Aihe: Idols perjantaina
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Chemo
14.10.2003 14:04:19

Maailma on kova ja tuossa kisassa haetaan tulevia ammattilaisia.

Toi on ihan totta, parempi sanoa suoraan kuin hymistellä. Oon läheltä seurannut muutamaa ihmistä, joita kaverit ovat kehuneet vähän liikaa. Niitä vääriä mielikuvia onkin sitten vaikea oikaista - ne voivat itää vuosikymmeniä.

Mutta toisaalta. Onko tuo hyvää viihdettä? Onko toisten unelmien murskautumisella mässääminen hyvän maun mukaista? Kyllähän toi tavallaan on osa ihmisluontoa - katsotaanhan nyrkkeilyäkin vain tyrmäysten toivossa - mutta silti.
Ramalamadingdong.
RjW
14.10.2003 14:06:32 (muokattu 14.10.2003 14:07:14)
Hyviä kommentteja. Itsekin boikotoin katsomista (sen verran olen nähnyt että tiedän mistä on kyse). Kun sanotaan että tämä on nyt sitä mitä yleisö haluaa, niin minä ainakaan en halua, enkä siksi katsokaan.
"I ain't no goddamn son of a bitch - you better think about it baby!"
Vilhelmus
14.10.2003 14:17:15

Dis-dis-dis-dis... Koitan malttaa olla kysymättä, onko sulla Olvi-lippistä? 8-) Aargh, en pystynyt!

Hah. Ainoa lippis mitä käytän joskus, on modattu lippis jossa nykyään lukee California Anals. Anteeksi, off-topic.
Ussr
14.10.2003 14:36:24

Huomasin myös sen että jos on tarpeeksi "huvittava" esitys niin tuomarit antavat jutun mennä pidemmälle ja mahdollisimman överiksi, niin että saadaan tarpeeksi viihde-materiaalia ohjelmaan. Sekin kuuluu varmaan formaattiin. Jos on keskinkertainen laulaja, joka ei ole tarpeeksi naurettavaa katsottavaa niin sanotaan heti alkuun 'Kiitos riittää'.

Juu, huomasin myös tämän viime kerralla. Jos joku vetää aivan luokattomasti ja päin helvettiä, tuomaritkin nauraa kippurassa pöydällään ja kotikatsomot saavat viihdettä, kun epäonnisen yrittäjän annetaan näyttää kaikki "kykynsä".

Jos taas kyseessä on vain joku keskinkertainen kenkiintuijottelija, laitetaan peli jo viiden sekunnin jälkeen poikki ja sen jälkeen kylmästi kiitos ja näkemiin.
Are You Ready For Some Darkness?
-Turbojugend Imatra-
Deep Shadow
14.10.2003 14:42:05 (muokattu 14.10.2003 14:42:18)
Ja kaikki idols:iin osallistuvathan allekirjoittavat jonkinlaisen sopimuksen ennen esiintymistä. Mitäköhän se pitää sisällään? Ei varmaan ihan helposti voi haastaa oikeuteen.

Olisi tosiaan hauska tietää, mitä tuo sopimus pitää sisällään... Todennäköisesti siitä on tehty sellainen, että oikeusjuttujen nostaminen tai ainakin niiden voittaminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta..

No minusta on perverssiä, että musiikin ammattilaiset tekevät työtään ja sitten kun jokin äitin kulta ei osaakaan laulaa, vaikka mummi sanoi niin, niin ollaan käräjille menossa. Kyllä ne ammattilaiset tietävät, ja kyllä siellä oli niin utopistista kuvaa omista kyvyistään pitäviä ihmisiä, että ihan oikein oli pudottaa vähän maan pinnalle.

En usko, että kukaan vetäisi tuotantoyhtiötä käräjille laulutaidottomuutensa takia, mutta jos valtakunnallisella kanavalla esitetään jonkun henkilön laulua ja samaan aikaan ruudussa on tuomioksi tarkoitettu teksti "mielentilatutkimuksiin", niin tuo on jo hyvin arveluttavaa. Sillä laulutaidoistaan kyseinen henkilö ei välttämättä saa paljoakaan kuulla, mutta tuollainen "mielentilatutkimuksiin" jää varmasti tuttavapiirissä kaikkien huulille... Ja koska käytetään vielä oikeusopillisia termejä tuollaisessa yhteydessä, niin kyllä tuossa mielestäni kunnianloukkauksen kriteerit täyttyvät...

Ja vaikka sopimus periaatteessa estäisikin oikeusjutun nostamiset, niin kyllä tuossa aika pahasti jo mennään mauttomuuden puolelle jos tarkemmin ajattelee...

Mutta kuten todettu, tuohan on viihdeohjelma ja katsojat tykkäävät nauraa ilkeille tuomareille ja huonoille laulajille... Sääli vaan, että jonkun teinitytön itsetunto voi saada pahankin kolahduksen, jos tuomaristo ei pysy hyvän maun rajoissa... Sen, että jonkun laulutaidot eivät riitä pop idoliksi, voi sanoa myös asiallisesti...
~ Surut pois ja kukka rintaan ~
Jormaz
14.10.2003 15:21:00
Heh.. tänään Iltasanomissa:

Menikö tv:n Idols jo liian pitkälle?

Ei mielestäni. Tää on pelin henki. Tuomaristo sanoo sen mitä musiikinopettaja ei koulussa kehdannut. Ja vähän lisääkin. Kyllähän niille sanotaan tylysti mutta ihan totuudenmukaisesti.

MTV3:n Idols-ohjelman tuomaristo on ruotinut rankoin sanoin poptähdiksi pyrkineiden esityksiä. Viime sunnuntaisessa jaksossa tuomarit julistivat erään kilpailijan tarvitsevan peräti mielentilatutkimusta.

Ja Jone puhui jotain kokaiinista. Nyt se on vähintäänkin syyllistynyt huumausainerikokseen. Ei sellaisia sanoja saa julkisesti sanoa.

Ohjelmassa myös "langetettiin" erimittaisia vankeustuomioita oikein rikosoikeudellisin termein. Kilpailijoiden kuvien päälle tuli mm. tekstejä "elinkautinen vankeus" tai "kaksi vuotta vankeutta".

Se oli mielestäni humoristinen lisä jossa ei sinänsä ollut mitään henkilökohtaista, langetetut "tuomiot" eivät mielestäni olleet yhteydessä esityksen tasoon. Odotin kyllä että jollekin olisi langetettu kuolemantuomio, mikä olisi mielestäni ollut hauskaa. Minkähänlainen älämölö siitäkin olisi noussut?

Menikö tv:n Idols nyt liian pitkälle? Voivatko itsensä loukatuksi ja pahoin lytätyksi tuntevat kilpailijat syyttää järjestäjiä kunnianloukkauksesta?

Kannattaa varmaan seuraavalla kerralla miettiä tarkemmin minne menee persettään heiluttamaan. Itse nauran mielelläni kilpailijoille koska he ovat itse vapaaehtoisesti menneet esiintymään valtakunnallisen tv-kanavan ohjelmaan jota katsoo sadat tuhannet ihmiset. En itse kehtaisi mennä, toisin sanoen ei olisi munaa eikä toisaalta haluakaan päästä telkkariin tai idoliksi.

IS:n haastatteleman oikeustieteen professorin Kimmo Nuotion mukaan tämä voisi olla ääritilanteessa mahdollista.

Kimmo Nuotiolla onkin tän porukan parhaat sääret.
Back to the 80's
Notefix
14.10.2003 15:22:02 (muokattu 14.10.2003 15:22:42)

Maailma on kova ja tuossa kisassa haetaan tulevia ammattilaisia. Ei työnantaja kehu paskaa hitsariakaan ja ota häntä säälistä töihin,

Joo, mutta jos se työnantaja haukkuis sitä hitsaria TV-ssä ja naurais päälle, mitäs sitten tapahtuisi?

Mitä tahansa voi perustella sillä että "maailma on kova, ja heikommat tippuu"...Tuohan on kuin suoraan uuslilberalistisesta ideologiasta. Kyllä mä sen voisin tajuta, mutta kun mä en vain voi hyväksyä tuollaista pahantahtoisuutta, jossa ihmisten pahimmat puolet tuodaan esiin.

Tuo ohjelma on roskaa...Ei siellä mitään ammattilaisia haeta, vaan rahaa! Se on homman nimi. Ja niin kuin olen aiemminkin sanonut, asioista nouseva kohu tuo vain lisää katsojia...kaikille medioille...lehdille, Almalle, levy-yhtiöille....

Tässä alkaa jo ihan oikeasti olla länsimaisen kulttuurin rappio käsillä. Missä on ihmisten arvokkuus, moraali ja kunnioitus toisia kohtaan.
Jormaz
14.10.2003 15:46:23
Joo, mutta jos se työnantaja haukkuis sitä hitsaria TV-ssä ja naurais päälle, mitäs sitten tapahtuisi?

Sillä hitsarilla on todennäköisesti koulutus ja edes jonkin verran ammattitaitoa hitsaamiseen. Eri asia on sitten miten tän hitsarin haukkuminen on päätynyt telkkariin.

Entä jos Idolsissa etsittäisiin hitsaria? Porukka kävis vuorollaan hitsaamassa tuomariston edessä. Jos osaisi hitsata, pääsisi jatkoon ja jos ei edes tunnistaisi hitsipilliä, saisi haukut ja tippuisi.

Miksi muuten monissa bändeissä selvästi kuulee sen että soittajat ovat vuosia treenanneet omaa soitintaan mutta laulaja on kuin seinästä repäisty? Luuleeko joku ettei laulua tartte treenata? Onhan se totta että laulajaksi on helpointa tulla mutta helpointa saada myös kenkää (kun on niin paska).
Back to the 80's
Notefix
14.10.2003 15:59:53 (muokattu 14.10.2003 16:00:37)

Eri asia on sitten miten tän hitsarin haukkuminen on päätynyt telkkariin.

Niinpä..toi on just se juttu. Miks ne tavikset on päässy telkkariin...Mä olen sitä koulukuntaa että kaikkea ei tarvitse näyttää.... En myöskään diggaa näitä lukuisia tositv sun muita juttuja. Koko ajatus tirkistely-yhteiskunnasta on vastenmielinen. Julkinen nöyryytys ei ole mun käsitys hyvästä viihteestä.

Se, että tavis ei tiedä puutteitaan ei ole ole kummallista. Suurin osa ihmisistä ei tiedä, eikä niiden esiintuomiseen tarvita tuollaista kohtelua. Ja täähän onkin suunnattu kansalle...leipää ja sirkushuveja....tavallisen pulliaisen itsetuntoa varmasti kohottaa nähdä että muut on vielä huonompia.

Sinänsä mä kyllä ymmärrän esim. tuomareita. 12 tuntia päivässä kuunnella sinänsä luokatonta musiikkia on varmasti rasittavaa ja ihmisiä nekin on. Mutta toisin kun ne tavikset, ne on siellä töissä.
Jani The Rock
14.10.2003 16:06:45

Notefix: Hyvin puhuttu.
Butcher baby - they`re gonna put you away!
Raipe
14.10.2003 16:35:18
Itse olen tuollaisia Idolsin ja Pop-Starsin tapaisia ohjelmia 100% vastaan. Kyse on musiikin tuotteistamisesta, elikä taiteen tappamisesta.
Gimmelin kaltaista paskaa ei kuitenkaan kukaan muu kuuntele, kuin 10-vuotiaat äpäräteinit.
Ihmiset, jotka pyrkivät sinne tyhmyyksissään nolaamaan itsensä, ovat sen nöyryytyksen ansainneet.
Siellä on oikeasti huonoja laulajia tekemässä egotrippejä ja mielestäni se on vaan hyvä asia palauttaa heidät takaisin maan pinnalle.

Mielestäni olisi paljon kunnioitettavampaa, jos nämä pop-idolit pyrkisivät huipulle sitä vaikeampaa reittiä (ei mitään Asikaisia biisinikkareiksi).
Intohimo
14.10.2003 19:16:19

Tässä alkaa jo ihan oikeasti olla länsimaisen kulttuurin rappio käsillä. Missä on ihmisten arvokkuus, moraali ja kunnioitus toisia kohtaan.

Olen samaa mieltä. Journalismi tai tässä tapauksessa
kai viihde meen ainakin tuossa "elinkautinen" asiassa
liian pitkälle. Jotkut nuoret voivat olla herkkiä, joten
mistä niistä tietää vaikka tappavat itsensä. Tuomarien
pitäisi tuntea vastuunsa.

Maikkari meni liian pitkälle jo siinä Jussi Ahteen tapauksessa
kun huumesekoilua näytettiin uutisissa.
Formaattiradiot? ##@$$¤ *.tana
Woc
14.10.2003 19:19:28 (muokattu 14.10.2003 21:22:37)

Huomasin myös sen että jos on tarpeeksi "huvittava" esitys niin tuomarit antavat jutun mennä pidemmälle ja mahdollisimman överiksi, niin että saadaan tarpeeksi viihde-materiaalia ohjelmaan. Jos on keskinkertainen laulaja, joka ei ole tarpeeksi naurettavaa katsottavaa niin sanotaan heti alkuun 'Kiitos riittää'.

Yhden tuomarin mukaan, lähes jokaiselta esittäjältä kuunnellaan useampia biisejä. Ohjelman leikkauksesta on sitten kiinni minkälaisia pätkiä näytetään. Ihan ymmärrettävää, ettei ihmisiä kiinnosta kuin topit ja flopit.

Kyllähän joskus tuntee sääliä jotain esiintyjää kohtaan, mutta sitten vilasee peiliin ja muistaa kuinka kusipäisiä ihmiset keskimäärin ovat ja säälin tilalle vaihtuu vahingonilo.

Tuntuis että hirveimmät tapaukset ovat lavastettuja tai muuten vaan mukana vitsillä. Esim. se tyyppi joka räppäs Queenin I Want it All:in ja muutama muu oli jo niin huonoja, että mahdoton uskoa heidän olevan mukan tosissaan.

Sama tietysti pätee ulkonäköönkin. Jokainen ymmärtää, että uutta Britneytä tuolta haetaan ulkonäönpuolesta, silti mukana on ihmisiä jotka normien mukaan ovat kaukana kauniista. Ovatkohan he mukana vain vittuilakseen nykyiselle pop-kulttuurille (brittein/jenkkien kisan taisi kyllä voittaa joku pullukka, yllättävää).

Edit: Väärä biisi Queenilta.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Saami
14.10.2003 19:23:07
Itse olen tuollaisia Idolsin ja Pop-Starsin tapaisia ohjelmia 100% vastaan. Kyse on musiikin tuotteistamisesta, elikä taiteen tappamisesta.
Gimmelin kaltaista paskaa ei kuitenkaan kukaan muu kuuntele, kuin 10-vuotiaat äpäräteinit.

Keneltä Gimmel ja muut sitten on pois?
Jokunen
15.10.2003 00:32:40
Miun mielestä tuota on ollut hauska katsoa. Pakko tunnustaa. Jos Idolssissa näytettäisiin vaan, kuinka porukka käy laulamassa sen 5 sekuntia ja tuomaristo sanoo ei, kuka jaksaisi seurata?

En syytä ohjelmaa siitä, etteivät jonkun kaverit, vanhemmat tai muut läheiset ole kehdanneet sanoa kokelaalle, että laulutaidot eivät ole sitä mitä ohjelmassa vaaditaan. Mie en olisi mennyt tuonne ohjelmaan, vaikka olenkin laulanut koulun kuorossa ja laulukokeesta sain 10-. Ei riitä itsevarmuus, eikä laulutaidot. Ja jos olisin edes harkinnut meneväni tuonne, olisin ensin esiintynyt jollekin rehelliselle tutulleni, joka voisi sanoa, olisiko edes mahdollisuuksia menestyä.

Ja todellakin vielä: Jos tietää, ettei kestä kritiikkiä, niin minkä helvatan takia pitää mennä sinne leikkimään?! Luuleeko ne, ettei "idolina" oleva saa paskaa niskaan ollenkaan?
Siis mie en ymmärrä!
Bonham
15.10.2003 11:01:08 (muokattu 15.10.2003 11:01:23)
Jännä huomio; nyt oli iltapäivälehdessä jo kannessa, miten tuomaristo tappoi jonkun yrittäneen unelman.

Koko show ajaa siis asiansa; ne, jotka halajavat julkisuuteen, myös pääsevät sinne... tavalla tai toisella...

En itse näe koko hommassa mitään muuta kuin euron kuvia.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Dumb
15.10.2003 11:57:51

Kuinkakohan moni on muuten mennyt noihin karsintoihin ihan sillä meiningillä, että kaverit on sanoneet "ettei sulla ainakaan ole pokkaa tonne mennä" ja on pitänyt näyttää, että "uskallampas"?
Intohimo
15.10.2003 11:59:40

Tänään (ke) tulee uusintana TV1 Päivärinta ohjelma kello 14.05,
jossa on Kallonen haastateltavana, jos joku ei muistanut
maanantaina katsoa.
Formaattiradiot? ##@$$¤ *.tana
Juhani
15.10.2003 12:38:55

Tämä koko Idols-juttu osallistujineen kertoo kuinka sekaisin jengi on. Ihmisen koko oma minäkuva ja identiteetti murtuu kun ei pääse jossain Idols-kilpailussa jatkoon. Määräytyykö ihmisarvo julkisuuden tai menestyksen illuusion mukaan? Millaista on olla tänä päivänä 16-vuotias? Pitää olla listaykkösenä kuin Pikku-G tai ei ole mitään? Onko tämä jokin ajassa oleva trauma, joka on syntynyt hollywood-elokuvien ja MTV:n myötävaikutuksesta? Onko tämän ajan IDOLI, esikuva ja suuri sankari siis sellainen, joka on mediasirkuksen sätkynukkena muutaman vuoden?
kede
15.10.2003 13:55:57
Ohjelmassahan nyt ei luonnolisesti ole muuta hyvää kuin tuomarien vittuilu :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)