päänahka 30.03.2007 13:01:05 | |
---|
Tällainen hauska juttu uutisoinnista: Väkivalta on lisääntynyt lööpeissä Iltapäivälehtien lööpit ovat muuttuneet väkivaltaisemmiksi. Väkivaltaotsikoiden määrä on kasvanut ja otsikot kertovat aiempaa enemmän henkirikoksista. Tiedot käyvät ilmi Hanna Syrjälän Tampereen yliopistolle tekemästä tutkimuksesta, jonka aineistona oli kaikkiaan lähes 5 000 Ilta-Sanomien ja Iltalehden lööppiä vuosina 1985-2006. (Yle 30. 3. 2007) Tutkimus: Väkivalta yleistynyt lööpeissä Väkivaltaiset aiheet ovat yleistyneet suomalaisten iltapäivälehtien lööpeissä etenkin 2000-luvulla, kertoo tuore tutkimus. Väkivaltaotsikoiden määrä on kasvanut ja esitystapa käynyt yhä voimakkaammin tunteisiin vetoavaksi. (Helsingin Sanomat 30. 3. 2007) Väkivaltaotsikot vähentyneet IS:n lööpeissä Väkivaltaotsikot ovat vuoden aikana selvästi vähentyneet Ilta-Sanomien lööpeissä. Tämä käy ilmi Tampereen yliopiston Journalismin tutkimusyksikön tänään ilmestyneestä tutkimuksesta, jossa on tutkittu iltapäivälehtien lööppejä vuosina 1985-2006. (Ilta-Sanomat 30. 3. 2007) Lisäksi: Lööpit ovat kertoneet aiempaa useammin esimerkiksi perhesurmista. Lisäksi väkivallan uhreja ja tekijöitä on nimetty isiksi ja äideiksi, vaikka väkivalta ei liity heidän perhesuhteisiinsa. (Yle) Maaliskuun 2006 jälkeen isistä ja äideistä ei puhuttu väkivaltaisimmissa lööpeissä juuri lainkaan, tutkimus paljastaa. Tuloksissa näkyy IS:n uusi linja, pari piirua asiajournalismin suuntaan. (IS) Tämä vaikka ihan vaan muistutuksena että lukekaa tarkkaan. |
Landola59 30.03.2007 14:21:03 | |
---|
Olisi pari valittua sanaa tähänkin sanottavana... Mutta saattaapi sen johdosta mennä lukkoon koko keskustelu. Tämä nyt ei ole mitään uutta, Iltasanomia ja Iltalehteä on joskus pidetty tärkeänäkin ja totuudenmukaisena tiedonantajana. Tuntuu että YLEltä saa enään asiallisia ja kiertelemättömiä uutisia jossa ei oteta pahemmin kantaa suuntaan tai toiseen, eikä yritetä kovin muokata ihmisten mielipiteitä. Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta? |
Kärpäsruoska 30.03.2007 15:02:10 (muokattu 30.03.2007 15:02:31) | |
---|
Tuntuu että YLEltä saa enään asiallisia ja kiertelemättömiä uutisia jossa ei oteta pahemmin kantaa suuntaan tai toiseen, eikä yritetä kovin muokata ihmisten mielipiteitä. Ei YLEltäkään, jos Sauli Niinistöltä kysytään. Kai sitä vain täytyy osata valita itselleen sopivin media, olkoon se sitten rehellisin tai asioita mukavimpaan suuntaan vääristelevä. Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28
Romantikkoitkijät #34
S.M.A.K. |
LiiMaNHeNKi 30.03.2007 15:03:56 | |
---|
Sitähän se on. Moni kuvittelee väkivallan lisääntyvän, kun lehtien kansissa aina näkyy juttuja murhista ja muista veriteoista, vaikka todellisuudessa rikollisuus saattaisi olla laskussa, uutisointi vain on lisääntynyt. Väkivalta myy. Ja seksi. Seuraavaksi kai väkivaltaseksi... Muistinko muuten mainita, että olen joskus hieman hajamielinen? |
porcupine 30.03.2007 15:17:57 | |
---|
Tuostahan voi siis tehdä sen loppupäätelmän, että Iltalehden väkivaltalööpit on lisääntyny ihan helmetisti. Tai ainakin sen verran, mitä IS:ien lööpit on vähentyny plus muutama päälle. Amerikanmeininkiä Iltalehdellä siis. Emmie tiijä, mie oon Lappeenrannasta. |
Kärpäsruoska 30.03.2007 16:01:44 | |
---|
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28
Romantikkoitkijät #34
S.M.A.K. |
päänahka 30.03.2007 16:42:54 | |
---|
Tuostahan voi siis tehdä sen loppupäätelmän, että Iltalehden väkivaltalööpit on lisääntyny ihan helmetisti. Tai ainakin sen verran, mitä IS:ien lööpit on vähentyny plus muutama päälle. Amerikanmeininkiä Iltalehdellä siis. Ota huomioon, että IS puhuu väkivallan vähenemisestä lööpeissään vuoden aikana, kun tutkimuksessa lähdettiin vuodesta 1985. Sopivat pointit esiin poimimalla tutkimuksen tulos saadaan äkkiseltään näyttämään aivan vastakkaiselta. |
DirtyFingers 01.04.2007 21:04:23 (muokattu 01.04.2007 21:05:33) | |
---|
Riippumatonta mediaa ei Suomessa ole. Ei tosin missään muuallakaan. Mutta Suomessahan on kaikki asiat todella hyvin!!111111! Lol äksdee ja hyvin vointi valtio yhdys sanoilla varus tettuna. Watch Out, We're Mad |