Nuages 13.08.2008 19:35:27 (muokattu 13.08.2008 23:45:50) | |
---|
Mitä kirjallisuuden klassikkoja tai muuten vain hemmetin hyviä kirjoja kuuluu mielestänne sarjaan "Jokaisen pitäisi lukea", eli kirjoihin joiden voidaan katsoa kuuluvan ainakin jossain määrin kirjalliseen yleissivistykseen? Netistä löytyy kyllä näitä kattavia listoja klassikoista, mutta laitettaisko ihan henkilökohtaisia mieltymyksiä mieluiten kunnollisten perusteluiden kanssa.. Ei siis pelkkää listausta. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Nazareth 13.08.2008 19:41:31 | |
---|
Raamattu vissiin. Kurnauskis. ÄÄÄÄÄÄÄK!!! Säikähdin. |
Brother Michael 13.08.2008 19:49:21 | |
---|
Ei sellaisia teoksia mielestäni olekaan. Sama homma elokuvien kanssa. Ahdistaa lähinnä sellaiset puristit, joiden mielestä "jokaisen yleissivistykseen kuuluu sejatämäjatuo kirja/elokuva" Tottakai on asia erikseen, jos enemmänkin lukee/harrastaa leffoja/kirjoja, silloin voidaan puhua teoksista, jotka kuuluvat näihin ns. must -klassikoihin. Muutoin en näe tarvetta lukea jotain kirjaa ihan vaan sen takia, että se on jotenkin maailmaa mullistava teos. One more beer and heavy metal and I'm just fine - Manowar |
JPQ 13.08.2008 19:59:21 | |
---|
noh George Orwellin 1984 ja sitten Fahrenheit 451 Ray Bradbury kirja. Noh noista pidin ja pottereista mutta jälkimäisiä ei voi suositella kun viimeisen loppu vähän lysähti. |
Nuages 13.08.2008 20:01:12 | |
---|
Ei sellaisia teoksia mielestäni olekaan. Sama homma elokuvien kanssa. Ahdistaa lähinnä sellaiset puristit, joiden mielestä "jokaisen yleissivistykseen kuuluu sejatämäjatuo kirja/elokuva" Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka ottavat kaiken vähintään 110% kirjaimellisesti. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
reino 13.08.2008 20:04:22 | |
---|
Jaa-a, Orwellin 1984 ja Eläinten Vallankumous on sellaisia klassikoita mitä tulee usein suositeltua ihmisille. Vaikka suurinosa on ko. kirjat tarkastanut. Lisätään vielä klassikoista Hemingwayn For Whom the Bell Tolls. Siinä meikän pari senttiä. ding-dong |
Brother Michael 13.08.2008 20:17:50 | |
---|
Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka ottavat kaiken vähintään 110% kirjaimellisesti. Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka suvaitsevat myös omistaan eriäviä melipiteitä. One more beer and heavy metal and I'm just fine - Manowar |
KooAa 13.08.2008 20:20:28 | |
---|
Maailmassa on paljon ihmisiä jotka eivät ole lukeneet aapistakaan, siis äidinkielellään eikä muillakaan. Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. The R.I.P.Off |
Mustikkamuffinssi 13.08.2008 21:47:26 | |
---|
Onhan noita vaikka kuinka. Nalle Puhista Sadan vuoden yksinäisyyteen. En ole varma oliko tässä tarkoitus siis listata noita klassikoita, vai kirjoittajan klassikkostatuksesta riippumatta kirjoja joita ei kannata sivuuttaa. Ensimmäiseen voin tuon Márquezin pääteosta (ei Nalle Puh vaan se toinen) suositella, ja jälkimmäiseen sellaista teosta kuin The Curious Incident of the Dog in the Night-time. kalamies#45 >-)))> |
DethBanger 13.08.2008 22:19:35 | |
---|
Anthony de Mello - Havahtuminen perustelut : paras läjä tekstiä ikinä http://maihinnousu.net/a/?artist_id=46 |
DaKiller 13.08.2008 22:25:41 | |
---|
Jaa-a, Orwellin 1984 ja Eläinten Vallankumous on sellaisia klassikoita mitä tulee usein suositeltua ihmisille. Vaikka suurinosa on ko. kirjat tarkastanut. Lisätään vielä klassikoista Hemingwayn For Whom the Bell Tolls. Siinä meikän pari senttiä. Onko nää jotain perinteisiä äikän open pakkosyöttämiä? |
dipshit 13.08.2008 22:52:13 | |
---|
Kymmenen pientä neekerinpoikaa. "olin niin vedettynä siihen juttuun, siihen hetkeen, niihin silmiin. Syltty sai harkitsemaan seksuaalista suuntaustani." -konnamatti |
Tietysti Pauligin 13.08.2008 22:56:47 (muokattu 13.08.2008 22:57:54) | |
---|
Onko nää jotain perinteisiä äikän open pakkosyöttämiä? Enpä muista että omalla kohdalla olisi noita ikinä mitenkään käsitelty. Toki saattoivat jossain olla tutkielma-aiheina, kymmenien muiden joukossa. Äidinkielen opetuksessa pakkosyötetään vain Seitsemän veljestä ja Tuntematon Sotilas, joka on sikäli perseestä kyllä. Edes lukiossa ei pahemmin pureuduttu oikein mihinkään opuksiin, lähinnä tyylilajeja käsiteltiin eikä niinkään mitään tiettyjä kirjoja. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
blackmore81 13.08.2008 23:00:42 (muokattu 13.08.2008 23:00:58) | |
---|
Pentti Linkolan koko tuotanto. What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about |
Stradlin 13.08.2008 23:34:41 (muokattu 13.08.2008 23:49:05) | |
---|
Kymmenen pientä neekerinpoikaa. Mahtava teos kyllä, ehkäpä hienoin omassa genressään IMO. Taitaa kyllä uudemmat painokset kulkea jollain eri nimellä, kun tuosta alkuperäisestähän voi joku vaikka loukkaantua. E: Mainitaanpa vielä Kurt Vonnegutin Teurastamo 5, jonka juuri sain pari päivää sitten luettua. Vonnegutin kerronta- ja kirjoitustyyli yleensäkin jotenkin kummasti minua miellyttää. "There are many dying children out there whose last wish is to meet me." - David Hasselhoff |
NHR 13.08.2008 23:57:15 (muokattu 13.08.2008 23:58:08) | |
---|
Raamattu vissiin. Ja ehkä myös Koraani, vaikkennoo sitä kyl ittekään kokonaan ikinä lukenu. Luvut pituusjärjestyksessä, vai miten se menikään, eli vielä randomimpaa shittiä mitä toi Raamattu. Ja muittenki uskontojen pyhät kirjotukset kantsis varmaan lukee vielä samaan nippuun. Mut EI vaan yhtä näistä, kasvaa niin helposti mieli kiaroon... Oon siis ite ihan täys ateisti, mut silti... "It's really something other than else!" |
Ronsto 14.08.2008 01:08:51 | |
---|
Raamattu vissiin. One book to rule them all! Eiku. Vastaan: Taru Sormusten Herrasta. Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me! |
Simo78 14.08.2008 08:47:29 (muokattu 14.08.2008 08:48:38) | |
---|
Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka ottavat kaiken vähintään 110% kirjaimellisesti. Kyllä minä myös, etenkin Juoppohullun päiväkirjojen Kristian on suuri sankarini! Eli mä suosittelen juoppohullun päiväkirjoja. Miksi? Siksi, että ne on helppoa ja hauskaa luettavaa. Minä olen kaikkea muuta kuin kirjoja lukeva, mutta luin noita 3 loman aikana, vertailuna voidaan sanoa, että viimeiseen kymmeneen vuoteen olen lukenut vähemmän=). Jos ei ota kaikkea sisältöä kirjaimellisesti, niin saattaa niistä löytyä asiaakin--> millekään muulle kirjalle en ole nauranut yhtä paljon. Ote(vapaalla lainauksella), jota olen käyttänyt jokusen kerran: "Kristian sun kanssa on aina yhtä kiva jutella, kun sä otat kaiken kirjaimellisesti" |
laite 14.08.2008 08:49:44 | |
---|
Sano se klassikoin! Coelhon Alkemisti ja Waltarin Sinuhe tulee mieleen ensimmäisenä. Hervantalaisten keskellä yksisilmäinen on kuningas. |
KTR 14.08.2008 08:56:59 | |
---|
E: Mainitaanpa vielä Kurt Vonnegutin Teurastamo 5, jonka juuri sain pari päivää sitten luettua. Vonnegutin kerronta- ja kirjoitustyyli yleensäkin jotenkin kummasti minua miellyttää. Kappas. Itsekin juuri sain tuon luettua. Oli niin hyvä, että tekee mieli lukea enemmänkin Vonnegutia. Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvan luin myös vähän aikaa sitten. Kyllä sekin oli ihan hyvä, hauskaa sanailua ainakin kosolti. Herätti jopa muutamia ajatuksia. Mutta tuo De Profundis sitten taas oli aika painavaa tekstiä ja todellakin lukemisen arvoinen, tuohan on siis Wilden vankilasta kirjoittama pitkä kirje Lord Alfred Douglasille, jonka kanssa hänellä oli aikaansa nähden kyseenalainen suhde. Wilde käy siinä kivasti läpi myös suhdettaan taiteeseen, uskontoon ym. asioihin. |