Aihe: Kysymys koskien covereita
1 2
Stain
10.12.2005 13:44:10
Hautasimme entisen bändimme, ja nyt melkein vuosi myöhemmin ajattelimme julkaista omakustanne DVD:n+CD:n, jossa on materiaalia bändin treeneistä, keikoilta ym. Koska materiaali sisältää paljon covereita, onko laillista myydä tuota DVD:tä eteenpäin ihmisille? Omaan käyttöön käsittääkseni kuitenkin.
We had some good times But they're gone
Sinap
10.12.2005 13:53:10
Se on vähän oman harkinnan varassa. Jos lätty leviää tekijänoikeuksien haltijoille, joku voi vaikka suutahtaa. Jos myymisestä saatavat varat kattaa vain kuluja niin minä en ainakaan nostais meteliä. Jos levikki jää alle sadan niin tuskin kannattaa lähteä soittelemaan kaikille tekijöille.
Fortune
10.12.2005 13:57:52
En ottaisi mitään riskiä, vaan jos haluatte covereita oikeasti julkaista, niin hankkikaa luvat ja maksakaa niistä. Eipähän tule ikäviä yllätyksiä.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sertzo S
10.12.2005 14:55:48
En ottaisi mitään riskiä, vaan jos haluatte covereita oikeasti julkaista, niin hankkikaa luvat ja maksakaa niistä. Eipähän tule ikäviä yllätyksiä.

Näin!
Stain
10.12.2005 16:08:18
Juu. Taidamme ottaa varman päälle ja tehdä kyseisen paketin vain omaksi iloksemme.
We had some good times But they're gone
Bickerstaffe
22.12.2005 11:22:48
Juu. Taidamme ottaa varman päälle ja tehdä kyseisen paketin vain omaksi iloksemme.

Älkää nyt niin vähästä lannistuko! Varsinkin jos mainitsemasi omakustanne tarkoittaa kotipolttoista ja tyyliin alle sadan levyn painosta, niin ei kyllä ole mitään syytä jättää sitä tekemättä. Tietysti lainabiisien tietojen kohdalle on syytä laittaa krediitit niille joille ne kuuluu yms, mutta muuten on syytä käyttää välillä hieman kaupunkilaisjärkeäkin.

Muutenkin hermostuttaa tällainen ylenmääräinen teostoille pokkurointi, mikä mnetissä tuntuu olevan valloillaan. Onhan lakeja tietty hyvä kunnioittaa, mutta rajansa kaikella, ei musiikista kaiketi kannata tehdä lakimiesten temmellyskenttää?
Janus
22.12.2005 13:12:42
Muutenkin hermostuttaa tällainen ylenmääräinen teostoille pokkurointi, mikä mnetissä tuntuu olevan valloillaan. Onhan lakeja tietty hyvä kunnioittaa, mutta rajansa kaikella, ei musiikista kaiketi kannata tehdä lakimiesten temmellyskenttää?

Teosto nyt vain sattuu ajamaan musiikkia ammatikseen tekevien etuja, ja nimenomaan siten että luovan työn tekijät saavat asiallisen korvauksen tekemästään työstä. Sivuston nimi on tietääkseni edelleenkin muusikoiden.net eikä soittimenomistajien.net.

Luvat kuntoon, jos meinaa rahalla myydä cover-biisejä sisältävää tallennetta.
Nelikielipiru
22.12.2005 19:27:38

Luvat kuntoon, jos meinaa rahalla myydä cover-biisejä sisältävää tallennetta.

Laitoin sulle lussan.
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
Bickerstaffe
23.12.2005 10:54:55
Teosto nyt vain sattuu ajamaan musiikkia ammatikseen tekevien etuja, ja nimenomaan siten että luovan työn tekijät saavat asiallisen korvauksen tekemästään työstä.

Ketjun aloittajan kiinnostusaste vain näyttää olevan "harrastelija", ei ammattilainen. Kyllä Teosto varmasti Suomen harvoja musiikkiammattilaisia palveleekin, ei siinä mitään, mutta harrastelijoille firmasta on pelkkää haittaa. Maksuja, lomakkeita, luovuutta tappavaa byrokratiaa, ja tästä korvauksena muutama euro pari kertaa vuodessa. Eniten puuhasta nettoaa Teosto itse, eihän se mikään hyväntekeväisyysjärjestö sentään ole.

Ja viedäksemme keskustelun alkuperäisen aiheen tiimoille: Bob Dylania ei tuskin pahemmin harmita, jos kuopiolainen orkesteri julkaisee "salaa" treenikämppänauhoituksen jostain hänen biisistään ja aiheuttaa täten kolmen dollarin tulonmenetyksen.
Tmp
23.12.2005 21:56:14
Ketjun aloittajan kiinnostusaste vain näyttää olevan "harrastelija", ei ammattilainen. Kyllä Teosto varmasti Suomen harvoja musiikkiammattilaisia palveleekin, ei siinä mitään, mutta harrastelijoille firmasta on pelkkää haittaa. Maksuja, lomakkeita, luovuutta tappavaa byrokratiaa, ja tästä korvauksena muutama euro pari kertaa vuodessa. Eniten puuhasta nettoaa Teosto itse, eihän se mikään hyväntekeväisyysjärjestö sentään ole.

No tuo nyt ei taas millään tavalla liity siihen että ne jotka on ne alkuperäiset biisit tehneet ovat oikeutettuja korvaukseen.
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
Sertzo S
24.12.2005 10:30:28
No tuo nyt ei taas millään tavalla liity siihen että ne jotka on ne alkuperäiset biisit tehneet ovat oikeutettuja korvaukseen.
Oikein!
Luvat kuntoon ja sillä siisti!
Bickerstaffe
27.12.2005 09:34:48
Oikein!
Luvat kuntoon ja sillä siisti!

Jaa-a. Hyvin on Teoston mafia saanut ihmiset mukaansa, niin kuin ensimmäisessä vastauksessa jo valittelinkin...

Kansalaisrohkeutta, sanon minä! Ei luovan työn tekijä saa olla niin ahne, ettei sallisi harrastelijabändien soittaa covereita, kunhan tekijätiedot on kohdallaan. Kyseessähän on kuitenkin ilmainen promootio, itsekin olen löytänyt ties kuinka monta orkesteria jäljittämällä covereiden alkuperäisesittäjiä.
Roberto
27.12.2005 10:57:30

Kansalaisrohkeutta, sanon minä! Ei luovan työn tekijä saa olla niin ahne, ettei sallisi harrastelijabändien soittaa covereita, kunhan tekijätiedot on kohdallaan. Kyseessähän on kuitenkin ilmainen promootio, itsekin olen löytänyt ties kuinka monta orkesteria jäljittämällä covereiden alkuperäisesittäjiä.

Eikä tää rajoitu vain luovan työn harjoittajiin, itse pöllin leivät ja maidot kaupasta ja kerron sit frendeille kuinka mahtavaa ruista paikalliset leipomot ja meijerit duunaa. Oon saanu tosi hyvää palautetta ilmaisesta promoilusta ja mikä tärkeintä safkat ilmaiseksi!

Tarviiko hymiötä?
kivi
27.12.2005 11:36:41 (muokattu 27.12.2005 11:37:14)
Bickerstaffe:

Sä et nyt nää, et sä et tajuu. En mä pokkuroi Teostolle, mä o l e n Teosto, ja sama pätee muihinkin täällä vaikuttaviin biisinikkareihin. Teosto on meidän ammattiliitto ja edunvalvontajärjestö, eikä sillä ole juridista asemaa kuin silloin kun me seistään sen takana.

Sama ei ihan päde Gramexiin, jolla on muitakin rooleja.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Janus
27.12.2005 11:45:52
Jaa-a. Hyvin on Teoston mafia saanut ihmiset mukaansa, niin kuin ensimmäisessä vastauksessa jo valittelinkin...

Respect, jätkä paljasti vuosituhannen salaliiton. Ota pastilli, mr. Mulder.

Kansalaisrohkeutta, sanon minä! Ei luovan työn tekijä saa olla niin ahne, ettei sallisi harrastelijabändien soittaa covereita, kunhan tekijätiedot on kohdallaan.

Tajuatko, mikä ero on siinä, että "harrastelijabändi"

a) soittaa covereita (ja ilmoittaa korrektisti joka keikalta covereiden tekijätiedot teosilmoituksella Teostoon, jotta alkuperäinenkin säveltäjä saa osuutensa)
b) myy rahalla levyä, jonka sisällöstä suuri osa on covermateriaalia?

Kyseessähän on kuitenkin ilmainen promootio, itsekin olen löytänyt ties kuinka monta orkesteria jäljittämällä covereiden alkuperäisesittäjiä.

Ja aivan satavarmasti kuulemistasi covereista alkuperäinen esittäjä on saanut osuutensa. Jos cover on levyllä, luvat ovat kunnossa (ja hyvin yleistä on, että alkuperäisen version tekijä ottaa 100% biisin teostotuloista, eli coveroija ei saa mitään muuta kuin _ILMAISTA PROMOOTIOTA_ itselleen "ratsastamalla" jollain vanhalla hitillä - tai sitten kyse on fiilisjutusta). Jos bändi on vetänyt coverin livenä, teosilmoitus takaa sen, että live-esityksestä alkuperäinen säveltäjä saa omansa pois (siinä muuten bändi ei köyhdy senttiäkään, vaan teosilmoitusten Teosto-kulut maksaa baari/keikkapaikka).
sus
09.01.2006 21:32:52
Ja aivan satavarmasti kuulemistasi covereista alkuperäinen esittäjä on saanut osuutensa. Jos cover on levyllä, luvat ovat kunnossa (ja hyvin yleistä on, että alkuperäisen version tekijä ottaa 100% biisin teostotuloista, eli coveroija ei saa mitään muuta kuin _ILMAISTA PROMOOTIOTA_ itselleen "ratsastamalla" jollain vanhalla hitillä - tai sitten kyse on fiilisjutusta). Jos bändi on vetänyt coverin livenä, teosilmoitus takaa sen, että live-esityksestä alkuperäinen säveltäjä saa omansa pois (siinä muuten bändi ei köyhdy senttiäkään, vaan teosilmoitusten Teosto-kulut maksaa baari/keikkapaikka).

Mun mielestä tää tuntuu jotenkin oudolta. mä ymmärrän hyvin että tuo pitäisi paikkansa jonkun suht tuoreen suomalaisen ryhmän kanssa, mutta jos esitetään vaikkapa zeppelinejä silloin tällöin keikoilla niin mihinkäs helvettiin siitä teostot maksan?
bluus
kivi
09.01.2006 21:35:48
Mun mielestä tää tuntuu jotenkin oudolta. mä ymmärrän hyvin että tuo pitäisi paikkansa jonkun suht tuoreen suomalaisen ryhmän kanssa, mutta jos esitetään vaikkapa zeppelinejä silloin tällöin keikoilla niin mihinkäs helvettiin siitä teostot maksan?

Plantille, Pagelle, Bonhamin perikunnalle ja sille basistille. etkä sinä maksa, keikkajärjestäjä maksaa.

Kyllä se raha kulkee Teoston kautta ulkomaillekin, jos vain on sopimusratifioitu maa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
gulfstream650
03.04.2006 06:53:47

Juuri näinhän viattomasta tuntoisesta asiasta juuri voi tulla juristien mahtava, Fifa-määräykset kattava fudisareenan kokoinen temmellyskenttä...
Svengaa kuin kauris.
Order
13.05.2006 23:59:13
Covereita koskien, kuinka paljon siitä käytännössä pitää siis maksaa, jos demolla olisi vaikka yksi coveri parin oman biisin joukossa? Sikäli kun asialla on väliä, kuvitellaan että painos olisi vaikka parisataa levyä. Myöskin nyt kun on ollut näitä kaikkia tabiasioita koskien muutoksia ja tuntuu että muutenkin hommat menneet yliälyttömän tiukoiksi, pitäisikö esim. siitä maksaa jotain teostokorvauksia kun joillain mnetissä on covereita musanäytteenä profiilissa? Vai onko tällainen edes "hyväksyttävää" toimintaa, tuohan on käytännössä silloin vapaassa levityksessä internetissä. Miten nämä korvausasiat menevät esim. pilabiisien tyyliin Weird Al Yankovicin kanssa, vai onko asiassa mitään eroa normaaliin coverointiin?
And eternity, my friend, it's a long fucking time.
Janus
14.05.2006 09:41:41
Covereita koskien, kuinka paljon siitä käytännössä pitää siis maksaa, jos demolla olisi vaikka yksi coveri parin oman biisin joukossa? Sikäli kun asialla on väliä, kuvitellaan että painos olisi vaikka parisataa levyä.

Puhelin käteen, numero löytyy osoitteesta www.teosto.fi

Myöskin nyt kun on ollut näitä kaikkia tabiasioita koskien muutoksia ja tuntuu että muutenkin hommat menneet yliälyttömän tiukoiksi, pitäisikö esim. siitä maksaa jotain teostokorvauksia kun joillain mnetissä on covereita musanäytteenä profiilissa? Vai onko tällainen edes "hyväksyttävää" toimintaa, tuohan on käytännössä silloin vapaassa levityksessä internetissä.

Olet oikeassa, Internetiin laittaminen on julkaisua. Tietoisku: "tabiasioita" koskien mikään ei ole muuttunut, teoksen *luvaton* levittäminen mm. tab/nuottimuodossa ei ole koskaan ollut sallittua.

Miten nämä korvausasiat menevät esim. pilabiisien tyyliin Weird Al Yankovicin kanssa, vai onko asiassa mitään eroa normaaliin coverointiin?

Weird Alilla on varmaan kassakaappisopimukset lupa-asioiden suhteen kunnossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)