NHR 01.05.2010 22:31:12 | |
---|
Kari Enqvist: Monimutkaisuus Aika hyvä oli kyl. Tämmöstä populaaritiedehöpinää taas. Enqvistillähän noi vertaukset lentelee ku varpusparvet ja metaforia tulee yhtenä kyrpänä. Musta se oli kuitenki ihan hauskaa, mut ymmärrän kyl, jos joku niihin ehtii jo kyllästyäkki ton kolmen-ja-puolen-sadan sivun aikana, tai hukata sen varsinaisen pointin. Mulla se tais ollakki hukassa suurimman osan aikaa kyl, mut eise mitn, hauskaa oli ja suht äkkiä tänki luki. Vexi Salmi: Siniset mokkakengät & Mikä laulaen tulee Tämmönen "kaks teosta samoissa kansissa" -kirja siis. Ekassa osassa Vexi ja Irwin nuorina poikina Saksassa töissä, toisessa sit muutaman vuoden vanhempina keikkamatkoilla kotimaassa. Hauskaa luettavaahan nää näitten ryyppäämiset ja "tivolit" summuut kieltämättä oli, mut silti tuli aina vähä väliä semmonen olo, et "Vitun ääliö-öykkäri-juntit!" Tuskin oisin siis ite paljo yhtään viihtyny messissä kuitenkaan, varsinkaan kunnen ikinä oo tykänny tappelemisesta ollenkaan. Näihin juttuihinhan se Timo Koivuhalon Irwin-leffaki tais perustua, tai ainaki sen alkupuoli. Painettuna tekstinä toimi oikeestaan kyl paremmin. Sit alottelin eilen jo Pelle Miljoonan kirjaa Alla tähden onnellisen, mut voi fuck, ku tää on almost like jäsen masterhatin pokeritarinoita koittais lukee... :D Taitaa jäädä kesken nyt kyllä, ku ois tos kaikkee muutaki lukemista vielä. Murre/slangi on musta sinänsä ihan jees (olihan noi Vexin kirjatki just murteella/puhekielellä kirjotettuja), mut tämmönen tuntuu pelkästään rasittavalta, et almost joka toinen wordi on jonkusortin english-väännös... tai ehkä se Pelleki sit vaan puhuu nykyään just tollai, mut emmä ainakaan jaksanu lukee... "I don't know anything about music. In my line you don't have to." - Elvis Presley |
AP 02.05.2010 17:50:15 | |
---|
Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa. Persoonallinen professori yrittää persoonallisella tavalla suhteuttaa ihmisen touhuja maailmankaikkeuteen, siinä sivussa pohditaan muun muassa onko muualla elämää ja jos, niin millaista ja miksi heistä ei vielä ole kuultu. Teräviä piikkejä myös kirkon ja uskontojen suuntaan. Kerrassaan herkullinen teos, hykerryttäviä ajatuksia ja nippelitietoa elämän monipuolisuudesta yksin maapallolla. http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/M … tui+Eskosenkin/HS20020111SI1KU01ntv"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
Nuages 03.05.2010 15:37:07 | |
---|
AP: Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa. Tämä on kyllä hieno teos, populääritieteen ehdoton timantti. Itsekin olen pari kertaa lukaissut. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Hipelius 04.05.2010 21:39:45 | |
---|
George Orwell - 1984 Loistava. Vieläkin pelottavan ajankohtainen. |
Milkop 05.05.2010 00:25:09 | |
---|
glx405: Petri Tamminen - Mitä onni on Tämän luin eilen illalla loppuun. Mukavaa, joskin ehkä vähän naivia tekstiä. Vaikka tämän kevyesti lukaisikin ja ihan hyvä kirja sinänsä oli, niin ehkä se jokin jäi puuttumaan. Siinä mielessä tosin ajoi asiansa, että aloin mietiskellä omaa onnellisuuttani. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
texjazz 05.05.2010 06:37:34 | |
---|
Petri Tamminen - Piiloutujan maa Jokainen meistä on jotenkin piilossa. Lyhyitä ajatuksia siitä, minne on mahdollista piiloutua. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
texjazz 05.05.2010 06:39:34 | |
---|
Milkop: Tämän luin eilen illalla loppuun. Mukavaa, joskin ehkä vähän naivia tekstiä. Vaikka tämän kevyesti lukaisikin ja ihan hyvä kirja sinänsä oli, niin ehkä se jokin jäi puuttumaan. Siinä mielessä tosin ajoi asiansa, että aloin mietiskellä omaa onnellisuuttani. Tammisen pääteos minun mielestä on Enon opetukset tähän mennessä. Arto Nybergissa taidettiin mainita, että Aku Hirviniemi näyttelee Enon opetukset -elokuvassa, jonka ohjaa onneksi Matti Ijäs. Tältä elokuvalta on lupa odottaa paljon. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
AP 05.05.2010 11:40:26 | |
---|
JIRPPI: Minä en lue kirjoja. Vahva palkintoehdokas vuoden "köyhää elämää"- kilpailuun. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
kassper 05.05.2010 11:59:48 | |
---|
Lukaisin tuossa Salman Rushdien Vimma-kirjan. Pidin kyllä kirjasta paljonkin. Aloitin aikaisemmin lukemaan saman miehen Maurin viimeinen huokaus- opusta ja jäi kesken sadan sivun jälkeen. Tätä vasten tuo Vimma oli kyllä hieman yllättäenkin mukaansatempaava. Tarina pyörii vimman ympärillä, tietysti, mutta mikä tekin kirjasta mielenkiintoisen oli se, että myös kirjoitustyyli oli jollain tavalla vimmainen. Ajoittainen itsesensuurin puutteen tuntu ja tajunnanvirran omainen tyyli jysähti meikälle. Myös teemoja, kuten ihmisen kieroutuneisuutta, pinnallisuutta ja itsen pelkoa käsiteltiin mielenkiintoisesti. Suosittelen. Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa.
Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs Huttua
Kuvia |
laite 05.05.2010 14:44:50 | |
---|
Kaipa sitä voisi taas tännekin. Dan Simmons - Hyperion Hehkutettu kirja, ihan ok muttei nyt mitenkään tajuntaa räjäyttävä. Kelpo scifiä kuitenkin. Ursula Le Guin - Pimeälipas Mielikuvituksellisia novelleja, jotka meikäläisen makuun kuitenkin kallistuvat vähän liikaa lapsenomaisen heppouden puolelle. Kjell Westö - Missä kuljimme kerran Raskasta ja asiapitoista tekstiä, mutta yllättävän hyvin otteessaan pitävä kuvaelma Helsingistä ja Helsinkiläisistä. Niinkuin monet ovat maininneet, kirja antaisi varmasti enemmän jos olisi sattunut asumaan pääkaupunkiseudulla menneinä vuosikymmeninä. Ihminen on siitä erikoinen otus, että kun hänet tuomitaaan 12 murrosta, joista hän on tehnyt vain 11, hän katkeroituu. |
texjazz 05.05.2010 16:10:12 | |
---|
JIRPPI: Minä en lue kirjoja. Minä annan Tiedonjulkistamispalkinnon. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
Kukkis 77 05.05.2010 16:26:11 | |
---|
Jens Lapidus: Rahalla saa. Harvinaisen viihdyttävä lähinnä Tukholman yläluokan, jugoslaavirosmojen ja kokkelibisneksen ympärillä pyörivä stoori. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki |
texjazz 06.05.2010 06:30:23 | |
---|
Petri Tamminen - Muistelmat Ovat lyhyet muistelmat parhaat muistelmat? Ja mitkä muistelmat ovat totta? Ja muistelmissa pitää olla mustelmia. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
Charge 07.05.2010 18:55:07 | |
---|
Luin aivan valtaisan läjän Tove Janssonia, esim. Kesäkirja ja Kuvanveistäjän Tytär kolisivat lujaa. Muumeja on myös tullut lueskeltua. Suosittelen. Ihan vipsahtanut. |
cerulean 07.05.2010 19:52:12 | |
---|
Nick Caven Bunny Munron kuolema tuli luettua. Erinomainen huumorintäytteinen kirja. Mustan huumorin ystäville. Seuraavaksi olisi vuorossa Joe Hillin Sydämen muotoinen rasia. After Ruth left me, I've been ruthless |
tsugaru 08.05.2010 08:56:27 | |
---|
Roahld Dahlin Iso kiltti jätti iltasatuluennassa. Tuomas Nevanlinnan käännös on hulvaton, joten Nevanlinnan käännöksellä Liisan seikkailuista Ihmemaassa jatketaan. Helppolukuinen on edeltäjäänsä verrattuna. No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR |
texjazz 08.05.2010 21:40:18 | |
---|
tsugaru: Roahld Dahlin Iso kiltti jätti iltasatuluennassa. Tuomas Nevanlinnan käännös on hulvaton, joten Nevanlinnan käännöksellä Liisan seikkailuista Ihmemaassa jatketaan. Helppolukuinen on edeltäjäänsä verrattuna. Loistava kirja ja todellakin loistava käännös. Olen lukenut töissä monta kertaa ton kirjan ja se on samalla hauska, jännittävä ja vähän pelottavakin. Hirtehistä huumoria lastenkirjassa, mutta niinhän Dahlilla tavallisesti on. Ääneen lukeminen vaatii tarkkuutta. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
Flash 10.05.2010 09:28:36 | |
---|
Bon Jovi - When We Were Beautiful Lähinnä nätti kuvakirja. Tekstiosuus ei tarjonnut mitään uutta, vaikka bändin jäsenet itse äänessä ovatkin. Suosittelen vain faneille. Ozzy Osbourne - I Am Ozzy Hulvattoman hauskaa luettavaa. Sai silmät kosteana pyöriskellä lattialla välillä. Etenkin kun kuvittelee Ozzyn kertojaääneksi. :) Kyllähän Ozzy hauskaksi mieheksi tiedettiin, mutta onneksi juttu on saatu välittymään myös paperille. Puhekielellähän tuo on tyystin kirjoitettu, mikä auttaa asiaa. Suosittelen tätä varauksetta kaikille vähänkään artistista kiinnostuneille. Tätä alkuperäistä englanninkielistä versiota siis. Huonosti tämä on varmaan suomennettu (erittäin haasteellinen tehtävä) ja tuskin ainakaan yhtä hauska käännettynä. Live Music Is Better! |
Sergei Fallinen 10.05.2010 12:22:02 | |
---|
innostuin taas lukeen vähän enempi Kauko Röyhkä - Miss Farkku-Suomi taisin lukea yhdessä päivässä tän, mikä on mulle harvinaista kun kuitenkin jotain 300 sivua oli kirjas. Ihan kiva juttu, ei nyt mikään mun maailmaani mullistava kuitenkaan Jose Saramago - Toinen Minä Saramago on kyl jännä kirjottaja. Ihme tyhjänpäiväseen höpötykseen menee välillä sen jutut mut silti joka sana vaan jotenkin tuntuu ehdottoman vältttämättömältä. Ja lopussa on fiilis et kyl kannatti kahlata tääkin. Perinteinen kaksoisolentotarina, mut kuitenkin modernin tuntunen. Saramago tuo myytin nykypäivään ja saa pyörittelevällä kirjotuksellaan aikaan saman ihmettelyn jonka muinaisaikojen ihminen kenties on tuntenut funtsiessaan näitä samoja juttuja - millasta olis tavata ihminen joka olis tismalleen samanlainen kuin sä ite ja mitä siitä ehkä seurais. Kuulostanpa taidehomolta tänään, mut ainakin keksin nää ajatukseni ihan ite Henry miller - Kravun kääntöpiiri ihan hauska paikotelleen, mut ei tää nyt niin kovalta tuntunut kuin olin odottanut. Herta Müller - Ihminen on iso fasaani yllättävän hyvin kirjotettu, odotin jotain heikompaa. Tiivis juttu ja paljon näppäriä yksityiskohtia. |
heavy 10.05.2010 16:25:32 | |
---|
Torey haydenin Aavetyttö, eipä oo varmaa koskaan kirja noin mukaan tempaissut, kerralla joutu lukemaan. Ihmismielen koukeroista kertova kirja, välistä alkoi ihan pahaa tekemään lukeminen noiden suht karujen kohtauksien vuoksi mutta, aivan loistava nide. www.myspace.com/nitroxpressmusic |