.

Jep, Suosikki nielaisi sitten senkin. OK oli vielä Suosikkiakin "kaupallisempi", vähän semmoinen rockmusiikin Seiska... Joka tapauksessa vielä Suosikkiakin heppoisempi lehti, jos ei muisti sitten tee tepposia.
texjazz
16.06.2006 16:41:44 (muokattu 16.06.2006 16:43:28)

Minä taas välttelin rockin ja popin kuluttajana Rytmiä virtuoosimuusikkojen temmellyskenttänä 1990-luvun alkupuolille ennenkuin minusta tuli musiikin sekakäyttäjä. En ole vieläkään parantunut, eikä sopivaa hoitoa taida ollakaan. Juurihoito?

Viime joulun aikaan kaivoin Keski-Suomessa kotona käydessäni vanhoja Soundeja ja lueskelin niitä. Varsinkin ennen väriaikaan siirtymistä Soundit olivat jotenkin hauskan amatöörimaisia taitoltaan ja ulkoasultaan. Mutta hyviä juttuja niissä oli laajalla säteellä. Onkohan tämä vaikuttanut myöhempien aikojen sortumiseen sekakäyttäjäksi?

Innocent bystander!

ohiaiheiluna vielä: löytyy minultakin Aloha- ja Bambi-julkaisuja sekä Juho Juntusen Valo (eikös se ollut sen niminen?) -magazinea.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Mage
19.06.2006 09:57:47
Jep, Suosikki nielaisi sitten senkin. OK oli vielä Suosikkiakin "kaupallisempi", vähän semmoinen rockmusiikin Seiska... Joka tapauksessa vielä Suosikkiakin heppoisempi lehti, jos ei muisti sitten tee tepposia.

Oma muistikuva vastaava, kuvissa oli seiskamaisia puhekuplia joissa oli semmoisia mukahauskoja juttuja. Muistan arponeeni kumpi pitäisi tilata OK vai Suosikki kallistuin sitten Suosikin puoleen.
Veikko
19.06.2006 10:04:34
Taskupokkarit oli Suosikisssa mahtavia. En lähtenyt varmaan vuoteen mihinkään ilman Wasp-taskupokkaria.

Vanhasta Rytmistä kaipaan valtavasti niitä laitearvosteluja, jotka oltiin kirjoitettu niin että meikäläinenkin niistä jotain ymmärsi. Riffin laitearvostelut on enemmän sellasta pro-tasoa, etten edes ymmärrä mitä arvosteltavalla laitteella tehdään.

Uudessa Rytmin numerossa oli ihan mielenkiintoinen Prince-juttu.
"Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja
Feggy
19.06.2006 10:10:59

Uudessa Rytmin numerossa oli ihan mielenkiintoinen Prince-juttu.

...ja laitearvostelu ;)
Mika Antero
19.06.2006 10:16:55
Taskupokkarit oli Suosikisssa mahtavia. En lähtenyt varmaan vuoteen mihinkään ilman Wasp-taskupokkaria.

Minulla oli loistavaa Elvis -taskupokkaria jopa kaksi...!
Mage
20.06.2006 07:30:07
Kaverilla oli James Bond taskupokkari. oon vieläkin kade
Mika Antero
20.06.2006 08:42:21
Kaverilla oli James Bond taskupokkari. oon vieläkin kade

Minä tein joskus seiskaluokalla äidinkielen tunnille James Bond -esitelmän tuon pokkarin perusteella. Herää kysymys, että minkälainen pälli tekee esitelmän James Bondista...
texjazz
20.06.2006 10:51:58

...ja laitearvostelu ;)

No se, Rytmin pitäisi kaapata Kuloniemi laitehärdellipalstaa pitämään. Mies kirjoittaa oivasti.

Herää kysymys, että minkälainen pälli tekee esitelmän James Bondista...

Älä ny! Jameshan oli mitä poliittisin hahmo ja omasi täten yhteiskunnallisia ulottuvuuksia toimiessaan itäisten ja muiden maiden poliittisesti ja moraalisesti arveluttavia pahiksia vastaan.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Mika Antero
20.06.2006 18:22:04 (muokattu 20.06.2006 18:22:54)
No se, Rytmin pitäisi kaapata Kuloniemi laitehärdellipalstaa pitämään. Mies kirjoittaa oivasti.

Komppaan tätä ehdottomasti! Tosin laitteita enemmän kiinnostaa Kuloniemen muut jutut. Onneksi Jussi Niemi jo on. Mites se Pekka Laine, sekään ei taida Rytmin avustajiin kuulua? Vai onkos se, ainakin se sai lyhyen suunvuoron Seattle -jutussa, jos en väärin muista.
Veikko
20.06.2006 21:06:30
Minä tein joskus seiskaluokalla äidinkielen tunnille James Bond -esitelmän tuon pokkarin perusteella. Herää kysymys, että minkälainen pälli tekee esitelmän James Bondista...

No joo, offtopikkia, mutta pälläistä tuli mieleen, että mun tuntinimi englannintunneilla ala-asteella oli jossain vaiheessa Razzle.
"Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja
Feggy
21.06.2006 13:01:20

Komppaan tätä ehdottomasti! Tosin laitteita enemmän kiinnostaa Kuloniemen muut jutut. Onneksi Jussi Niemi jo on. Mites se Pekka Laine, sekään ei taida Rytmin avustajiin kuulua? Vai onkos se, ainakin se sai lyhyen suunvuoron Seattle -jutussa, jos en väärin muista.

Pekka on Soundin avustaja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)