![]() 19.08.2010 14:37:12 | |
---|---|
MelliW: Jos bändillä x on myytävänä levy, joka on sekä musiikkillisesti että ulkonäöltään hieno kokonaisuus. Miksi haluat maksaa levystä vähemmän jos kyseessä on cd-r? Mikä on se oleellinen ero lasimasterin kautta painetussa tuotteessa, jotta siitä voi maksaa muutaman euron enemmän? Mua ainaki rassaa nykyään, et on tullu myytyy "oikeeta kokopitkää" CD-ärränä, kun eihän se sit soinutkaan ihan joka soittimessa ja biisien sulautuminen toisiinsa (oli tarkotuksena) estyi formaatin rajotteiden takia. Ja kuten mainittua, cd-r:n saa ilman mitään vaikeuksia toimintakelvottomaks. | |
![]() 23.09.2010 13:29:56 | |
Menee off topiciin mut tuntuu että täällä on pörränyt reilusti omakustannettaan myyviä tahoja. Eli kysymys, onnistuuko omakustanteiden saattaminen kaupanhyllylle ilman omaa firmaa? entä jakelioille? Eli jos on jo valmis tuote painettuna ja prässättynä, niin miten onko mitenkään mahdollista saada sitä kaupanhyllyille? | |
![]() 23.09.2010 16:11:19 | |
Mystiq666: Eli jos on jo valmis tuote painettuna ja prässättynä, niin miten onko mitenkään mahdollista saada sitä kaupanhyllyille? Kävelet lähimpään levykauppaan ja kysyt ottavatko levyn myyntiin. Teet tämän sitten joka liikkeessä, jossa uskot levyn myyvän :) Näin se käy yksinkertaisuudessaan. Tietysti on sitten helpompia tapoja noiden jakelijoiden kautta. | |
![]() 24.09.2010 16:59:29 | |
Torniojaws: Kävelet lähimpään levykauppaan ja kysyt ottavatko levyn myyntiin. Teet tämän sitten joka liikkeessä, jossa uskot levyn myyvän :) Näin se käy yksinkertaisuudessaan. Tietysti on sitten helpompia tapoja noiden jakelijoiden kautta. Tämä toimii lähinnä ei-ketjuliikkeissä, omien kokemusten mukaan ketjuihin ei joko saa levyjä myyntiin ilman jakelijaa tai provisio on jotain tähtitieteellistä. Tosin Suomen jakelijatilanne on nyt varsin ankea, uusia bändejä otetaan todella nihkeästi myyntiin ja muutenkin meininki tuntuu todella varovaiselta. Ehkä pienelle bändille onkin viisainta masinoida oma nettimyynti kotisivuille, laittaa levyjä suurimpiin kaupunkeihin yksityisiin levykauppoihin (jos niitä vielä löytyy...) myyntitiliin ja kaupata niitä levyjä reppumeiningillä ja keikkojen yhteydessä. Digijakelunhan saa sitten hoidettua Record Unionin tms. kautta halutessaan. "Look behind you, a three-string bass!" | |
![]() 27.09.2010 11:07:43 (muokattu 27.09.2010 11:09:03) | |
Pitkavirta: ja biisien sulautuminen toisiinsa (oli tarkotuksena) estyi formaatin rajotteiden takia. Ei CD-R:ssä tuollaisia rajoitteita ole, mutta se vaan pitää tietää että sen 2 sekunnin tauon saa pois asettamalla poltto-ohjelman disc-at-once -tilaan. CD-R:inähän ne levyt masteroinnistakin lähtevät, ennen kuin niistä tehdään painomasterit. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 09.11.2010 16:56:21 | |
Fortune: Tämä toimii lähinnä ei-ketjuliikkeissä, omien kokemusten mukaan ketjuihin ei joko saa levyjä myyntiin ilman jakelijaa tai provisio on jotain tähtitieteellistä. Sähköpostia vaan esim Levykauppa X:ään. Ottavat myyntitiliin ja laittavat 30% oman hintasi päälle. Eli jos haluat sitä myytävän ulos 9.90€ hintaan, saat siitä itse 7,62€. Keltanen jäänsärkijä ottaa myös mielellään pienen määrän suoraan myyntiin. Ja takuuvarmasti moni muukin levykauppa. Siitä vain sisään liikkeeseen kysymään. Levykauppa X:ssä on se hyvä puoli, että se myy myös netissä - ja ulkomaille. Ite tullu tässä just monta viikkoa tehtyä duunia oman lätyn kanssa. Studiossa oltiin vko 41 ja nyt vasta tuntuu siltä että alkaa helpottamaan. Tänään sain kuulla painosta, että NCB on varmaan jo näyttänyt vihreää valoa, jakelusopimuksia USA:an yli 2500 kivijalkakauppaan, ISRC-tunnuksia, maailmanlaajuisia nettijakelusopimuksia, tuottajatunnuksia, teosilmoituksia... Sopimuksia, tunnuksia, koodeja, sähköposteja, neuvotteluita ja säätöä säätämisen perään. Tää on ollu kyllä sellanen prosessi, että oon nauttinut joka hetkestä. Ikävä vain että ollaan budjetilla liikenteessä ja jokainen juttu on jouduttu kilpailuttamaan, jokaisesta asiasta pitäny neuvotella bändin kanssa ja yllätyksiäkin on tullut vastaan paljon, ja välillä bändikavereiden hermotkin alkoi jo kiristymään kun pakollisia kuluja vain ilmestyi lisää ja lisää... Tehdään 500 kpl painos josta 250 kpl promoksi, ja myydään loput 9,90€ kpl. Jos saadaan ne 250 kpl myytyä, niin aika lähellä ollaan että oltaisiin omillamme. Lasimasterilla painettu EP siis kyseessä. Niin kivaa on tosin ollut tän homman kanssa, että pohdin tässä vakavasti oman lafkan perustamista ja muiden bändien auttamista (ilmaseksi sitä ei pysty tekemään, niin kivaa kuin se olisikin, mutta kyllä se ilmanen aika menee täysin sen oman bändin promoamiseen). http://www.payloadband.info/ | |
![]() 09.11.2010 17:11:17 | |
doctrine: Sähköpostia vaan esim Levykauppa X:ään. Ottavat myyntitiliin ja laittavat 30% oman hintasi päälle. Eli jos haluat sitä myytävän ulos 9.90€ hintaan, saat siitä itse 7,62€. Keltanen jäänsärkijä ottaa myös mielellään pienen määrän suoraan myyntiin. Ja takuuvarmasti moni muukin levykauppa. Siitä vain sisään liikkeeseen kysymään. Levykauppa X:ssä on se hyvä puoli, että se myy myös netissä - ja ulkomaille. Jeah, ehkä pitää ottaa itse yhteyttä, kaveribändi koetti tuonne Äxään hoitaa ja provikkapuoli oli ihan jotain muuta - ehkä ne vain hoisivat asian väärin :D Just Jäänsärkijän tyyppiset pitäisi kartoittaa, pitää vain tehdä etänä kun jumitamme täällä Joensuussa. Pikku hiljaa, eipä tätä lättyä kiire ole myydä sinänsä. Ite tullu tässä just monta viikkoa tehtyä duunia oman lätyn kanssa. Studiossa oltiin vko 41 ja nyt vasta tuntuu siltä että alkaa helpottamaan. Tänään sain kuulla painosta, että NCB on varmaan jo näyttänyt vihreää valoa, jakelusopimuksia USA:an yli 2500 kivijalkakauppaan, ISRC-tunnuksia, maailmanlaajuisia nettijakelusopimuksia, tuottajatunnuksia, teosilmoituksia... Sopimuksia, tunnuksia, koodeja, sähköposteja, neuvotteluita ja säätöä säätämisen perään. Tää on ollu kyllä sellanen prosessi, että oon nauttinut joka hetkestä. Ikävä vain että ollaan budjetilla liikenteessä ja jokainen juttu on jouduttu kilpailuttamaan, jokaisesta asiasta pitäny neuvotella bändin kanssa ja yllätyksiäkin on tullut vastaan paljon, ja välillä bändikavereiden hermotkin alkoi jo kiristymään kun pakollisia kuluja vain ilmestyi lisää ja lisää... Tehdään 500 kpl painos josta 250 kpl promoksi, ja myydään loput 9,90€ kpl. Jos saadaan ne 250 kpl myytyä, niin aika lähellä ollaan että oltaisiin omillamme. Lasimasterilla painettu EP siis kyseessä. Meillä lasimasteroitu pitkäsoitto, 500 kpl. Ulkomaita tuskin on voimia lähteä valloittamaan, jos tällä vaikka saisi seuraavaa levyä ennen jonkinlaista kannatusta taakseen niin pystyisi herättämään isompien toimijoiden mielenkiinnon. Itse maksettiin, julkaistiin oman levy-yhtiön kautta tosin. Jos 400 kpl saisi kaupaksi, niin oltaisiin melkein omillamme. Mutta promoarvohan tässä toki tärkein on, saisi sitä keikkaa hommattua tässä pikku hiljaa vaikka radiosoiton yms. kautta. "Look behind you, a three-string bass!" | |
![]() 09.11.2010 18:24:03 | |
Fortune: Meillä lasimasteroitu pitkäsoitto, 500 kpl. Ulkomaita tuskin on voimia lähteä valloittamaan, jos tällä vaikka saisi seuraavaa levyä ennen jonkinlaista kannatusta taakseen niin pystyisi herättämään isompien toimijoiden mielenkiinnon. Mä oon sitä mieltä, että kaikki mainos on pelkkää plussaa. Jos teillä on Jenkkilässä omakustanne myytävänä kivijalkakaupassa, niin on hyvin mahollista että siellä jossain jonkun monikansallisen levy-yhtiön edustaja löytää sen ja kiinnostuu. Siellä niitä heppuja on kuitenkin moninkertaisesti Suomeen verrattuna. Ja jos se on monikansallinen, esim Sony tai vastaava, niin niiltä lähtee sana Suomeen että kattokaas tämä ja sitten teillä yhtäkkiä onkin diili. Eikä se varmaan haittaa, että sitä myydään muutamakin kappale sitä levyä siellä Jenkkilässä, ei se varmaan mitään huimia määriä tule olemaan, mutta jokainen myyty lätty saa sanaa eteenpäin! Ja aika pieni hinta siitä tuo $35-$55 mitä nuo jakeluvirmat siitä ottaa myyntivoittojen lisäksi. Mäkään en usko että tässä ollaan valloittamassa mitään tällä meidän lätyllä, realisti pitää olla (vaikkakin positiivinen asenne päällä), mutta aina kun se bändin nimi näkyy jossain niin kaikki on kotiinpäin! Meillä vaan sellanen paskempi tilanne että saman nimisiä bändejä on ulkomailla muitakin (Payload), joten tulee sitten samalla promottua niitä :D http://www.payloadband.info/ | |
![]() 09.11.2010 18:51:06 (muokattu 09.11.2010 18:57:46) | |
Fortune: Jeah, ehkä pitää ottaa itse yhteyttä, kaveribändi koetti tuonne Äxään hoitaa ja provikkapuoli oli ihan jotain muuta - ehkä ne vain hoisivat asian väärin :D Itse vein viime vuonna muutaman levyn Oulun Äxään, jossa hinnaksi laitettiin 11,90€ josta meidän siivu 6,50€. Meinasivat aluksi ottaa yli puolet provikkaa :D Vissiin aika myyjäkohtaista tuo. Mutta eipä siinä mitään, muutamat levyt on mennyt kaupaksi ja lisääkin on pitänyt viedä kauppaan, josta niitä on toimitettu lisäksi Jyväskylään, Kuopioon ja Turkuun. Tehdään 500 kpl painos josta 250 kpl promoksi, ja myydään loput 9,90€ kpl. Jos saadaan ne 250 kpl myytyä, niin aika lähellä ollaan että oltaisiin omillamme. Lasimasterilla painettu EP siis kyseessä. Täytyy sanoa että EP:ksi aika kova hinta, olkoonkin oikea CD. Itse myytiin täyspitkää tuohon hintaan. Mutta sehän se tyhmä on joka ostaa :) | |
![]() 09.11.2010 21:20:04 (muokattu 09.11.2010 21:29:25) | |
m/: Täytyy sanoa että EP:ksi aika kova hinta, olkoonkin oikea CD. Itse myytiin täyspitkää tuohon hintaan. Mutta sehän se tyhmä on joka ostaa :) No jaa... esim jos cdon.comia selaa niin toki siellä jonnin verran tuon halvempia EP:itä on, mutta paljon on kalliimpiakin :) Ulkomailla hinta on toki kova jos me sama raha sieltä haeataan. Referenssinä cdonin tulokset hakusanalla EP. Järjestin hinnan mukaan. sivulta 17 alkoi 9.95€, 331 julkaisua oli sitä halvempia. yhteensä haku antoi 5455 osumaa... Eli itseasiassa halvimmasta päästä, alekoreja meidän ei ollut tarkoitus sillä kolkutellakaan - ainakaan alkuun. (ok, toki kaikki niistä ei ole EP:itä vaan siellä on bokseja jne mukana mutta silti) http://www.payloadband.info/ | |
![]() 09.11.2010 23:53:37 (muokattu 09.11.2010 23:54:33) | |
doctrine: No jaa... esim jos cdon.comia selaa niin toki siellä jonnin verran tuon halvempia EP:itä on, mutta paljon on kalliimpiakin :) Ulkomailla hinta on toki kova jos me sama raha sieltä haeataan. Referenssinä cdonin tulokset hakusanalla EP. Järjestin hinnan mukaan. sivulta 17 alkoi 9.95€, 331 julkaisua oli sitä halvempia. yhteensä haku antoi 5455 osumaa... Eli itseasiassa halvimmasta päästä, alekoreja meidän ei ollut tarkoitus sillä kolkutellakaan - ainakaan alkuun. (ok, toki kaikki niistä ei ole EP:itä vaan siellä on bokseja jne mukana mutta silti) Nyt täytyy kysyä että ostaisitko itsellesi entuudestaan täysin tuntemattoman bändin EP:n kympillä? "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki | |
![]() 10.11.2010 00:10:21 | |
Kukkis 77: Nyt täytyy kysyä että ostaisitko itsellesi entuudestaan täysin tuntemattoman bändin EP:n kympillä? mä en oo eläessäni ostanut kuin yhden EP:n. mutta itse kysymyksen pointtiin vastaten, kait se rahan arvo on sitten suhteellista? Musta kymppi ainakin on aika pieni summa... jos olisin jonkun hyvän bändin keikalla ja sen EP tulisi vastaan kympillä niin joo, voisin hyvinkin ostaa. http://www.payloadband.info/ | |
![]() 10.11.2010 01:33:50 (muokattu 10.11.2010 02:27:58) | |
doctrine: No jaa... esim jos cdon.comia selaa niin toki siellä jonnin verran tuon halvempia EP:itä on, mutta paljon on kalliimpiakin :) Ulkomailla hinta on toki kova jos me sama raha sieltä haeataan. Referenssinä cdonin tulokset hakusanalla EP. Järjestin hinnan mukaan. sivulta 17 alkoi 9.95€, 331 julkaisua oli sitä halvempia. yhteensä haku antoi 5455 osumaa... Eli itseasiassa halvimmasta päästä, alekoreja meidän ei ollut tarkoitus sillä kolkutellakaan - ainakaan alkuun. (ok, toki kaikki niistä ei ole EP:itä vaan siellä on bokseja jne mukana mutta silti) Tsekkasin tuon cdonin EP-valikoiman ja suurin osa noista yli kympin levyistä näyttää olevan jotain import-kamaa, joka nyt on luonnollisesti kalliimpaa. Itse olen ostanut n. 150 EP:tä, joista hyvin harvasta uutena ostetusta olen maksanut edes 8 euroa. Aika mahtavaa kamaa saa olla jos keikalla ostan EP-levyn kympillä, ellei se sitten satu olemaan vinyyli.. Ja tarkoitus ei ole vittuilla :D Tässä vaan oma mielipide asiasta. On muuten ihan hauskaa hommaa tuo levyjen väsäily. Tuli hoidettua meidän omakustannedebyytti lähes kokonaan itse, siitä lähtien kun sain masteroidun lätyn käteen ja kansitaiteilijalta materiaalit. Olihan siinä aika helvetinmoinen urakka kun piti vielä itse hoitaa kaikki promootio yms., mutta ihan hyvät fiilikset jäi. Levyjä painettiin 500kpl, joista tällä hetkellä on mennyt kaupaksi n. 150kpl, arviolta saman verran promootioon ja loput on komerossa pölyttymässä. Omat saatiin takaisin jo parin kuukauden sisällä, joten odotettua paremmin meni siinä suhteessa. Kuitenkaan en ihan lähiaikoina lähtisi samanmoiseen urakkaan. Ihan sopivaa hommaa nuo seuraavaksi tehtävät 20kpl c-kasetti- & 10kpl vinyyli -diy-painokset :) Tehdään 500 kpl painos josta 250 kpl promoksi, ja myydään loput 9,90€ kpl. Jos saadaan ne 250 kpl myytyä, niin aika lähellä ollaan että oltaisiin omillamme. Lasimasterilla painettu EP siis kyseessä. Saako kysyä että missä painoitte levyt? Aika kallista ollut jos 2500€:lla pääsee melkein omilleen. Vai oliko tuohon omille pääsemiseen sisällytetty muutakin kuin painokulut? | |
![]() 10.11.2010 08:37:23 | |
doctrine: mutta itse kysymyksen pointtiin vastaten, kait se rahan arvo on sitten suhteellista? Musta kymppi ainakin on aika pieni summa... jos olisin jonkun hyvän bändin keikalla ja sen EP tulisi vastaan kympillä niin joo, voisin hyvinkin ostaa. Tokihan kaikki on suhteellista. Mutta jos nyt perus hevikeikalla on bändin levy kaupan kympillä, niin luulen että hevimörkö ostaa kaljaa mieluummin sillä rahalla kuin levyn. Sen sijaan jos rieska maksaisi vitosen, herra saattaisi ostaa sen tuopin ja levyn. Pointtini tässä nyt yrittää olla se, että näkisin fiksumpana myydä levyjä niin halvalla kuin perse kestää, jotta niitä saa mahdollisimman useiden korvien kuultavaksi ja liikenteeseen, pois treenikämpältä pyörimästä. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki | |
![]() 10.11.2010 11:36:29 | |
10e omakustanne EP:stä kuulostaa lähtökohtaisesti liialta. Itse sellaisen ostaminen kuulostaa mahdottomalta tapaukselta. Ehkä jos bändi olisi aivan helvetin kova livenä tai muuten jo valmiiksi tuttu, mutta silloinkin mietityttäisi aika monta kertaa. Itse myyn omasta tassusta lasimasterista prässättyä täyspitkää levy-yhtiön julkaisemaa tuohon hintaan (10e), koska tykkään että levy leviää enkä toisaalta kehtaa kauheesti enempää pyytäkkään. Tämä ihan siis vaan referenssinä omaan maailmankatsomukseen tällä saralla. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen | |
![]() 10.11.2010 18:33:29 (muokattu 10.11.2010 18:36:47) | |
m/: Saako kysyä että missä painoitte levyt? Aika kallista ollut jos 2500€:lla pääsee melkein omilleen. Vai oliko tuohon omille pääsemiseen sisällytetty muutakin kuin painokulut? koko paletti, studiot, painot, kulut, maksut jne. reos: 10e omakustanne EP:stä kuulostaa lähtökohtaisesti liialta. Mikä erottaa omakustanteen levy-yhtiön kustantamasta levystä, jos se on nauhoitettu, miksattu ja masteroitu ammattilaisten toimesta, kannet on tehnyt graafikko ja levyt on prässätty monistamossa lasimasterin kautta? Levy-yhtiön logon puuttuminen takakannesta? http://www.payloadband.info/ | |
![]() 10.11.2010 19:50:13 | |
Mikä erottaa omakustanteen levy-yhtiön kustantamasta levystä, jos se on nauhoitettu, miksattu ja masteroitu ammattilaisten toimesta, kannet on tehnyt graafikko ja levyt on prässätty monistamossa lasimasterin kautta? Levy-yhtiön logon puuttuminen takakannesta? Aivan joo, ei mikään, paitsi että siltä saattaa puuttua jakelu ja eritahojen välistäveto eurot hinnasta. Oletin että ette oo hassannut kaikkeen ns. vitusti rahaa. Mutta onhan hinta ihan perusteltu jos siihen on noin paljon saatu menemään. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen | |
![]() 10.11.2010 20:57:28 | |
doctrine: koko paletti, studiot, painot, kulut, maksut jne. Ok, no sitten. | |
![]() 10.11.2010 23:47:48 (muokattu 10.11.2010 23:58:10) | |
reos: Aivan joo, ei mikään, paitsi että siltä saattaa puuttua jakelu ja eritahojen välistäveto eurot hinnasta. Kyllä ne välistävetoeurot siellä hinnassa on, usko pois. Levyn ulosmyyntihinta tulee olemaan (ainakin alkuun) se mainittu 9.90€, mutta me ei itse saada lähellekään sitä. Toisaalta, onpahan myynnissä ulkomaita myöten... Erona on se, että me maksettiin tää lysti itse ja kannetaan taloudellinen riski itse. Levy-yhtiöt tekee tällä tavalla tulosta, me ei siihen pystytä (osakeyhtiölain eka pykälä oli muistaakseni että osakeyhtiön on tuotettava voittoa osakkeenomistajilleen). Ollaan tyytyväisiä jos edes omillemme päästään, promoarvo kuitenkin pääasia (liikkeiden kautta jos saadaan kaikki myytyä niin tappiolle jäädään, about omillemme päästäis jos myytäis kaikki 250kpl ns repusta). reos: Oletin että ette oo hassannut kaikkeen ns. vitusti rahaa. Mutta onhan hinta ihan perusteltu jos siihen on noin paljon saatu menemään. Niin, olishan se ihan kamalaa jos muusikot levyllään voittoa tekisivät, kuten tuossa aikasemmin joku tuli jo todenneeksi.. :P http://www.payloadband.info/ | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)