Aihe: Texas Chainsaw Massacre - Kauhuelokuvan nykytilasta
1
Nimismies
14.01.2004 12:24:19
Mielipiteitä niin vanhasta kuin uudestakin leffasta(jota en ole vielä päässyt näkemään) sekä kauhuelokuvan nykytilasta.

Helppo ymmärtää miksi tuo alkuperäinen on kauhun ehdoton kulttiklassikko. Katsoin leffan eilen, ja huolimatta sen 30-vuotisesta iästä se piti pihdeissään melko tehokkaasti. Ainoastaan loppu oli hiukan heikompi lähinnä jatkuvan kirkunan vuoksi. Häiriintynyt äänimaailma, mielipuolinen maailma kuvakulmineen ja täysin sekopäiset hahmot loivat tilanteen, jossa ei juuri suvantokohtia ollut.

Katsottuani elokuvan tuli pysähdys. Sitten TCSM:n ei ole tullut juuri mitään yhtä järisyttävää, joka olisi muokannut kauhuelokuvaa niin täysin. Koko genre on lähes masennuttavan pysähdyksissä. Texas Chainsaw:n jälkeen tulleet pelottavat kauhuelokuvat mahtuvat yhden käden sormiin: The Thing, Hohto, The Others, Ringu ja Blair Witch Project. Viimeisen kymmenen vuoden aikana ainoa innovaatio kauhuelokuvan saralla on ollut Blairin käyttämä suttuinen tositvtekniikka, jota ei ole sen jälkeen hyödynnetty kertaakaan tehokkaasti. Mikä genreä oikein vaivaa? Joka toinen elokuva on masentavaa sarjamurhaajalättäystä ja joka toinen innotonta yliluonnollistelua, joka ei pelota pätkääkään. Missä on genren uudistaja? Missä uusi John Carpenter tai Tobe Hooper?
"Karkasin Nimismiehen kyydistä sivutuuliherkkyyden sillalla vallitessa." - Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme
Bluesmies
16.01.2004 21:33:40
Mun mielestä viimeinen oikeasti pelottava kauhuleffa on ollut hohto. Sen jälkeen yksikään leffa ei ole onnistunut oikeasti pelottamaan (tai no others on kyllä vähän). Mutta nykyään kyllä tuotetaan kauhuleffojen saralta pelkkää paskaa. Tai no, ei välttämättä paskaa, mutta kauhua ei osata enää tehdä, se on fakta.

Tuskinpa enää ikinä tulee mitään hohdon kaltaista mahtavaa, lähes täydellistä, KAUHUleffaa.
Kitara on tyhmä!!!
Jani The Rock
16.01.2004 23:43:46 (muokattu 16.01.2004 23:47:02)

Mä olen muistaakseni ennenkin nurissut siitä miten kauhuleffoihin sotketaan komediaelementtejä. Perkele, silloin kun mä katson kauhuleffaa, niin mä haluan sellaisen olon kuin joku kuristaisi mua kurkusta enkä mitään muka-hauskaa teineilyä!

Mutta ei koko kauhuleffojen alennustilaa sovi tuon jutun piikkiin pistää. Kyllä vikaa on muuallakin. Koska suurin osa niistä elokuvista mitä ihmiset nyt yleensä katsovat tulee tuolta Hollywoodin sylttytehtaalta, niin usein se amerikkalaisuus on niin leimallista että jo se vie hommasta hohdon. Enkä nyt tarkoita mitään ideologista leimallisuutta vaan sitä turhanpäiväistä selittelyä, ennalta-arvattavuutta ja kaavamaisia ratkaisuja jotka ovat kovin tyypillisiä noille ameriikan tuotteille. Niissä katsojan omille fiiliksille ei jätetä tilaa, vaan juonta taotaan päähän kuin kiskonaulaa.

Ja sitten ne näyttelijät. Enää ei ole Boris Karloffin, Lon Chaneyn, Vincent Pricen tai Christopher Leen kaltaisia Suuria Persoonallisuuksia, joiden yksi mulkaisukin saattoi olla vaikuttavampi kuin kaikki jenkkilänmaalla viimeisen 15 vuoden aikana tehdyt kauhuelokuvateelmykset yhteensä. (Tosin todettakoon että onhan herra Lee edelleen elossa ja hyvä niin, vilahtipa hän Sleepy Hollowissakin). Nykyään ns. kauhuelokuvat ovat täynnä pelkkiä söpöileviä jolppeja ja silikoneilla pumpattuja tähtösiä, joiden roolitöissä on yhtä paljon syvyyttä kuin Ulvilan uimahallin lastenaltaassa.

Käsikirjoittajat ja ohjaajat saakoon myös osansa arvostelusta. Hyvät alkuperäistarinat vesitetään tunnistamattomaksi mössöksi (Bram Stokerin (!) Dracula, Mary Shelleyn Frankenstein, Hannibal etc. etc.) eikä ohjaajilla tunnu riittävän näkemystä tai pokkaa toteuttaa niitä toimivampiakaan kässäreitä minkäänlaisella pieteetillä. Tehosteet voivat olla hienot ja puitteet vallan mahtavat, mutta kun siinä vaadittaisiin pikkuisen muutakin.

Kunnon kauhuleffoja ei mihinkään R-kioskin vuokravideohyllyihin enää tule. Niitä on haettava muualta. Blair Witch Project ja Ring olivat kyllä ihan piristäviä poikkeuksia sääntöön ja tuntuvat kestävän hyvin useammankin katselun. Mutta Ringinkin idea oli pitänyt hakea Japanista asti.

EDIT: Niin, ne moottorisahamurhat! Siitä onkin jo aikaa, kun sen originaalin olen viimeksi nähnyt. Jotenkin kaoottinen vaikutelma siitä on jäänyt, enkä kyllä sanoisi sitä kovin pelottavaksi elokuvaksi. Pitäisi katsoa uusiksi. Tuota uutta versiota en ole ajatellut katsoa ollenkaan. Ainakaan itse en osta sitä enkä vuokraa.
Rough and tough and plenty mean.
Nimismies
17.01.2004 09:51:40
Janihan poimi erinomaisia juttuja.

Yksi juttu kauhuleffojen tekijöille pitäisi juntata päähän, oikeastaan kaksi.

Veren tolkuton roiskiminen ja muukaan järjetön väkivalta ei ole tippaakaan pelottavaa. Ainakaan sellaisena kuin se kauhuelokuvissa esitetään: siististi ja esteettisen tyylikkäästi, jossa punasuihkut lähestyvät lähestulkoon taidetta. Verratkaapa vaikkapa nykykauhuelokuvia vaikkapa juuri tuohon Texas Chainsaw Massacreen. Juuri mitään ei näytetä(väkivaltaa siis), ja jos näytetään, niin ei juurikaan yksityiskohtaisesti. Katsoja joutuu omassa päässään päättelemään kaiken väkivallan, jolloin siitä tulee melkoisen ahdistavaa. Plus sitten se, että Texasin väkivalta on poikkeuksellisen ilkeää ja realistista: moukarilla päähän ja paloitellaan vammainen pyörätuoliinsa. Tulee oikeasti paha olo.

Ja sitten se toinen juttu, että mitä vähemmän näytetään niin sitä tehokkaampi mörkö leffaan saadaan. The Othersissa ei näytetty kertaakaan mitään, eikä myöskään Blair Witchissä. Molemmat ovat melkoisen pelottavia kokemuksia. Ringussakin Samako(tai jenkkiversion Samara) näytettiin vasta aivan lopussa, ja Ringussa vielä sillä tavalla ovelasti että kasvoista ei näkynyt mitään muuta kuin puolimätä, aivan helvetillisen näköinen silmä. Jälleen katsoja jää epätoivoisena miettimään, että miltähän loput kasvot oikein näyttivät. Jos mörkö leffassa pitää näyttää, siitä pitää tehdä helkkarin epäinhimillinen, kuten juuri Ringun tyttö ja Texas Chainsaw'n ihmisennahkanaamiota kasvoillaan kantava Leatherface. Eikä heitäkään saa viivyttää ruudussa liikaa: jos katsoja ehtii nähdä mörköä tarpeeksi, hän oppii tavallaan hyväksymään sen ulkonäön eikä enää pelkää.

Mikäli nuo kaksi juttua saataisiin kuntoon, niin kauhuleffojen uusi renessanssi voisi alkaa. Viime aikojen Ringu ja The Others ovat näyttäneet sen, että rahkeita kyllä olisi.
"Karkasin Nimismiehen kyydistä sivutuuliherkkyyden sillalla vallitessa." - Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme
VPkone
17.01.2004 12:24:30
Kauhuleffoista puhuttaessa täytyy ottaa myös huomioon, lasketaanko genreen mukaan nämä ns. shock-horror leffat (cannibal holocaust, men behind the sun) ja jos otetaan, niin mitä mieltä ollaan. MUTTA nyt ei ilmeisesti oteta.. eniway muuten haluamatta provota sen enempää, kaikkien ketkä väittää blair witchin olleen omaperäinen tms. tulisi tietää että kys. elokuva on varsin härski rip-off vanhasta italo pätkästä cannibal holocaustista..

mutta asiaan. toden totta kauhun taso on viime vuosikymmeninä laskenut kuin lehmän häntä ja kunnon kauhua ei meinaa tulla mistään tuutista. positiivisia ylläreitä kyllä löytyy ja olen itse ainakin varsin tyytyväinen parin viimevuoden satoon (jos ajatellaan esim. 90-luvun alkua vertauskohtana).. omasta mielestä ainakin NYKYkauhu on juuri parhaimmillaan sellaista "vilauttelua" eli ½sekunnin mittaisia väläytyksiä vääristyneistä kasvoista jne. tässä määrin ainakin uuden tcm:n mainos oli aika lupaava, elokuvaa en ole vielä nähnyt.
What do you have when you got nothing left? Show me what you got...
Juugeli
17.01.2004 12:38:55
Nimismiehellä näyttäisi olevan aika pitkälle samat mielipiteet kauhusta kuin minulla. En ole tosin The Othersia, Ringua ja Thingiä nähnyt, mutta Blair, TCM ja Hohto ovat minun mielestä ainoat oikeasti hyvät kauhuleffat mitä olen nähnyt. Kohta pitäisi katsoa tuo 28 Days Later. Sitä on kehuttu aika paljon. Jopa Turun Sanomien Tapani Maskula antoi 3 pistettä!
I don't give a damn if you don't like me, coz I don't like you, coz you're not like me (Jimmy Pop)
Bluesmies
17.01.2004 14:34:19
Kohta pitäisi katsoa tuo 28 Days Later. Sitä on kehuttu aika paljon.

Ei ollu kovin hääppönen leffa. Ainakaan kauhua tuossa leffassa ei ole kyllä tippaakaan. Ehkä draama/trilleri voisi olla hyvä luokittelu.
Kitara on tyhmä!!!
Spiridon
17.01.2004 17:20:30
Kohta pitäisi katsoa tuo 28 Days Later. Sitä on kehuttu aika paljon.

Ainut hyvä kohta leffassa oli kun lopussa sanotaan suomeksi "Lähettäkää helikopteri" tai jotain sinne päin.

Ei jaksa mitkään hiton zombiet pelottaa.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Juugeli
17.01.2004 18:29:22
Juu, aika paska elokuvahan se oli tuo 28.
Sinänsä hauskaa, että olen kauhufani, mutta tiedän vain kolme hyvää kauhuelokuvaa. Aina joutuu pettymään.
I don't give a damn if you don't like me, coz I don't like you, coz you're not like me (Jimmy Pop)
Big Show
17.01.2004 18:56:07
no jos hyviä saa sanoa (omistan nää dvd:'t, mähän en paskoja osta!)

Olen harrastanut elokuvia ja musiikkia yli 10 vuotta. omistan 200 dvd:tä ja VHS kasetteja yli 200kpl, joten don't mess with me!

tässä uusimpia ihan hyviä (dvd), joita on jäänyt mieleen (en jaksa kelata muistia):

28 days later
battle royale
darkness falls
my little eye
freddy vs. jason
hellraiser 1 & 2
house of 1000 corpses
identity
jeepers creepers
long time dead
nightmare on elm street 1
the ring
ringu 2
wrong turn
Mr. Mustard
17.01.2004 19:24:24
Minä en ole oikeastaan koskaan tykännyt koko genrestä siksi, että useimmat kauhuelokuvista eivät ole oikeasti pelottavia. Esim. ei se Blair Witch Project ollut pelottava, paitsi leffan ihan viimeiset sekunnit. En ilmeisesti vain osannut eläytyä tarinaan.

Ensimmäinen (ja ainoa?) pelottava leffa on ollut Tappajahai, jonka näin jo pentuna. Kliseen mukaisesti oli tukalaa mennä sen jälkeen uimaan, kun leffan kauhuhetket olivat iskostuneet niin vahvasti tajuntaan. Tappajahaita ei ilmeisesti kauhuelokuvaksi luokitella.
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
LaXu
17.01.2004 20:30:52
Kauhuleffat pitääkin jakaa siististi pariin joukkoon:

Ne hyvät kauhuleffat, jotka ovat oikeasti jännittäviä/pelottavia/ahdistavia. Niitähän onkin jo mainittu liuta tässä threadissa..Hohto, Texas Chainsaw Massacre (alkuperäinen siis), The Thing, Omen, Ringu ym. Tämän ryhmän leffoissa on yleensä erinomainen tunnelma, mielenkiitoisia kuvakulmia ym. kuvausteknisiä jippoja, tunnelmaa tukeva äänimaailma ja ihan hyvä juoni.

Sitten on se toinen joukko, eli hölmöt ja hassut (tarkoituksella tai tahattomasti) "kauhuleffat." Näihin lukeutuu mm. Nightmare On Elm Streetit, Friday The 13th -sarja, Hellraiserit, Leprechaunit jne. Tämän kauhun alalajin piirteitä ovat huumori, ylenpalttinen verenvuodatus ja hölmö juoni.

Kummassakin on omat puolensa, esimerkiksi selkeästi jälkimmäiseen joukkoon kuuluva Braindead on hyvä esimerkki. Kekseliäät efektit, hupsu dialogi ym. tekevät leffasta mainion viihdepaketin. Tällaisia leffoja on hauska katsella kaveriporukalla tms. :)

Texas Chainsaw Massacren uusintaversio menee mielestäni myös tuohon jälkimmäiseen ryhmän. Kökkö leffa, ei voi suositella oikeastaan lainkaan.
mr_b
17.01.2004 20:37:23

Kauhugenre on alennustilassa, koska teinikauhu on kaavamaista ja pohjautuu halpoihin ja ennalta arvattaviin shokkiefekteihin (ne voi melkein laskea: "1-2-3-nyt. Buu!").

Harvat leffat nykyään tajuavat, että kauhuelokuvien pitää olla epämiellyttäviä eikä viihdyttäviä. Epämiellyttävyys ei tosiaan tarkoita mitään verivirtoja vaan sellaista armotonta piinaavaa asennetta, joka vaikkapa Halloweenilla on.
And that's the way it is. Even when we're pissed.
Chemo
18.01.2004 22:19:00

Mä lasken oman turtumiseni aiheeseen isoimmaksi syyksi siihen, etteivät uudet kauhuleffat tunnu missään. Eka Halloween oli todella jännä silloin joskus muinoin varhaisteini-iässä. Siitä se onkin sitten ollut tasaista alamäkeä - vähitellen noihin tottuu.

Noin muuten noista leffoista samoilla linjoilla kuin Janikin.
Ramalamadingdong.
Hotakainen
18.01.2004 23:26:29
En nyt ymmärrä että mikä siinä moottorisahamurhaajassa on niin hyvää? Kökkö toteutus, hirveät näyttelijät, paska juoni, kauhea ohjaus yms...
Huora! Kuraperse!
vanttera
19.01.2004 01:15:59
Mulle on aina toiminut brittien nummi-kauhu paremmin kuin jenkkien maatila-kauhu. 80-luvulla tehtyjä dekkari/trillereitä (joiden nimiä en muista kun ne olivat mutsin) olen pelännyt enemmän kuin Nasse-setää tai pelle Hermannia.

Esim. Kartanon perinyt keski-ikäinen mies alkaa puhua tuoreelle vaimolleen sekavia. Vaimo löytää todella häiriintyneitä maalauksia joissa mies tappaa äitinsä sähköllä jne. Ja ne maalaukset oli oikeita ja minä pelkään näköjään vieläkin.
Mitä enemmä rynnii sitä nobemmin bääsee. -vanha turkulainen sananlasku.
Nimismies
19.01.2004 08:06:34
En nyt ymmärrä että mikä siinä moottorisahamurhaajassa on niin hyvää? Kökkö toteutus, hirveät näyttelijät, paska juoni, kauhea ohjaus yms...

Nihilistinen ote, raadollinen ja ilkeä väkivalta, visuaalinen upea toteutus, sekopäinen äänimaailma, mahtava pahis. Kaikki.
nakki23
19.01.2004 14:18:59
Silent Hill-pelisarjassa on mielestäni parempi äänimaailma kuin missään näkemässäni kauhuelokuvassa. Ihme rahinaa, kohinaa, kolahtelua, narinaa, itkua alkaa kuulumaan tyhjissä huoneissa. Musiikki on myös mahtavaa ja juuri kauhuun sopivaa: Nyrjähtänyt rytmi, melodioita tuskin lainkaan, ihme pauketta ja kilahtelua ja sitä viiltävää vinkunaa. Miksi ne ei voi leffoissa käyttää tollasta äänimaailmaa?
Chemo
19.01.2004 16:16:55

Silent Hill

Oot muuten ihan oikeassa. Kakkosen olen pelannut läpi, ja se oli kyllä uudentyyppinen kauhukokemus. Miljöö oli kiehtova. Interaktiivisuus antaa kauhuiluun ihan uutta potkua.... silloin kun olin tuon pelannut, mietiskelin että tämä saattaa olla viimeinen niitti kauhuelokuvalle. Ehkei sittenkään ollut, mutta kiinnostava silti.
Ramalamadingdong.
Hotakainen
19.01.2004 22:45:23
Nihilistinen ote
totta
raadollinen ja ilkeä väkivalta
totta
visuaalinen upea toteutus
paskapuhetta
sekopäinen äänimaailma
totta
mahtava pahis
no jaa, se isoisä on paljon parempi
Kaikki
jaa-a
Huora! Kuraperse!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)