Aihe: hbo nordic suomi
1 2 3 4 5 6 7
Tympee Huttunen
28.10.2022 07:37:07
Bullitt: Kaikki automaattiset kuvanparannukset ensimmäiseksi helvettihin kun televisio otetaan käyttöön, eritoten kaikki liikkeensulavoittamistauhka yms. Aika usein taitaa olla jotain keinotekoista värien, kontrastin ja terävyyden korostusta myös. Laadukaskin leffa näyttää ihan joltain Salatuilta elämiltä noiden kanssa. Löytyy jokaisen telkkarin kuva-asetuksista nämä.

Telkkarifirmat pakotettiin laittamaan se "Elokuva"-moodi mikä on lähinnä sitä, mikä on ilman noita kamaluuksia.

Mutta ei tuokaan aina auta, koska minusta joissakin suoratoistosoftissa on toi integroituna sisälleen jonka takia en pysty katsomaan esim. 28 Päivää Myöhemmin-leffaa, koska se on kuvattu DV-kameralla ja jostain syystä Disneyn appi luulee, että siinä on jokin vika suoratoistossa ja koittaa korjailla sitä kuvaa.
Henri Henri Olavi
28.10.2022 09:42:56
Bullitt: Kaikki automaattiset kuvanparannukset ensimmäiseksi helvettihin kun televisio otetaan käyttöön, eritoten kaikki liikkeensulavoittamistauhka yms. Aika usein taitaa olla jotain keinotekoista värien, kontrastin ja terävyyden korostusta myös. Laadukaskin leffa näyttää ihan joltain Salatuilta elämiltä noiden kanssa. Löytyy jokaisen telkkarin kuva-asetuksista nämä.

Justiiinsakin näin.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
bedlam
28.10.2022 10:57:31 (muokattu 28.10.2022 11:05:54)

Henri Henri Olavi: Mulle kuvanlaatu ei muutenkaan ole kovi tärkeää, kunha näyttää hyvältä. Sisältö ratkaisee. Jos haluan todella nautttia kuvasta ja äänestä, menen leffateatteriin.

Minusta taas leffateatterissa kuvanlaatu on huonompi kuin Blu-raylta kotona katsellessa, mutta äänet jytisee toki ihan eri tavalla. Ja onhan se tunnelma erilainen, kotona ei aina malta keskittyä niin täysillä itse elokuvaan.

Mutta joo, en ole itsekään mikään tosi hifisti, mutta tuollaiset pakkaushässäkät mitä noissa linkittämissäni kuvissa näkyi pilaa kyllä aika huolella nautinnon kun keskittyminen menee kokonaan niihin.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Henri Henri Olavi
28.10.2022 11:05:37
bedlam: Minusta leffateatterissa kuvanlaatu on huonompi kuin Blu-raylta kotona katsellessa, mutta äänet jytisee toki ihan eri tavalla. Ja onhan se tunnelma erilainen, kotona ei aina malta keskittyä niin täysillä itse elokuvaan.

Se vähän riippuu siitä, mitä kuvanlaadulla tarkoitetaan.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
bedlam
28.10.2022 11:06:47 (muokattu 28.10.2022 11:08:36)

Henri Henri Olavi: Se vähän riippuu siitä, mitä kuvanlaadulla tarkoitetaan.

Tarkempi kuva, tummempi musta ja paremmat värit noin nyt esimerkiksi. Mitä eri asioita kuvanlaadulla voi siis edes tarkoittaa?
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Henri Henri Olavi
28.10.2022 11:10:43 (muokattu 28.10.2022 11:12:15)
bedlam: Tarkempi kuva, tummempi musta ja paremmat värit noin nyt esimerkiksi. Mitä eri asioita kuvanlaadulla voi siis edes tarkoittaa?

No tuota mä vähän tarkoitin. Munsta musta on leffateatterissa eniten mustaa ja värit parhaimmillaan. Se toki riippuu vähän elokuvasta. Tai voi olla harhaakin. Mä en kotona koskaan nääs kiinnitä kuvanlaatuun huomiota, ellei se ole aivan sutta ja sekundaa. Oon niin syvästi ääniorientoitunut. Mä pidän sellaisesta hieman rakeisesta kuvasta, kunhan mm. kontrasti on kohdallaan. 35 mm filmi on edelleen ylivoimainen. Se vaan riippu paljon siitä, miten on tehty digikonversio. Senkin voi tehdä hyvin tai huonosdti.
bedlam
28.10.2022 11:21:13 (muokattu 28.10.2022 11:26:19)

Henri Henri Olavi: No tuota mä vähän tarkoitin. Munsta musta on leffateatterissa eniten mustaa ja värit parhaimmillaan. Se toki riippuu vähän elokuvasta. Tai voi olla harhaakin. Mä en kotona koskaan nääs kiinnitä kuvanlaatuun huomiota, ellei se ole aivan sutta ja sekundaa. Mä pidän sellaisesta hieman rakeisesta kuvasta, kunhan mm. kontrasti on kohdallaan. 35 mm filmi on edelleen ylivoimainen.

Juu, mulla on sohvalta alle kaksi metriä 65-tuumaiseen töllöön joten kaikki mahdolliset pakkausartifaktit kiinnittää heti huomion, varsinkin kun katselen kauhuleffat aina pimeässä. Välillä joutuu vähän säätämään asetuksiakin elokuvan mukaan. 35mm filmi todellakin on ylivoimainen formaatti, taitaa tarkkuuden puolesta vastata n. 8K-resoluutiota. Ja siinähän on just sitä rakeisuutta kaikista vähiten. Mutta toki halvempi 16mm filmi sopii esim. tietynlaiseen kauhuun ja eksploitaatioon vielä paremmin (Texas Chainsaw yms).
Henri Henri Olavi
28.10.2022 11:28:25
Kohta alkaa White Lotuksen uusi kausi. Vaikuttaa erittäin kovalta tämän jutun perusteella:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009160779.html
Henri Henri Olavi
28.10.2022 11:30:04
bedlam: Juu, mulla on sohvalta alle kaksi metriä 65-tuumaiseen töllöön joten kaikki mahdolliset pakkausartifaktit kiinnittää heti huomion, varsinkin kun katselen kauhuleffat aina pimeässä. Välillä joutuu vähän säätämään asetuksiakin elokuvan mukaan. 35mm filmi todellakin on ylivoimainen formaatti, taitaa tarkkuuden puolesta vastata n. 8K-resoluutiota. Ja siinähän on just sitä rakeisuutta kaikista vähiten. Mutta toki halvempi 16mm filmi sopii esim. tietynlaiseen kauhuun ja eksploitaatioon vielä paremmin (Texas Chainsaw yms).

Oho, aika läheltä tiiraat. Mulla on se 50(?)-tuumainen ja etäisyyttä ehkä neljä metriä. En tiedä onko se "optimaalinen" etäisyys, mutta itselle se toimii.
bedlam
28.10.2022 11:57:21 (muokattu 28.10.2022 12:00:57)

Henri Henri Olavi: Oho, aika läheltä tiiraat. Mulla on se 50(?)-tuumainen ja etäisyyttä ehkä neljä metriä. En tiedä onko se "optimaalinen" etäisyys, mutta itselle se toimii.

En osaisi itte varmaan enää noin pientä ruutua tuijottaa. Tää mun katseluetäisyys vastaa varmaan suunnilleen sitä kun istuisi teatterissa kohtuullisen takana katsomossa. Aikoinaan oli 92-tuumainen kangas n. 3,5 metriä sohvalta, se oli minusta just passeli. Mutta kyllästyin siihen videotykin kanssa säätämiseen. E: Toki se just, että näin isolla kuvalla ei oikein enää pysty muuta katsomaan kuin vähintään 1080p-kuvaa.

E: ekassa omassa kämpässä oli 14-tuumainen telkkari ja sitä katseltiin jostain 5 metrin päästä. On siinä ollu leffaelämys kohillaan. Mutta jotenkin sitä ei osannu ajatella muutakaan.
Henri Henri Olavi
28.10.2022 12:01:14
bedlam:
E: ekassa omassa kämpässä oli 14-tuumainen telkkari ja sitä katseltiin jostain 5 metrin päästä. On siinä ollu leffaelämys kohillaan. Mutta jotenkin sitä ei osannu ajatella muutakaan.

Meilläkin oli ex-puolison kanssa ekassa yhteisessä kodissa 14-tuumainen matkatelkkari, johon sai VHS:n kiinni. Ei sitä parempaa kaivannut. Tai sitten katsottiin mun 17-tuumaiselta läppäriltä. Nyt kun on tottunut tuohon isoon ruutuun, ei oikein pysty enää pienempää.
Henri Henri Olavi
02.11.2022 01:24:25
White Lotuksen 2. kauden aloitusjakso lupaili oikein hyvää.
Ruutukunkku
07.11.2022 18:19:36
Henri Henri Olavi: White Lotuksen 2. kauden aloitusjakso lupaili oikein hyvää.

Jep.
Tälle on kyllä kovat odotukset, 1. kausi oli sen verran kova!
You are number six
Ruutukunkku
07.11.2022 18:23:25
bedlam:
Tässä kans jonkun ottama ruutukaappaus HBO:sta, jossa näkyy taivaassa tuo pakkauksesta johtuva karsea pykällys: https://www.tuomasvalimaa.net/sites … lt/files/inline-images/IMG_3819.jpg

Justiin samalta näytti House of Dragonin tummat osiot jossain jaksossa, mutta laitoin sen sillä kertaa Chromecastin piikkiin. Seuraavaan jaksoon vaihdoin Apple TV:n kännykästä peilattuna ja kuva näytti paremmalta. Tuon sarjan kohdalla kyllä muutenkin tuli välillä katsottua, että vähän hailakkaat värit paikotellen, ynnä muuta pientä.

En tosin tiedä oliko laitteista kiinni vai mistä.
You are number six
Henri Henri Olavi
07.11.2022 18:24:43
Mä en ole moista huomannut AppleTV:n kautta katsottuna, mutta mun töllö on joku 50-tuumainen tai allekin, en ole varma, ja etäisyyttä on se kolmisen metriä.
Ruutukunkku
07.11.2022 20:16:38 (muokattu 07.11.2022 20:19:35)
Henri Henri Olavi: Mä en ole moista huomannut AppleTV:n kautta katsottuna, mutta mun töllö on joku 50-tuumainen tai allekin, en ole varma, ja etäisyyttä on se kolmisen metriä.

Ja siis tuo chromecast mitä itse käytän on semmonen vähän isompi malli, jossa on omat apit sisällä. Siinä on muutenkin vähän semmonen keskeneräisen tuotteen vivahde, niin siihen vedoten laitoin kuvan laadulliset puuttet sen piikkiin. Perusmallin chromecasteista ei ole pahaa sanottavaa.

Katselen tällä hetkellä 100" kankaalta tykillä jostain 3 metristä. Tykkikin on melko uusi, ja värien toisto siinä varsin hyvää. Tuossa kuvanlaadulliset puutteet tulee kyllä näkyviin.
You are number six
bedlam
08.11.2022 16:33:04 (muokattu 08.11.2022 16:33:31)

Ruutukunkku: Justiin samalta näytti House of Dragonin tummat osiot jossain jaksossa, mutta laitoin sen sillä kertaa Chromecastin piikkiin. Seuraavaan jaksoon vaihdoin Apple TV:n kännykästä peilattuna ja kuva näytti paremmalta. Tuon sarjan kohdalla kyllä muutenkin tuli välillä katsottua, että vähän hailakkaat värit paikotellen, ynnä muuta pientä.

En tosin tiedä oliko laitteista kiinni vai mistä.

Kyllä se vika siellä lähetyspäässä oli tosiaan ainakin silloin pari vuotta sitten, kun kaikki arvostelutkin samasta asiasta palvelua moittivat. Itse katselin tietokoneelta telkkariin yhdistettynä sekä Pleikkarin appin kautta, yhtä huonolta näyttivät. Jos sais ilmaisen testijakson uusiksi, niin voishan tuota kokeilla että onko parantunut.
Henri Henri Olavi
29.10.2023 21:38:42 (muokattu 30.10.2023 07:15:17)
30 Monedas vaikuttaa hyvältä kolmen jakson jälkeen. Jatkuva musalla alleviivaamaan vaan vituttaa.

E: ei olekaan hyvä. Mitä pidemmälle katsoo, sitä paskemmaksi muuttuu. En suosittele.
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Jäärä
30.10.2023 09:16:47
Henri Henri Olavi: 30 Monedas vaikuttaa hyvältä kolmen jakson jälkeen. Jatkuva musalla alleviivaamaan vaan vituttaa.

E: ei olekaan hyvä. Mitä pidemmälle katsoo, sitä paskemmaksi muuttuu. En suosittele.

Katsoin n. kaksikymmentä minuuttia ensimmäistä jaksoa ja se sai vakuuttumaan siitä, ettei tartte loppuun asti katsella.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
Henri Henri Olavi
10.11.2023 13:35:51
Weerasethakulin "Memoria" tullut katsottavaksi. Hieno leffa ja Swinton on upea.
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)