Eilen tuli telkkarista 2 hienoa sekä viihdyttävää leffaa: Huikea parodia elokuvantekemistä ja sen vaikeudesta kannattelevana vomanaan ja primusmotortinaan vesa-matti Loirin kerrassaan nautittava näyttelijätyö elokuvaohjaajan roolissa, sekä liikuttavan optimistinen kuvaus nuoren 11-vuotiaan pojan henkilökohtaisesta taistelusta isän, veljen ja omien toiveidensa ristiaallokossa kutsumustaan noudattavan elämänuran löytämiseksi jossakin Pohjois-Englannin? pienessä kaivoskaupungissa Tatscherin aikana. Mikä oli mielestäsi jälkimmäisen leffan vaikuttavin kohtaus, joka oli leikauksiltaan ja rakenteeltaankin toteutettu hienosti ja arvaamattomasti säilytäen jännittävyytensä ja kiehtovuutensa loppuhuipennukseen saakka. pIkkuinen pätkä Schubertiakin oli mahdutettu mukaan. Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |
Mulla on vähän aikaa siitä kun olen tuon nähnyt - en katsonut eilen telkkaria - mutta mun mielestäni tuon hienointa antia oli juuri tuo liikuttava kuvaus siitä miten poika teki omaa juttuaan ympäristöstä piittaamatta. Mä nostaisin tuon kuvauksen kokonaisuutena yksittäisten kohtausten yläpuolelle. Olihan tuo joulunihme vaikuttava kohtaus, jossa isä muutti käsityksensä pojan balettiharrastuksesta radikaalisti yhdessä pyhitetyssä tuokiossa, pikkuhiprakassa, arvaten, eikä hänen reaktiotyaan voinut kasvojen ilmeiden perusteella välittömästi arvata, kuten ei myöskään kohtauksesa, jossa musiikilla ja pieniin kasvojen ilmeisiin, kuin täytenä totena otetussa elämässä, henkilöt eläytyivät syvästi roolihenkilöidensä tuntemuksiin, odottavaan ahdistukseen ja klyyneliksi pujenneisiin sisäisen ilon ja liikutuksen tunteisiin onnistuneesti läpäistyn pääsykokeen johdosta, asia, joka tuli ilmi koulusta lähetetyssä kirjeessä. Jännitys ja piinaava odotus purkautui vasta isän riehakkaisiin ja estottomiin tunteenpurkauksiin valtavassa juoksupyträhdyksessä klubille ketomaan ylpeänä lakkolaistovereilleen pojan menestyksestä, asian suhteen, jota ensin oli jyrkästi vastustanut. Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia |