Muusikoiden.net
06.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohjelmatoimisto (perustaminen ja pyörittäminen)
1
Kultapi3ni
19.01.2010 15:10:34 (muokattu 19.01.2010 15:12:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän ketjun tarkoituksena on käsitellä ohjelmatoimiston perustamiseen, sekä sen pyörittämiseen liittyviä kysymyksiä ja aiheita.

Itselläni tilanne on seuraava:

Olen jo vuosia keikkaillut aktiivisesti ja nyt hiljalleen olen alkanut vähentämään keikkailua, koska kiinnostuksen kohteeni on tällä hetkellä hyvin paljon musiikkibisneksen puolella. Lukuisat artistit ovat pyytäneet minua myymään heille keikkoja, mutta epäselviä kysymysmerkkejä on hyvin paljon joihin haluaisin vastauksia.

TYÖNANTAJUUS

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ohjelmatoimisto on artistin työnantaja?

* Toimiiko homma freelancer tai normi verokortilla vai kannattaako artistia velvottaa perustamaan esimerkiksi toiminimi jolla sitten laskuttaa ohjelmatoimistoa?
* Mitä kuluja artistista tulee ja millaisista summista on kysymys?
(esim. verot, vakuutukset, eläkemaksut, muut kulut yms.)
* Pitääkö ohjelmatoimistolla olla minkälaiset vakuutukset artisteille? Hinnat?
* Minkälainen työsopimus artistin kanssa kannattaa tehdä? Onko esim. internetissä valmiita sopimuspohjia joista voisi katsoa mallia?

Muita seikkoja työnantajuuteen liittyen?

KULUT

* Minkälaisia kuluja ohjelmatoimistolla on palkkojen yms. kulujen lisäksi?

KILOMETRIKORVAUKSET JA PÄIVÄRAHAT

* Miten artistin kilometrikorvaukset ja päivärahat käytännössä hoidetaan?
* Miten pystyn itse hoitamaan itselleni kilometrikovaukset ja päivärahat?

TILITOIMISTO

* Mitä kaikkea on kannattavaa ulkoistaa tilitoimistolle?
* Tilitoimiston hinnat?
* Muuta?

MUITA KYSYMYKSIÄ

* Onko jotain linkkejä mistä kannattaisi katsella neuvoja ohjelmatoimiston perustamiseen ja pyörittämiseen liittyen?

Toivottavasti tästä saadaan rakentavaa keskustelua aikaiseksi ja esimerkiksi kattava tietopaketti uuden ohjelmatoimiston perustajalle.

Jabe
19.01.2010 19:58:14 (muokattu 19.01.2010 20:18:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ohjelmatoimisto on artistin työnantaja?
Kyllä.

* Toimiiko homma freelancer tai normi verokortilla ...
Keikkailevat muusikot ovat pääsääntöisesti palkansaajia. Se, minkälaisen verokortin itse kukin ohjelmatoimistolle toimittaa, riippuu siitä palkansaajasta. Se voi olla vaikkapa sivutuloverokortti tai freelancekortti.

... vai kannattaako artistia velvottaa perustamaan esimerkiksi toiminimi jolla sitten laskuttaa ohjelmatoimistoa?
Ei ohjelmatoimisto voi eikä saa ikinä eikä missään olosuhteissa velvoittaa ketään perustamaan yritystä!

* Mitä kuluja artistista tulee ja millaisista summista on kysymys?
(esim. verot, vakuutukset, eläkemaksut, muut kulut yms.)

Iso kysymys vastattavaksi. Kaikki normaalit työnantajan palkkasivukulut. Suuruusluokkana niin, että kun ohjelmatoimisto maksaa jollekin 100 euroa palkkaa, niin se maksaa ohjelmatoimistolle 120 euroa. Noin suunnilleen, siis.

* Minkälainen työsopimus artistin kanssa kannattaa tehdä? Onko esim. internetissä valmiita sopimuspohjia joista voisi katsoa mallia?
No ainakin jos artisti on ohjelmatoimistolla vakituisesti tai jopa "eksklusiivisesti", niin sitten aina kannattaa tehdä kirjallinen sopimus ohjelmamyynnistä. Esim. ohjelmatoimistojen liitolla on oma mallisopimus. Josta tietenkin sorvataan sitten kullekin artistille / bändille tarvittessa oma versio.

KULUT

* Minkälaisia kuluja ohjelmatoimistolla on palkkojen yms. kulujen lisäksi?

Vuokrat, sähkölaskut, puhelimaksut, nettiyhteysmaksut, markkinointikulut, tilitoimiston maksut, mahd. muut ostetut palvelut ... näin lonkalta tulis mieleen.

KILOMETRIKORVAUKSET JA PÄIVÄRAHAT

* Miten artistin kilometrikorvaukset ja päivärahat käytännössä hoidetaan?

Työehtosopimusten mukaisesti, ihan normaalisti niinkuin muissakin duuneissa. Bändiliideri tai artisti tekee matkalaskut, jonka mukaan ohjelmatoimisto maksaa. Huomaa myös, että korvaukset ja päivärahat eivät ole osa palkkaa, vaan ne maksetaan palkan lisäksi.

* Miten pystyn itse hoitamaan itselleni kilometrikovaukset ja päivärahat?
Jos teet työssäsi työmatkan, joka oikeuttaa sinut korvauksiin, niin kait sitten ihan niiq muutenkin ..?

TILITOIMISTO
* Mitä kaikkea on kannattavaa ulkoistaa tilitoimistolle?

Varmaankin palkanmaksu ja kirjanpito.

MUITA KYSYMYKSIÄ

* Onko jotain linkkejä mistä kannattaisi katsella neuvoja ohjelmatoimiston perustamiseen ja pyörittämiseen liittyen?

Kysymyksistä päätellen olet melko alkumetreillä. Ensinnäkin, hanki perusosaamista yrittämisestä. Mene esim. paikkakuntasi Uusyrityskeskukseen ja tai ELY-keskukseen. Hanki itse pohjatietoa: http://www.yrityssuomi.fi/. Toiseksi, vois olla hyvä idea hankkia kokemusta ensin jonkun muun palveluksessa. Mene myyjäksi johonkun isompaan / keskikokoiseen firmaan, ja opi käytännön jutut siellä ennen omaa yritystä.

edit: kts myös: http://www.ohjelmatoimistot.fi/

edit 2: Ja tietenkin: kannattaa paneutua myös siihen itse pääasiaan: myymiseen. Esim. nimim. Mandojoe järjestää myyntikoulutusta, tsekkaa mistä siinä on kyse. Ja sitten kannattaa paneutua asiakkaan (ravintola tms.) kanssa tehtäviin sopimuksiin ja yleisiin ohjelmatoimistusehtoihin jne.

Lopuksi: toivotan onnea ja menestystä. Ala on kovin kilpailtu, eikä mikään helppo juttu. Mutta hyville, rehellisille ja ahkerille yrittäjille on aina tilaa alalla kuin alalla.

Jabe
19.01.2010 20:10:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen viesti palkoista ja hinnoista vielä erikseen. Kannattaa vilkaista Muusikkojen liiton liksalistaa, ja katsoa millaisia palkkoja ravintolamuusikoille pitäisi minimissään maksaa: http://www.muusikkojenliitto.fi/liksalista.html

Sitten voit tuumata mielessäsi jonkun esimerkibändin, vaikkapa kvartetin, joka tekee yhden pistokeikan esim. 100 km päähän. Sitten alat laskemaan: minimipalkka * 4 *palkkasivukulut (n. 20% päälle). Lisäät iihen neljän äijän päivärahat, ja yhden auton km-korvaukset neljä äijää päällä. Tässä ois suunnilleen ne rahat, jotka sinun pitäisi keikasta maksaa pois muusikoille, palkkaksivukuluina jne. Sitten mietit, kuinka paljon sinun yrityksellesi pitäisi jäädä. Siitä siivusta maksat itsellesi palkkaa, hoidat ne yrityksen sähkölaskut jne kulut. (Tyypillisesti ohjelmatoimiston oma osuus myyntihinnasta on n. 20 %). Nyt alkaisit olemaan siinä kokonaissummassa, jonka pitäisi olla myyntihinta. Se summa jonka veloitat asiakkaalta (ravintolalta tms.).

Jos laskit rehellisesti, ja huomioit kaiken, niin olet jossain 1000 ja 2000 euron välimaastossa, right? Sit voi miettiä, onko sulla semmosia bändejä, jotka liikkuu tuommoisilla hinnoilla. Ja onko sulla niitä asiakkaita jotka maksaa.

Hmm. Minä taidan olla liian hyvä laskemaan ja tuumaamaan. Siksi en ikinä uskalla perustaa omaa yritystä :D Toivottavasti sinulla riittää uskallusta, kaikesta huolimatta ...

Ukko
20.01.2010 08:52:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kultapi3ni: Tämän ketjun tarkoituksena on käsitellä ohjelmatoimiston perustamiseen, sekä sen pyörittämiseen liittyviä kysymyksiä ja aiheita.

Itselläni tilanne on seuraava:

Olen jo vuosia keikkaillut aktiivisesti ja nyt hiljalleen olen alkanut vähentämään keikkailua, koska kiinnostuksen kohteeni on tällä hetkellä hyvin paljon musiikkibisneksen puolella. Lukuisat artistit ovat pyytäneet minua myymään heille keikkoja, mutta epäselviä kysymysmerkkejä on hyvin paljon joihin haluaisin vastauksia.

Ovatko nämä artistit pyytäneet sinua myyjäkseen siinä toivossa että edes jossain joku keikka tulisi ? Kysymyksiä oli niin paljon että minä en ainakaan tuolla tietopohjalla edes harkitsisi alalle lähtemistä. Kannattaisiko pyrkiä pariksi kolmeksi vuodeksi johonkin ohjelmatoimistoon duuniin niin näkisi/kokisi kuinka hommat oikeasti toimii.

COVS jäsen nro 6
Bonham
20.01.2010 10:15:59

Pitää olla jotain, mitä pyörittää; bändejä.

Ja tässä ei riitä, että kaverien kellaribändit roikkuu firman sivuilla, on pakko olla edes yksi jonkin tason lypsylehmä, jolla tekee tiliä. Siinä sivussa voi yrittää niitä nimettömiä puskea edes johonkin.

Pitää varoa sitä kuoppaa, että nostaa bändien hintaa, koska toimiston pyörittäminen tekee kulua; useinmiten loppuu ne keikat kaikilta, jos hinta ja laatu ei enää kohtaa...

Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Simo78
20.01.2010 13:12:02

Bonham: Pitää olla jotain, mitä pyörittää; bändejä.

Ja tässä ei riitä, että kaverien kellaribändit roikkuu firman sivuilla, on pakko olla edes yksi jonkin tason lypsylehmä, jolla tekee tiliä. Siinä sivussa voi yrittää niitä nimettömiä puskea edes johonkin.

Pitää varoa sitä kuoppaa, että nostaa bändien hintaa, koska toimiston pyörittäminen tekee kulua; useinmiten loppuu ne keikat kaikilta, jos hinta ja laatu ei enää kohtaa...

Meijän bändi kuului taannoin johonkin, en muista nimeä ja vaikka muistaisin en sanoisi, aloittelevaan ohjelmatoimistoon. Ilmeisesti juuri sen takia, että saivat sivuille täytettä, lupailivat 1000-2000€ per keikka mitä ihmeteltiin ja naureskeltiin että eivät varmasti tuu meille yhtään keikkaa myymään ja eivät kyllä myyneetkään. Noi on vaan siinnä mielessä harmillisia lupailuita, että jotkut nuoremmat hanut voi ottaa lupailut tosissaan...

Bonham
20.01.2010 14:00:12

Simo78: Meijän bändi kuului taannoin johonkin, en muista nimeä ja vaikka muistaisin en sanoisi, aloittelevaan ohjelmatoimistoon. Ilmeisesti juuri sen takia, että saivat sivuille täytettä, lupailivat 1000-2000€ per keikka mitä ihmeteltiin ja naureskeltiin että eivät varmasti tuu meille yhtään keikkaa myymään ja eivät kyllä myyneetkään. Noi on vaan siinnä mielessä harmillisia lupailuita, että jotkut nuoremmat hanut voi ottaa lupailut tosissaan...

Näinhän se usein menee...

On ollut pitkiä hyviä suhteita bändien kanssa; monta monta keikkaa, joissa käynyt jonkin verran väkeä ja bändi saanut sen 200-300 euroa.
Sitten bändi toimistolle ja pam, liksa 1300 euroa... eli siihen loppui ne iltamat meidän osalta. Sieltä on todella vaikea palata takaisin.

Bändin tasoa/vetovoimaa toimisto ei lisää

Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti